2025-11-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
För att nå den närmaste exoplaneten, Proxima Centauri b (4,24 ljusår bort), skulle vi behöva helt ny framdrivningsteknik — t.ex. fusionsmotorer eller kraftfulla lasersegel — eftersom dagens raketer är alldeles för långsamma. Med sådan avancerad teknik skulle en obemannad sond kunna nå fram på 20–40 år, medan ett bemannat skepp troligen skulle ta 50–100 år.
Läste du ens trådstarten?
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerbert
Hallå,

Tänk om vi hittade en exoplanet väldigt lik vår i galaxen. En stenplanet som snurrar runt en sol på behagligt avstånd. Planeten har en atmosfär, syre och vatten, samt en biologisk mångfald lik vår planet. Gravitationen är densamma osv. Nästan en kopia med andra ord.

Om vi nu skulle lyckas ta oss dit, vilka utmaningar skulle vi möta? Jag tänker på bakterier, virus, insektsbett mm. Vad skulle hända om en mygga eller en getingliknande insekt stack oss? Eller när vi kommer i kontakt med bakterier eller viruspartiklar från denna främmande värld? Hur skulle vårt immunförsvar reagera mot allt nytt?

Vad tror ni? Och vilka andra farhågor skulle vara tänkbara?
Hur kan du anse att det största problemet när vi redan är på planeten är att det är svårt att ta sig dit?
Citera
2025-11-28, 14:37
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
*sigh* se bara till att tunnelbanan inte går till den planeten.

Samt ge fan att införa välfärd så bör planeten vara skonad 😂
Citera
2025-11-28, 15:17
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerbert
Hallå,

Tänk om vi hittade en exoplanet väldigt lik vår i galaxen. En stenplanet som snurrar runt en sol på behagligt avstånd. Planeten har en atmosfär, syre och vatten, samt en biologisk mångfald lik vår planet. Gravitationen är densamma osv. Nästan en kopia med andra ord.

Om vi nu skulle lyckas ta oss dit, vilka utmaningar skulle vi möta? Jag tänker på bakterier, virus, insektsbett mm. Vad skulle hända om en mygga eller en getingliknande insekt stack oss? Eller när vi kommer i kontakt med bakterier eller viruspartiklar från denna främmande värld? Hur skulle vårt immunförsvar reagera mot allt nytt?

Vad tror ni? Och vilka andra farhågor skulle vara tänkbara?

Även om en perfekt jordlik planet identifierades idag så saknar mänskligheten varje realistisk möjlighet att nå den. Avståndet till närmaste stjärnsystem är 4,25 ljusår, vilket motsvarar cirka 40 biljoner kilometer. Med nuvarande framdrivningstekniker pratar vi om en restid på tiotusentals år.

Därtill cirkulerar den mest omtalade kandidaten, Proxima b, en aktiv röd dvärg med återkommande flare events och intensiv partikelstrålning, vilket med hög sannolikhet gjort planetens atmosfär instabil eller helt utraderad.

Så praktiskt sett är frågan irrelevant. Den enda beboeliga planeten mänskligheten har tillgång till, nu och inom överskådlig framtid, är den vi redan håller på att förstöra.
Citera
2025-11-28, 15:23
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
För att nå den närmaste exoplaneten, Proxima Centauri b (4,24 ljusår bort), skulle vi behöva helt ny framdrivningsteknik — t.ex. fusionsmotorer eller kraftfulla lasersegel — eftersom dagens raketer är alldeles för långsamma. Med sådan avancerad teknik skulle en obemannad sond kunna nå fram på 20–40 år, medan ett bemannat skepp troligen skulle ta 50–100 år.

Vilken teknologi menar du kan utvecklas och den mänskliga kroppen klara av den hastigheten och ta sig till närmsta solsystem på 50-100 år? Seriös fråga.

Den snabbaste rymdsond vi har idag som har testats hade tagit 75.000 år att nå till närmaste solsystem. Ja, exakt, närmare 75.000 år. Väldigt nyfiken på vart du får din information samt varför du tänker en mänsklig kropp hade klarat av en sådan acceleration.
Citera
2025-11-28, 16:48
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Vilken teknologi menar du kan utvecklas och den mänskliga kroppen klara av den hastigheten och ta sig till närmsta solsystem på 50-100 år? Seriös fråga.

Vi är inte begränsningen, energi är. Säg att du har en farkost som accelerar konstant med 1G och vänder på det halvvägs, så reser du till Proxima Centaury (4.2 ljusår bort) på ca 3.6 år.

Kräver såklart en jefla massa energi men det är inte teoretiskt omöjligt att vi KAN göra det i framtiden.
Citera
2025-11-28, 17:14
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Vi är inte begränsningen, energi är. Säg att du har en farkost som accelerar konstant med 1G och vänder på det halvvägs, så reser du till Proxima Centaury (4.2 ljusår bort) på ca 3.6 år.

Kräver såklart en jefla massa energi men det är inte teoretiskt omöjligt att vi KAN göra det i framtiden.

Det där var dock väldigt teoretiskt och väldigt långt ifrån våran nuvarande kapacitet/kunskap, så blir mer sci/fi än relativt.

Men den lilla kunskap vi har om det solsystemet byggs även det på antaganden om att planeterna som kretsar kring den röda dvärgen i det solsystemet har, iaf för oss, totalt opassande atmosfär under ständig förändring.

Oavsett hur många solsystem det finns så är allt på våran planet formade utefter våran stjärna (solen) som är på exakt det avstånd som krävs för våra förutsättningar och liv så som Vi känner till det.

Så att någon planet skall ha rimligtvis samma avstånd till sin sol och att den solen är lika "stabil" som våran är nästan på gränsen till omöjligt.
Har man den utgångspunkten så är det ens svårt att teoretiskt spekulera i frågan TS ställer då vi behöver utöver drickbart vatten och en passande atmosfär även allt annat vi har på jorden som ger oss SYRE och stabilitet.

Har vi ens lyckats fota en hint av en Blomma någon annanstans än på jorden?
Vi är väldigt unika och om det finns någon någorlunda likvärdig planet som kan fröda liv i något annat solsystem så är det troligt ett helt annat sorts liv och kräver andra fysiska förutsättningar.
Citera
2025-11-28, 17:39
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det där var dock väldigt teoretiskt och väldigt långt ifrån våran nuvarande kapacitet/kunskap, så blir mer sci/fi än relativt.
Inte alls - du frågade efter nåt sätt att färdas som vår kropp skulle klara, och jag tror att konstant 1G-acceleration är optimalt.
Det är klart att en lite mer än 3 år resa är jobbigt, men det är ju i princip den tid forntida havsutforskare var iväg, eller så. Eller när amerikas väst skulle utforskas av folk i stövlar.

Det enda som är långt från vår kunskap är exakt hur du får den energin, men fusionskraft kanske kan lösa det, eller för delen antimateria. Inte "out there" så långt som man kan tro.

Det övriga om biologi o jox var inte det jag svarade på.
Citera
2025-11-28, 17:51
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Inte alls - du frågade efter nåt sätt att färdas som vår kropp skulle klara, och jag tror att konstant 1G-acceleration är optimalt.
Det är klart att en lite mer än 3 år resa är jobbigt, men det är ju i princip den tid forntida havsutforskare var iväg, eller så. Eller när amerikas väst skulle utforskas av folk i stövlar.

Det enda som är långt från vår kunskap är exakt hur du får den energin, men fusionskraft kanske kan lösa det, eller för delen antimateria. Inte "out there" så långt som man kan tro.

Det övriga om biologi o jox var inte det jag svarade på.

Ja det du "tror" kan funka rent teoretiskt kan säkert göra det. Om otpimal acceleration uppnås och banan samtidigt är väldigt "jämn" och uträknad hela vägen till destination.
Eventuellt Möjligt, men definitivt inte troligt.

Det som är än mer än sci/fi än ovanstående är dina teorier gällande hur uppnå den farten för just nu är vi otroligt långt ifrån ens närheten av att kunna nå sådan fart som krävs för att förkorta resan från 75.000 år till 3 år.

Finns mycket som teoretiskt hade funkat om något annat teoretiskt hade funkat, men jag försökte hålla mig lite till det vi faktiskt vet och har utvecklat.

Det övriga om biologi tog jag med för att det egentligen är det TS efterfrågar mer än det vi diskuterar och jag ville bara förmedla att både den biologiska och den tekniska delen är otroligt långt ifrån att ens anses möjliga idag.
Senast redigerad av vetingeteller 2025-11-28 kl. 17:54.
Citera
2025-11-28, 18:01
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja det du "tror" kan funka rent teoretiskt kan säkert göra det. Om otpimal acceleration uppnås och banan samtidigt är väldigt "jämn" och uträknad hela vägen till destination.
Eventuellt Möjligt, men definitivt inte troligt.

Det som är än mer än sci/fi än ovanstående är dina teorier gällande hur uppnå den farten för just nu är vi otroligt långt ifrån ens närheten av att kunna nå sådan fart som krävs för att förkorta resan från 75.000 år till 3 år.
Men jag skrev ju exakt hur vi skulle göra? Hålla konstant acceleration om 1G hela tiden. Jag utgår från att du inte heller förstod att det "optimala" jag hänvisade till var att det är *exakt* den gravitation vi lever i idag.

Med energi nog att göra det, är det inga som helst frågetecken kvar - kanske lite om skydd mot strålning men det handlar om några meter vatten som man nog helst ändå vill ta med sig.
Citera
2025-11-28, 18:15
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Men jag skrev ju exakt hur vi skulle göra? Hålla konstant acceleration om 1G hela tiden. Jag utgår från att du inte heller förstod att det "optimala" jag hänvisade till var att det är *exakt* den gravitation vi lever i idag.

Med energi nog att göra det, är det inga som helst frågetecken kvar - kanske lite om skydd mot strålning men det handlar om några meter vatten som man nog helst ändå vill ta med sig.
Ja, och jag håller med dig, du har helt rätt rent teoretiskt vad gäller vilken acceleration våra kroppar skulle klara av.

Det jag menade knappt ens kan klassas som en teori är dina antaganden om hur vi skulle producera den energi som krävs. Idag färdas våra snabbaste sonder i runt 0,005 % av ljusets hastighet. Att nå ens 10 % av ljusets hastighet skulle kräva en ökning av vår framdrivningsförmåga med tiotusentals gånger, och energimängder som överstiger hela mänsklighetens årliga energiproduktion.

Så ja, modellen håller. Problemet är att vi inte ens är i närheten av att kunna driva den och alla tänkbara lösningar är just nu mer gissningar än teknik.

Därav sci/fi snarare än praktisk verklighet, även om du rent teoretiskt har rätt gällande accelerationen så jag tackar för det svaret och håller med.
Citera
2025-11-28, 18:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det jag menade knappt ens kan klassas som en teori är dina antaganden om hur vi skulle producera den energi som krävs. Idag färdas våra snabbaste sonder i runt 0,005 % av ljusets hastighet. Att nå ens 10 % av ljusets hastighet skulle kräva en ökning av vår framdrivningsförmåga med tiotusentals gånger, och energimängder som överstiger hela mänsklighetens årliga energiproduktion.
Näh. Jag pratar bara om acceleration - hastighet är bara resultatet av acceleration över tid. I princip aktuella förslag med laser och solsegel skulle kunna nå hastigheter större än vi sett idag - "över tid". Och Parker drog upp i 0.06%, fast iofs genom att fuska, den gasade nästan inte alls.

Vi har raketer idag som gör 3G acceleration under 7-8 minuter. Vi måste bara få 1G att funka över aningen längre tid. Det är inte magi, det är inte scifi, det handlar om lite ny teknik och skalfaktorer
Citera
2025-11-28, 19:39
Medlem
Resenärerna får sättas i någon sorts sömn eller "nedfrysning". Problemet verkar vara, tror man, att den mänskliga hjärnan inte överlever en nedfrysning.

Som jag uppfattade filmen Alien I så låg besättning i "Nostradomus" i någon sorts sömn och väcktes av främmande signaler.
Ja det är science fiction.

Om vi ser på vilken hastighet skeppet kan hålla borde vi väl först kunna accelerera med nukleär motor och sedan gå över till jonmotor. Inbromsning kan bli ett problem när vi närmar oss den intressanta planeten.

Men i tråden är vi redan där och som jag skrivit tidigare får dom som vågar av resenärerna efterhand ta av sig skyddskläder samt andas den främmande luften.

Vi andra försiktiga skapar ett habitat där vi kan leva utan att utsättas för främmande mikroorganismer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in