2025-11-29, 09:44
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men är inte många av dessa uppgifter fel? Exempelvis hur OP låg och vilka som försökte få liv i honom. Samt att LP var behärskat lugn vilket hon ju inte var enligt andra vittnen.

Jo, en del av uppgifterna är väl fel, eller kan antas för det? Men att han råkade missta en person som närvarande (som var på andra sidan gatan) är väl lätt hänt, tänker jag. Villervallan i kombination med taskiga ljusförhållanden? SE som vittne stod sannolikt inte och blängde på enskilda personer? Precis som att övriga inte blängde överdrivet på andra vittnen, fokus var väl på LOP, sedan även polis och ambulansmän?
Citera
2025-11-29, 09:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En bra fråga här borde isåfall vara att dom som inte tror på Engström som GM är alltså mer rörliga i sitt tänk ?

Medans dom som misstänker Engström är mer rädda om sin teori ?

Är det så du menar ?

Du kan byta ut SE mot CA eller CP i din mening och se samma beteende.

Men den första meningen håller inte riktigt då vissa icke SE-troende här inne har sin egna fast bestämda GM, där argumenten och narrativet speglas utifrån det.
Ska inte nämna några namn.

Man ifrågasätter en annan teori utan att vara förmögen att vara lika kritisk mot sin egna.
Man försvarar andra förespråkare för den egna teorin på ett sätt som nästan blir lite religiöst.
Ex. TP, Wall, Krusell, KP m.fl. allt de säger stämmer och att de inte går att kritisera..
... allt utifrån någon rädsla och föreställning att den egna teorin då skulle bli "svagare"..

Så tänker jag.
Citera
2025-11-29, 09:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja. Man kunde höra vittnena prata mellan förhören.

Mikrofoner fanns utplacerade lite överallt i rättssalen.

Kommer ihåg att dessa fanns att lyssna på runt 2010, ihop med förhören förstås.

I rättssalen tog man ett vittne åt gången(det gör man även idag) och de kunde inte lyssna till varandra.
Det är en rättsprincip.

Om de sedan träffades och pratade med varandra någon annanstans vet vi inget om.
Förutom några fall där ex. HJ och LL ses ihop i något samhällsprogram och diskuterar GM's "elefant-kliv"... Glantz och Hage ses tillsammans på någon bild i tidningen där tilldelas ett pris/pengar från Lions för sina insatser. Om de även diskuterade detaljer om mordet vet vi dock inte.
Citera
2025-11-29, 10:01
Medlem
En förklaring från ChatGPT om vittnespsykologin. Läs och sätt det i paritet till Engströms agerande.

Hur vanligt är det är det att en GM infiltrerar utredningen som vittne?

I de flesta brottsutredningar är kretsen av vittnen ganska liten och polisens metodik är byggd för att upptäcka avvikelser. Man kartlägger relationer, motiv, geografiska rörelsemönster, telefontrafik, digitala spår och motsägelser i berättelser. En gärningsperson som försöker “hjälpa till” hamnar därmed under lupp av ren struktur – inte för att de misstänks från början, utan för att alla som finns i närheten av brottet kontrolleras.

Det finns ändå dokumenterade fall. De har ofta vissa drag gemensamt: personen vill styra narrativet, känna kontroll eller försäkra sig om att polisen inte är dem på spåren. Ibland försöker de verka överdrivet hjälpsamma eller lägga skulden på någon annan. Ibland är motivet narcissistiskt – ett slags psykologiskt spel där de testar systemet.

Men som arbetshypotes: när det händer, är det antingen vid mer impulsiva brott där gärningspersonen saknar planering och tror sig kunna styra processen efteråt, eller vid brott där gärningspersonen redan har en etablerad relation till offret eller miljön och därför ändå hade förväntats uttala sig.

Polisen brukar dessutom vara medveten om fenomenet. Det innebär att “deltagande” inte ger någon fördel för gärningspersonen – tvärtom, det ökar kontaktytan där misstag kan avslöja dem.
Citera
2025-11-29, 10:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
I rättssalen tog man ett vittne åt gången(det gör man även idag) och de kunde inte lyssna till varandra.
Det är en rättsprincip.

Om de sedan träffades och pratade med varandra någon annanstans vet vi inget om.
Förutom några fall där ex. HJ och LL ses ihop i något samhällsprogram och diskuterar GM's "elefant-kliv"... Glantz och Hage ses tillsammans på någon bild i tidningen där tilldelas ett pris/pengar från Lions för sina insatser. Om de även diskuterade detaljer om mordet vet vi dock inte.

Det var konstigt. Var inte så insatt för 15 år sedan men minns att det diskuterades, möjligen här på sidan, att bl.a. LL och JA pratade sinsemellan vid ett eller flera tillfällen under rättegången.

Det var en hel del kritik i media mot att mikrofoner fanns överallt. Borgström nämner det i sin bok.

Konstigt att ingen annan hört talas om det. Har inte ni hängt med i typ 40 år?

Jaja, jag kan ha missförstått. It was a long time ago ...

Var håller alla hus som diskuterade 2009-2010? Har de stupat med MOP-stövlarna på?
Citera
2025-11-29, 10:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det var konstigt. Var inte så insatt för 15 år sedan men minns att det diskuterades, möjligen här på sidan, att bl.a. LL och JA pratade sinsemellan vid ett eller flera tillfällen under rättegången.

Det var en hel del kritik i media mot att mikrofoner fanns överallt. Borgström nämner det i sin bok.

Konstigt att ingen annan hört talas om det. Har inte ni hängt med i typ 40 år?

Jaja, jag kan ha missförstått. It was a long time ago ...

Var håller alla hus som diskuterade 2009-2010? Har de stupat med MOP-stövlarna på?

Ja, jag kan ju såklart ha fel här, men återkom gärna med källa.
Att den åtalade sitter med samtidigt som vittnet förhörs är ju en sak, men att flera olika vittnen förhörs samtidigt har jag väldigt svårt att tänka mig.
Citera
2025-11-29, 10:45
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Jo, en del av uppgifterna är väl fel, eller kan antas för det? Men att han råkade missta en person som närvarande (som var på andra sidan gatan) är väl lätt hänt, tänker jag. Villervallan i kombination med taskiga ljusförhållanden? SE som vittne stod sannolikt inte och blängde på enskilda personer? Precis som att övriga inte blängde överdrivet på andra vittnen, fokus var väl på LOP, sedan även polis och ambulansmän?

Ja, men sak har fångat min uppmärksamhet och det är att han beskriver LP som chockad men behärskat lugn. Det stämmer inte riktigt med övriga vittnesuppgifter.

Frågan är om det är bara en nyans-skillnad i olika personers uppfattning om situationen eller vad det är som gör att han beskriver henne på det viset? Jag tycker man kan ana en empati-störning under ytan på SE vad gäller just detta. Övriga vittnen beskriver ju LP som hysterisk.

Och just denna möjliga empatistörning gör ju då att man tänker att han kanske ändå gjorde något överilat och ogenomtänkt då möjligheten dök upp. Kanske under påverkan av alkohol efter att ha supit på rummet.

Han talade ju även om LOP som djur, oskyldigt djur vad gäller LP.
Citera
2025-11-29, 11:09
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja, men sak har fångat min uppmärksamhet och det är att han beskriver LP som chockad men behärskat lugn. Det stämmer inte riktigt med övriga vittnesuppgifter.

Frågan är om det är bara en nyans-skillnad i olika personers uppfattning om situationen eller vad det är som gör att han beskriver henne på det viset? Jag tycker man kan ana en empati-störning under ytan på SE vad gäller just detta. Övriga vittnen beskriver ju LP som hysterisk.

Och just denna möjliga empatistörning gör ju då att man tänker att han kanske ändå gjorde något överilat och ogenomtänkt då möjligheten dök upp. Kanske under påverkan av alkohol efter att ha supit på rummet.

Håller med om att det är en lustig sägning, behärskat chockad. Det kan ju dels uppfattas som en variant av gardering genom två ytterligheter? Och andra sidan kan jag tänka mig att två ord gått förlorade i hans sägning, orden både och och. SE kan ha sagt eller menat "hon var både behärskad och chockad"? Han kan så klart även (som gärningsman) ha sagt det i syfte att inte verka mer trovärdig?

LP kan ju kort ha visat sig vara så pass behärskad (om än hon var uppvisat i chock) att hon gick att byta några ord med, innan hon "flaxade" omkring och åter var hysterisk, som SE även berättar. Även andra på platsen (främst Karin J?) berättar ju om en viss men knapphändig kontakt, vilket kan anses i just det ögonblicket vara "behärskat"? Sedan kan ju en person under ett spann på säg tio minuter fladdra upp och ner i sitt hysteriska beteende, pendla mellan 1 och 10 på en hysterisk skala, lägg därpå till att de personer som sett henne på platsen sannolikt inte studerat och följt henne med blick under alla tio minuter, utan främst sett ögonblick och fragment, därefter lämnar sitt omdöme om henne? Sedan beror det väl även vilka frågor och följdfrågor dessa vittnen får omkring hon var hysterisk genomgående eller sansade sig och uppträdde lugnare några korta perioder?

Men ska man lita på att SE som vittne kom fram när han kom fram, känns det ju lite udda att SE fick kontakt med henne, då LL relativt tätt inpå inte fick det, hon var inte kontaktbar enligt honom? Det är ju lite av en udda lögn av SE som gärningsman, LP hade ju lätt kunnat avslöja honom om PU konfronterat henne med honom och kontakten? Och andra sidan, var han gärningsman, innebär det ju att han var både gränslös och empatistörd, om så ingångkickad av sprit? Så att han var så pass kall som gärningsman att han drog den lögnen, känns ju inte helt främmande? Inte säkert att han var en sådan beräknande mastermind som gärningsman heller. Saker kan ha flugit ur honom i stunden?

Det finns ju även en del "lustiga" sägningar från honom i både Proletären och Skydd & Säkerhet, som berättar om en halvskev och smått störd figur? Men om han gör det för att han är gärningsman eller vittne är ju frågan.
Citera
2025-11-29, 11:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är en rättsprincip.

Detta är kanske fel tråd, men jag tror att vittnen får sitta med och lyssna i en rättegång efter att de har avgett sitt vittnesmål. Detta påverkar inte den rättsprincip du hänvisar till.

Däremot var rättssalen rimligen full under CP-rättegångarna så rent praktiskt fanns det inget utrymme för vittnena att sitta med och lyssna.

Rimligen bör vi kontrollera vilka vittnen som vittnade efter SE och hur SEs historia förändras med tanke på vad han kan ha hört. Kanske kan vi då hitta något som gör SE extra misstänkt?

Vi vet redan att en del misstänker att SE aktivt styrde hela PU mot CP och att därtill få drömtillfället att styra hela rättegången som vittne för att få CP fälld ligger väl inom samma "domän"?

SE sa bland annat i rätten att LP verkade behärskat samlad för att säkerställa att CP blev fälld. Var SE mördaren var detta väldigt utstuderat och kallt agerat av domstolsvittnet SE som kände paniken att han kunde bli fälld som mördaren enligt somliga. (Även om det strider mot andra rättsprinciper att fälla vittnen för brott de inte är åtalade för.)
Citera
2025-11-29, 11:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Den senaste PU fokuserade mycket på SE, vad det verkar redan från start genom glasögonen att han var möjlig gärningsman, eller så skedde så under resans gång.

Skåpmaten du nämner var och är ju endast ny för de redan invigda. Inte den genomsnittlige från allmänheten eller journalister. Även oklart om (dåvarande) PU själva var bekant med all skåpmat, med tanke på att de inte rotat i honom nämnvärt sedan februari 1987? Flertalet uppgifter (eller infallsvinklar) från såväl TPs som LLs bok var ju heller inte något som cirkulerat i huset på Kungsholmen i modern tid.

Om du med "borde något kommit fram" menar till allmänheten så kan jag hålla med, särskilt om du menar konklusiv bevisning; som vapnet, DNA eller andra fysiska spår som stärker misstanken. Dock sitter ju PU på intryck och känslor (med allt vad det innebär och ger) från förhören med SEs fru och andra omkring honom. Hur mycket detta har vägt in i det slutgiltiga beslutet att lägga ner PU och hänga ut SE som misstänkt, vet vi inte. Men att det spelar in, kan vi nog räkna med. Allt annat är så klart befängt. Och med tanke på att allmänheten inte deltog under dessa förhör, så ligger allmänheten några steg efter. Anledningen att PU inte delgav dessa intryck på pressträffen är väl flertalet, främst för att det inte brukar gå till så, det är inte offentliga handlingar/uppgifter om vad utredare bär för intryck och känslor från förhör, särskilt inte i mer känsliga ärenden. En annan anledning till att man offentligt inte blottlägger dessa intryck är för att man kanske vill skona personerna man förhört? Anledningarna kan vara flera och bitvis självklara, tycker jag. Sedan kan det givetvis vara så att PUs intryck och känslor är uppåt väggarna, käpprätt fel. Men det är ju en annan femma.

"Den gula linjen", "de hala skorna" och främst "eftersom person X blev mördad med en revolver och Y är misstänkt för brottet måste Y ha haft en revolver" är ju vad det är. Uttrycken kan verka såväl komiska som simpla antaganden, men det är ju och andra så Polisen och juridiken arbetar rent generellt?

Att SE är misstänkt enbart för närvaron på Sveavägen håller såklart inte. Inte att han hade rock heller. I fallet SE har man ju lagt en jädra massa ägg i för-och-emot-korgarna och därefter kommit fram till sitt beslut. Exakt hur många ägg i vardera korg, hade ju varit rysligt spännande för allmänheten att ta del av, så klart. Men det är ju inte så det fungerar. Dock kan man ju tycka att de borde slängt i alla fall något av dessa (icke redovisade) ägg på allmänheten.

Skåpmaten var väl att SE jobbade i ett hus som hade kopplingar till Stay Behind. Detta utredde KP så gott han kunde utan resultat.

Skåpmaten var att SE dumpade mordvapnet under isen på Långtjärnen utanför Hedemora. Detta utredde KP så gott han kunde utan resultat.

Skåpmaten var att SE skrivit bekännelsebrev och postat dem i Norrtälje. Detta utredde KP så gott han kunde utan resultat.

Det här var tre olika spår KP lade ned tid och resurser på att utreda.

Sedan ämnade man att knäcka ME genom att ge henne en sista chans att erkänna att SE mördat OP innan pressträffen. Även detta misslyckades med bravur då ME inte ändrade sin berättelse.

Jag tror äggkorgen var tom och att det inte finns något annat än missriktad "magkänsla" bakom utpekandet av SE. TP var en flitig gäst på polishuset för att styra KPs magkänsla mot SE som påhittad GM.

Vi och TP vet att moderater kan vara skoningslösa mot varandra vilket SE fick erfara när han motsatte sig att Ytterbyskolan skulle stängas. TP utnyttjade denna kunskap och lyckades få moderaten KP att genomföra ett karaktärsmord på moderaten SE.

Jag betvivlar att polisen sitter på några hemliga bevis.
Citera
2025-11-29, 11:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, jag kan ju såklart ha fel här, men återkom gärna med källa.
Att den åtalade sitter med samtidigt som vittnet förhörs är ju en sak, men att flera olika vittnen förhörs samtidigt har jag väldigt svårt att tänka mig.

Inte under förhören men att en mikrofon fångade upp samtal mellan vittnen i nåt break eller nåt. Vet inte om det var nåt av värde, men hade varit intressant att höra.

Alla mikrofoner var där, så att säga.

Men om inte ens du, Mopp, har hört talas om det ...

Utredaren var ju med på den tiden, med sitt diamantspår. Han kanske minns detta?
Citera
2025-11-29, 11:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Inte under förhören men att en mikrofon fångade upp samtal mellan vittnen i nåt break eller nåt. Vet inte om det var nåt av värde, men hade varit intressant att höra.

Alla mikrofoner var där, så att säga.

Men om inte ens du, Mopp, har hört talas om det ...

Utredaren var ju med på den tiden, med sitt diamantspår. Han kanske minns detta?

SE höll hov med pressen vid rättegången vilket alla intervjuer med SE från rättegången bekräftar?

Ytterligare ett tillfälle SE tog för att styra rättegången och få synas i pressen i enlighet med hans mediestrategi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in