2025-11-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
USA är ett 55% vitt land om man räknar hälften av ickevita som människor. Ett äckligt experiment till zoo som dyrkar judar och negrer.

Du inser väl att det är USA som är skräckexemplet på vad som sker när man fyller landet med skit?
Resten av världen håller inte med där.

I internationella kretsar så är Sverige landet som alltid nämns som skräckexempel.

Men för en som bara konsumerar svensk media så kan jag förstå att du är omedveten.
Citera
2025-11-29, 13:58
Medlem
GusFrings avatar
Expo gör tankefelet: Om statistik inte bekräftar ett begrepp exakt, då finns fenomenet inte.

Men statistik är i sig normativt. Hur begrepp definieras, vad som mäts, hur statistiken presenteras etc.

Statistik mäter som bäst bara en del av verkligheten. När man som Expo dessutom medvetet missleder blir inte den statistik som presenteras särskilt informativ om den verklighet människor spontant upplever när de t.ex. åker buss i en svensk stad.
Citera
2025-11-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Det är politikerna som försöket Sverige men visst, många svenskar har varit fega att säga till om invandringen
Ja, det är korrekt. Det är också korrekt att svenska folket valde fram dem som sina representanter.

Att dumsvensken grävde sin egen grav är svårt att komma ifrån.
Citera
2025-11-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad är ”väldigt liten procent”? Jag har inte gjort ett DNA-test själv men jag har flera polare som gjort det och de, som absolut räknas som ”etniska” svenskar, har typ 2% tysk, 4% italienare, 3% fransman osv i sig.

Nu vet jag inte hur tillförlitliga såna här tester är men de visar i alla fall att de vi ser som etniska svenskar oftast har massa släktingar från en rad andra länder.

Du är fortfarande etniskt svensk även om du har 2% tysk eller fransk inblandning. Det kan ju vara en inblandning flera generationer bakåt. Så betyder att du har en massa nu levande släktingar i Tyskland. Amerikaner får ju fortfarande upp DNA från Sverige i sina tester fast vi utvandrare på 1860-talet.
Du kan jämföra med en DNA profil för araber eller afrikaner där finns noll DNA från norra Europa med det är givetvis inte de största problemet med den invandringen utan det samhälle som dom formats i innan dom kommer till Europa.
Ett homogent samhälle är ett lugnare och tryggare samhälle vilket vi nu tydligt kan se.
Citera
2025-11-29, 14:12
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://expo.se/guide/expo-guidar-myten-om-folkutbytet/

För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar. I ”migrationskartans” data så ha man valt att även ta med individer som är födda i Sverige med enbart en utrikesfödd förälder.

Syftet med kartan och dess alarmerande grafik är att stärka SD-narrativet om ett pågående folkutbyte: att majoritetssvenskar systematiskt håller på att bytas ut mot utrikesfödda.

Bryr sig SD-väljare/väljare hur Sverigedemokraterna trixar med data?

Väldigt konstig artikel, den förklarar ju inte alls varför det skulle vara en myt utan istället ger historia till tankarna bakom. Dessa olika historier ska skrämma läsaren att inte ”hålla med”? Det är ganska enkel matematik, att det faktiskt pågår ett slags folkutbyte i Europa och i Sverige i synnerhet.
Citera
2025-11-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ska det ta så lång tid som 2065-2075?? Då ligger jag troligtvis i myllan, och mina barn och barnbarn som vuxit upp med andra människor omkring sig och inte är rasister bryr sig givetvis inte.

Viktigast är att Sverige är och förblir ett tryggt välfärdsland med en i grunden svensk kultur.

Haha är man rasist för att man inte vill byta ut den etniskt svenska befolkningen? Hur blåst är du egentligen. Hatar du dig själv så mycket att du vill se ditt eget folk sakta försvinna.
Citera
2025-11-29, 14:30
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Du har ju aldrig frågat mig hur etnicitet definieras, men bara för att Wikipedia inte explicit nämner genetik så ingår genetik genom ”gemensam historia”. Något som barnet till din kompis saknar med svenskarna. Så även den av mig ej godkända definitionen håller med mig i den saken.
"gemensam historia" och "genetik" är varandras motsatser. Historia skapas med händelser och tankar och kan ändras på en dag. Genetik är kemi och kan inte ändras. Den som tror "etnisk svensk" har med genetik att göra tänker som Hitler, den som tror "etnisk" har med tankar att göra tänker som Churchill. Jag vet vem som vann den striden.
Citera
2025-11-29, 14:30
Medlem
machinemans avatar
Citat:

För att SCB ska definiera en person som ”med utländsk bakgrund” så ska individen vara född utrikes eller född i Sverige av två utrikesfödda föräldrar. I ”migrationskartans” data så ha man valt att även ta med individer som är födda i Sverige med enbart en utrikesfödd förälder.

Syftet med kartan och dess alarmerande grafik är att stärka SD-narrativet om ett pågående folkutbyte: att majoritetssvenskar systematiskt håller på att bytas ut mot utrikesfödda.

Folkutbytet är ett faktum liksom det är ett faktum att svenskarna röstat för folkutbytet i decennium efter decennium. De rödgröna har majoritet i färska OU så folkutbytet lär fortskrida. Svenskarna förtjänar i högsta grad detta.

Numera är det var och en för sig.
Citera
2025-11-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag slutade läsa vid "vedertagna". Det finns ingen som använder "etnisk svensk" i normalt samtal eftersom det inte betyder något alls, ungefär som ordet "människoras". Jag förslår att du för tydlighetens skull använder "blond och blåögd" eller "arisk". Även om du själv säkert inte är det.

Tvärtom det betyder oerhört mycket, tror du att alla som föds i Sverige och har svenskt pass verkligen är svenskar när dom i själva verket är andra generationens invandrare. Dom är enbart svenskar på pappret men knappast i praktiken.
Ett tips läs igenom tråden för du begriper verkligen ingenting.
Citera
2025-11-29, 14:34
Medlem
Threadkillers avatar
Expo försöker bortdefiniera svenskarna som etnisk grupp därför att gränserna inte är glasklara och människor kan ha delvis olika uppfattning om vem som är svensk.

Det är som att påstå att färgen rött inte finns, därför att alla betraktare inte gör exakt samma bedömning av när det övergår i orange eller violett.

Plus lite guilt by association. Nazisterna tyckte att rött var en viktig färg så därför vore det ondska att vilja att rött ska fortsätta att finnas.

Och sedan använda detta som ursäkt för att kladda ner varenda röd stuga i Sverige med blått, grönt och lila - därför att det spelar ju ingen roll, för rött finns inte. Dessutom ville nazisterna bevara rött, alltså hatar du alla andra färger ifall du anser att rött ska finnas kvar.

Det är antingen stendumt eller kalkylerad ondska.
Senast redigerad av Threadkiller 2025-11-29 kl. 14:36.
Citera
2025-11-29, 14:37
Medlem
HasseOs avatar
Citat:

SCB och övriga svenska myndigheter använde tidigare den definitionen för utländsk bakgrund som migrationskartan visar. Definitionen ändrades 2003 till att gälla utrikesfödda och inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar. Du kan själv gissa varför man gjorde om definitionen.

Klart att SD avsiktligt har valt den gamla definitionen med syfte att få mörkare färger på kartan. Men de är i vart fall öppna med vad som illustreras på kartan.

Sen är det upp till var och en att tolka och värdera färgerna.
Citera
2025-11-29, 14:38
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Självklart pågår det ett folkutbyte. Som tur är så vill araber och afrikaner bara bo i storstäderna så min stad (under 25k invånare) är 90-95% svensk/europeisk.

Jag befarar att svenskar kommer bli tvungna att flytta från storstäderna inom några år.

Jag antar att du bor i en stad med förhållandevis få hyresrätter, för även småstäder i Sverige är annars kraftigt drabbade sen 2015 i synnerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in