Citat:
Ursprungligen postat av
quggel
Ja, men sak har fångat min uppmärksamhet och det är att han beskriver LP som chockad men behärskat lugn. Det stämmer inte riktigt med övriga vittnesuppgifter.
Frågan är om det är bara en nyans-skillnad i olika personers uppfattning om situationen eller vad det är som gör att han beskriver henne på det viset? Jag tycker man kan ana en empati-störning under ytan på SE vad gäller just detta. Övriga vittnen beskriver ju LP som hysterisk.
Och just denna möjliga empatistörning gör ju då att man tänker att han kanske ändå gjorde något överilat och ogenomtänkt då möjligheten dök upp. Kanske under påverkan av alkohol efter att ha supit på rummet.
Håller med om att det är en lustig sägning, behärskat chockad. Det kan ju dels uppfattas som en variant av gardering genom två ytterligheter? Och andra sidan kan jag tänka mig att två ord gått förlorade i hans sägning, orden
både och
och. SE kan ha sagt eller menat "hon var både behärskad och chockad"? Han kan så klart även (som gärningsman) ha sagt det i syfte att inte verka mer trovärdig?
LP kan ju kort ha visat sig vara så pass behärskad (om än hon var uppvisat i chock) att hon gick att byta några ord med, innan hon "flaxade" omkring och åter var hysterisk, som SE även berättar. Även andra på platsen (främst Karin J?) berättar ju om en viss men knapphändig kontakt, vilket kan anses i just det ögonblicket vara "behärskat"? Sedan kan ju en person under ett spann på säg tio minuter fladdra upp och ner i sitt hysteriska beteende, pendla mellan 1 och 10 på en hysterisk skala, lägg därpå till att de personer som sett henne på platsen sannolikt inte studerat och följt henne med blick under alla tio minuter, utan främst sett ögonblick och fragment, därefter lämnar sitt omdöme om henne? Sedan beror det väl även vilka frågor och följdfrågor dessa vittnen får omkring hon var hysterisk genomgående eller sansade sig och uppträdde lugnare några korta perioder?
Men ska man lita på att SE som vittne kom fram när han kom fram, känns det ju lite udda att SE fick kontakt med henne, då LL relativt tätt inpå inte fick det, hon var inte kontaktbar enligt honom? Det är ju lite av en udda lögn av SE som gärningsman, LP hade ju lätt kunnat avslöja honom om PU konfronterat henne med honom och kontakten? Och andra sidan, var han gärningsman, innebär det ju att han var både gränslös och empatistörd, om så ingångkickad av sprit? Så att han var så pass kall som gärningsman att han drog den lögnen, känns ju inte helt främmande? Inte säkert att han var en sådan beräknande mastermind som gärningsman heller. Saker kan ha flugit ur honom i stunden?
Det finns ju även en del "lustiga" sägningar från honom i både Proletären och Skydd & Säkerhet, som berättar om en halvskev och smått störd figur? Men om han gör det för att han är gärningsman eller vittne är ju frågan.