2025-11-30, 03:05
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Bryr sig SD-väljare/väljare hur Sverigedemokraterna trixar med data?

Svar: nej. Allt som går att finna i röken räcker och somliga vill se världen brinna.
Citera
2025-11-30, 03:11
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så om mina föräldrar från Jämtland bor i Ångermanland när de föder mig så får jag DNA från Ångermanland?

Berätta om DNA. Är det något som flyger i luften och landar när man föds?

Vad händer om en svarting flyttar till Ångermanland och får barn där. Blir de också märkta med Ångermanland dvs "svenskar"?

Den här tråden har attraherat de dummaste flugorna. Min spekulation är att de dras till ordet Folkutbyte som mycket riktigt är en stor ko-mocka.
Det är ju exakt det jag inte säger....
Citera
2025-11-30, 05:53
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Rätt meningslöst att kolla på statistik och försöka säga ifall det pågår ett folkutbyte eller ej utifrån det. Man kan få siffrorna att säga vad man vill. Med hjälp av siffror kan man antingen få fram att ett folkutbyte pågår eller motsatsen. Så när extremvänstern Expo använder SCB:s definition av vad en babbe är och bevisar att inget folkutbyte pågår utifrån det, så är det helt nonsens.

Vill man ta reda på om ett folkutbyte pågår så är det bara att gå utanför dörren. Överallt är det horder av babbar. På landsbygden och i stan. Så var det inte förr, såklart.

Åker jag tåg till min brorsa ute på landet, så står det alltid huckle-babbar på tågstationen där. Åker jag bussen hemma hos mig så är det en majoritet av babbar på bussen. Går jag på Ikea så är det fullt av babbar. Osv. Osv.

Sen om det är 10:e eller 1:a generationens babbe spelar ju ingen roll. SCB har ju sin konstiga definition som inte tittar på etnicitet. En Rosengård-babbe i 10:e generationen blir ju inte mer svensk för att hens förfäder har visats i landet Sverige.

SCB:s definition tar ju inte hänsyn till etnicitet. Enligt SCB så blir man magiskt svensk genom att man föds av individer som också fötts i Sverige. Så det är ju bara nonsens och säger ingenting om verkligheten.
Vilket leder till en naturlig följdfråga: borde SCB börja med data över befolkningen som faktiskt tar hänsyn till etnicitet, på det sätt som de gör i England och USA?

Att sådan data saknas är något som till och med FN har kritiserat oss för. När man frågar riksdagspartierna vad de tycker om det, vilka är det är som vill ha mer data över invånarnas etnicitet, och vilka är det som inte vill det? Svaret finns här. Jag tror många blir förvånade över vilka partier som tycker vad.
Citera
2025-11-30, 06:30
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Gå ut på stan och bilda dig en egen uppfattning.
En kringvandring på stan vore anekdotisk bevisföring, dessutom med en förutbestämd slutsats.

Kan du visa - vetenskapligt - att det pågår ett folkutbyte? I så fall är jag med dig. Det går emellertid inte att visa, eftersom det inte pågår.

Begreppet folkutbyte härrör från en fransk bok från 2011. Det är inte definierat i internationell rätt eller någon annan skrift annat än den boken. Sedan sent 1800-tal har likartade tankar förekommit i extremhögra nationalistiska och essentialistiska kretsar, då med förfalskningarna Sions vises protokoll som inspirationskälla.
Citera
2025-11-30, 06:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Att Expo har sin egna tolkning och är upprörda är nog inget som gemene svensk bryr sig om. Alla normalt funtade svenskar vet vad en babbe är.

De har sin egen tolkning precis som att massa tomtar här på fb har sina tolkningar. I slutändan kokas detta ner till just personliga tolkningar. Begreppet ”folkutbyte” har diskuterats sönder och har ingen relevans längre. Dags för SD att hitta på ett nytt ord som vi kan diskutera.
Citera
2025-11-30, 06:39
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
De har sin egen tolkning precis som att massa tomtar här på fb har sina tolkningar. I slutändan kokas detta ner till just personliga tolkningar. Begreppet ”folkutbyte” har diskuterats sönder och har ingen relevans längre. Dags för SD att hitta på ett nytt ord som vi kan diskutera.

Här en slogan: Stäng den jävla gränsen!
Citera
2025-11-30, 06:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Här en slogan: Stäng den jävla gränsen!

Det är i dagsläget omöjligt av en rad anledningar. Dessutom saknas det både politisk och folklig vilja att stänga gränsen eftersom det skulle innebära stora konsekvenser både rent ekonomiskt och krångel för vanligt folk.
Citera
2025-11-30, 06:50
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det är i dagsläget omöjligt av en rad anledningar. Dessutom saknas det både politisk och folklig vilja att stänga gränsen eftersom det skulle innebära stora konsekvenser både rent ekonomiskt och krångel för vanligt folk.

Och således blir det, på grund av den politiska och folkliga viljan (eller oviljan snarare) att stänga gränserna, därav omöjligt att hantera situationen på ett kontrollerat sätt, vilket i sin tur orsakar stora och svåra konsekvenser.
Citera
2025-11-30, 06:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Och således blir det, på grund av den politiska och folkliga viljan (eller oviljan snarare) att stänga gränserna, därav omöjligt att hantera situationen på ett kontrollerat sätt, vilket i sin tur orsakar stora och svåra konsekvenser.

Så är det men det är det som gäller just nu och då får vi helt enkelt tackla de problem som uppstår. Man kan inte leva i nån fantasivärld och föreslå totalt omöjliga lösningar.
Citera
2025-11-30, 07:04
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Så är det men det är det som gäller just nu och då får vi helt enkelt tackla de problem som uppstår. Man kan inte leva i nån fantasivärld och föreslå totalt omöjliga lösningar.
Det är inte en praktiskt omöjlig åtgärd.

Man kan placera ett antal statligt anställda tjänstemän, eller alternativt personal anlitad genom upphandlade konsulttjänster, vid gränsövergångarna för att stoppa inflödet. Undantag kan rimligen göras för turister av praktiska och ekonomiska skäl. Begränsningen är således inte av teknisk eller logistisk art, utan följer enbart av den folkliga och politiska viljan. Rent praktiskt sett är åtgärden i själva verket mycket enkel att genomföra.
Citera
2025-11-30, 07:07
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
En kringvandring på stan vore anekdotisk bevisföring, dessutom med en förutbestämd slutsats.

Kan du visa - vetenskapligt - att det pågår ett folkutbyte? I så fall är jag med dig. Det går emellertid inte att visa, eftersom det inte pågår.

Begreppet folkutbyte härrör från en fransk bok från 2011. Det är inte definierat i internationell rätt eller någon annan skrift annat än den boken. Sedan sent 1800-tal har likartade tankar förekommit i extremhögra nationalistiska och essentialistiska kretsar, då med förfalskningarna Sions vises protokoll som inspirationskälla.

Otroligt hur ni Goda slingrar och fördummar er själva för att förneka det uppenbara.
Ni lurar ju bara er egen krympande skara.
Om det fanns noll procent svartingar i en kommun i Sverige år 1970, och hälften eller mer idag, så måste det ju ha skett ett utbyte av befolkning.
Eller förändring av befolkningssammansättningen, om det känns lättbegripligare.
Infödda svenskar har sen åtskilliga år en negativ befolkningstillväxt pga aborter mm, ändå ökar Sveriges befolkning med i runda slängar en miljon per årtionde.
Hur kan det komma sig?
Citera
2025-11-30, 07:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är inte en praktiskt omöjlig åtgärd.

Man kan placera ett antal statligt anställda tjänstemän, eller alternativt personal anlitad genom upphandlade konsulttjänster, vid gränsövergångarna för att stoppa inflödet. Undantag kan rimligen göras för turister av praktiska och ekonomiska skäl. Begränsningen är således inte av teknisk eller logistisk art, utan följer enbart av den folkliga och politiska viljan. Rent praktiskt sett är åtgärden i själva verket mycket enkel att genomföra.

Att stänga gränsen är absolut inte något ”enkelt” att genomföra. Tex så antar jag att du fortfarande vill att det ska komma in varor i landet? I så fall måste varenda lastbil kontrolleras om nu gränsen ska vara stängd. Detta skulle kräva 10.000-tals tjänstemän.

Sen skulle det behövas tusentals tjänstemän till om VARJE person ska kontrolleras när de passerar gränsen.

Sen har vi ett antal lagar och europeiska samarbeten att ta hänsyn till vilket vi inte bara kan skita i.

En stängd gräns är bara en fantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in