Citat:
Ursprungligen postat av
KungHerbert
Det där är ju ett enormt problem givetvis. Lagren av cortisonsprutor och antihistamintabletter på rymdfärjan dit bör alltså vara enorma.
Jag vet att det inte är möjligt att resa till andra planeter idag. Ville bara diskutera vilka hot vi skulle stå inför om vi landade på en jordliknande planet i framtiden.
Vi skulle riskera att bli fullständigt förintade av lokala bakteriekulturer, men bakteriekulturerna vi bär med oss skulle kunna innebära fara för allt existerande liv på planeten å andra sidan.
Just mikrobernas enorma betydelse (vi har fler bakerier som lever och verkar i vårt tarmsystem än celler i vår kropp) för vår överlevnad (och som hot mot oss i de fall mikroberna är patogena) brukar man inte ta hänsyn till i scifi-litteraturen, i alla fall inte vad jag kan minnas att jag stött på.
Solaris beskriver människors oförmåga att hantera att vistas på en planet vars enorma globala medvetande inte går att värna sig emot.
Den utmärkta tecknade scifi-serien Scavengers Reign handlar om människor strandsatta på en planet där både djur och växter är livsfarliga på olika sätt. Riktigt bra!