Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Jag håller med. Dessutom är det väl bevisat att det var Helge som styrde barnflickan i bakgrunden, även om hon trodde det var Gud. Han SMS:ade till barnflickan att dörren till tvättstugan var olåst och det är inte ens sannolikt att han skulle ligga och sova och inte höra skotten. Och rent hypotetiskt, om nu Helge skulle vara helt oskyldig och konspirationsteorin stämmer att någon annan mördat hans fru så skulle alltså en tredje person varit inne och skjutit hustrun - utan att Helge hört något. Sedan kommer barnflickan förbi och även hon skjuter hustrun så då precis innan det blivit mördad av någon annan.
Vi kan nog lugnt slå fast att barnflickan var på plats och hennes syfte var att mörda hustrun och att hon sköt henne. Om hon nu var död så var hon sannolikt inte skjuten av någon utomstående. Möjligen av Helge, men tre kulor träffade henne och om både barnflickan och Helge sköt så borde det varit fler kulhål i henne. Möjligen kan hustrun blivit förgiftad innan och dött innan barnflickan kom. Jag vet inte om polisen kollade substanser i kroppen? Men det står nog rätt klart att det är rätt personer som dömdes för mordet. Jag vet att det är konspirationsteoretikers våta dröm att hitta alternativa mördare. Men man missar ofta att ge sammanhängande förklaringar till hur det har gått till. I vart fall kan vi nog utesluta en tredje okänd mördare som också skulle ha smugit sig in obemärkt mitt i natten utan Helges inblandning. Det är helt enkelt alldeles för osannolikt.
Det är väl ändå underförstått här att den alternativa teorien till att Sara Svensson var mördaren är att Helge Fossmo var det. Vilket inte är långsökt i teorin. Hur det än gick till och hur rollfördelningen då såg ut handlade mordet om ett mordsamarbete mellan de två, med Fossmo som ledaren.
Det har spekulerats i princip ända sedan rättegångarna att Sara Svensson fortsatt skyddat Helge Fossmo. Det kan man läsa om i de andra Knutbytrådarna även om de är svårnavigerade. Hon tjänade medvetet som hans alibi för att han inte skulle bli dömd för mord och mordförsök. Då tänkte man sig att hon någon gång skulle berätta sanningen om att hon inte alls sköt vare sig Alexandra Fossmo eller Daniel Linde, utan att Helge Fossmo gjorde det. Basen för den alternativa teorien var Sara Svenssons tystnad om Fossmos verkliga roll.
Nu har vi här en något annan variant där Sara Svensson lurades att tro av Helge Fossmo att tro att Alexandra levde när hon sköt henne, men i själva verket mördats något tidigare av honom.
Jag har för mig att lag läst att man inte fann några substanser som narkotika eller annat vid obduktionen av Alexandra Fossmo. Det har vad jag förstår gjorts gällande att hennes kroppstemperatur och/ eller kanske magsäcksinnehåll indikerade en tidigare död. Men det tog ju 200 sekunder inte upp, så det kanske är osäkert.