Citat:
En accelerometer fungerar genom att mäta en kraft inte accelererad rörelse i sig. I fritt fall finns ingen kraft att detektera då den är tyngdlös. Detta innebär naturligtvis inte att den inte accelererar mot marken. När den står på marken mäter den tyngdkraften i sig inte själva orsaken till kraften. Allt enligt teorin om gravitation. Att massa attraherar massa har jag själv kunnat notera under en laboration.
Tydligen är det så, att ett föremåls vikt motsvarar precis det motstånd som föremålet gör mot att bli accelererat i samma takt som det synbarligen faller mot marken. Dvs, om man exempelvis accelererar ett äpple uppåt, med 9,8 ms2, så bli äpplets vikt dubbelt jämfört med normalt.
Detta bekräftar den mer rakt-på-sak/ej tillkrånglade tolkningen av vad accelerometern visar som jag framför. Alltså att föremål som faller blir inte accelererade mot marken. Däremot blir de accelererade av marken, när de befinner sig på den.
Din tolkning å andra sidan, förutsätter en mystisk kraft med förmågan att "lura" alla typer av accelerometrar. Men vetenskapen idag har inte en aning om någon sådan kraft.
Typ som att dra i bordsduken på ett dukat bord, och få själva duken, samt tallrikar glas bestick kandelabrar mm, alltihopa att accelerera i samma takt samtidigt. Som sagt totalt okänt vilken kraft detta kan röra sig om. Och dessutom framstår det rätt onödigt att spekulera om nåt sådant, eftersom det finns ett annat samband, som jag redogör för, som är så barnsligt enkelt att se och förklarar allting. Enda problemet då att det inte går ihop med den heliga uppfattningen om klotformad jord.
Citat:
Det innebär som jag förstår att du lyckats mäta en kraft? Hur stor var denna kraft? Och hur vet du att du verkligen mätte den kraft du trodde, eller nåt annat?