Citat:
Ursprungligen postat av
duenna3
Bryr sig SD-väljare/väljare hur Sverigedemokraterna trixar med data?
Det trixas ingenting.
Den som verkligen intresserar sig på frågan på allvar, och inte bara vill driva någon tes, förstår direkt att det är en förenkling att prata om vilken förälder som född vart.
Ett par exempel för att illustrera:
Lisas pappa är född i Bolivia, men bor nu i Göteborg. Det avspeglar sig i hennes efternamn, och att hon kan lite spanska. Hon är också lite mörkare i hyn, men ingen tänker på Lisa som något annat än svensk, för lever som en kulturell svensk. Men enligt SD:s statistik så är Lisa invandrare.
Khadijas föräldrar är båda födda i Sverige, men hennes far- och morföräldrar är födda i Somalia. Khadija talar bruten svenska, och familjen umgås med bara med landsmän i förorten där de bor. Khadija skulle aldrig få ha en svensk pojkvän, eller gifta sig med en etnisk svensk. Ingen tänker på Khadija som svensk, förutom just vad gäller medborgarskapet. Enligt SD:s statistik så är Khadija svensk. Vilket hon knappast är, förutom på papperet.
SD:s statistik friar alltså de som borde fällas, och fäller de som borde frias. Sammantaget lär det gå på ett ut.
Det är givetvis inte så att svenskhet är ett subjektivt begrepp, men efter att ha träffat och pratat med en person i två minuter kan du garanterat avgöra om personen är svensk eller babbe. Och du kan vara babbe trots att du bott här i generationer. Att försöka prata bort det - som expo gör - är bara meningslöst.
Alla med lite intellektuell hederlighet förstår vilket problem det blir, när det inte längre finns ett majoritetssamhälle att assimileras in i för babben. Det är ett mardrömsscenario för samhället som helhet, och något som det ligger i allas intresse att undvika och vara vaksam på.
Därför är det så oansvarigt att till varje pris försöka tona ner problemet.
Jag vet att det finns en massa lågpannor som tycker att problemet är själva invandraren, eller folkslagen som de tillhör. Det gör inte jag, och jag ser att problemet är båda större och allvarligare. För om vi får ett samhälle utan en kulturell kärna, då har vi ett samhälle utan legitimitet, som riskerar att kollapsa. Vi har redan förorter där myndigheterna inte når fram till invånarna, utan att gå vägen via nyckelpersoner som klanäldste och gängledare. Det är en föraning.
Och det var ju en av många saker som man "inte såg komma" (faktum är att man avfärdade det som rastistiskt dravel, när det diskuterades som möjligt scenario, av bland annat expo).
Man kan givetvis överdriva saker med statistik, för att man VILL ha ett katastrofscenario (längtan efter att allt ska gå åt helvete ska man inte underskatta). Men jag vill nog mena att överdriften och alarmismen är att föredra, framför att tona ner och vifta port potentiella katastrofer.