2025-11-30, 12:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men har du ens sett dokumentären som tråden handlar om?

För det är just det att Saras erkännande inte alls styrks av någon teknisk bevisning.

Kan du räkna upp vilka tekniska bevis som finns?

Jag tänker främst på SMS-trafiken som stryker Sara Svenssons berättelse om hur hon skjutit Fossmo och Linde.
Citera
2025-11-30, 12:54
Moderator
Neksnors avatar
I veckan pratade Saras advokat i radio och sa att man inte kan dömas för mord om personen redan var död (jag minns inte exakt formulering).

Varför skulle inte det vara möjligt? De tre Malexandermördarna dömdes alla tre för mord på två personer trots att det inte kunde utredas vem som dödade vem. Givet antalet mordoffer och antalet mördare fälldes minst en person för mord utan att dödat någon. Om Saras skott mot kroppen, som kanske redan var död, hade varit dödande om personen levt och hon hade uppsåt att döda så tycker jag att hon är att betrakta som lika mycket mördare som Malexandermördarna.
Citera
2025-11-30, 13:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du verkar inte vara så insatt i utredningen. Tar man bort hennes erkännande så finns det ingen teknisk bevisning som ens visar att hon varit inne i båda husen eller binder henne till mordvapnet. Hon pekar ut var en revolver är kastad som kan kopplas till två av fem kulor. Det skulle lika gärna kunna vara Helge som skjutit.
Alltihop bygger på hennes historia och den stämmer inte ens överens med skottvinklar och skjutavstånd. I princip finns det en teoretisk möjlighet att hon tar på sig hela skulden för ett brott hon inte har utfört.
Jag tror inte att det är så. Jag tror att hon talar sanning att hon avsett att döda båda. Men då stämmer det inte med hur A har blivit dödad och då måste A ha varit död redan.

SMS-bevisningen styrker hennes berättelse. Den utesluter inte teoretiskt den här alternativa versionen om att AF redan var död, men den ger gott stöd till att hennes berättelse stämmer så långt att att hon kan dömas på den.

Jag hittade detta inlägg: (FB) Knutby-tråden 2007

Jag antar att Svensson referat av samtalet med Helge Fossmo är ur förundersökningen? Stämmer det att samtalet utspelas så som refererat var Fossmo uppenbarligen vaken och hörde skotten.

Det visar också hur de agerade i samförstånd i att mörda Alexandra.
Citera
2025-11-30, 13:06
Medlem
Kan det vara någon annan som sköt de dödande skotten mot Alexandra Fossmo frågar sig Aschberg och Company efter två minuter i deras dokumentär på Aftonbladet. Nej det är det inte. Sara Svensson sköt två skott mot Alexandras huvud och om det var någon som tidigare skjutit Alexandra i huvudet hade Alexandra haft mer än två skott i huvudet. Då hade Alexandra haft minst tre skott i huvudet, inte två. Bara på den grunden kan man utesluta att någon annan skjutit de dödande skotten mot Alexandra. Men då kommer väl någon här att påstå att Sara Svensson missade sina skott. Och så kan ju folk hålla på, allt för att få Sara Svensson att framstå som oskyldig. Det är bara att vinkla på här
Senast redigerad av Blueintime 2025-11-30 kl. 13:23.
Citera
2025-11-30, 13:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
SMS-bevisningen styrker hennes berättelse. Den utesluter inte teoretiskt den här alternativa versionen om att AF redan var död, men den ger gott stöd till att hennes berättelse stämmer så långt att att hon kan dömas på den.

Jag hittade detta inlägg: (FB) Knutby-tråden 2007

Jag antar att Svensson referat av samtalet med Helge Fossmo är ur förundersökningen? Stämmer det att samtalet utspelas så som refererat var Fossmo uppenbarligen vaken och hörde skotten.

Det visar också hur de agerade i samförstånd i att mörda Alexandra.

Problemet är att Sara återger vad de ska ha sagt i telefonsamtal och att polisen bara kan återskapa skrivna sms. Så vi kan aldrig veta exakt vad som sagts i telefonsamtal.

Det här var dock ytterst intressant!
33 sekunder senare:
04:32:01 SS till HF 1 min 54 sek: "Vänta utanför altandörren tills jag kommer...", osv. - HF ger SS instruktioner. Förflyttade sig HF under detta samtal?
Citera
2025-11-30, 13:35
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Kan det vara någon annan som sköt de dödande skotten mot Alexandra Fossmo frågar sig Aschberg och Company efter två minuter i deras dokumentär på Aftonbladet. Nej det är det inte. Sara Svensson sköt två skott mot Alexandras huvud och om det var någon som tidigare skjutit Alexandra i huvudet hade Alexandra haft mer än två skott i huvudet. Då hade Alexandra haft minst tre skott i huvudet, inte två. Bara på den grunden kan man utesluta att någon annan skjutit de dödande skotten mot Alexandra. Men då kommer väl någon här att påstå att Sara Svensson missade sina skott. Och så kan ju folk hålla på, allt för att få Sara Svensson att framstå som oskyldig. Det är bara att vinkla på här

Oavsett om hon missade eller inte så existerar ju bara 3 kulor. Om nu det avlossats 5 skott så undrar man var kulorna tog vägen. De kan ju inte magiskt försvinna.
Citera
2025-11-30, 13:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag tänker främst på SMS-trafiken som stryker Sara Svenssons berättelse om hur hon skjutit Fossmo och Linde.

SMS-trafiken är väldigt luddig och har nästan bibliska övertoner: "Det första är utfört" osv.
Det står aldrig: Nu har jag skjutit Alexandra.

Det första är utfört kan precis lika gärna skickas från någon som sitter i bilen och väntar på att gärningsmannen ska vara klar.

Så alltihop bygger på Saras erkännande och hennes egen historia. Ingenting bevisar att hon varit på plats och skjutit.
Citera
2025-11-30, 13:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Oavsett om hon missade eller inte så existerar ju bara 3 kulor. Om nu det avlossats 5 skott så undrar man var kulorna tog vägen. De kan ju inte magiskt försvinna.

Det existerar bara de kulor de hittade. Men frågan är ju hur väl de genomsökte rummet och sängen efter fler kulor. Polisen beslagtog aldrig sängen utan den fick församlingen själva elda upp.
Teknikerna hittade en kula inuti kudden rakt under A's huvud och då kan de ha varit så nöjda över att ha hittat en dödande kula att de slappnade av med att genomsöka rummet i övrigt.
Citera
2025-11-30, 13:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Oavsett om Fossmo eller Svensson de facto sköt de dödande skotten och om det idag skulle täckts av rubriceringen gemensamt och i samförstånd kan man gott hävda att de åtminstone ur moralisk synvinkel agerade gemensamt och i samförstånd när de iscensatte sin gemensamma plan att mörda Alexandra Fossmo och Daniel Linde.

De var båda skyldiga till mord och mordförsök. Om det var anstiftan eller delaktighet är egalt liksom om Sara Svensson sköt på en död eller levande kropp.

Moral har inte med detta att göra. Svensk rätt dömer inte efter "moral" på det sättet.

Men OM det skulle visa sig (det tror kanske några) att hela utredningen är riggad så att den skall passa Saras erkännande, och att det (på riktigt) mycket väl skulle kunna vara någon annan som verkligen utfört mordet torde detta framgå alldeles utmärkt av Johan Erikssons förhoppningsvis sakliga och genomtänkta resningsansökan. Om detta sedan vinner rättens gillande får vi ju se, om det ens går så långt.
Citera
2025-11-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det var fem kulhål på grund av att två av skotten gick igenom täcket och pläd samtidigt enligt tekniker och åklagare. Det berättade åklagaren i Aftonbladet den 26 november. På det viset blev 3 skott fem kulhål. Det är inte okänt hur det blev fem kulhål av tre skott. Det kan ju också vara bra om man själv kollar på internet om hur tre skott blev fem kulhål i Knutby-mordet. Det går också bra att leta på internet istället för att fråga här hela tiden. Så leta på internet om hur tre skott blev fem kulhål.
Citera
2025-11-30, 13:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Det var fem kulhål på grund av att två av skotten gick igenom täcket och pläd samtidigt enligt tekniker och åklagare. Det berättade åklagaren i Aftonbladet den 26 november. På det viset blev 3 skott fem kulhål. Det är inte okänt hur det blev fem kulhål av tre skott. Det kan ju också vara bra om man själv kollar på internet om hur tre skott blev fem kulhål i Knutby-mordet. Det går också bra att leta på internet istället för att fråga här hela tiden. Så leta på internet om hur tre skott blev fem kulhål.

Nä det är fel. Du har återigen dålig koll. Tre skott gick igenom pläd och täcke. Inte två.
Citera
2025-11-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä det är fel. Du har återigen dålig koll. Tre skott gick igenom pläd och täcke. Inte två.
Ja om även skottet i höften gick igenom täcke och pläd då blir det sex skotthål på tre skott. Men det var Sonny Björk som pratade om fem skott, han borde pratat om sex skott då. Sonny Björk gjorde kanske bort sig. Men samtidigt så står det i Aftonbladet den 26 november att det är fem skotthål i påslakandet på tre skott. Vem har fel du eller Sonny Björk
Senast redigerad av Blueintime 2025-11-30 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in