2025-11-29, 15:08
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Haha jag har rest över hela världen pratat med många människor trots det så pågår det ett folkutbyte i Sverige. Utvecklingen i Sverige är tydlig och dina patetiska ickeargument ändrar ju inte på det.
Då har du t.ex sett att folkutbytet i USA har skapat världens rikaste land? Medans bristen på folkutbyte i Japan skapat världens mest sjunkande befolkning.
Citera
2025-11-29, 15:08
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Genetik finns, en japan ser inte ut som en svensk. Men han kan bete sig som en svensk.

Jag diskuterar en norrman som ser ut som en svensk och beter sig som en svensk och bor i Sverige. Enda sättet att veta att han inte är född i Sverige är hans judestjärna förlåt pass. Ändå är han inte svensk?

Du leker bara med ord här. Det finns 100-tals människor runt omkring dig som inte är etniska svenskar som du räknar som svenskar. Jag vill bara avslöja ditt hyckleri.
Nei, han er jo en nordmann.
Citera
2025-11-29, 15:12
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Det är fortfarande genetik i slutändan, du har inte ens en poäng med det du skriver. Vad spelar det för roll att norrmannen nästan ser likadan ut som svensken?
Det finns ingen särskild genetisk skillnad mellan en norrman och en svensk. Vilket är naturligt, vår landsgräns är ju bara slumpmässigt ritad på en karta av några kungar för 100-tals år sedan. Norge och Sverige var samma land/union för 120 år sedan och det var helt normalt att flytta så vi har haft enormt folkutbyte mellan länderna.

Ändå rätt kul hur du tror att DNA skiljer mellan människor när man kör bil över en landsgräns. Antyder att du borde resa lite mer?
Citera
2025-11-29, 15:12
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Japaner har ett japanskt utseende, var inte larvig, man kan inte smälta in där utan rakt svart hår. Men en norrman svensk och finländare kan se exakt likadana ut, det går inte att se skillnad. Så är det då ändå genetiken, fast den är samma, eller föräldrars födelseplats som bestämmer om en Norge-född är etnisk svensk eller inte om han bott i Sverige i 20 år och i Norge i 1 år?

Så en svensk i Japan kan aldrig bli japan därför att hen inte kommer att smälta in. Där är vi eniga. En skandinav född i Norge som vuxit upp i Sverige kan räknas som etnisk svensk i alla väsentliga avseenden eftersom vi är så pass lika, eniga där också.

En arab eller afrikan, eller japan eller kines, född i Sverige kan aldrig bli svensk. Vissa av dem kan vara hur trevliga och välintegrerade som helst, men de kan aldrig bli svenskar, precis som en svensk född i Japan aldrig blir japan. Är vi eniga där också?

Citat:
Du vet att man med DNA inte kan säga att en människa är född i Sverige med svenska föräldrar? "Nordeuropa" eller "skandinavien" är det närmaste.

Det stämmer inte, vilken gentesttjänst som helst (My23andMe t.ex.) kan säga varifrån dina föräldrar, farföräldrar osv kom, inte bara på landsnivå utan ner till specifika landsdelar och födelseorter i många fall. Sedan är detta inte nödvändigtvis relevant för en diskussion om etnicitet, men så är det i alla fall.
Citera
2025-11-29, 15:13
Medlem
Citat:
"gemensam historia" och "genetik" är varandras motsatser. Historia skapas med händelser och tankar och kan ändras på en dag. Genetik är kemi och kan inte ändras. Den som tror "etnisk svensk" har med genetik att göra tänker som Hitler, den som tror "etnisk" har med tankar att göra tänker som Churchill. Jag vet vem som vann den striden.

Nej det är inte motsatser har du levt ihop med människor som är nära dig genetiskt i generationer sår delar du ju också historia med dessa människor. Det är ju vad etniska svenskar har gemensamt bland annat.
Citera
2025-11-29, 15:14
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
En arab eller afrikan född i Sverige kan aldrig bli svensk. Vissa av dem kan vara hur trevliga och välintegrerade som helst, men de kan aldrig bli svenskar, precis som en svensk född i Japan aldrig blir japan. Är vi eniga där också?
Ja, i första generation. Men hans barn kan både se ut som och vara svenskar.
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Det stämmer inte, vilken gentesttjänst som helst (My23andMe t.ex.) kan säga varifrån dina föräldrar, farföräldrar osv kom, inte bara på landsnivå utan ner till specifika landsdelar och födelseorter i många fall. Sedan är detta inte nödvändigtvis relevant för en diskussion om etnicitet, men så är det i alla fall.
Spännande. Så när jag flyttar från Ångermanland till Jämtland så byts min DNA?
Citera
2025-11-29, 15:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Nej det är inte motsatser har du levt ihop med människor som är nära dig genetiskt i generationer sår delar du ju också historia med dessa människor. Det är ju vad etniska svenskar har gemensamt bland annat.
Jo, men det är inte genetiken som gör oss "svenskar", det är att vi bott ihop. Dvs man kan bli svensk om man bor i Sverige.
Citera
2025-11-29, 15:18
Medlem
Citat:
Det finns ingen särskild genetisk skillnad mellan en norrman och en svensk. Vilket är naturligt, vår landsgräns är ju bara slumpmässigt ritad på en karta av några kungar för 100-tals år sedan. Norge och Sverige var samma land/union för 120 år sedan och det var helt normalt att flytta så vi har haft enormt folkutbyte mellan länderna.

Ändå rätt kul hur du tror att DNA skiljer mellan människor när man kör bil över en landsgräns. Antyder att du borde resa lite mer?

Jag förstår inte din poäng, du inser nu att du faktiskt håller med mig eller hur? För jag håller med om att svenskar och norrmän är väldigt lika. Och det är fortfarande genetiskt. Självklart står norrmännen oss väldigt nära genetiskt i jämförelse med afrikaner och araber. Här håller du alltså med mig.

Din syn att alla kan vara svenskar oavsett gener är den som är felaktig. Och som du inte ens argumenterar för längre verkar det som, har du insett att du har fel?
Citera
2025-11-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://expo.se/guide/expo-guidar-myten-om-folkutbytet/

För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar. I ”migrationskartans” data så ha man valt att även ta med individer som är födda i Sverige med enbart en utrikesfödd förälder.

Syftet med kartan och dess alarmerande grafik är att stärka SD-narrativet om ett pågående folkutbyte: att majoritetssvenskar systematiskt håller på att bytas ut mot utrikesfödda.

Bryr sig SD-väljare/väljare hur Sverigedemokraterna trixar med data?

Det är tveksamt. Många nöjer sig med något de hört flera gånger och går omkring med fördomar, kanske i resten av livet. Det vore bra om man sökte fakta i stället för att "köpa" sina åsikter.
Citera
2025-11-29, 15:22
Medlem
Citat:
Då har du t.ex sett att folkutbytet i USA har skapat världens rikaste land? Medans bristen på folkutbyte i Japan skapat världens mest sjunkande befolkning.

Haha ja du USA:s rikedom är baserat på initialt slaveriet sedan kapitalismens malande kvarnar och fritt företagande men som samhällsbygge knappast kopplat till ett folkutbyte i en redan färdigutvecklad nation som Sverige. USA har en enorm statsskuld, enorma problem nu med ett splittrat samhälle, kolla in alla tältläger och opiatkrisen. Knappast ett lyckat samhällsbygge snarare enorm utslagning med hög kriminalitet till skillnad från Japan som dock har andra problem.
Vad du inte heller verkar begripa är att USA var aldrig homogent heller från 1700-talet fram till idag även om trycket med invandring från Mexico gjort saker och ting värre på senare tid. Japan är fortfarande homogent och Sverige var det för inte särskilt länge sedan. Det är betydligt bättre för samhället att vara homogent är mångkulturellt och splittrat.
Du verkar tro att ett folkutbyte leder till rikedom och lycka när det i själva verket leder till fattigdom, motsättningar, sociala problem, våld och kaos. Kolla in UK nu.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2025-11-29 kl. 15:30.
Citera
2025-11-29, 15:22
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Jag förstår inte din poäng, du inser nu att du faktiskt håller med mig eller hur? För jag håller med om att svenskar och norrmän är väldigt lika. Och det är fortfarande genetiskt. Självklart står norrmännen oss väldigt nära genetiskt i jämförelse med afrikaner och araber. Här håller du alltså med mig.

Din syn att alla kan vara svenskar oavsett gener är den som är felaktig. Och som du inte ens argumenterar för längre verkar det som, har du insett att du har fel?
Alla kan inte vara etniska svenskar. Men allas barn födda i Sverige kan vara etniska svenskar, särskilt om de har en svensk förälder.

Dvs "etnisk svensk" är inte en gång för alla given utan kan uppnås. Och då faller ju begreppet "etnisk svensk" som sållningsfaktor. Att sedan t.ex muslimska invandrare inte vill byta religion gör att de aldrig kan bli svenskar, men det är deras eget val.
Citera
2025-11-29, 15:23
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är tveksamt. Många nöjer sig med något de hört flera gånger och går omkring med fördomar, kanske i resten av livet. Det vore bra om man sökte fakta i stället för att "köpa" sina åsikter.

Vad är det för fakta du babblar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in