Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-28, 12:50
Medlem
Liknande fraser som denna slänger folk ur sig nuförtiden utan närmare eftertanke. Skulle man då fråga dem aha så en psykolog gav honom den diagnosen? Så skulle svaret högst troligt bli nej. Jag vill absolut inte försvara narcissister. Men jag tycker det är problematiskt när personer som inte jobbar inom psykiatrin tror sig kunna diagnostisera någon. Säg då istället att ditt ex eller vem det nu är har narcissistiska drag eller att ditt ex var manipulativ. Men har personen inte blivit officiellt diagnoserad med narcissism så kan du inte veta om personen har det eller inte.

Jag förstår att man slänger ur sig detta för att beskriva att sitt ex var manipulativ. Men säg då att ditt ex var manipulativ och nöj dig med det.
Citera
2025-11-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Liknande fraser som denna slänger folk ur sig nuförtiden utan närmare eftertanke. Skulle man då fråga dem aha så en psykolog gav honom den diagnosen? Så skulle svaret högst troligt bli nej. Jag vill absolut inte försvara narcissister. Men jag tycker det är problematiskt när personer som inte jobbar inom psykiatrin tror sig kunna diagnostisera någon. Säg då istället att ditt ex eller vem det nu är har narcissistiska drag eller att ditt ex var manipulativ. Men har personen inte blivit officiellt diagnoserad med narcissism så kan du inte veta om personen har det eller inte.

Jag förstår att man slänger ur sig detta för att beskriva att sitt ex var manipulativ. Men säg då att ditt ex var manipulativ och nöj dig med det.

Det är redan bevisat att kvinnor hittar på saker.

Endast ett par procent av befolkningen är narcissister, men när kvinnor tillfrågats har 60-70% påstått att deras ex varit "narcissist".

Kvinnor älskar att placera sig i offerrollen och oskyldighetsförklara sig själva.
Alltid är det partnerns fel.

Hon ville träffa andra killar lättklätt men det var pojkvännen som var "kontrollerande" och "svartsjuk" för att han inte litade på henne
Citera
2025-11-28, 13:54
Medlem
Citat:
Men jag tycker det är problematiskt när personer som inte jobbar inom psykiatrin tror sig kunna diagnostisera någon.
Håller helt med. Det är tröttsamt när folket snappar upp modeord till och från som de slänger sig med. "Narcissist", "autist", "PTSD" och så vidare och så vidare.

Tyvärr är det nog något vi får leva med så länge det finns människor - vi är experter på att tro att vi är experter bara för att vi snappat upp ett par ord i förbifarten (Dunning–Kruger-effekten och allt..)
Citera
2025-11-28, 16:02
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tycker det är ungefär lika efterblivet med diagnosen borderline. Om man ska tro Flashback har nästan alla stackars snubbar minsann råkat ut för en brud med borderline.

Borderline som diagnos har blivit devalverat till att betyda ”Tjej som jag tycker var lite överdrivet känslosam”.
Citera
2025-11-28, 16:11
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Liknande fraser som denna slänger folk ur sig nuförtiden utan närmare eftertanke. Skulle man då fråga dem aha så en psykolog gav honom den diagnosen? Så skulle svaret högst troligt bli nej. Jag vill absolut inte försvara narcissister. Men jag tycker det är problematiskt när personer som inte jobbar inom psykiatrin tror sig kunna diagnostisera någon.

Hur vet du om ditt rör läcker, är du rörmockare eller?

Hur du att lampan inte lyser, är du elektriker eller?

Hur vet du att du sågat av ditt ben, är du en läkare eller?
Citera
2025-11-28, 16:11
Medlem
nonameds avatar
Något folk brukar säga att personen var narcissist eller psykopat. Oftast brukar dom med den diagnosen använda dom orden själva att andra är.
Citera
2025-11-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Hur vet du om ditt rör läcker, är du rörmockare eller?

Hur du att lampan inte lyser, är du elektriker eller?

Hur vet du att du sågat av ditt ben, är du en läkare eller?

Bara för att man uppvisar en form av symptom så betyder det inte per automatik att det är just det man tror. Huvudvärk kan till exempel bero på många olika saker. Om du hör någon kalla sin partner för narcissist så har du dessutom bara sett en sida av myntet.
Citera
2025-11-28, 16:40
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Alternativt "Mitt ex är manipulativ"

När människor bedömer icke närvarande personer skall man naturligtvis säga, "mmm, håller med dig om detta" samtidigt tänka, "mmm, den dagen jag erfar det".
Citera
2025-11-28, 16:46
Medlem
Man kan tala om narcissistiska, psykopatiska, depressiva, histrioniska m.fl. personligheter utan att det behöver vara så långt gånget att det kan klassas som en personlighetsstörning. Däremot håller jag med att det blir jobbigt med denna snabba omsättning av modeord som urlakar all mening.

Och ja, istället för att snyfta och gråta kanske man mer konstruktivt bör ställa sig frågan varför man själv då dras till t.ex. narcissistiska personligheter. Många kvinnor lider tyvärr av en inneboende masochism och trivs bäst i offerrollen.
Citera
2025-11-28, 17:51
Medlem
Mitt ex ”psykiskt misshandlade mig” dyker upp väldigt ofta också?
Citera
2025-11-28, 18:41
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tycker det är ungefär lika efterblivet med diagnosen borderline. Om man ska tro Flashback har nästan alla stackars snubbar minsann råkat ut för en brud med borderline.

Borderline som diagnos har blivit devalverat till att betyda ”Tjej som jag tycker var lite överdrivet känslosam”.

Är väl inte så konstigt då måna kvinnor har svängningar i humöret?
Är det inte mens så är det nåt annat som påverkar deras känsloliv.

Många tjejer gnäller och ser sig alltid som offer,.
Citera
2025-11-28, 19:29
Medlem
projektion...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem