Citat:
Ursprungligen postat av
ZebranJanne
JÅS kom även söderifrån, vilket SE knappast kan ha gjort. Om, han nu inte vänt på klacken efter att ha hört smällar och tumult. Men då lär han ha kommit ut på Sveavägen långt före LOP (eftersom LP ej noterat denne). Och det verkar ju även märkligt om SE då fällde kommentaren "Jag såg alltihop"? Sedan blir det ju även lite problematiskt med tanke på väktarsamtalet, som sannolikt ägde rum.
Anledningen att SE eventuellt såg lite yngre ut på platsen (enligt JAs minnesbild) torde bero ljusförhållandena? Ålderns "skavanker" syns ju inte på samma vis i det något och fläckvis skumma ljuset på platsen som det gör i ett upplyst rum på Polishuset (där fotot på SE togs). Dessutom får man anta, att JA heller inte blåstirrade eller observerade SE under någon längre period på mordplatsen, utan slängde ett öga på honom ibland, eller att han eventuellt kom in i hans synfält beroende på hur de två rörde sig?
Eller tänker jag galet?
Enligt JA vid fotokonfrontationen, så är han osäker på varifrån mannen(den "beskäftige" som "såg alltihop") kom, men trodde att mannen "kom Sveavägen söderut ev på gatans östra sida"
https://drive.google.com/file/d/18WVTb37rvMvkHaVvwwZBQVwqurRNorHq/view
JÅS parkerade framför JA och LL, men gick fram och tillbaka till poliserna. (Söderström och Windén)
Och enligt mig är det JÅS som avses här.
Sedan har vi den andra personen som JÅS talar om och som han tror sig känna igen som SE.
Jag kan inte dra några slutsatser men det är en möjlighet att det är SE, där den mest utpekande detaljen är kepsen.
Att minnas ansikten är svårare för vissa medan andra har lättare att lägga sådant på minnet.
Detta är JA's uppfattning. Och ja, den kan kanske också förklaras med det du är inne på, tänker jag.
Senare i rätten, beskriver JA en man i keps där han också åldersbestämmer honom till 50-60 år.
Oavsett korrekta eller felaktiga minnen så beskriver JA minst 3 olika personer enligt mig.
AB, JÅS och minst en till i keps.
Dessvärre har vissa problem med just denna "3:e person" här inne, då den tredje och/eller fjärde personen har keps precis som SE.