2025-11-29, 10:54
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Säga sin mening? Det är djupt kränkande,och opassande när han är är i behov av personalens hjälp.
Det är en hatisk mänska, o så gammal, men likafull ond o otacksam.
Han kan ju flytta hem till sina vuxna barn istället, och fortsätta sprida sitt hat.
Varför gör han inte det?
Men att han tycker det är kränkande att det land han hjälpt till att bygga upp nu befolkas av araber och annat löst folk som anser att vi ska respektera deras seder och bruk medans dom spottar på hans sätt att leva samtidigt som han inte får en pension som går att leva bra på pga de flesta som immigrerar hit lever på skattepengar.
Det är det absolut förbjudet för honom att lufta sin åsikt om.
För oss som är födda före 1980 så är det väldigt enkelt att se hur mycket sämre Sverige har blivit sen massinvandringarna satte fart.
Sverige är bara en skärva av sitt forna välstånd, tekniska kunnande och social förebild för många andra länder, idag är Sverige ett varnings exempel för många länder för vad invandring av fel sorts människor kan göra med ett land som en gång var otroligt rikt men nu lever på lån som aldrig kommer kunna betalas tillbaka allt medans politikerna fortsätter fokusera på EU istället för att göra Sverige till ett land där man åter kan gå på gatorna efter mörkrets inbrott.
Att han anser det kränkande att allt faller sönder runt oss har gjorts olagligt för politikerna kan inte försvara besluten de tagit som lett landet till avgrunden.
Det är otroligt kränkande att se huckle i den civiliserade världen för vi lämnade dylikt bakom oss när vi trädde in i den moderna världen.
Citera
2025-11-29, 11:04
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikaltLiberal
Yttrandefriheten aldrig handlat om att ALLTID få säga VAD MAN VILL i ALLA SITUATIONER. Till exempel inte när den strider mot andra rättigheter, så som att vara fredad mot trakasserier på arbetsplatsen. Att arbeta med att ta hand om äldre och sjuka och då av sina brukare tvingas höra rasistiska och främlingsfientliga påhopp, är inte ett exempel på yttrandefrihet.
Jo det är precis det som det ALLTID handlat om.
Hur du, jag och alla andra reagerar på saker som sägs är upp till oss själv att reagera på.
Du kan välja att inte bry dig, du kan välja att bli kränkt vilket är ett modernt fenomen som inte fanns för 30 år sedan, du kan välja att öppna upp för en debatt och be om argument för någons påstående, du kan ta till våld.
Du och ingen annan väljer hur vi reagerar på det andra säger.
Det är precis det åsikts och yttrandefrihet är, för om någon skall bestämma vad som ingår i denna demokratiska hörnsten så kan det bli som i 1930-talets Tyskland, dagens Nord Korea eller det gamla goda Sovjet.
Vänsterblivna säger sig slåss för jämlikhet och alla likas värde samtidigt som dom anser att vissa typer av åsikter inte är acceptabla, detta är exakt hur auktoritära styre fungerar dvs vi vet bättre än vad ni gör.
För övrigt så anser jag att om man vill ha en åsikt om något som inte sker i ens eget land bör man åka till den plats man har en åsikt om och göra sig hörd där, tex agera mänskliga sköld.
Citera
2025-11-29, 11:09
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatBastard
Lite roligt ändå hur diskussionen alltid skiftar från sakfrågor till kommentarer om textmängd och ”AI” så fort det blir svårt att bemöta själva innehållet. Det brukar vara ett rätt tydligt tecken på att fokus har flyttats från argument till… ja, något helt annat.

”Praxis och tillämpning är samma sak”
Nej. Det är just det som visar att du inte förstår juridik.
Praxis = prejudikat + återkommande hovrättsavgöranden som styr hur lagen ska förstås.
Tillämpning = hur enskilda åklagare, poliser och domstolar i praktiken använder lagen i enskilda fall.

Det är grundkurs 1A.
Och du har missat den?

”Praxisreferens är ett nonsensord”
Det finns en hel juridisk litteratur som använder termen.
En praxisreferens är en referens till rättspraxis — alltså exakt det du efterfrågar utan att veta vad det heter.

”Ingen dömd för hets mot eskimåer – alltså är det lagligt”

Nu är logikhaveriet totalt.

Att ingen dömts för ett brott i en viss kategori betyder inte att kategorin är undantagen från lagen — det betyder att fall om den kategorin aldrig uppfyllt rekvisiten.

Det är exakt samma poäng jag gjorde om ”svenskar”: De omfattas av lagen i teorin,
men rekvisiten uppfylls aldrig i praktiken.

”Motbevisat av juridisk expertis!”

Nej, du länkade en proposition som gällde straffskärpningsregeln — inte HMF.
Det är ett helt annat brott och du har sammanblandat det fullständigt.

Det är som att citera en trafikregel för att bevisa något om sjölagen, eller hur?

”Ordbajsar!”

Men du har fortfarande inte:
-visat en enda fällande dom i liknande miljö
-visat att ”närvarande personal = allmänheten”
-visat att spontan kommentar i privat miljö = spridning
-visat att en individadressat kan bli HMF utan uppsåt och publik.

Jag vill att du levererar följande:

1. ett prejudikat
2. ett hovrättsfall
3. en faktisk fällande dom
4. en korrekt analys av spridningsrekvisitet
…i stället för att försöka ducka med meta-kommentarer. Go!

Du är en högljudd amatördebattör som försöker kompensera brist på juridisk kunskap med arrogans, halmgubbar och meta-angrepp istället för sakargument.

Du kommer inte att få något vettigt svar från Etttillkonto2. Han vet att han är överbevisad, men kommer bara svamla med nästa person.
Citera
2025-11-29, 14:20
Medlem
Citat:
Lite roligt ändå hur diskussionen alltid skiftar från sakfrågor till kommentarer om textmängd och ”AI” så fort det blir svårt att bemöta själva innehållet.

Mestadels därför att det är uppenbart att du använder dig av en textrobot för att författa inlägg. Annars hade du inte hänvisat till rättsfall som inte har med HMF att göra.

Citat:
”Praxis och tillämpning är samma sak”
Nej. Det är just det som visar att du inte förstår juridik.

Jo, det är det. Kolla i ordboken.

Citat:
Det finns en hel juridisk litteratur som använder termen.

Noll träffar på google. Länka gärna till den "litteratur" där ordet förekommer.

Citat:
”Ingen dömd för hets mot eskimåer – alltså är det lagligt”

Nu är logikhaveriet totalt.

Att ingen dömts för ett brott i en viss kategori betyder inte att kategorin är undantagen från lagen — det betyder att fall om den kategorin aldrig uppfyllt rekvisiten.

Inser du att argumentet "Ingen har dömts för hets mot svenskar - alltså är hets mot svenskar lagligt" är en logisk kullerbytta?

Citat:
Jag vill att du levererar följande:

Jag har redan "levererat" flera auktoritativa källor som menar att svenskar omfattas av HMF-lagen.
Citera
2025-11-29, 16:03
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om mycket i din analys av språk, logik och hur normer påverkar vad människor ”håller med om”, men här går du in i ett alternativt förlopp som inte stämmer med vad vi faktiskt vet.

Du skriver om en möjlig manipulation från chefens sida, eller att uttalandet inte ens ägt rum. Det finns ingen grund för det i materialet.

Det vi vet från FUP är:

– Det var Lama själv som polisanmälde,
– Chefen fick veta i efterhand,
– Chefen var inte positiv till anmälan (har även kontrollerat på egen hand)
– Flera kollegor har uppgett att de hörde uttalandet,
– Chefen själv säger att det är en ”ovan situation” som personalen inte brukar anmäla,
Chefen anser att Lama reagerat extremt starkt pga personlig livssituation, inte pga arbetsmiljö. (Även detta kontrollerat)

Det eliminerar teorin om manipulation eller att uttalandet aldrig hänt.

Det betyder inte att anmälan var rimlig eller att det finns juridisk grund — bara att vi inte behöver spekulera i ett helt alternativt händelseförlopp.

När jag skrev det syftade jag enbart på moraliskt omdöme om formuleringen, inte en rättslig bedömning och inte på normtryck eller majoritetsmoral.

Du läser det som ett uttryck för kollektivism eller konformitet. Det kan jag förstå, men det var inte så det var avsett. Syftet var att separera:

1) moraliskt omdöme
från
2) frågan om staten ska kriminalisera spontan irritation från en 90-åring m.m.

Det är där sammanblandningen sker hos många i tråden.

Det är inget kontroversiellt att kön kan påverka:

– moralpanik
– skyddande sympatier
– tolkning av ”kränkning”
– myndigheters respons

Men i just det här fallet har vi inga bevis för att åklagarens kön spelar roll.
Det som däremot är tydligt, och som du är inne på, är:

Åklagaren har valt ett extremt svagt fall, juridiskt sett.
Det är det verkliga problemet.

Om ”folkutbyte”, ”rovdjursmentalitet” och ”det svagaste möjliga offret”

Här tappar du fotfästet från det logiska och hamnar i metaforer som inte går att verifiera.

Det behövs inte sådana teorier för att förklara varför åtalet väcker irritation.

Det räcker med detta:

-Åklagare väljer ibland ”symbolfall”.
- HMF-lagen är politiserad och överanvänds.
- Praxis är glasklar, men många vill driva gränserna.
- Svenskt rättsväsende är sedan länge PK-skadat på HMF-området.
-Offentliganställda är livrädda för att göra fel mot religions- och diskrimineringsregler.
- Det finns en strukturell rädsla inom myndigheter att verka ”för milda” mot rasism.

Men visst; Oavsett hur man ser på själva uttalandet så är det rätt uppenbart att kvinnans reaktion inte bara handlade om det som sas utan om hela hennes livssituation vid den tidpunkten. Det framgår faktiskt av helheten i FUP och det allmänna mönstret i hur hon agerar efteråt: hon går hem direkt, sjukskriver sig länge, bryter helt med arbetsplatsen, och gör polisanmälan helt på egen hand utan att ens prata med ledningen först.

Det är fullt tillräckliga förklaringar utan att gå in på biologiska determinismer, konspirationer eller dolt motivationssystem.

Den här tråden handlar inte om:

– biologiska könsroller,
– majoritetens åsikter,
– konspirationsteorier,
– manipulation,
– eller folkutbyte.

Den handlar om ett enormt oproportionerligt åtal mot en 90-åring för något som i rättspraxis ligger långt under ribban för HMF.

Det är allt som behövs för att kritisera åtalet.

Vi behöver inte bygga på med det andra.

I tidigare inlägg skriver också du att du varit i kontakt med La-as chef på boendet.
Jag kan fortfarande inte förstå att chefen skulle ha uttalat sig för dig om en av sina anställda och hennes 'livssituation'. Inte heller kan jag tänka mig att hon uttalar sig om Sv-ns hälsotillstånd, vilket du också tidigare påpekat att hon gjorde när du kontaktade henne. Chefen måste veta om att det finns något som heter sekretess.
Citera
2025-11-29, 17:25
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
BFB tror jag använder ChatGPT alternativt Grok som andra varit inne på.
Ofta chefen skulle lämna ut de uppgifterna på begäran till honom.
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2025-11-29 kl. 17:29.
Citera
2025-11-29, 18:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Jag förstår svenska men du skriver obegripligt.
Om det någon som provocerar så är det du med ditt gnällande i tråden hur mycket gubben minsann har rätt att förolämpa folk som hjälper honom med hans dagliga hygien och rutiner. Att han är helt oskyldig och det är den dumma åklagaren som elak som "sätta dit" en gammal gubbe på 90 år. Hur mycket tycker du det tillför?
Jag har arbetat inom äldreomsorgen i många år och vid det här laget bryr man sig inte om man blir förolämpad vilket händer då och då. Man kan även få föremål kastad på sig.
Oftast menar de gamla inget illa, det är deras situation som gör att de tappar det ibland.
Lite överdrivet att anmäla en gammal gubbe. Låt det rinna av och gå vidare istället.
Det händer ibland att någon säger att den inte vill ha hjälp av utländsk personal men det är inget att haka upp sig på. De har ändå inget val då de flesta bland personalen har utländsk härkomst.
Är man så känslig så blir det svårt att arbeta med gamla. Man ska inte ta något personligt.
Man kan inte avstå från att ge omvårdnad till någon som har varit "dum", då är man oprofessionell.
Senast redigerad av MeggieCleary 2025-11-29 kl. 18:13.
Citera
2025-11-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Käraste BFB, du har så ofta helt rätt, men ibland blir du litet för 'klinisk'. Du verkar ha barmhärtighet och det är vad jag tror behövs mest i detta fall.

Jag förstår vad du menar med ”klinisk”, och du har faktiskt rätt (jag är rätt klinisk och därför jag har få vänner). När en diskussion landar i juridik, praxis, rekvisit och rättsstatens principer måste jag vara klinisk. Just för att så många i tråden slänger sig med påståenden som låter känslomässigt rimliga men som är fullständigt fel i lagens mening.

Det är skillnad på att vara kall – och att vara korrekt.

Och ska man diskutera HMF, straffrätt och rekvisituppfyllelse, då är precision inte valfri.
Det är själva fundamentet.
Annars faller allt ihop till ”jag tycker så här, alltså borde han dömas”.
Citera
2025-11-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Du kommer inte att få något vettigt svar från Etttillkonto2. Han vet att han är överbevisad, men kommer bara svamla med nästa person.

Tack – uppskattar det.
Det är sällsynt med folk här inne som faktiskt läser argumenten, ser vad som bemöts och vad som inte gör det, och vågar konstatera när någon är körd i väggen sakligt.
Citera
2025-11-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Mestadels därför att det är uppenbart att du använder dig av en textrobot för att författa inlägg. Annars hade du inte hänvisat till rättsfall som inte har med HMF att göra.

Jo, det är det. Kolla i ordboken.

Noll träffar på google. Länka gärna till den "litteratur" där ordet förekommer.

Inser du att argumentet "Ingen har dömts för hets mot svenskar - alltså är hets mot svenskar lagligt" är en logisk kullerbytta?

Jag har redan "levererat" flera auktoritativa källor som menar att svenskar omfattas av HMF-lagen.

Du gör samma missförstånd i varje inlägg, och jag tar det en sista gång innan du får stå för att du inte förstår vad du själv skriver...

1. ”Du använder textrobot!”
Den kommentaren brukar dyka upp när argumenten tar slut my main man.
Det är ett sätt att slippa bemöta innehållet och istället prata om formen.
Meta-debatt istället för sakdebatt. I mitt huvud med några bärs - meta, meta, meta, meta!

2. ”Praxis och tillämpning är samma sak – kolla i ordboken”
Nej.
Ordbok ≠ juridik.
Det här är grundkurs:

• Praxis = prejudikat + återkommande hovrättsfall som styr hur lagen ska förstås
• Tillämpning = hur åklagare/polis/domstol använder lagen i det enskilda fallet

Att du hänvisar till ordboken säger exakt hur lite juridik du faktiskt läst.

3. ”Noll träffar på Google på praxisreferens!”
Google är inte ett rättsfallssök.
Juridiska termer hittas i:

– rättsdatabaser
– litteratur
– domkommentarer
– doktrin

Att du tror Google är facit säger mest om din egen metod, tyvärr.

4. ”Ingen dömd för hets mot svenskar – logikhaveri!”
Nej.
Min poäng var (och är):

Att inte hitta fällande domar för en kategori betyder att rekvisiten inte uppfyllts i praktiken, inte att kategorin är ”undantagen”.

Det gäller både ”eskimåer” och ”svenskar”.
Ingen konst, bara juridisk basnivå.

5. ”Jag har levererat auktoritativa källor!”
Nej.
Du länkade en proposition om straffskärpningsregeln.
Det är ett helt annat brott.

Du har fortfarande inte levererat:

-ett prejudikat om HMF i liknande miljö
-ett hovrättsfall om HMF i privat/sluten miljö
- en fällande dom från äldreboende
-en korrekt analys av spridningsrekvisitet
- en källa som säger att personal = ”allmänhet”

Allt du hittills kommit med är halmgubbar, felciterade propositioner och meta-gnäll.

Om du vill fortsätta diskussionen behöver du presentera en enda faktisk juridisk källa som stödjer din tes. Tills dess är det mest luft.
Citera
2025-11-29, 21:03
Medlem
Citat:
1. ”Du använder textrobot!”
Den kommentaren brukar dyka upp när argumenten tar slut my main man.

Förklaringen till dina långa innehållslösa inlägg med länkar till helt irrelevanta domar är att inläggen genereras av en textrobot.

Citat:
Praxis = prejudikat + återkommande hovrättsfall som styr hur lagen ska förstås
• Tillämpning = hur åklagare/polis/domstol använder lagen i det enskilda fallet

Detta är inte sant. Kolla i ordboken så ser du att praxis och tillämpning står som synonymer.

Citat:
Google är inte ett rättsfallssök. Juridiska termer hittas i:

Länka gärna till en text där ordet "praxisreferens" förekommer om du kan...

Citat:
Att inte hitta fällande domar för en kategori betyder att rekvisiten inte uppfyllts i praktiken, inte att kategorin är ”undantagen”.

Korrekt. Och svenkar undantas inte från HMF-lagen.

Citat:
5. ”Jag har levererat auktoritativa källor!”
Nej.
Du länkade en proposition om straffskärpningsregeln.

Ljug inte:
Som hatbrott räknas bl.a. också brottet hets mot folkgrupp. Justitieutskottet har uttalat att det torde stå klart att brottsbalkens bestämmelse om hets mot folkgrupp omfattar hets som riktar sig mot svenskar (bet. 2012/13:JuU10). Riksdagen ställde sig bakom utskottets betänkande. Den tolkningen har varit utgångspunkt i lagstiftningsarbetet såväl före som efter riksdagens ställningstagande.
Samtidigt har du inte lyckats hitta en enda källa som styrker din tes om att svenskar i praktiken inte omfattas av HMF-lagen.
Citera
2025-11-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har arbetat inom äldreomsorgen i många år och vid det här laget bryr man sig inte om man blir förolämpad vilket händer då och då. Man kan även få föremål kastad på sig.
Oftast menar de gamla inget illa, det är deras situation som gör att de tappar det ibland.
Lite överdrivet att anmäla en gammal gubbe. Låt det rinna av och gå vidare istället.
Det händer ibland att någon säger att den inte vill ha hjälp av utländsk personal men det är inget att haka upp sig på. De har ändå inget val då de flesta bland personalen har utländsk härkomst.
Är man så känslig så blir det svårt att arbeta med gamla. Man ska inte ta något personligt.
Man kan inte avstå från att ge omvårdnad till någon som har varit "dum", då är man oprofessionell.
Trodde aldrig jag skulle hålla med dig men nu har du rätt tycker jag. Så är det, låt vara att gubben uttryckte sig ofint men för helvete...lönt att åtala honom när så mycket annat passerar och läggs ner direkt. Värre saker händer utan att det beivras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in