2025-11-29, 21:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Ja, håller med dig. Han var verkligen om sig och kring sig våren 86.

Som vittne, är ju bilderna i Expressen rätt märkliga och "varför"? Här är rekonstruktions-bilder på vittnet SE (i alla möjliga vinklar) när han försöker springa ikapp polisen för att ge ett signalement på mördaren, men han hann inte ikapp! Kanske gjorde man bara sitt yttersta för att sälja lösnummer med tanke på att "puckot" SE gjort komisk rekonstruktion i teve dagarna innan? Frågorna hopar sig, kring rekonstruktionen, oavsett hans roll i dramat. Den är anmärkningsvärd i så många led.

Inte många av Expressens bilder användes när det begav sig.

Tänk om Irvell, Linder och Holmér hade fått se dem!

Fixeringen vid handledsväskan och klockan med svart urtavla ...

Bo Strömstedt, som efterklok ansåg att tidningarna inte skulle ha litat så på polisen, utan bedrivit egna undersökningar i stället, satt på mer guld än vad han visste om.
Citera
2025-11-29, 21:13
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE kom väl från Indien? Kanske förklaringen till hans udda beteende går att finna där?

Chatgpt:
Att misstänkta i Indien – både kända och okända – går ut i media för att hävda sin oskuld är inte ovanligt, särskilt i fall där:

medier bevakar intensivt

politiska eller sociala influenser misstänks

den misstänkte har hög social status

utredningen kritiserats

Det här har varit en återkommande del av Indiens kriminaljournalistik.
Återkommande manipulationstaktiker i indiska fall:

I Indien används ofta dessa psykologiska strategier:

1. Narrativkapning

Gärningspersonen försöker bli den första att förklara vad som hänt.

2. Överdrivet samarbete

”Jag vill bara hjälpa till” – samtidigt som de undanhåller nyckeluppgifter.

3. Spela emotionellt korrekt

För mycket, för lite eller perfekt doserad känsla – alla tre kan vara manipulationsförsök.

4. Använda samhällsstatus

Kändisskap, pengar, utbildning, familjenamn – för att ge trovärdighet.

5. Skylla på konspirationer

”Polisen har bestämt sig för att sätta dit mig.”

6. Skapa informationsdimma

Ge så många versioner av händelsen att media tappar bort tråden.
Den påhittade GM-SE verkar bete sig på ett "indiskt sätt" och därför upplever vi honom som lite udda?

Du tänker kulturkrock mitt i allt? SE var The Curry Murder? Eller The Vindaloo Killer?

Frågan är väl om detta indiska uppträdande förekom redan på farfars tid? Eller om det är ett modernare fenomen? Du kanske kan fråga din vän Chatgpt om det?

Tog SE del av indisk media under sina år i Sverige och fram till mordet, och inspirerades till sitt handlande? Fanns ens indiska blaskor att tillgå i Sverige på åttiotalet? Kanske på någon indisk ambassad? Satt han där på regelbunden basis tänker du och förkovrade sig? Var han ens förmögen att läsa något av landets språk?
Citera
2025-11-29, 21:18
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte många av Expressens bilder användes när det begav sig.

Tänk om Irvell, Linder och Holmér hade fått se dem!

Fixeringen vid handledsväskan och klockan med svart urtavla ...

Bo Strömstedt, som efterklok ansåg att tidningarna inte skulle ha litat så på polisen, utan bedrivit egna undersökningar i stället, satt på mer guld än vad han visste om.

Nä jag vet, många av fotona stannade ju i Expressens arkiv. Hade herrarna i Palme-Rummet fått se bildserierna hade nog minst en av dem fått en stroke. Irwell hade nog slagit näven i bordet, sedan vält bordet, sedan startat saftblandaren på en bil i garaget och åkt till Thulehuset och satt handklovar på SE. Ställt honom mot väggen. Sannolikt hade vi redan då fått svar på alla frågor vi idag sitter och ältar.
Citera
2025-11-29, 21:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du tänker kulturkrock mitt i allt? SE var The Curry Murder? Eller The Vindaloo Killer?

Frågan är väl om detta indiska uppträdande förekom redan på farfars tid? Eller om det är ett modernare fenomen? Du kanske kan fråga din vän Chatgpt om det?

Tog SE del av indisk media under sina år i Sverige och fram till mordet, och inspirerades till sitt handlande? Fanns ens indiska blaskor att tillgå i Sverige på åttiotalet? Kanske på någon indisk ambassad? Satt han där på regelbunden basis tänker du och förkovrade sig? Var han ens förmögen att läsa något av landets språk?

Det kan ha varit så att SE fått "en felprogrammerad hjärna" av sin uppväxt i Indien?

Kanske blev han som förbytt när han åt Indisk mat? Kanske såg han OP som en farlig orm och gjorde som han lärt sig av ormtjusaren i det Engströmska hemmet i Indien och neutraliserade hotet?

Avsnäsningen väckte kanske dolda sidor hos den påhittade GM-SE?

Det enda som gör att pusselbiten GM-SE passar in i mordpusslet är väl just att han inte passar in?
Citera
2025-11-29, 21:42
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det kan ha varit så att SE fått "en felprogrammerad hjärna" av sin uppväxt i Indien?

Kanske blev han som förbytt när han åt Indisk mat? Kanske såg han OP som en farlig orm och gjorde som han lärt sig av ormtjusaren i det Engströmska hemmet i Indien och neutraliserade hotet?

Avsnäsningen väckte kanske dolda sidor hos den påhittade GM-SE?

Det enda som gör att pusselbiten GM-SE passar in i mordpusslet är väl just att han inte passar in?

SEs hjärna är så klart delvis präglad och "programmerad" av uppväxten i Indien. Dock tror jag inte han var någon ond seriefigur som du antyder. Visst kan han ha sett Palme som en orm, det gjorde många i Sverige 1986, även ute i vida världen. Dock borde väl SE ha istället försökt tämja ormen Palme med en flöjt, med tanke på sin erfarenheter av ormtjusarna?

Det hade ju varit en syn för ögat bland fredagsfirarna på Sveavägen? SE sliter fram en flöjt ur rocken omkring Sari, går sedan i cirklar omkring makarna och blåser i en flöjt? Kanske hade han rent av hypnotiserat Dekorimamannen längre fram och på så vis avstyrt mordet? Då hade han blivit en slags Marvelhjälte?

Båda pusselbitarna vittnet-SE och GM-SE passar in i pusslet, om man filar dem lite i hörnorna samt tar på sig olika glasögon. Någon klarhet omkring honom är tyvärr inte i sikte, vad det verkar.
Citera
2025-11-29, 21:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nä jag vet, många av fotona stannade ju i Expressens arkiv. Hade herrarna i Palme-Rummet fått se bildserierna hade nog minst en av dem fått en stroke. Irwell hade nog slagit näven i bordet, sedan vält bordet, sedan startat saftblandaren på en bil i garaget och åkt till Thulehuset och satt handklovar på SE. Ställt honom mot väggen. Sannolikt hade vi redan då fått svar på alla frågor vi idag sitter och ältar.

Blev fotografen hörd om den kvällen tro? Det verkar som om SE regisserade hela tillställningen.

Tyvärr verkar den fotografen (GÄ) ha gått bort relativt ung, ser jag nu, så troligen inte.
Citera
2025-11-29, 21:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag personligen kan finna det märkligt att han pratar om förväxling innan det blir känt att en väska är sedd på åsen

Det är ju framförallt väskan som gör att en förväxling är möjlig och inte övriga spretiga signalement

Föregår SE redan vad som är tänkbart ang signalement som kan trilla in allteftersom?
Så var det nog, speciellt om han i något skede under flykten hade sett en skuggfigur stå vid barackerna och som kunde tänkas komma lämna för honom komprometterande uppgifter. SE återkom till denne ("supervittnet" som beskrev Engströms klädsel in i minsta detalj) vid första förhöret efter Idre, "vittnet (LJ, min anm) hade inte varit på platsen i det inledande skedet" som han uttryckte det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-11-29 kl. 22:53.
Citera
2025-11-29, 22:17
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Blev fotografen hörd om den kvällen tro? Det verkar som om SE regisserade hela tillställningen.

Tyvärr verkar den fotografen (GÄ) ha gått bort relativt ung, ser jag nu, så troligen inte.

Tänker du på Expressen-rekonstruktionen? Ingen aning. Men det hade varit intressant. Jag tror som du att SE höll hårt i taktpinnen. Hade varit intressant att få ta del av intrycken från fotografen och journalisten som var med, en intressant pusselbit i SE-pusslet. Bilden när han rusar mot kameran inne i gränden är verkligen fishy. Oavsett gärningsman eller vittne. Den är spooky i flera led.
Citera
2025-11-29, 23:02
Medlem
Citat:
Tänker du på Expressen-rekonstruktionen? Ingen aning. Men det hade varit intressant. Jag tror som du att SE höll hårt i taktpinnen. Hade varit intressant att få ta del av intrycken från fotografen och journalisten som var med, en intressant pusselbit i SE-pusslet. Bilden när han rusar mot kameran inne i gränden är verkligen fishy. Oavsett gärningsman eller vittne. Den är spooky i flera led.

Ja, den bilden har fastnat på näthinnan på mig

Den är så jävla dålig på så många sätt om det skulle skapas tvivel hos vittne och skulle ju såklart utnyttjas av försvaret
Var det inte Bo Strömstedt ( far till Niklas) som kände sig lite naiv långt senare i någon tidningsartikel ang Engström?
Citera
2025-11-29, 23:07
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ser att du börjat få upp ögonen lite på Engström

Jag är periodare
Nästan allt pekar åt SE som GM men jag får inte in några saker i pusslet: revolvern, ammunitionen och tajmingen.
Citera
2025-11-29, 23:23
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Ja, den bilden har fastnat på näthinnan på mig

Den är så jävla dålig på så många sätt om det skulle skapas tvivel hos vittne och skulle ju såklart utnyttjas av försvaret
Var det inte Bo Strömstedt ( far till Niklas) som kände sig lite naiv långt senare i någon tidningsartikel ang Engström?

Samma här. Den bilden är svår att komma runt. Jag kan heller inte begripa syftet med bilden? Hade SE kopior av bilderna hemma som han satt och tummade på? Som vittne känns det osunt? Som gärningsman, känns det otäckt. Jag kan inte riktigt få ur skallen, att hans många mediala framträdanden faktiskt var för att få florera i historieböckerna. Föreviga sig själv som Palmes mördare.

Jag vet inte angående Bo Strömstedt, det ringer någon klocka i bakhuvudet, men kan inte placera? Skulle det komma fram att SE var gärningsman, är det nog många som får hjärtat i halsgropen och upplever kyla gå igenom kroppen.

Men, bilden är spooky även om han är vittne, den berättar om något både sorgligt och skevt. Han lär ju ha haft en viss hang-up på mordet vad det verkar? Och att breda ut sig som han gjorde i småtidningarna Proletären och Skydd & Säkerhet 91-92 (om jag minns årtalen rätt) är även det märkligt, så många år efter mordet, när det i övrig och stor media tystnat sedan rättegången mot CP. Varför? Han rekonstruerar väl även i Proletären? Varför? Var han gärningsman har han ju ett återkommande behov av att dokumentera Var han vittne, hade han ett synnerligen osunt förhållande till händelsen, borde erbjudits KBT-behandling för att gå vidare.
Citera
2025-11-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jag är periodare
Nästan allt pekar åt SE som GM men jag får inte in några saker i pusslet: revolvern, ammunitionen och tajmingen.

Tajmingen behöver du iofs inte räkna med då det bara räknas om Engström var tvungen att mörda Palme på mordnatten

Då är det ju såklart en tajming som är ofattbar

Men du kan ju se mordet som ett slags möte och en avsnäsning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in