2025-11-30, 14:46
Medlem
miapetters avatar
Egentligen hoppas jag på att dokumentärens sista avsnitt blir det mest intressanta. Att det handlar om hur vuxna män o fäder arbetar upp sig till en kollektiv härdsmälta - ägnar sig åt klumpiga o fullkomligt oetiska sätt att förhands-skademinimera o försöker misskreditera en grävande journalist. Innan de ens sett första avsnittet!
Citera
2025-11-30, 15:13
Medlem
PeterJihadis avatar
Vilka metoder bestod den här tortyren av, som Jåcke påstår sig blivit utsatt för?

Var det fysisk tortyr eller psykisk?
Citera
2025-11-30, 15:19
Medlem
Ni får gärna lugna er lite. Det här handlar inte om att Jocke eller Anjo försöker ”ändra narrativet”. Det handlar om att SVT själva sagt en sak från början, ändrat riktningen flera gånger och varit otydliga genom hela processen. Först kommunicerar de att dokumentären ska handla om hatkulturen generellt. Sen plötsligt får de in Jocke i dokumentären och därefter ändrar de fokus till hans barndom istället. Det är helt naturligt att folk reagerar på det när det är SVT som rör sig, inte Jocke eller Anjo.

Det är också märkligt hur vissa här (C och L) sitter och gormar om att dokumentären ska ”förstöra liv”, ”avslöja allt” och att det är ”game over” innan någon ens sett den. Ni bygger upp ett helt katastrofscenario baserat på noll fakta och ren önskan om drama. Ni vet inte vad som är med, vad som är bortklippt, vilka perspektiv som tagits med och vilka som inte är det. Ni vet inte om SVT gjort en fullständig granskning eller bara valt det material som råkar passa deras vinkel. Ingen gör det, eftersom ingen sett dokumentären än.

Sen det här om opartiskhet. Man måste kunna säga det här utan att det är ”angrepp”: det finns redan kritik sedan tidigare att Bo-Göran Bodin inte alltid uppfattas som helt neutral i ämnen där han redan haft starka uppfattningar eller tidigare konflikter med profiler inom sociala medier. Det betyder inte att allt han gör är fel, men det är inte konstigt att publiken reagerar och undrar hur mycket som är en granskning och hur mycket som är en redan färdig story som bara ska fyllas i.

Så nej, det här är inte någon konspiration från Jocke eller Anjo. Det är bara sunt ifrågasättande när SVT byter spår mitt i processen, samtidigt som några här försöker låtsas som om de redan vet exakt vad dokumentären kommer visa. Det gör ingen av er. Och att sitta och ropa ”det här kommer krossa honom” innan ni ens vet vad ni pratar om säger mer om er än det säger om dokumentären.
Citera
2025-11-30, 15:20
Avstängd
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Detta är ett diskussionsforum för det fria ordet men du verkar fokusera på att proklamera att folk inte får tycka vad som helst.

Jag ställer dig tydliga frågor, du behöver inte svara på varför. För sista gången:

Tycker du att Daniel och Jocke gör rätt i att hota mig med att hänga ut den där kvinnan eller till slut hänger ut henne, när dom vet om att det kan resultera i att hon tar sitt liv?

Eller är allt om henne påhittat och nåt dom tänkte applicera på mig när dom hittar mig? Det går ju inte heller, då Motvikt redan beskrivit mig som kvinna, hur ska han krångla sig ur en falukorvsgubbe 2.0, han har inte ens killgissat sig till rätt kön.

Jag är tydlig med när det jag skriver är spekulativt. Ska en allvarligt psykiskt sjuk kvinna bli förföljd för att jag spekulerar om Joakim Lundell?

Ni får tycka precis vad ni vill! Så även jag. Dina intriger är ...... jaa, jag vet inte längre vad jag ska kalla dem för. Du har inte besvarat en enda fråga själv utan som sagt, du sitter och vrider på precis allt och gör precis allt, för att kasta skit på alla utom Chrippa och Linnéa och sen, börjar du mala om något helt annat... Jag har varken sett, eller hört, att någon har hotat dig med varken det ena eller det andra. Jag har heller inte sett någon av dem du nämner, "hänga ut" någon kvinna. Jag ska vara helt ärlig. Jag tycker, att i det du skriver, svarar, försöker argumentera för, låter mer som att det är du som är psykiskt sjuk. Du svamlar mer än de allra flesta. Du nämner även en massa olika konton här inne, som om JAG visste vem alla är och vad de skrivit eller inte skrivit. Herregud människa!! Du skulle FAKTISKT må bäst av att bara logga ut! 100%. (Och nej, det är varken Lundell, Anjo, Motvikt eller jultomten, som säger åt mig vad jag ska göra eller skriva).
Senast redigerad av Summer24 2025-11-30 kl. 15:30.
Citera
2025-11-30, 15:28
Avstängd
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Jocke var flaggad i år hos Soc. Nu litar inte ens hans fru på honom.

Tror vi har att göra med en riktig udda typ.

Jamen fortsätt du att fantisera. Dom riktigt udda typerna står ni "chripsters" för. Riktigt udda att backa en sån person.
Citera
2025-11-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Vilka metoder bestod den här tortyren av, som Jåcke påstår sig blivit utsatt för?

Var det fysisk tortyr eller psykisk?

Beskriver exakt det Joakim påstår i i mitt inlägg längre upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Nalawow
Ni får gärna lugna er lite. Det här handlar inte om att Jocke eller Anjo försöker ”ändra narrativet”. Det handlar om att SVT själva sagt en sak från början, ändrat riktningen flera gånger och varit otydliga genom hela processen. Först kommunicerar de att dokumentären ska handla om hatkulturen generellt. Sen plötsligt får de in Jocke i dokumentären och därefter ändrar de fokus till hans barndom istället. Det är helt naturligt att folk reagerar på det när det är SVT som rör sig, inte Jocke eller Anjo.

Det är också märkligt hur vissa här (C och L) sitter och gormar om att dokumentären ska ”förstöra liv”, ”avslöja allt” och att det är ”game over” innan någon ens sett den. Ni bygger upp ett helt katastrofscenario baserat på noll fakta och ren önskan om drama. Ni vet inte vad som är med, vad som är bortklippt, vilka perspektiv som tagits med och vilka som inte är det. Ni vet inte om SVT gjort en fullständig granskning eller bara valt det material som råkar passa deras vinkel. Ingen gör det, eftersom ingen sett dokumentären än.

Sen det här om opartiskhet. Man måste kunna säga det här utan att det är ”angrepp”: det finns redan kritik sedan tidigare att Bo-Göran Bodin inte alltid uppfattas som helt neutral i ämnen där han redan haft starka uppfattningar eller tidigare konflikter med profiler inom sociala medier. Det betyder inte att allt han gör är fel, men det är inte konstigt att publiken reagerar och undrar hur mycket som är en granskning och hur mycket som är en redan färdig story som bara ska fyllas i.

Så nej, det här är inte någon konspiration från Jocke eller Anjo. Det är bara sunt ifrågasättande när SVT byter spår mitt i processen, samtidigt som några här försöker låtsas som om de redan vet exakt vad dokumentären kommer visa. Det gör ingen av er. Och att sitta och ropa ”det här kommer krossa honom” innan ni ens vet vad ni pratar om säger mer om er än det säger om dokumentären.

Jo, när man skiftar fokus till huruvida mamman hade ett missbruk eller inte så försöker man ändra på narrativet, för det har aldrig varit där man varit oense. Både mamman och andra familjemedlemmar har varit öppna med att hon missbrukat smärtstillande tabletter, men de har aldrig sagt att det varit ett "extremt omfattande missbruk" som Joakim påstår. Det man varit oense om är den tortyr som Joakim beskrivit att hans mamma har utsatt honom för och det är den man ifrågasätter om den verkligen skett och vilka bevis som finns för det.

Att Joakim, Anjo och ni följare inte förstår journalistiskt arbete är ingen annan fel än erat egna, då rekommenderar jag er att läsa på om ämnet. Sättet man arbetat med det här fallet skiljer sig ingenting ifrån hur man normalt sätt arbetar med grävande reportage och det strider inte emot några pressetiska regler. Hade man inte fått arbete så som redaktionen gjort här så hade det inte funnits några granskande dokumentärer eller reportage att ta del av.

Vilken kritik finns det emot Bo-Göran sedan tidigare? Länka gärna där den kritiken kommer fram. Jag har följt hans karriär länge och både sett, lyssnat och tittat på i princip det mesta han gjort och känner inte igen det överhuvudtaget.
Citera
2025-11-30, 15:44
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juristus
Beskriver exakt det Joakim påstår i i mitt längre upp.

Tack mannen. Helt sjuka saker som Jocke anklagar henne för. Jag litar inte på ett ord som kommer ur hans lögnaktiga käft.

Finns det någonting alls, mer än hans egna ord, som styrker det Jocke påstår om sin mamma i boken?
Citera
2025-11-30, 15:45
Medlem
ruskinarmss avatar
Haha

Enligt Hanna Widerstedt har SVT sagt till henne : Jocke har ju en ny kompis nu som sköter hans ärenden.

Väldigt intressant surr med Hanna angående Jocke : https://www.youtube.com/watch?v=lI_rH95dGY0

Polisen ringer Axel gällande Motvikt också.

Det verkar som att Axel som varit lite försiktig gällande Jocke nu öppnat alla dammluckor gentemot Jocke. Kallar honom JÅCKIBÖJ.

Kul också att Hanna och Linnea verkar ha fått kontakt.
Två generationer utsatta kvinnor.
Senast redigerad av ruskinarms 2025-11-30 kl. 15:50.
Citera
2025-11-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Så bra, då vet vi att du säger att första avsnittet inte handlar om honom alls.
Bra för det verkar som att hans barndom ska ifrågasättas.
Skönt att vi har en som vet vad det ska handla om.
Fult att SVT att luras.

Vi får väl se.

Kom ihåg vad du läste det först.
Hotar du Goldie eller Chrippas barn med smörsyra?

”Kom ihåg vad du läste det först.
2025-11-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Tips. Fråga Olivia.
Vad insinuerar du?
Citera
2025-11-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juristus
Beskriver exakt det Joakim påstår i i mitt inlägg längre upp.

Jo, när man skiftar fokus till huruvida mamman hade ett missbruk eller inte så försöker man ändra på narrativet, för det har aldrig varit där man varit oense. Både mamman och andra familjemedlemmar har varit öppna med att hon missbrukat smärtstillande tabletter, men de har aldrig sagt att det varit ett "extremt omfattande missbruk" som Joakim påstår. Det man varit oense om är den tortyr som Joakim beskrivit att hans mamma har utsatt honom för och det är den man ifrågasätter om den verkligen skett och vilka bevis som finns för det.

Att Joakim, Anjo och ni följare inte förstår journalistiskt arbete är ingen annan fel än erat egna, då rekommenderar jag er att läsa på om ämnet. Sättet man arbetat med det här fallet skiljer sig ingenting ifrån hur man normalt sätt arbetar med grävande reportage och det strider inte emot några pressetiska regler. Hade man inte fått arbete så som redaktionen gjort här så hade det inte funnits några granskande dokumentärer eller reportage att ta del av.

Vilken kritik finns det emot Bo-Göran sedan tidigare? Länka gärna där den kritiken kommer fram. Jag har följt hans karriär länge och både sett, lyssnat och tittat på i princip det mesta han gjort och känner inte igen det överhuvudtaget.

Om du vill bli tagen på allvar behöver du börja skilja på fakta och dina egna antaganden. Det här handlar inte om att någon försöker ändra ett narrativ. Det handlar om att SVT varit oklara från start, ändrat fokus flera gånger och först efter att Jocke tackat ja till medverkan för Anjos skull styrt om dokumentären till att handla om hans barndom. När en redaktion byter riktning under processens gång är det helt rimligt att människor reagerar och vill förstå varför. Tycker du inte?

Och angående mamman. Det är inte konstigt att Jocke vill att helheten ska komma fram om dokumentären lutar för mycket på hennes ORD utan belägg. Det finns familjemedlemmar som berättat olika saker vid olika tider vilket redan där gör bilden rörig. Dessutom påverkar långvarigt bruk av benzo och starka sömntabletter minnesfunktionen. Det är välkänt inom vård och beroendevård att minnen kan bli fragmenterade, att tidsuppfattningen försvagas och att hjärnan ibland fyller i luckor med det som känns rimligt snarare än det som faktiskt hänt. Det betyder inte att någon ljuger. Det betyder bara att man måste väga flera perspektiv om man vill göra en seriös granskning.

Det blir därför rätt märkligt när man skriver som att man redan vet exakt vad SVT kommer visa och hur de kommer framställa allt. Ingen har sett dokumentären. Du vet inte vilka berättelser som är med, vilka som är bortklippta eller hur materialet har balanserats. Det är exakt därför Jocke vill korrigera bilden om det visar sig att SVT i slutändan lutar för mycket åt en sida. Det är en rimlig reaktion, inte en konspiration.

Sen Bo Göran. Att du inte känner igen kritiken mot honom betyder inte att den inte finns. Det finns tidigare diskussioner om att han ibland vinklat konflikter med profiler inom sociala medier och gått in i arbetet med en färdig uppfattning. Det gör honom inte dålig men det betyder att människor har helt legitima skäl att undra hur han arbetar i just denna dokumentär. Du behöver inte hålla med men du kan inte låtsas som att det är taget ur luften.

Och det här du skriver om journalistiskt arbete säger rätt mycket om hur lite du faktiskt förstått. En dokumentär är aldrig absolut sanning. Redaktionen väljer vinkeln, väljer vad som ska vara med och väljer vad som ska bort. Alla dokumentärer fungerar så. Det betyder inte att de ljuger. Det betyder bara att journalistik är ett urval, inte en felfri objektiv domstol. Att du sitter och låtsas som att SVT är en neutral sanningsmaskin samtidigt som du kritiserar andra för deras brist på kunskap är lite ironiskt.

Så vi kan sammanfatta det enkelt. Du har bestämt dig för vad du vill ska vara sant. Resten hittar du på längs vägen.

Och om det är någon här som behöver läsa på om journalistik så är det inte jag.
Citera
2025-11-30, 16:14
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalawow
Om du vill bli tagen på allvar behöver du börja skilja på fakta och dina egna antaganden. Det här handlar inte om att någon försöker ändra ett narrativ. Det handlar om att SVT varit oklara från start, ändrat fokus flera gånger och först efter att Jocke tackat ja till medverkan för Anjos skull styrt om dokumentären till att handla om hans barndom. När en redaktion byter riktning under processens gång är det helt rimligt att människor reagerar och vill förstå varför. Tycker du inte?

Tough luck. Det är såhär granskande journalister arbetar. Utan "fula" metoder blir det mer eller mindre omöjligt att bedriva granskning.
Hade det drabbat någon du inte har som idol hade du inte gnällt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in