Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-30, 18:52
Medlem
Ajogens avatar
Vaccin är just nu ett het ämne på Flashback. Jag har varit en gedigen deltagare och i min lekmannamässiga efterforskning upptäckte jag till min förvåning att Folkhälsomyndigheten rekommenderar Hep-b vaccin till alla spädbarn.

Vilket är märkligt enligt mig, jag kan ha missförstått där de menar att det är tillgängligt för alla barn men ges faktiskt inte ut till barn ifall det inte föreligger någon risk.

Så som jag har förstått det: Det (absolut nästan) enda sättet ett barn kan drabbas av Hep-B är vid födseln ifall modern bär på sjukdomen.
Man testar mödrar på rutin för Hep-B.
Eller att någon förgriper sig på barnet.

Mother-to-child Transmission of Hepatitis B

Jag har skruvat och vänt på det och kan inte finna något ordentligt skäl till att ge ett spädbarn Hep-B vaccin. Det är sant att det kan ge t.o.m. livstid skydd, men det stämmer lika bra om man tar det i högre ålder.

De riskfaktorer för Hep-B är oskyddat sex och sprutbyte. De andra faktorerna är (vad jag förstått) så pass sällsynta att de hör hemma i ett avsnitt av House M.D.

Varför jag tar upp detta är just för att det inte existerar en enda medicin som är fri från skadliga sidoeffekter.

HIGHLIGHTS OF PRESCRIBING INFORMATION
These highlights do not include all the information needed to use
PEDIARIX safely and effectively.

Vi vet att spädbarn är mycket mer mottagliga för allvarliga sidoeffekter från mediciner, så varför utmana det när man kan vänta tills barnet är säg 12-14 år gammal?

Rand Paul Gets Into TESTY Exchange Over Vaccines With Ex-CDC Director Monarez |

Det var när jag såg detta förhör av ex-direktören för CDC där Monarez inte lyckades förklara varför Hep-B vaccin är nödvändiga för spädbarn som jag inspirerades av att efterforska detta.

Rand Paul är en ögonläkare, videon är ett offentligt förhör och har inget med partitillhörighet att göra.
Citera
2025-11-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så som jag har förstått det: Det (absolut nästan) enda sättet ett barn kan drabbas av Hep-B är vid födseln ifall modern bär på sjukdomen.
Man testar mödrar på rutin för Hep-B.
Eller att någon förgriper sig på barnet.
Vansinne att utsätta spädbarn för risker med Hep-B vaccin när risken för spädbarnet att smittas med Hep-B är så nära NOLL man kan komma!! Större risk att träffas av blixten. 😁

Lite kuriosa om Hep-B vaccinet... ”den moderna vaccinologins gudfader” Stanley Plotkin erkände under ed att barn i studier på Hep-B vaccinet endast observerades i 5 dagar efter injicering och att någon placebogrupp INTE användes! Vad kan gå fel? 🤦🏻‍♂️

Är det inte dags att slänga lydnadsluvan nu och sätta på sig foliehatten istället? Att våga ifrågasätta gamla vaccin-dogmer baserade på i princip ingenting... för böveln!! 😎
Senast redigerad av Dick-Jerker 2025-11-30 kl. 19:25.
Citera
2025-11-30, 19:24
Medlem
https://publichealth.jhu.edu/2025/wh...egins-at-birth

Enligt denna länk:

Citat:
Without vaccination, as many as 9 in 10 infants infected with hepatitis B in their first year of life will develop chronic infection that can lead to liver failure and death.

Citat:
[...] but globally one of the most common transmission routes is during birth from an infected mother.

Så svaret på TS fråga verkar vara: för att skydda personer från att utveckla kronisk leversjukdom/cancer senare i livet om de smittats av Hep. B redan vid förlossningen. Om man får tro länken.
Citera
2025-11-30, 19:25
Medlem
Citat:
Vilket är märkligt enligt mig...
Det enda jag kan tänka mig, är att det kan vara svårare att få någon i mellan- och högstadiet att vaccinera sig.
Citera
2025-11-30, 19:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
https://publichealth.jhu.edu/2025/wh...egins-at-birth

Enligt denna länk:

Så svaret på TS fråga verkar vara: för att skydda personer från att utveckla kronisk leversjukdom/cancer senare i livet om de smittats av Hep. B redan vid förlossningen. Om man får tro länken.
Jo, ifall modern bär på sjukdomen tycker jag det är en bra idé att vaccinera barnet. Men det är rutin på att testa modern och då när hon inte innehar sjukdomen själv förstår jag inte skälet till att ge barnet Hep-B vaccin.
Senast redigerad av Ajogen 2025-11-30 kl. 19:42.
Citera
2025-11-30, 19:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det enda jag kan tänka mig, är att det kan vara svårare att få någon i mellan- och högstadiet att vaccinera sig.
Kanske. Men väger det verkligen upp mot skaderisken? Hep-B smittas även (nästan) endast genom sprutbyten och oskyddat sex. Det är alltså inte samma typ av risk som säg mässling.
Citera
2025-11-30, 19:30
Medlem
Citat:
Kanske. Men väger det verkligen upp mot skaderisken? Hep-B smittas även endast genom sprutbyten och oskyddat sex. Det är alltså inte samma typ av risk som säg mässling.
Min tanke är att fler vaccineras om man rekommenderar det för spädbarn. Och att man anser att det överväger risken.
Citera
2025-11-30, 19:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Min tanke är att fler vaccineras om man rekommenderar det för spädbarn. Och att man anser att det överväger risken.
Ja, det är just det jag inte har fått klart för mig hur de kommer fram till.
Jag kan inte få en enda substantiell förklaring till varför ett spädbarn (med frisk moder) behöver ett Hep-B vaccin
Citera
2025-11-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ja, det är just det jag inte har fått klart för mig hur de kommer fram till.
Jag kan inte få en enda substantiell förklaring till varför ett spädbarn (med frisk moder) behöver ett Hep-B vaccin
Kan tycka att Folkhälsomyndigheten vid varje rekommendation också skulle berätta vad de baserar rådet på.
Citera
2025-11-30, 19:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Kan tycka att Folkhälsomyndigheten vid varje rekommendation också skulle berätta vad de baserar rådet på.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ige/hepatit-b/

Allt jag i min halvhjärtade sökning lyckades hitta om det.
Det finns säkert någonstans men det är inte lättillgängligt
Citera
2025-11-30, 19:38
Medlem
Citat:
Varför inte vänta tills barnet är fem år?

Eller är risken att man lättare skulle upptäcka om femåringen blir autistisk då? Om en tremånaders bebis blir autistisk så märks det ju inte.
Citera
2025-11-30, 19:39
Medlem
Citat:
Jo, ifall modern bär på sjukdomen tycker jag det är en bra idé att vaccinera barnet. Men det är rutin på att testa modern och då när hon inte är innehar sjukdomen själv förstår jag inte skälet till att ge barnet Hep-B vaccin.
Nej, det låter ganska onödigt - håller med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in