2025-11-30, 11:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Helge "låg och sov" i ett angränsande rum.
Anette var väl hemma hos Daniel. Låg väl och sov. Klockan var ändå tidig morgon.

Så Helge går och lägger sig...?
Men messar till Sara att gå igenom tvättstugedörren?
Hur bröt Sara in hos Daniel & Anette?

Tänker att någon måste ha hört detta.
Citera
2025-11-30, 11:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag håller med. Dessutom är det väl bevisat att det var Helge som styrde barnflickan i bakgrunden, även om hon trodde det var Gud. Han SMS:ade till barnflickan att dörren till tvättstugan var olåst och det är inte ens sannolikt att han skulle ligga och sova och inte höra skotten. Och rent hypotetiskt, om nu Helge skulle vara helt oskyldig och konspirationsteorin stämmer att någon annan mördat hans fru så skulle alltså en tredje person varit inne och skjutit hustrun - utan att Helge hört något. Sedan kommer barnflickan förbi och även hon skjuter hustrun så då precis innan det blivit mördad av någon annan.

Vi kan nog lugnt slå fast att barnflickan var på plats och hennes syfte var att mörda hustrun och att hon sköt henne. Om hon nu var död så var hon sannolikt inte skjuten av någon utomstående. Möjligen av Helge, men tre kulor träffade henne och om både barnflickan och Helge sköt så borde det varit fler kulhål i henne. Möjligen kan hustrun blivit förgiftad innan och dött innan barnflickan kom. Jag vet inte om polisen kollade substanser i kroppen? Men det står nog rätt klart att det är rätt personer som dömdes för mordet. Jag vet att det är konspirationsteoretikers våta dröm att hitta alternativa mördare. Men man missar ofta att ge sammanhängande förklaringar till hur det har gått till. I vart fall kan vi nog utesluta en tredje okänd mördare som också skulle ha smugit sig in obemärkt mitt i natten utan Helges inblandning. Det är helt enkelt alldeles för osannolikt.

Det är väl ändå underförstått här att den alternativa teorien till att Sara Svensson var mördaren är att Helge Fossmo var det. Vilket inte är långsökt i teorin. Hur det än gick till och hur rollfördelningen då såg ut handlade mordet om ett mordsamarbete mellan de två, med Fossmo som ledaren.

Det har spekulerats i princip ända sedan rättegångarna att Sara Svensson fortsatt skyddat Helge Fossmo. Det kan man läsa om i de andra Knutbytrådarna även om de är svårnavigerade. Hon tjänade medvetet som hans alibi för att han inte skulle bli dömd för mord och mordförsök. Då tänkte man sig att hon någon gång skulle berätta sanningen om att hon inte alls sköt vare sig Alexandra Fossmo eller Daniel Linde, utan att Helge Fossmo gjorde det. Basen för den alternativa teorien var Sara Svenssons tystnad om Fossmos verkliga roll.

Nu har vi här en något annan variant där Sara Svensson lurades att tro av Helge Fossmo att tro att Alexandra levde när hon sköt henne, men i själva verket mördats något tidigare av honom.

Jag har för mig att lag läst att man inte fann några substanser som narkotika eller annat vid obduktionen av Alexandra Fossmo. Det har vad jag förstår gjorts gällande att hennes kroppstemperatur och/ eller kanske magsäcksinnehåll indikerade en tidigare död. Men det tog ju 200 sekunder inte upp, så det kanske är osäkert.
Citera
2025-11-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Har du sett Aftonbladets granskning? Vet du ens vad allt handlar om?

Saras version stämmer inte med teknisk bevisning. A sköts på nära håll nästan rakt uppifrån med täcke och pläd över huvudet.

När A sköts i höften var hon redan död. Det kan inte vara första skottet som Sara påstår.

Jag känner till det, ja. Än är det lite tidigt att säga att allt de säger, stämmer. Det konstigaste hittills är höftskottet, att ingen blödning har skett.

Det känns ändå ungefär lika sannolikt att Sara Svensson lurades till att döda en redan död person som att hon gjorde det och sedan, ett par timmar senare sköt henne i höften. Det kan i princip uteslutas.

Var befann sig Helge den natten?
Citera
2025-11-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
I domstolarna redovisades i protokollet de 3 skotten och 5 hålen och detta presenterades i domstolarna. Hon avfyrade det första skottet kanske först i höften och 7 sekunder senare sköt Sara Alexandra i huvudet på nära håll. Därför kom det lite blod från höften eftersom hon 6-7 senare blev skjuten i huvudet och blodet började forsa ut från Alexandras huvud och till och med rann ner på golvet. Om hon gick runt sängen som Sonny Björk påstår för att lyckas skjuta Alexandra är möjligt. Alexandra hade 2 skott i huvudet och inte tre eller fyra som hon skulle ha haft om någon sköt ihjäl Alexandra innan Sara sköt mot Alexandra och träffade Alexandras huvud. Att Alexandra hade två skott i huvudet och inte 3-4 talar starkt emot att någon skjutit ihjäl Alexandra innan Sara sköt mot hennes huvud. Var Sara sköt ifrån vet bara denna lögnerska men uppenbart är det att hon ljuger om skjutavståndet

Det är omöjligt att skjuta någon i höften utan att det börjar blöda i synnerhet när det enligt dig går 6-7sek innan skott nummer två för cirkulationen är ständig. ta en vattenslang som är du sätter på, gör ett hål i den och sen sen drar du bort sprutmunstycket så du får fri öppning, så kommer det ändå komma ut vatten ur det lilla hålet. Kollar du fupen och bilderna på Alexandra liggandes på golvet så ser du inte ett enda blodspår på låret vilket är helt omöjligt om det skulle vara första skottet. För det andra så är det helt omöjligt att någon som blir skjuten i höften inte reagerar och slåss för sitt liv då det är en överlevnads instinkt. Finns inte en chans att Alexandra inte skulle vaknat om hon blev skjuten i höften.
Citera
2025-11-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Jag har också även läst Dick Sundevalls 22 punkter som friar Sara Svensson enligt Sundevall på Paragraf. Sundevall är numera avliden. Det är inga fakta som kommer fram i dom här vinklade dokumentärerna. Sara Svensson ljuger när hon säger att hon sköt Alexandra Fossmo på långt håll, hon sköt Alexandra på några centimeters avstånd i huvudet två gånger. Så tala inte om fakta i det här fallet genom att hänvisa till vinklade dokumentärer som förvränger sanningen. Det Aschberg nu lägger fram är en fortsättning på de dokumentärerna. De så kallade fakta som läggs fram i de där dokumentärerna och av Aschberg på Aftonbladet har ingenting med verkligheten att göra nämligen det att Sara Svensson sköt Alexandra Fossmo i huvudet två gånger på nära håll och efter det för att kontrollera att Alexandra var död, sköt Sara Svensson henne i höften. Jag är inte faktaresistent det är sådana som du som är det. Fakta är att Sara Svensson sköt Alexandra Fossmo i huvudet på nära håll och Daniel också på nära håll och att bygga några dokumentärer på Sara Svenssons lögner vid konfrontationen av hur hon sköt mot Alexandra Fossmo är inte mycket till trovärdiga dokumentärer. Och kom ihåg att alla dessa ifrågasättanden och dokumentärer bygger framförallt på att Sara Svenssons uppgifter om hur hon sköt mot Alexandra Fossmo inte stämmer med förundersökningen fullt ut som säger att Alexandra Fossmo sköts på några centimeters avstånd. Den enkla förklaringen tänker de inte på, dessa dokumentärskildrare, nämligen att Sara Svensson helt enkelt ljuger på vilket sätt hon sköt mot Alexandra Fossmo. Sara Svensson säger att det var på avstånd men den enkla sanningen är att hon sköt ihjäl Alexandra Fossmo på några centimeters avstånd med två dödande skott mot Alexandras huvud

Stopp lite nu, det finns ingenting som bevisar att Sara har skjutit Alexandra på nära håll, inget på henne, pistolen eller något annat som binder henne till att hon skjutit två påsittande skott. Lika lite som att det finns bevis på att hon stått så som Sara säger att hon stått.

Det är inget Bevis att den misstänkte erkänner ett brott, det kan vara en del i beviskedjan men du kan inte dömmas för mord bara för att du erkänner
Citera
2025-11-30, 12:11
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Jag känner till det, ja. Än är det lite tidigt att säga att allt de säger, stämmer. Det konstigaste hittills är höftskottet, att ingen blödning har skett.

Det känns ändå ungefär lika sannolikt att Sara Svensson lurades till att döda en redan död person som att hon gjorde det och sedan, ett par timmar senare sköt henne i höften. Det kan i princip uteslutas.

Han "låg och sov" i ett angränsande rum
Citera
2025-11-30, 12:16
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
säker är jag inte på att det finns, utan det är vad Aftonbladet hävda i klippet. Sonny björk säger ju att han tror att någon skjutit de två skotten i huvudet innan Sara ens kommit dit. Sara spänner bak hanen och skjuter första skottet i höften, går till vänster om sängen och skjuter två gånger utan att spänna bak hanen vilket kräver mycket er kraft. Sonny tror att de två skotten hamnar bredvid huvudet.

Jag tvivlar att du inte får något blod även om överkast och täcke ligger i vägen då man behöver vara så nära. för påsittande skott. Men kan absolut vara en förklaring.

En till omständighet det är att med ljuddämparen/avgasröret på revolvern så har hon inget korn på pipan att sikta med utan hon kan bara rikta vapnet på känn i den riktning hon vill skjuta. Så om det är precis som Sara beskrivit det så kan det vara lätt att missa även på 1,5 meters avstånd.

Att hon träffar höften visar också hur svårt det är att sikta och träffa rätt. Hon har bara riktat pipan mot bulan i sängen och skottet hamnade där det hamnade.

Skottet från sänggaveln i höften visar också att det kan vara precis som Sara säger att hon aldrig gått fram och satt revolvern mot A's huvud. För om Sara är så kallblodig att hon kan gå fram och sätta revolvern mot huvudet, varför då först skjuta ett halvdåligt skott på avstånd?
Citera
2025-11-30, 12:18
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Så Helge går och lägger sig...?
Men messar till Sara att gå igenom tvättstugedörren?
Hur bröt Sara in hos Daniel & Anette?

Tänker att någon måste ha hört detta.

Japp.
Hon gick över till Daniel & Anette hus och knackade på sovrumsdörren. När Daniel öppnar som skjuter hon honom med 2 skott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Q2JR/jag-motte-en-dodsmaskin
Citera
2025-11-30, 12:19
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix

Så du vet nästan ingenting om fallet men har ändå teorier? Helge befann sig i ett sovrum intill. Det är inte alls osannolikt att Helge skjutit först. Han har mördat sin första fru och blev misstänkt, men klarade sig.
Sen är det Helge som vill att Alexandra ska dö och Sara har misslyckats tidigare både med hammardådet och hon ballade ur och åkte hem och avbröt första försöket.

Helge har planerat mordet i flera månader och kan absolut ha skaffat ett vapen och behöver bara att Sara kommer dit som ett alibi själv.
Citera
2025-11-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men du kan ju inte kalla något vinklat som du inte ens har tittat på.
Jo för fyra år sedan men jag blev inte lika imponerad som du. Och jag har även tittat på Aschbergs och Aftonbladets senast två vinklade dokumentärer. Vem mördade Alexandra? Jo, Sara Svensson. Även Aschberg och Co missar det viktigaste. Ljög Sara Svensson när hon visade för polisen hur hon sköt Alexandra Fossmo. Eftersom hennes påstående hur hon sköt Alexandra inte stämmer helt med en tekniska utredningen så bevisar det att hon ljuger. Hon sköt inte Alexandra på långt håll, hon sköt henne på några centimeters avstånd med två dödande kulor mot Alexandras huvud
Senast redigerad av Blueintime 2025-11-30 kl. 13:37.
Citera
2025-11-30, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Japp.
Hon gick över till Daniel & Anette hus och knackade på sovrumsdörren. När Daniel öppnar som skjuter hon honom med 2 skott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Q2JR/jag-motte-en-dodsmaskin

Jag fattar.
Hur kan man knacka på en sovrumsdörr?
Jag undrar om hon började hos Helge eller Daniel & Anette?
Citera
2025-11-30, 12:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att Sara hoppas att det skall vara så att hon inte dödat någon, för sin egen skull. Det är i så fall fullt begripligt, och kan vara ett tecken på att hon a) har svarat på behandlingen (för hon har VÅRDATS, inte straffats) och b) att hon numera inser att hon manipulerats att begå ett illdåd.

Att förtränga vad som hänt, låtsas som ingenting, vidhålla att hon följt Guds Röst och andra sätt att orka leva med vad man gjort tycks ju inte vara aktuella i hennes fall, ett tecken på att vården kanske fungerat i hennes fall.

Skulle det nu bli så att resningsansökan avslås (vilket jag tror, utan att veta så noga vad som gömmer sig i de opublicerade delarna av FU) tror jag ett par återbesök på terapin kan vara befogat för Sara.

Oavsett om Fossmo eller Svensson de facto sköt de dödande skotten och om det idag skulle täckts av rubriceringen gemensamt och i samförstånd kan man gott hävda att de åtminstone ur moralisk synvinkel agerade gemensamt och i samförstånd när de iscensatte sin gemensamma plan att mörda Alexandra Fossmo och Daniel Linde.

De var båda skyldiga till mord och mordförsök. Om det var anstiftan eller delaktighet är egalt liksom om Sara Svensson sköt på en död eller levande kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in