2025-11-26, 19:07
Medlem
Hallå,

Tänk om vi hittade en exoplanet väldigt lik vår i galaxen. En stenplanet som snurrar runt en sol på behagligt avstånd. Planeten har en atmosfär, syre och vatten, samt en biologisk mångfald lik vår planet. Gravitationen är densamma osv. Nästan en kopia med andra ord.

Om vi nu skulle lyckas ta oss dit, vilka utmaningar skulle vi möta? Jag tänker på bakterier, virus, insektsbett mm. Vad skulle hända om en mygga eller en getingliknande insekt stack oss? Eller när vi kommer i kontakt med bakterier eller viruspartiklar från denna främmande värld? Hur skulle vårt immunförsvar reagera mot allt nytt?

Vad tror ni? Och vilka andra farhågor skulle vara tänkbara?
Citera
2025-11-26, 19:31
Medlem
Virus lär inte vara farliga, risken för att virus som har en helt annat evolutionär utveckling kan infektera oss är totalt osannolik. Däremot skulle typ allt på planeten vara allergiframkallande då det kommer vara helt främmande proteiner etc.

Sen kan en risk vara allt vi inte exempelvis kan äta någonting, trots att allt påminner om jorden, typ vitaminer som inte har en form som vi kan ta upp, aminosyror som ser helt annorlunda ut med hur det är på jorden etc.
Citera
2025-11-26, 19:33
Medlem
SkattefriZons avatar
För att nå den närmaste exoplaneten, Proxima Centauri b (4,24 ljusår bort), skulle vi behöva helt ny framdrivningsteknik — t.ex. fusionsmotorer eller kraftfulla lasersegel — eftersom dagens raketer är alldeles för långsamma. Med sådan avancerad teknik skulle en obemannad sond kunna nå fram på 20–40 år, medan ett bemannat skepp troligen skulle ta 50–100 år.
Citera
2025-11-26, 19:40
Medlem
iptrixs avatar
Om nu inte tanken om Panspermia är korrekt, då lär virus där vara värre än våra egna; dom skulle ha samma grund och vi totalt sakna skydd.

Nej, problemet är i att komma dit i första hand, vi har inget sätt idag som inte skulle ta hundratals generationer - och NÄR man väl kommer fram lär inte grottfolket i det fall de överlevt förstå meningen längre.

Man måste börja i andra änden, försöka hitta sätt att färdas rimligt snabbt, innan man letar upp ställen man vill besöka
Citera
2025-11-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonySalami
Virus lär inte vara farliga, risken för att virus som har en helt annat evolutionär utveckling kan infektera oss är totalt osannolik. Däremot skulle typ allt på planeten vara allergiframkallande då det kommer vara helt främmande proteiner etc.

Sen kan en risk vara allt vi inte exempelvis kan äta någonting, trots att allt påminner om jorden, typ vitaminer som inte har en form som vi kan ta upp, aminosyror som ser helt annorlunda ut med hur det är på jorden etc.

Det där är ju ett enormt problem givetvis. Lagren av cortisonsprutor och antihistamintabletter på rymdfärjan dit bör alltså vara enorma.

Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
För att nå den närmaste exoplaneten, Proxima Centauri b (4,24 ljusår bort), skulle vi behöva helt ny framdrivningsteknik — t.ex. fusionsmotorer eller kraftfulla lasersegel — eftersom dagens raketer är alldeles för långsamma. Med sådan avancerad teknik skulle en obemannad sond kunna nå fram på 20–40 år, medan ett bemannat skepp troligen skulle ta 50–100 år.

Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om nu inte tanken om Panspermia är korrekt, då lär virus där vara värre än våra egna; dom skulle ha samma grund och vi totalt sakna skydd.

Nej, problemet är i att komma dit i första hand, vi har inget sätt idag som inte skulle ta hundratals generationer - och NÄR man väl kommer fram lär inte grottfolket i det fall de överlevt förstå meningen längre.

Man måste börja i andra änden, försöka hitta sätt att färdas rimligt snabbt, innan man letar upp ställen man vill besöka

Jag vet att det inte är möjligt att resa till andra planeter idag. Ville bara diskutera vilka hot vi skulle stå inför om vi landade på en jordliknande planet i framtiden.
Citera
2025-11-26, 19:54
Medlem
Jag tror att vi kommer att duka under för den mikrobiella exofloran tämligen omgående även om alla förhållanden skulle vara helt jordlika vad avser gravitation, atmosfär, temperatur och ljusförhållanden.

Är det kolbaserat liv på planeten kommer evolutionen ha arbetat med samma byggstenar: aminosyror, triglycerider, kolhydrater, kalciumfosfater osv frambringat liknande celler som frambringat liknande vävnader: muskler, ben, brosk, bindväv, nerver, leder osv.

Den främmande mikrofloran kommer att känna igen vävnaderna i våra kroppar och kommer att kunna infektera och exploatera dessa som näring.

Och vi kommer inte att ha några signaturbibliotek som kan hantera infektionerna. Vi kommer att motta en årmiljard av mikrobiell utveckling på ett ögonblick.

Det var problem för förmänniskorna när de vandrade ut ur Afrika och mötte en ny mikroflora. De hanterade det genom att para sig med neandertalarna.

Och det blev stora problem för indianerna när de mötte Gamla Världens mikroflora under förra årtusendets mitt.

Det kommer att vara småsaker jämfört med att möta mikrofloran på en annan planet.

Jag gissar: Du tar av dig hjälmen på rymddräkten och inom någon timmen faller du ihop hostande och spyende.

Några timmar senare dör du av akut blodförgiftning.
Citera
2025-11-26, 20:00
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungHerbert
Det där är ju ett enormt problem givetvis. Lagren av cortisonsprutor och antihistamintabletter på rymdfärjan dit bör alltså vara enorma.

Jag vet att det inte är möjligt att resa till andra planeter idag. Ville bara diskutera vilka hot vi skulle stå inför om vi landade på en jordliknande planet i framtiden.

Vi skulle riskera att bli fullständigt förintade av lokala bakteriekulturer, men bakteriekulturerna vi bär med oss skulle kunna innebära fara för allt existerande liv på planeten å andra sidan.

Just mikrobernas enorma betydelse (vi har fler bakerier som lever och verkar i vårt tarmsystem än celler i vår kropp) för vår överlevnad (och som hot mot oss i de fall mikroberna är patogena) brukar man inte ta hänsyn till i scifi-litteraturen, i alla fall inte vad jag kan minnas att jag stött på.

Solaris beskriver människors oförmåga att hantera att vistas på en planet vars enorma globala medvetande inte går att värna sig emot.

Den utmärkta tecknade scifi-serien Scavengers Reign handlar om människor strandsatta på en planet där både djur och växter är livsfarliga på olika sätt. Riktigt bra!
Citera
2025-11-26, 20:01
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jag tror att vi kommer att duka under för den mikrobiella exofloran tämligen omgående även om alla förhållanden skulle vara helt jordlika vad avser gravitation, atmosfär, temperatur och ljusförhållanden.

Är det kolbaserat liv på planeten kommer evolutionen ha arbetat med samma byggstenar: aminosyror, triglycerider, kolhydrater, kalciumfosfater osv frambringat liknande celler som frambringat liknande vävnader: muskler, ben, brosk, bindväv, nerver, leder osv.

Den främmande mikrofloran kommer att känna igen vävnaderna i våra kroppar och kommer att kunna infektera och exploatera dessa som näring.

Och vi kommer inte att ha några signaturbibliotek som kan hantera infektionerna. Vi kommer att motta en årmiljard av mikrobiell utveckling på ett ögonblick.

Det var problem för förmänniskorna när de vandrade ut ur Afrika och mötte en ny mikroflora. De hanterade det genom att para sig med neandertalarna.

Och det blev stora problem för indianerna när de mötte Gamla Världens mikroflora under förra årtusendets mitt.

Det kommer att vara småsaker jämfört med att möta mikrofloran på en annan planet.

Jag gissar: Du tar av dig hjälmen på rymddräkten och inom någon timmen faller du ihop hostande och spyende.

Några timmar senare dör du av akut blodförgiftning.

Väl formulerat.
Citera
2025-11-26, 20:08
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
(vi har fler bakerier som lever och verkar i vårt tarmsystem än celler i vår kropp)
Den är lite svår att tro på eftersom bakterier är cellbaserade. Hade du sagt virus, hade jag inte känt mig tvingad att kontrollera.

Så nej, falskt.
Citera
2025-11-26, 20:14
Medlem
engammalfisks avatar
Att åka dit är inte så svårt, allt som finns är materia & allt som finns går att manipulera. vad som behövs ännu mer är sköld.
Citera
2025-11-26, 20:16
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Den är lite svår att tro på eftersom bakterier är cellbaserade. Hade du sagt virus, hade jag inte känt mig tvingad att kontrollera.

Så nej, falskt.

Tidigare trodde man att det var 10 ggr fler bakterier än celler.

Idag: "Current best estimate:

Human cells: ~30 trillion (3×10¹³)

Gut bacteria: ~38 trillion (3.8×10¹³)"
Citera
2025-11-26, 20:18
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Så nej, falskt.

Bakterieceller är vanligen oerhört mycket mindre än våra celler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in