2025-11-30, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Hålla på att säga emot folk? Jag säger emot folk om jag vill dessutom när man åberopar vinklade så kallade dokumentär som att de skulle stå för sanningen. Den där HBO dokumentären 2021 har inte lett till någonting. Och att den där vinkeln på hur skotten var i Alexandras huvud det kan bero på att hennes huvud vändes vid första skottet. Dessutom tillhör det också jobbet här på Flashback att säga emot vinklade dokumentärer som sådana som du tycks tro så j**** mycket på. Det enda du kommer dragandes med är vinklade dokumentärer och sådana trick går inte jag på. Du kommer med förmanande mot mig och det enda skit du kommer med är dina vinklade förbannade dokumentärer som du tror så förbannat mycket på.

Men den är allt annat än vinklad.
Och det hade du förstått om du hade sett den.
Killarna som har gjort den har gjort det jobbet polisen och åklagaren skulle gjort ordentligt från början.
Men jag kommer inte diskutera detta mer med dig nu för du verkar faktaresistent.
Senast redigerad av itsawrap 2025-11-30 kl. 04:45.
Citera
2025-11-30, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men den är allt annat än vinklad.
Och det hade du förstått om du hade sett den.
Killarna som har gjort den har gjort det jobbet polisen och åklagaren skulle gjort orde och från början.
Men jag kommer inte diskutera detta mer med dig nu för du verkar faktaresistent.
Jag har också även läst Dick Sundevalls 22 punkter som friar Sara Svensson enligt Sundevall på Paragraf. Sundevall är numera avliden. Det är inga fakta som kommer fram i dom här vinklade dokumentärerna. Sara Svensson ljuger när hon säger att hon sköt Alexandra Fossmo på långt håll, hon sköt Alexandra på några centimeters avstånd i huvudet två gånger. Så tala inte om fakta i det här fallet genom att hänvisa till vinklade dokumentärer som förvränger sanningen. Det Aschberg nu lägger fram är en fortsättning på de dokumentärerna. De så kallade fakta som läggs fram i de där dokumentärerna och av Aschberg på Aftonbladet har ingenting med verkligheten att göra nämligen det att Sara Svensson sköt Alexandra Fossmo i huvudet två gånger på nära håll och efter det för att kontrollera att Alexandra var död, sköt Sara Svensson henne i höften. Jag är inte faktaresistent det är sådana som du som är det. Fakta är att Sara Svensson sköt Alexandra Fossmo i huvudet på nära håll och Daniel också på nära håll och att bygga några dokumentärer på Sara Svenssons lögner vid konfrontationen av hur hon sköt mot Alexandra Fossmo är inte mycket till trovärdiga dokumentärer. Och kom ihåg att alla dessa ifrågasättanden och dokumentärer bygger framförallt på att Sara Svenssons uppgifter om hur hon sköt mot Alexandra Fossmo inte stämmer med förundersökningen fullt ut som säger att Alexandra Fossmo sköts på några centimeters avstånd. Den enkla förklaringen tänker de inte på, dessa dokumentärskildrare, nämligen att Sara Svensson helt enkelt ljuger på vilket sätt hon sköt mot Alexandra Fossmo. Sara Svensson säger att det var på avstånd men den enkla sanningen är att hon sköt ihjäl Alexandra Fossmo på några centimeters avstånd med två dödande skott mot Alexandras huvud
Senast redigerad av Blueintime 2025-11-30 kl. 05:22.
Citera
2025-11-30, 06:38
Avstängd
Citat:
Sara Svensson sköt och mördade Alexandra Fossmo och försökte mörda Daniel, så enkelt är det, det finns inget mer att utreda. Den gamla teorin om en okänd mördare har man hört förr.

Vart var Helge när Alexandra blev skjuten?
Vart var Anette när Daniel blev skjuten?
Citera
2025-11-30, 06:43
Medlem
Citat:
Jag har också även läst Dick Sundevalls 22 punkter som friar Sara Svensson enligt Sundevall på Paragraf. Sundevall är numera avliden. Det är inga fakta som kommer fram i dom här vinklade dokumentärerna. Sara Svensson ljuger när hon säger att hon sköt Alexandra Fossmo på långt håll, hon sköt Alexandra på några centimeters avstånd i huvudet två gånger. Så tala inte om fakta i det här fallet genom att hänvisa till vinklade dokumentärer som förvränger sanningen. Det Aschberg nu lägger fram är en fortsättning på de dokumentärerna. De så kallade fakta som läggs fram i de där dokumentärerna och av Aschberg på Aftonbladet har ingenting med verkligheten att göra nämligen det att Sara Svensson sköt Alexandra Fossmo i huvudet två gånger på nära håll och efter det för att kontrollera att Alexandra var död, sköt Sara Svensson henne i höften. Jag är inte faktaresistent det är sådana som du som är det. Fakta är att Sara Svensson sköt Alexandra Fossmo i huvudet på nära håll och Daniel också på nära håll och att bygga några dokumentärer på Sara Svenssons lögner vid konfrontationen av hur hon sköt mot Alexandra Fossmo är inte mycket till trovärdiga dokumentärer. Och kom ihåg att alla dessa ifrågasättanden och dokumentärer bygger framförallt på att Sara Svenssons uppgifter om hur hon sköt mot Alexandra Fossmo inte stämmer med förundersökningen fullt ut som säger att Alexandra Fossmo sköts på några centimeters avstånd. Den enkla förklaringen tänker de inte på, dessa dokumentärskildrare, nämligen att Sara Svensson helt enkelt ljuger på vilket sätt hon sköt mot Alexandra Fossmo. Sara Svensson säger att det var på avstånd men den enkla sanningen är att hon sköt ihjäl Alexandra Fossmo på några centimeters avstånd med två dödande skott mot Alexandras huvud

Men du kan ju inte kalla något vinklat som du inte ens har tittat på.
Citera
2025-11-30, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
A är skjuten i huvudet genom både pläden och täcket. Så hon hade täcke och pläd uppdraget över huvdet när hon sköts på nära håll, vilket kan förklara att Sara inte har blodstänk på sig.

Men varför då sätta en tredje kula i höften på avstånd när A är död??

Men finns det två kulhål i sänggavel/vägg i slasken? Är du säker på det? I så fall förklaras ju alltihop.

säker är jag inte på att det finns, utan det är vad Aftonbladet hävda i klippet. Sonny björk säger ju att han tror att någon skjutit de två skotten i huvudet innan Sara ens kommit dit. Sara spänner bak hanen och skjuter första skottet i höften, går till vänster om sängen och skjuter två gånger utan att spänna bak hanen vilket kräver mycket er kraft. Sonny tror att de två skotten hamnar bredvid huvudet.

Jag tvivlar att du inte får något blod även om överkast och täcke ligger i vägen då man behöver vara så nära. för påsittande skott. Men kan absolut vara en förklaring.
Citera
2025-11-30, 08:17
Medlem
Citat:
Det fanns fem kulhål i sängen stod det i Aftonbladet. Men två av kulorna gick igenom täcke och vikningen. Så tre skott var skjutna men vill du tro på fem så Varsågod. Sonny Björk sa att tre hål var visade i förundersökningen det andra två hålen hittade de i slasken. De hittar inga kulor de hittade kulhål

dem har hittat 5 kulhål, men inga kulor. Det är väl ytterligare ett täcken på att brottsplatsundersökningen inte är väl gjord. kulorna kan inte bara försvinna? dem kan inte ens fotografera blod under sängen, vad har dem mer missat?
Citera
2025-11-30, 08:19
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker att det inte spelar någon roll eftersom a) hennes INTENTION ändå var att döda och b) hon fick rättspsykiatrisk vård, och denna avslutas ju när patienten inte är farlig längre - oavsett vilket brottet var som de dömdes för. Så om hon satt så länge som hon gjorde i Vadstena så berodde det inte på att hon dömdes för mord på felaktiga grunder, utan på att hon fortfarande var farlig. Alltså: om hennes skott var de dödande eller ej, spelade ingen roll för inlåsningens längd. Så det är inte som om hon skulle ha suttit oskyldigt dömd i ett fängelse.
Citera
2025-11-30, 09:21
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Vart var Helge när Alexandra blev skjuten?
Vart var Anette när Daniel blev skjuten?

Helge "låg och sov" i ett angränsande rum.
Anette var väl hemma hos Daniel. Låg väl och sov. Klockan var ändå tidig morgon.
Citera
2025-11-30, 09:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker att det inte spelar någon roll eftersom a) hennes INTENTION ändå var att döda och b) hon fick rättspsykiatrisk vård, och denna avslutas ju när patienten inte är farlig längre - oavsett vilket brottet var som de dömdes för. Så om hon satt så länge som hon gjorde i Vadstena så berodde det inte på att hon dömdes för mord på felaktiga grunder, utan på att hon fortfarande var farlig. Alltså: om hennes skott var de dödande eller ej, spelade ingen roll för inlåsningens längd. Så det är inte som om hon skulle ha suttit oskyldigt dömd i ett fängelse.
Jag håller med. Dessutom är det väl bevisat att det var Helge som styrde barnflickan i bakgrunden, även om hon trodde det var Gud. Han SMS:ade till barnflickan att dörren till tvättstugan var olåst och det är inte ens sannolikt att han skulle ligga och sova och inte höra skotten. Och rent hypotetiskt, om nu Helge skulle vara helt oskyldig och konspirationsteorin stämmer att någon annan mördat hans fru så skulle alltså en tredje person varit inne och skjutit hustrun - utan att Helge hört något. Sedan kommer barnflickan förbi och även hon skjuter hustrun så då precis innan det blivit mördad av någon annan.

Vi kan nog lugnt slå fast att barnflickan var på plats och hennes syfte var att mörda hustrun och att hon sköt henne. Om hon nu var död så var hon sannolikt inte skjuten av någon utomstående. Möjligen av Helge, men tre kulor träffade henne och om både barnflickan och Helge sköt så borde det varit fler kulhål i henne. Möjligen kan hustrun blivit förgiftad innan och dött innan barnflickan kom. Jag vet inte om polisen kollade substanser i kroppen? Men det står nog rätt klart att det är rätt personer som dömdes för mordet. Jag vet att det är konspirationsteoretikers våta dröm att hitta alternativa mördare. Men man missar ofta att ge sammanhängande förklaringar till hur det har gått till. I vart fall kan vi nog utesluta en tredje okänd mördare som också skulle ha smugit sig in obemärkt mitt i natten utan Helges inblandning. Det är helt enkelt alldeles för osannolikt.
Citera
2025-11-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Barnflickan Sara Svensson talar ut i tv – för första gången.

I HBO:s nya dokumentärserie ”Knutby – I blind tro” visas nya detaljer om mordet i Knutby.

Tidigare okända bilder från rekonstruktionsvideon visar att polisen ifrågasatt barnflickan när hon skulle visa mordet på Alexandra Fossmo.

Och efter 17 år, varav sju inlåst på rättspsyk, säger hon nu:

– Jag vet inte om hon levde eller inte. Hon kanske inte levde när jag kom dit.

Vad tror ni ? Låg Alexandra Fossmo redan död i sängen när Sara Svensson avlossade skotten? Första skottet skall ha träffat Alexandras höft ,Sara Svensson har i förhör återgett att Alexandra Fossmo ”gnydde” till efter det att hon träffats av skottet, något som hon i en ny intervju i dokumentären säger sig ha funderat över genom åren.

– När jag tänkte på Alexandras reaktion vid första skottet, då är det ingenting. Det träffade höften, och det var ingen reaktion. Hur kan det vara så, jag förstår inte…, säger hon i sin första tv-intervju.

Av skotten som träffade Alexandra Fossmo träffade två huvudet. Enligt den tekniska utredningen var de så kallade påsittande skott, det vill säga att revolvern tryckts direkt, eller nästintill direkt, mot huvudet.

I rekonstruktionsvideon påstår Sara Svensson att hon aldrig gick så nära sitt offer. Istället stannade hon på 1-2 meters avstånd. Då uppmanar en utredare Svensson att ta om scenen, igen och igen.

– Du ska inte vara rädd för att gå nära, säger en av utredarna i videon.

Om detta stämmer är det för mig ganska chockerande uppgifter det kanske inte ens var barnflickan Sara Svensson som mördade Alexandra Fossmo?

https://www.expressen.se/nyheter/barnflickan-om-mordet--i-knutby-hon-kanske--inte-levde-nar-jag-kom/
Hennes advokat, (BETALAD AV OSS SKATTEBETALARE), försöker hitta på något. Klart att detta är ljug.
Citera
2025-11-30, 10:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevaraNordenRent
Hennes advokat, (BETALAD AV OSS SKATTEBETALARE), försöker hitta på något. Klart att detta är ljug.

Nu finns det ju tyvärr ett par exempel på hur polisen misskött utredningar och tagit olämpliga genvägar. Att klara upp mord och reda ut vem som gjort det anses (av fullständigt begripliga skäl) viktigt.

Någon gång emellanåt kommer det fram uppgifter som ifrågasätter tidigare domar. I just Saras fall har hon hjälp av en ytterst kompetent företrädare, som på alla sätt brukar göra det som kan göras för sina klienter. Skulle det vara så att det finns något konkret som den resningsprövande domstolen anser omvärderande i skuldfrågan får han helt enkelt sammanställa detta och ansöka om resning.

Tyvärr för Sara (och kanske fler) gäller då att visa på omständigheter som gör det sannolikt att domen blivit felaktig. Ifall något sådant finns i utredningsmaterialet är inte gott att veta, men att i största allmänhet peka ut delvis motsägande fakta i utredningen lär inte räcka (det är vad man gjort nu).
Citera
2025-11-30, 10:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag tror att Sara hoppas att det skall vara så att hon inte dödat någon, för sin egen skull. Det är i så fall fullt begripligt, och kan vara ett tecken på att hon a) har svarat på behandlingen (för hon har VÅRDATS, inte straffats) och b) att hon numera inser att hon manipulerats att begå ett illdåd.

Att förtränga vad som hänt, låtsas som ingenting, vidhålla att hon följt Guds Röst och andra sätt att orka leva med vad man gjort tycks ju inte vara aktuella i hennes fall, ett tecken på att vården kanske fungerat i hennes fall.

Skulle det nu bli så att resningsansökan avslås (vilket jag tror, utan att veta så noga vad som gömmer sig i de opublicerade delarna av FU) tror jag ett par återbesök på terapin kan vara befogat för Sara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in