2025-11-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det enda som är långt från vår kunskap är exakt hur du får den energin, men fusionskraft kanske kan lösa det, eller för delen antimateria. Inte "out there" så långt som man kan tro.
Det handlar inte bara om energi utan också om reaktionsmassa.
Citera
2025-11-28, 20:36
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det handlar inte bara om energi utan också om reaktionsmassa.
Sant om det nu inte finns andra sätt men vi skulle ju undvika scifi. Om du har med dig drivor av vatten, som iofs kan joniseras och användas, är dom aningen lättare än xenonen man använder idag (inte du, alltså). Och tar du med dig för mycket kommer matematiken fallera.

Det är möjligt att även given oändligt (..) med energi så är det svårlöst men jag ÄR en evig optimist. För 100 år sen trodde ingen på nåt av det vi gör idag. Jag bara hoppas den trenden fortsätter.
Citera
2025-11-30, 06:00
Medlem
Om planeten ifråga har en atmosfär med hög halt fritt syre förefaller sannolikheten stor att detta härrör från någon form av biologisk omvandling, typ fotosyntes. Och isåfall skulle jag satsa min tjuga på att den också innefattar kol som en väsentlig byggsten, snarare än exempelvis tellur eller aluminium!

Därmed vore vi, som kolbaserad livsform, potentiellt mat för planetens befintliga invånare, dessa må vara mikroskopiska eller gigantiska. Fast vi vore dock såpass exotiska att det inte är självklart att de utan vidare skulle rå på oss! Å andra sidan skulle vårt eget immunförsvar, utom alla tänkbara läke- och bekämpningsmedel vi medförde, förmodligen vara rätt verkningslösa mot dem.

Vem vinner?
Citera
2026-01-04, 08:34
Medlem
Det finns ju mycket bättre diskussioner om detta på Quora på engelska så jag hänvisar till Quora när det gäller detta ämne.
Citera
2026-01-04, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Även om en perfekt jordlik planet identifierades idag så saknar mänskligheten varje realistisk möjlighet att nå den. Avståndet till närmaste stjärnsystem är 4,25 ljusår, vilket motsvarar cirka 40 biljoner kilometer. Med nuvarande framdrivningstekniker pratar vi om en restid på tiotusentals år.

Därtill cirkulerar den mest omtalade kandidaten, Proxima b, en aktiv röd dvärg med återkommande flare events och intensiv partikelstrålning, vilket med hög sannolikhet gjort planetens atmosfär instabil eller helt utraderad.

Så praktiskt sett är frågan irrelevant. Den enda beboeliga planeten mänskligheten har tillgång till, nu och inom överskådlig framtid, är den vi redan håller på att förstöra.

Och Proxima B kretsar så pass nära Proxima Cen att planeten är låst i rotationen vilket gör det ännu sämre, glöm alla stenplaneter som kretsar runt röda dvärgstjärnor för det är högst osannolikt att man skulle kunna bo på en sådan planet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in