Citat:
I vanlig ordning pratar folk förbi varandra. Säg att jag tittar ut genom fönstret och noterar att det regnar ute. Då är det i mina ögon en ofantlig skillnad mellan att säga ”det regnar ute” och att säga ”det är judarnas fel att det regnar ute”. Även om man kan avfärda det senare yttrandet som en ”konspirationsteori” borde man inte lika lätt avfärda det första påståendet på samma vis.
Samma sak här i tråden. Vissa använder ”folkutbyte” som ett sätt att beskriva det att andelen människor i Sverige med utomnordisk härkomst har ökat det senaste seklet. Det är en rent demografisk fråga som man kan studera empiriskt. Man behöver inte peka finger mot de man anser ligga bakom. Det blir så otroligt larvigt när folk tar påståenden om deskriptiv statistik och avfärdar dem som ”konspirationsteorier”.
Samma sak här i tråden. Vissa använder ”folkutbyte” som ett sätt att beskriva det att andelen människor i Sverige med utomnordisk härkomst har ökat det senaste seklet. Det är en rent demografisk fråga som man kan studera empiriskt. Man behöver inte peka finger mot de man anser ligga bakom. Det blir så otroligt larvigt när folk tar påståenden om deskriptiv statistik och avfärdar dem som ”konspirationsteorier”.
Du har rätt i att man måste skilja på beskrivning och konspiration. Att säga att andelen med utomnordisk bakgrund har ökat är en empirisk observation, inte per automatik en myt eller konspirationsteori.
Men statistik är aldrig helt neutral heller. Vad som mäts, hur kategorier definieras och hur man väljer tidsperiod och geografisk nivå är redan tolkningar av verkligheten.
Sen är ju själva ordet folkutbyte inte en ren siffra utan en tolkning av vad den demografiska förändringen betyder. Så det finns två nivåer här:
- siffrorna i sig
- och hur vi begreppsligt beskriver dem.
Expo försöker ogiltigförklara båda på en gång genom att kalla all beskrivning för "myt", och där håller jag med dig om att de blandar ihop korten. Men att låtsas att statistik bara är “det regnar” är också för enkelt.