2025-11-30, 18:56
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
I vanlig ordning pratar folk förbi varandra. Säg att jag tittar ut genom fönstret och noterar att det regnar ute. Då är det i mina ögon en ofantlig skillnad mellan att säga ”det regnar ute” och att säga ”det är judarnas fel att det regnar ute”. Även om man kan avfärda det senare yttrandet som en ”konspirationsteori” borde man inte lika lätt avfärda det första påståendet på samma vis.

Samma sak här i tråden. Vissa använder ”folkutbyte” som ett sätt att beskriva det att andelen människor i Sverige med utomnordisk härkomst har ökat det senaste seklet. Det är en rent demografisk fråga som man kan studera empiriskt. Man behöver inte peka finger mot de man anser ligga bakom. Det blir så otroligt larvigt när folk tar påståenden om deskriptiv statistik och avfärdar dem som ”konspirationsteorier”.

Du har rätt i att man måste skilja på beskrivning och konspiration. Att säga att andelen med utomnordisk bakgrund har ökat är en empirisk observation, inte per automatik en myt eller konspirationsteori.

Men statistik är aldrig helt neutral heller. Vad som mäts, hur kategorier definieras och hur man väljer tidsperiod och geografisk nivå är redan tolkningar av verkligheten.

Sen är ju själva ordet folkutbyte inte en ren siffra utan en tolkning av vad den demografiska förändringen betyder. Så det finns två nivåer här:
- siffrorna i sig
- och hur vi begreppsligt beskriver dem.

Expo försöker ogiltigförklara båda på en gång genom att kalla all beskrivning för "myt", och där håller jag med dig om att de blandar ihop korten. Men att låtsas att statistik bara är “det regnar” är också för enkelt.
Citera
2025-11-30, 18:58
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://expo.se/guide/expo-guidar-myten-om-folkutbytet/

För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar. I ”migrationskartans” data så ha man valt att även ta med individer som är födda i Sverige med enbart en utrikesfödd förälder.

Syftet med kartan och dess alarmerande grafik är att stärka SD-narrativet om ett pågående folkutbyte: att majoritetssvenskar systematiskt håller på att bytas ut mot utrikesfödda.

Bryr sig SD-väljare/väljare hur Sverigedemokraterna trixar med data?

SCB trixar åt andra hållet.

Personer födda och uppvuxna i Tensta får ett barn = svensk bakgrund
Citera
2025-11-30, 19:25
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
SCB trixar åt andra hållet.

Personer födda och uppvuxna i Tensta får ett barn = svensk bakgrund

Expos s.k myter är like hållbara som Ullenhags. Det är inget annat än vilseledande propaganda.

Med det sagt, tror jag inte att lille Erik själv uppfattade att han ljög. Det är nämligen så att vi lever i en tid där väldigt många har en skev verklighetsuppfattning.

Det kan bero på ignorans, inkompetens eller att man "känner" att vissa saker är sant, för att man "VILL" det, som sedan blir "bekräftad" av någon eko-kammare.

Jag tror också att digitaliseringen gör folk förvirrade rent allmänt då det inte längre finns en lika klar gräns mellan fantasi och verklighet.

Men detta känner vi till, de flesta lögner blir ofta avslöjade över tid.
Citera
2025-11-30, 19:52
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Invandringen till Sverige är inte mer ”påtvingad” än mat, teknik, musik, dans, tv-program osv från utlandet. Det är sånt som de flesta accepterar och inte gör till världens största grej. Men absolut - det har kommit ovanligt många invandrare (historiskt sett) från vissa delar av världen på kort tid till Sverige och vid såna större förändringar blir det alltid en del friktion och problem.

Ingen kan säga hur migrationen kommer utveckla sig i framtiden. Den kan helt stanna av på vissa platser och se helt annorlunda ut på andra platser. Det får framtiden utvisa.

Alla har inte samma valmöjligheter till nånting eftersom vi lever i en hyfsat fri liberal demokrati. Ett samhälle där alla har exakt samma valmöjligheter är någon slags diktatur likt Sovjet eller Nordkorea.
Det är fascinerande att ni pk mongon som gått allmän PK mongo kurs på någon av socialdemokraternas folkhögskolor tror att vi kommer att fortsätta att leva i en liberal demokrati trots att ni tar in miljoner människor som inte kommer från liberala demokratier.
Ni förutsätter att er syn på saker är så pass överlägsen att all tillresta ska rätta sig i ledet och lyda er.
Det är samma syn som missionärerna hade när de åkte till Afrika.
De värsta rasisterna och chauvinisterna i det här landet är din typ.
Den fullständigt groteska grandiosa självförhärligandet, den gränslösa tilltron till sin egen överlägsenhet.
Senast redigerad av Slackoff 2025-11-30 kl. 20:01.
Citera
2025-11-30, 19:55
Medlem
Varför är det så negativt med invandring?
Om alla invandrare försvinner kollapsar äldreomsorgen, kollektivtrafiken, etc. och vad gör ni då?
Va inte så hatiska, invandrare tar jobben som ni ratar och hellre lever på bidrag och med eran iq85 lever i elfenbenstornet i tron att ni är mer värda haha. Jävla luffare.
Citera
2025-11-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvblind
Knepigt det här ....Född i Danmark 1950...Flyttade till Sverige 1955...
Tre barn.. Är de svenskar eller utrikes?
Känner mig ganska hemma här...

Ingen har väl hävdat att du inte kan känna dig hemma i Sverige eller hur. Är ju inte människor med ursprung i Danmark, Norge och Finland som är problemet överhuvudtaget.
Citera
2025-11-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Varför är det så negativt med invandring?
Om alla invandrare försvinner kollapsar äldreomsorgen, kollektivtrafiken, etc. och vad gör ni då?
Va inte så hatiska, invandrare tar jobben som ni ratar och hellre lever på bidrag och med eran iq85 lever i elfenbenstornet i tron att ni är mer värda haha. Jävla luffare.

Lägg ner hjärntvätten du fattar väl att Sverige hade allt detta väl fungerande långt innan massinvandringen började eller hur? Eller menar du att Sverige var ett dåligt land innan massinvandringen? Allting var väldigt mycket bättre innan den kan jag meddela, tror få svenskar inte håller med här.

White flight är ett koncept som även gäller arbetsplatser. När invandrarna blir för många ger svenskarna upp och söker sig någon annanstans. Men självklart var dessa jobb utförda av svenskar tidigare, precis som att de flesta av de nu 180 utanförskapsområdena också var till majoritet svenska områden men där svenskarna också lämnade, du kanske börjar se ett mönster här?
Citera
2025-11-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Wikin kommer upp först om jag googlar. Jag lägger ingen särskild värdering på en så känd länk.

Så vad är erkänt som en källa för ordet "Etnisk svensk"? Det är tredje gången jag frågar. Är den för svår för dig?

Är du korkad eller vad jag har ju redan svarar på frågan, du kan ju läsa eller hur.
Så ditt argument är den första länken på Google tar jag och struntar i allt annat och noll källkritik.

Du ska sitta ner i båten faktiskt resten av ditt liv. Herregud så du är ute och cyklar.
Citera
2025-11-30, 20:29
Medlem
Citat:
Jag är matematiker och vill tipsa om att "det krävs två etniska svenskar för att göra en etnisk svensk" är ett cirkulär-argument som innebär att ingen kan vara etnisk svensk. Detta eftersom alla människor har anfäder någon gång från något annat land och då blev inte hans barn etniska svenskar.

Ingen slump att orden "etnisk svensk" aldrig använts av mig, eller i TV, i film, i media.

Det spelar ingen roll om du är matematiker du gör bort dig i den här frågan. Och givetvis kan man bli etniskt svensk men det krävs ju flera generationer och att man skaffar barn med etniska svenskar och inte andra invandrare.
Du yrar, nog används etniskt svensk i media alltid.
Att du inte säger det spelar ju ingen roll överhuvudtaget.
Citera
2025-11-30, 20:35
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Att man från SD först har försökt låtsas som att man tar avstånd från den högerextrema konspirationsteorin om ett folkutbyte och att man nu visar sig ha tagit den till sig och visar upp det i form av en fånig karta är långt mycket mer illa än att man trixar med statistik.

Statistiktrixandet och kartan tjänar som övertygande material för att få med sig fler i tron. De som ligger bakom dessa produktioner är redan troende. Vilka är dessa? Genom att det inte finns med namn i kartmaterialet eller en identifierad folkutbytestroende falang inom SD så får man kanske anta att hela SD ställer sig bakom detta.

Det är just tron och kravet på att hålla denna som är illa. Man ska tvingas in i en falsk verklighetsskildring om ett påstått pågående folkutbyte översett av judar. För SD som helhet är detta en återgång till gamla idéer. Vi ska förstås om vi behåller sans och vett avvisa tro som verktyg för att förstå världen.

Troende kräver att icke-troende respekterar tro. Inte sällan är det just de troendes tro som ska åtnjuta en stor mängd respekt. Men det finns inget som motiverar all denna respekt. Det är då som moralister och moralpoliser kommer med sina klena argument om hur de som inte tror är förtappade osv. Det handlar då inte längre om respekt, snarare är det lydnad.
Konspirationsteori?

Går man in hos FN och tittar verkar det mer vara ett policyförslag...

https://www.un.org/development/desa/pd/sites/www.un.org.development.desa.pd/files/unpd-egm_200010_un_2001_replacementmigration.pdf
Citera
2025-11-30, 20:39
Medlem
Citat:
Så ironiskt att de rasrena i tråden tänker exakt som muslimer, som förordar kusingifte för att hålla familjen och klanen ren.

Det är bara patetisk det är ju ingen i tråden som står bakom kusingiften.
Fint att du tillskriver människor i tråden åsikter som vi inte har och att vi skulle tänka som muslimer.
Jag visste inte att kravet för att vara matematiker är att man är fullständigt blåst, nedlåtande samt fördomsfull med noll logiskt tänkande.
Citera
2025-11-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast du ser ingen skillnad i intensiteten och volymen? 1950 var Sverige 94% etniskt homogent, ättlingar till de folket som kom till den landmassan som idag är Sverige för 12000 år sedan. Och judar och zigenare vill inte vara svenskar, precis som med samer eller svarta i USA. Svarta i USA kom till USA för 400 år sedan och majoriteten definierar sig som afro-amerikaner, inte amerikaner. Precis som i Sverige där judar och samer definierar sig som judar och samer och inte svenskar. Det blir problematiken med mångkultur, konfliktsamhället.

Väldigt otäckt att man kan totalt förändra ett lands demografi för alltid på bara 30-40 år i det moderna samhället. Tusentals års historia som nu bara kommer att försvinna för alltid i framtiden då svenskarna kommer att drivas ut från landet av främmande fientliga folkgrupper och sedan skriver dessa om Sveriges historia med hjälp av de som släppte in dem.

Landsförrädare är ju ärligt talat inte ett starkt nog ord för det som har genomförts här, när man tänker på hur framtiden kommer att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in