Citat:
Ursprungligen postat av
RusskiFob
Har jag påstått något jag inte känner till?
De pengarna som har förskingrats kommer gå tillbaka till Ukraina, sa jag.
Sen får du ha en bättre källa en en betal/kontokrävande artikel från New York times, de är inte precis kända för neutralitet.
Du påstod att Ukraina jobbar för att få bort korruptionen. Artikeln tillbakavisar detta. Att man kan beslagta vissa pengar gör inte korruption rätt, och framför allt är det inte en lösning - en del pengar tas ju alltid ut till skatteparadis, spenderas, eller förskingras på ett sätt som gör de oslagbara.
New York Times är tvärtom en av världens bäst beryktade media, framför allt om man inte räknar public servicebolag som brukar rankas högt. New York Times är också för Ukraina och för stöd till Ukraina - artikeln går alltså mot den egna ledarredaktionen, om man kan säga så.
Du kan få ett testkonto ganska billigt men om du inte orkar med det så handlar artikeln om hur Zelenskyjadministrationen har påverkat tillsynsstyrelserna i statliga bolag. Dessa ska enligt villkor för utländskt stöd ha en majoritet utländska experter, just för att förhindra korruption. Administrationen har på olika sätt ändrat denna balans, exempelvis genom att inte möjliggöra tillsättning när styrelsen inte är full, eller genom att få igenom en egen "expert", som förvisso är utländsk men som sedan går i statens ledband.
Detta har sedermera möjliggjort korruption, och det är svårt att se att handlandet skulle ha någon annan anledning än att möjliggöra just korruption. Man har alltså medvetet satt en viktig antikorruptionsåtgärd ur spel. Detta tyder knappast på någon vilja att komma tillrätta med problemet, även om det såklart också finns eldsjälar längre ner i statshierarkin som jobbar för det.