2025-11-28, 18:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Svårt att avgöra, men personen ser nog lite yngre ut. (enligt mig)

Vidare så tänker jag att SE är i Idre vid tiden för detta foto. Eller vill man påstå att han åkte än senare till Idre?
Skulle SE(som GM) vara så besatt att han besökte mordplatsen så nära i tid? (Men i övrigt inte visat samma besatthet eller begått större misstag)

Angående påstådda bilder på SE så florerade ju denna för ett antal år sedan:
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10.png

Läser man åklagarmötesprotokollen så ser vi att man ville söka svar på vem personen var.
Med andra ord verkar man ha följt både denna tråd och "MOP-grupper" på Facebook..

Om det är SE så for även hans exfru med osanning.

Svårt att avgöra. De har en liknande klädstil.

Precis som den där andra snubben, GM.
Citera
2025-11-28, 18:43
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är tydligt att JA blandat ihop SE och JÅS, precis som Holmér.

Jo, det är intressant att mannen i vit rock, alltså JÅS, var kvar så pass länge. Då borde han ha varit med på någon bild, kan man tycka, plus att han under dessa 10-15 minuter borde ha sett till SE.

Därför skulle det vara intressant med ett varv till med JÅS.

Ser att de tog ett varv till med JA 1996. Tyvärr är det långa förhöret extremt maskerst.

Nej, har inte tagit något varv med JA 1996, enbart 1986.

Det är mig veterligen flera som inte är med på bild?

Fick JÅS någon direkt fråga om specifikt SE?

Varför JÅS inte förhördes av senaste PU vet jag inte. Men han, liksom flertalet andra, ja, alla andra då levande borde så klart ha hörts igen. Så skedde inte. Ett smärre mysterium. Dock kan ju flertalet ha blivit tillfrågade, men avböjt.
Citera
2025-11-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är onekligen ett mysterium, Dalulven. I inlägget du citerar nämns visserligen att fotot är taget den 3 mars, men som ”källkritiker” vet du förstås att Brummell kan ha blandat ihop datumet med lite vad som helst. Ingen vet vad han egentligen försökte säga. Eller så försökte han peka ut JÅS.

Om någon kommer med någon slags information är det bara att filtrera ut den helt och hållet. Att fotot skulle vara taget den 3 mars är ju bara ett slags förslag eller en idé. Om man inte gillar idén kan man med fördel tänka bort den och placera in en egen fantastitolkning som på ett eller annat sätt gör SE mer misstänkt.

Nu vet vi förvisso att fotot är taget den 3 mars och att Brummell hade helt rätt. Men låt inte det stoppa dig i dina ”källkritiska” korståg mot sanningen.

Det är bra att ifrågasätta allting. Är vänster höger? Är uppåt nedåt? Det går helt enkelt inte att veta.

Men åter till ämnet. Är det inte något slags skägg man skymtar på den nedre hakan? Eller är det bara en skugga? Om det är skägg går nog SE bort.

Fotot är från den 3 mars 1986, TT har bekräftat det. Fotografen är Leif R. Jansson som vid den tiden var anställd av Svenska Dagbladet. De letar efter det originala negativet.

Från samma situation: https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdlZSAQ8blr4xA
Senast redigerad av Brummell 2025-11-28 kl. 18:52.
Citera
2025-11-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Bra där! Tycker personen ser yngre ut, men svårt att bedöma.

Men what if ....

Vilket datum är bilden tagen? Om den inte är tagen under Idreveckan så är det inte så konstigt att han är där, eftersom han har sin arbetsplats strax intill.

Intressant att han ibland bär väskan i höger hand.

Någon som vet om SE var ambidextriös?

Fotot är från den 3 mars 1986, TT har bekräftat det. Fotografen är Leif R. Jansson som vid den tiden var anställd av Svenska Dagbladet. De letar efter det originala negativet.
Citera
2025-11-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Svårt att avgöra, men personen ser nog lite yngre ut. (enligt mig)

Vidare så tänker jag att SE är i Idre vid tiden för detta foto. Eller vill man påstå att han åkte än senare till Idre?
Skulle SE(som GM) vara så besatt att han besökte mordplatsen så nära i tid? (Men i övrigt inte visat samma besatthet eller begått större misstag)

Angående påstådda bilder på SE så florerade ju denna för ett antal år sedan:
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10.png

Läser man åklagarmötesprotokollen så ser vi att man ville söka svar på vem personen var.
Med andra ord verkar man ha följt både denna tråd och "MOP-grupper" på Facebook..

Svårt att avgöra, ja. Men om det faktiskt skulle vara honom, har han och exfrun talat osanning, och det skulle självfallet stärka misstankarna mot honom.
Citera
2025-11-28, 19:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är ganska speciellt att gå runt i solglasögon på vintern. Då brukar det ofta röra sig om något slags stilgrepp eller någon medicinsk orsak. Några ögonproblem som kräver solglasögon på vintern är inte kända hos SE och inga solglasögon figurerar på något familjefoto heller, det stämmer.

Men det är ju inget som hindrar att man kan fantisera om att han brukade bära solglasögon på vintern. Helt i Dalulvens anda.

Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Glömde skriva sol framför glasögon, märkte jag.

Solglasögon kan ju förekomma vintertid om solen är oerhört stark, men av bilden att döma rör det sig ju om trist grått marsväder. Och med tanke på det lilla jazzskägget på hakan, gissar jag på att personen var en före detta hipster och jazzkatt. Det skulle ju även kunna förklara solglasögonen.

SE må ha varit modemedveten i sin yngre dagar, men vid tiden för mordet klädde han väl sig främst som den gubbe han var, och hade förlikat sig vid åldrandet. Att han skulle bära solglasögon i grått väder tvivlar jag på.

Väskan ser väl ut som en sådan där större och lite tunnare variant på portfölj som var inne från femtiotalet och framåt, utan handtag och relativ mjuk och böjbar i formen, som man bar just på det viset. Vill minnas att den har ett specifikt namn, men har hjärnsläpp för ögonblicket.

Handlar det inte mer troligt om fotokromatiska glas i glasögonen på bilden? Glasögon som blir mörka utomhus i uv-ljuset?

SE har inte den typen av glasögon på bilder tagna utomhus, med viss reservation för de mörka glasen på bilderna från Idre.

Å andra sidan kan inte två olika män i den här tråden vara liknande klädda utan att vara samma man verkar det som?
Citera
2025-11-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell

Spännande. Har du koll på status när det kan tänkas komma fram? Gissar att det är enorma arkiv att gå igenom… Har för mig att jag läste om det där för ett bra tag sen.

Svårt att avgöra på bilden om det är SE, men finns helt klart en del likheter.

- Hårfästet mycket likt
- Kroppshyddan något bulligare mot vad SE hade, men det kan bero på
hållning/vinklar/skugga.
- ”Skäggstubben” på hakan kan vara skugga, men svårt att avgöra.
- Mannen i publiken har något mer upprätt huvudposition, vilket kan dölja/minska dubbelhaka. SE ser mer spänd ut vilket kan framhäva dubbelhaka mer. Vissa kan säkert relatera.

Om det är SE spekulerar jag att solglasögonen kan ha något med Idre-resan att göra. Fullt rimligt att ha med sig solglasögon till en skidresa. Tänker att han tittade förbi minnesstunden innan definitiv avfärd, kanske.

Hoppas man hittar negativet!
Citera
2025-11-28, 19:47
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Handlar det inte mer troligt om fotokromatiska glas i glasögonen på bilden? Glasögon som blir mörka utomhus i uv-ljuset?

SE har inte den typen av glasögon på bilder tagna utomhus, med viss reservation för de mörka glasen på bilderna från Idre.

Å andra sidan kan inte två olika män i den här tråden vara liknande klädda utan att vara samma man verkar det som?

Så kan det vara, lite slarvigt av mig att slänga mig med solglasögon bara.

Ja det finns ju iaf ett foto med SE i en vitt one piece och mössa med någon variant av solglasögon. Känns lite mer befogat att bära dem i ett vinterlandskap med bländande solsken som dessutom reflekterar i snön, än i ett grått, barbackat och inte fullt lika gnistrande Stockholm, av flera orsaker.

Som du påpekar har det ju visat sig vara ett återkommande problem över tid (iaf i tråden) att två vuxna män i centrala Stockholm kan bära rock och keps samtidigt, detsamma lär ju även gälla den vid tidpunkten 1986 minst sagt populära accessoaren "mindre väska" och handledsväska. Fascinerande.
Citera
2025-11-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybatusu
Spännande. Har du koll på status när det kan tänkas komma fram? Gissar att det är enorma arkiv att gå igenom… Har för mig att jag läste om det där för ett bra tag sen.

Svårt att avgöra på bilden om det är SE, men finns helt klart en del likheter.

- Hårfästet mycket likt
- Kroppshyddan något bulligare mot vad SE hade, men det kan bero på
hållning/vinklar/skugga.
- ”Skäggstubben” på hakan kan vara skugga, men svårt att avgöra.
- Mannen i publiken har något mer upprätt huvudposition, vilket kan dölja/minska dubbelhaka. SE ser mer spänd ut vilket kan framhäva dubbelhaka mer. Vissa kan säkert relatera.

Om det är SE spekulerar jag att solglasögonen kan ha något med Idre-resan att göra. Fullt rimligt att ha med sig solglasögon till en skidresa. Tänker att han tittade förbi minnesstunden innan definitiv avfärd, kanske.

Hoppas man hittar negativet!

Det är kaos i deras arkiv efter flytten. Fotot kan dyka upp i morgon eller om fem år. Men det kommer nog att dyka upp, skrev de.
Citera
2025-11-28, 20:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Jag tror faktiskt inte att det är solglasögon på skidbilden. Jag tror att det är en gammal variant av skidglasögon. I ett stuk som påminner om simglasögon.

Notera den extremt tjocka ramen:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2019/02/idre_high-800x420.jpg

Skidglasögon är alltid lite tonade, så om det är skidglasögon säger det nog inte så mycket om hans övriga glasögonbårande.
Citera
2025-11-28, 20:41
Medlem
Citat:
Så kan det vara, lite slarvigt av mig att slänga mig med solglasögon bara.

Ja det finns ju iaf ett foto med SE i en vitt one piece och mössa med någon variant av solglasögon. Känns lite mer befogat att bära dem i ett vinterlandskap med bländande solsken som dessutom reflekterar i snön, än i ett grått, barbackat och inte fullt lika gnistrande Stockholm, av flera orsaker.

Som du påpekar har det ju visat sig vara ett återkommande problem över tid (iaf i tråden) att två vuxna män i centrala Stockholm kan bära rock och keps samtidigt, detsamma lär ju även gälla den vid tidpunkten 1986 minst sagt populära accessoaren "mindre väska" och handledsväska. Fascinerande.

Det är lite lustigt ..

När man påpekat detta med att det är 2 springande män i gränden med rock och mindre väska så säger vi att det såklart kan röra sig om enbart 1 person..

Det är väl snarare så att Ursprungligen mer bestämt påstår att det är Två-olika-personer

Det är alltså eg tvärtom att förnekarna hävdar bestämt att det är Två-olika-personer medans många i tråden spekulerar om misstanken att det bara rör sig om en person !
Citera
2025-11-28, 20:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
JÅS kom även söderifrån, vilket SE knappast kan ha gjort. Om, han nu inte vänt på klacken efter att ha hört smällar och tumult. Men då lär han ha kommit ut på Sveavägen långt före LOP (eftersom LP ej noterat denne). Och det verkar ju även märkligt om SE då fällde kommentaren "Jag såg alltihop"? Sedan blir det ju även lite problematiskt med tanke på väktarsamtalet, som sannolikt ägde rum.

Anledningen att SE eventuellt såg lite yngre ut på platsen (enligt JAs minnesbild) torde bero ljusförhållandena? Ålderns "skavanker" syns ju inte på samma vis i det något och fläckvis skumma ljuset på platsen som det gör i ett upplyst rum på Polishuset (där fotot på SE togs). Dessutom får man anta, att JA heller inte blåstirrade eller observerade SE under någon längre period på mordplatsen, utan slängde ett öga på honom ibland, eller att han eventuellt kom in i hans synfält beroende på hur de två rörde sig?

Eller tänker jag galet?

Enligt JA vid fotokonfrontationen, så är han osäker på varifrån mannen(den "beskäftige" som "såg alltihop") kom, men trodde att mannen "kom Sveavägen söderut ev på gatans östra sida"
https://drive.google.com/file/d/18WVTb37rvMvkHaVvwwZBQVwqurRNorHq/view

JÅS parkerade framför JA och LL, men gick fram och tillbaka till poliserna. (Söderström och Windén)

Och enligt mig är det JÅS som avses här.

Sedan har vi den andra personen som JÅS talar om och som han tror sig känna igen som SE.
Jag kan inte dra några slutsatser men det är en möjlighet att det är SE, där den mest utpekande detaljen är kepsen.
Att minnas ansikten är svårare för vissa medan andra har lättare att lägga sådant på minnet.
Detta är JA's uppfattning. Och ja, den kan kanske också förklaras med det du är inne på, tänker jag.

Senare i rätten, beskriver JA en man i keps där han också åldersbestämmer honom till 50-60 år.

Oavsett korrekta eller felaktiga minnen så beskriver JA minst 3 olika personer enligt mig.
AB, JÅS och minst en till i keps.

Dessvärre har vissa problem med just denna "3:e person" här inne, då den tredje och/eller fjärde personen har keps precis som SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in