2025-12-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Har varit känt sedan 3G kom (över 20 år sedan?) att nätet kommer släckas 2025. Det var bestämt från början. Att folk än idag har mobiler som inte stödjer nått annat är ett jävla mysterium. Använder ni kassettbandspelare också?
En sista gång:
Pts bestämde för några veckor sen att förbjuda mobiler som fortfarande säljs i svenska butiker!
Många har 4g på sina nya mobiler men de kommer ändå släckas
Så jag kan fortfarande använda min lp spelare men mobilen jag köpte igår kan jag slänga
Citera
2025-12-01, 09:04
Medlem
Och att det generar en massa problem vid nedstängninge av 2/3G är också välkänt för de flesta (utom PTS då), följande länder har gjort nedstängningen och fått problem:

Taiwan: 2018

Tjeckien: 2021

Tyskland: 2021

Singapore: 2021

Malaysia: 2022

Grekland: 2023

Indonesien: 2024

Australien: 2024

Oman: 2024

Macau: 2025
Citera
2025-12-01, 09:49
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur gamla mobiltelefoner är det vi talar om generellt?

Tittar man på Samsung, så skall du tillbaka till Galaxy S3 som lanserades 2012.
Vi snackar alltså om en 13 år gammal mobil. Även om man har skralt med pengar, så borde man ju någonstans där ha budgeterat för en ny.
Citera
2025-12-01, 09:53
Medlem
"Post- och telestyrelsen (PTS)
PTS verkar inom tele-, it-, radio- och postområdena och har som mål att alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster"

"Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

Vi är PTS"

det är nog dags att ta in ett proffs som danne eliasson?
Citera
2025-12-01, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Post- och telestyrelsen (PTS)
PTS verkar inom tele-, it-, radio- och postområdena och har som mål att alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster"

"Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

Vi är PTS"

det är nog dags att ta in ett proffs som danne eliasson?
Man lyckas inget vidare med målbilden när täckningen bara blir sämre och sämre, och den driftsäkra och användarvänliga hemtelefonen försvinner för alla pensionärer.
Senast redigerad av Excenter32 2025-12-01 kl. 10:11.
Citera
2025-12-01, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Tittar man på Samsung, så skall du tillbaka till Galaxy S3 som lanserades 2012.
Vi snackar alltså om en 13 år gammal mobil. Även om man har skralt med pengar, så borde man ju någonstans där ha budgeterat för en ny.

problemet är att när man blir äldre så har man vant sig vid en mobil och kanske känner sig osäker med att köpa något nytt

även små ändringar kan skapa problem

nästan så man bävar för att bli gammal,
Citera
2025-12-01, 10:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
En sista gång:
Pts bestämde för några veckor sen att förbjuda mobiler som fortfarande säljs i svenska butiker!
Så jag kan fortfarande använda min lp spelare men mobilen jag köpte igår kan jag slänga
Kan du ge exempel på en sådan mobil och var jag kan köpa den (för test ändamål)
Citera
2025-12-01, 10:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
problemet är att när man blir äldre så har man vant sig vid en mobil och kanske känner sig osäker med att köpa något nytt

även små ändringar kan skapa problem

nästan så man bävar för att bli gammal,
Det är väl ingen orsak till varför utvecklingen skall stanna av?
Citera
2025-12-01, 10:11
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Har varit känt sedan 3G kom (över 20 år sedan?) att nätet kommer släckas 2025. Det var bestämt från början. Att folk än idag har mobiler som inte stödjer nått annat är ett jävla mysterium. Använder ni kassettbandspelare också?

Detta som för dig är ett mysterie kan förklaras genom:
- Saken fortsätter fungerar och skapar därmed inget behov av ersättning.
- Saken uppfyller alla ens behov och skapar därmed inget behov av ersättning.
- Man är inte intresserad av egenskaperna som en ny sak skulle förse så personen känner inget behov av ersättning.
- Den extra kostnaden anses inte vara värt det.

De är anledningarna till att folk använder gamla prylar.
Nu har ett behov av ersättning skapats.
Jag hoppas jag har hjälpt dig lösa detta mysteriet.
Och om du är nyfiken så ja, min stereo har kassettbandspelare.
Citera
2025-12-01, 10:27
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
En sista gång:

Ja detta är rätt illa, kan förstå telefoner som är 5 år gamla eller mer men om man köpte bara för några månader sen en telefon i svenska butiker eller online så är det katastrof med så kort varsel.

Just motorolas telefoner verkar vara ett stort frågetecken om man kollar i tråden på swedroid.
Citera
2025-12-01, 10:41
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kan du ge exempel på en sådan mobil och var jag kan köpa den (för test ändamål)
Varför fungerande 4G mobiler, och surfplattor med för den delen, skulle sluta fungera det förstår jag ärligt talat inte. De ringer ju via 4G master som alla 4 operatörerna idag stödjer. Men det är väl det där förbannade nödnummret 112 som ställer till frågetecken. Det får inte under några som helst omständigheter kopplas över till 2G och det ska VARA KOSTNADSFRITT.

Här har du en telefon som gissningsvis inte fungerar i något av näten UTOM hos Telia.
https://www.fruugo.se/c2-01-mobile-phone-3g-keypad-handset-multifunctional-handset-bl/p-426606560-895723548?language=sv

Det är ju inga high tech mobiler vi snackar om.

Synd bara om det är även drabbar Samsung surfplattor som jag skrev om ovan.
Citera
2025-12-01, 10:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Varför fungerande 4G mobiler, och surfplattor med för den delen, skulle sluta fungera det förstår jag ärligt talat inte. De ringer ju via 4G master som alla 4 operatörerna idag stödjer. Men det är väl det där förbannade nödnummret 112 som ställer till frågetecken. Det får inte under några som helst omständigheter kopplas över till 2G och det ska VARA KOSTNADSFRITT.

Här har du en telefon som gissningsvis inte fungerar i något av näten UTOM hos Telia.
https://www.fruugo.se/c2-01-mobile-phone-3g-keypad-handset-multifunctional-handset-bl/p-426606560-895723548?language=sv

Det är ju inga high tech mobiler vi snackar om.

Synd bara om det är även drabbar Samsung surfplattor som jag skrev om ovan.
Ingen vettig människa köper en 3G telefon när 3g nätet är bortkopplat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in