2026-09-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flim
det här gör mig förbannad. flat-earthare? jävla idioter
Givetvis är flat earth förargelseväckande och det beror ju naturligtvis på den uppenbara kognitiva dissonans som ämnet väcker. Det finns ju folk som betalar 100 000 för kristaller för de menar dessa har helande egenskaper. Dessa personer skrattar man åt för att sedan ignorera.

Flat Earth är en helt annan grej här kommer den massiva krocken mellan de vi blivit itutade, att jorden är en glob, och den förödande bevisning som vi flat earthers sitter på. Självklart är detta mycket provocerande för många och grunden till att folk blir helt galna av detta ämne.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win

Ignore-fasen varade till 2015 ca.
Skrattet sätter folk i halsen omgående såvida de får ta del av ordentliga argument och inte sånt som "disk i rymden" och "vatten över kanten".

Som flat earther kan man bara skratta eller vara helt likgiltig inför den motbevisade sfären.

Citera
2026-09-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
... Som flat earther kan man bara skratta eller vara helt likgiltig inför den motbevisade sfären. ...

Och vi andra skrattar åt dig som tror att sfären är motbevisad. Ren lyteskomik.

Det enda argument du har kommit med är "man ser för långt" men det bygger ju i sin tur på att du bortser från refraktion - en refraktion som bevisligen finns. Dessutom bortser du från alla bevis som närmast övertydligt visar att jorden inte är platt.

Citat:
... Skrattet sätter folk i halsen omgående såvida de får ta del av ordentliga argument ...

Ordentliga argument? När ska du presentera dessa? Än så länge är det ju mest svammel och skit du kommer med.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-28 kl. 22:59.
Citera
2026-09-28, 23:35
Medlem
Citat:
Givetvis är flat earth förargelseväckande och det beror ju naturligtvis på den uppenbara kognitiva dissonans som ämnet väcker. Det finns ju folk som betalar 100 000 för kristaller för de menar dessa har helande egenskaper. Dessa personer skrattar man åt för att sedan ignorera.

Flat Earth är en helt annan grej här kommer den massiva krocken mellan de vi blivit itutade, att jorden är en glob, och den förödande bevisning som vi flat earthers sitter på. Självklart är detta mycket provocerande för många och grunden till att folk blir helt galna av detta ämne.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win

Skrattet sätter folk i halsen omgående såvida de får ta del av ordentliga argument och inte sånt som "disk i rymden" och "vatten över kanten".

Som flat earther kan man bara skratta eller vara helt likgiltig inför den motbevisade sfären.

Och du kunde inte svara på den mycket enkla frågan varför solen går upp på olika tider på jorden????
Citera
2026-09-29, 00:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Och jag skattar åt alla er som låtsas att ni tror jorden är platt när ni hela tiden inte vill röra vår och höstdagjämningen som är fullständigt omöjlig på en platt jord där solen cirkulerar ovanför denna platt jord i en cirkel…

Det är lite patetiskt att alla ni plattisar har ignorerat detta med vår och höstdagjämningen här i tråden så länge nu.
Citera
2026-09-29, 09:47
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Givetvis är flat earth förargelseväckande och det beror ju naturligtvis på den uppenbara kognitiva dissonans som ämnet väcker. [...]

Näe du! Inte alls. FE är förargelseväckande enbart av den anledningen att tron på att jorden är platt förpassar människor till lååångt före medeltiden i utvecklingshänseende.
Dylika idéer kan, på tal om utveckling, närmast liknas vid en form av utvecklingsstörning.

Citat:
[...]

Motbevisade??? Att skratta och vara helt likgiltiga inför bevisen är det enda ni klarar av!
Citera
2026-09-29, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBlittleuser
har ni aldrig sett en båt på havet som åker rakt mot kusten? man börjar att se båten öppifrån som tex mast eller avgasrören eller det högsta på båten först.
Detta är tyvärr en väldigt vanlig missuppfattning vilket jag undervisat lärjungarna i tråden flera gånger.

Låt mig förklara! Häng med nu detta är viktigt!

Detta kan ske det är helt korrekt men felet du gör är att du antar att det är jordens kurva som orsakar denna efekt. Du startar med att säga jorden är glob sedan säger du se på båten där som du bara ser toppen av det är på grund av jordens kurva. Sedan drar du efter detta slutsatsen att jorden är en glob. Slutsatsen var alltså med i bevisföringen och därmed är detta ett solklart logiskt felslut I form av ett cirkelresonemang!

Det du säger är "vad ska det annars vara? Sikten är ju fri till båtens skrov" Tyvärr så kan mindre vågor i förgrunden dölja större ting längre bak och dessutom sker detta beviserligen på en stilla damm:

Detta kunde vi se i mitt test där ficklampan försvann av ingenting och det fina med testet är att vem som helst kan reproducera det hela och få samma, för den stendöda globen, resultat!
Citera
2026-09-29, 13:30
Medlem
Citat:
Detta är tyvärr en väldigt vanlig missuppfattning vilket jag undervisat lärjungarna i tråden flera gånger.

Detta kan ske det är helt korrekt men felet du gör är att du antar att det är jordens kurva som orsakar denna efekt. Du startar med att säga jorden är glob sedan säger du se på båten där som du bara ser toppen av det är på grund av jordens kurva. Sedan drar du efter detta slutsatsen att jorden är en glob. Slutsatsen var alltså med i bevisföringen och därmed är detta ett solklart logiskt felslut I form av ett cirkelresonemang!

Det du säger är "vad ska det annars vara? Sikten är ju fri till båtens skrov" Tyvärr så kan mindre vågor i förgrunden dölja större ting längre bak och dessutom sker detta beviserligen på en stilla damm:

Detta kunde vi se i mitt test där ficklampan försvann av ingenting och det fina med testet är att vem som helst kan reproducera det hela och få samma, för den stendöda globen, resultat!

Varför citerar du 20 år gamla inlägg i stället för att bemöta aktuella inlägg? Är du en fegis som inte vill ha en diskussion?

Citat:
... Tyvärr så kan mindre vågor i förgrunden dölja större ting längre bak ...

Man får samma effekt även när det inte finns vågor.

Och din förklaring är felaktig. Om jorden är platt och om betraktaren befinner sig på 2m höjd så måste vågorna vara minst 2 meter höga precis vid betraktaren. Befinner sig vågorna längre ut så måste de vara ännu högre.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-29 kl. 13:44.
Citera
2026-09-29, 16:22
Medlem
Ok, kan nån förklara för mig en sak. Om jorden är platt, varför döljer man det?

Jag ställde den frågan till en jag träffade men han pratade om några blodslinjer etc..

Kan nån enkelt förklara:

1: Om jorden är platt, varför och vem döljer det?
2: om jorden är platt, vem har tillverkat det? eller skapat?
3: Vad är syftet med att inte veta att den är platt? Kontroll?
Om det är kontroll, varför är vi kontrollerade?
4: om det finns några gubbar som styr och vet att jorden är platt, vi är kontollerade, ja sen då?
Blir de rika, ja vad ska de med pengarna till, de är ju kvar på samma jord som alla andra.

Vad är det jag missar?
Citera
2026-09-29, 16:24
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:

Men visa ett foto från kanten och det räcker med ETT verifierat foto.
Citera
2026-09-29, 16:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Om jag aldrig tidigare funderat på om jorden är rund eller platt och ser att den översta delen av ett skepp närmar sig. Då skulle jag först undra vad det är jag ser. Efter hand ser jag mer och mer av hur skeppet så att säga stiger upp ur vattnet. Så småningom ser jag tillräckligt mycket för att förstå att det är ett skepp, även om det bara är den översta halvan jag ser.
När skeppet befinner sig på ca 5 km avstånd börjar jag även se hur mycket av skeppet som flyter på vattenytan.
Då skulle jag förmodligen börja undra varför jag från början bara såg det allra översta av skeppet och ju närmare mig det kommer kan se mer och mer. Senare upptäcker jag att ett liknande fenomen uppträder när skepp avlägsnar sig. Men att skepp verkar börja sjunka vid 5 km. Så småningom verkar det som hela skeppet har försvunnit ner under ytan. Förunderligt nog får jag senare veta att skeppet nått sin destination och aldrig varit under vattenytan.
Eftersom jag är en tänkande människa med relativt hög intelligens skulle jag så småningom komma fram till att enda orsaken till detta fenomen är att vattenytan böjer sig nedåt mer och mer desto längre bort det är.
Citera
2026-09-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Eftersom jag är en tänkande människa med relativt hög intelligens skulle jag så småningom komma fram till att enda orsaken till detta fenomen är att vattenytan böjer sig nedåt mer och mer desto längre bort det är.

Hur använder du din relativt höga intelligens för att komma fram till att det är den enda förklaringen? Låter jävligt intelligent, det är inte det! Jag är bara nyfiken.
Citera
2026-09-29, 17:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur använder du din relativt höga intelligens för att komma fram till att det är den enda förklaringen? Låter jävligt intelligent, det är inte det! Jag är bara nyfiken.
Tråden behandlar inte min intelligens. Den handlar om jordens form. Men det kanske har undgått dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in