Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-28, 12:18
Medlem
sfrges avatar
Rick Dangerous var nog en av mina favoriter. Riktigt kul spel.
Citera
2025-11-28, 12:19
Medlem
Riksreptilens avatar
Av spelen som inte redan nämnts som jag spelat mest sedan jag skaffade "retrolådan" med lite inbyggda spel är nog Speedball 2 (trots rätt enerverande musik).

https://youtu.be/5DUJ64wsIUI?si=yErEr2L6duRQm1-A
Citera
2025-11-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Rick Dangerous var nog en av mina favoriter. Riktigt kul spel.

Trodde knappt det fanns på C64 men minns från Amigan. Spelade långt senare igenom stora delar av det i en bra Java-version på en tidig smartphone från Nokia.
Senast redigerad av Snobird 2025-11-28 kl. 12:30.
Citera
2025-11-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Av spelen som inte redan nämnts som jag spelat mest sedan jag skaffade "retrolådan" med lite inbyggda spel är nog Speedball 2 (trots rätt enerverande musik).

https://youtu.be/5DUJ64wsIUI?si=yErEr2L6duRQm1-A

Ett spel som jag faktiskt inte visste fanns till C64 även om det tydligen kom där först. Jag förknippar det helt med Amigan och Speedball II. Där var ju också musiken m.m. mycket bra...
Citera
2025-11-28, 12:38
Medlem
Oj underbar dator. Fanns många bra spel till den. Höjdarspel som Last ninja 1-3, California games, Winter games, Summer games, Giana sisters, Bubble bobble, International karate, Turrican 1 & 2. Sex games är mer underhållande än man kan tro.

Lustigt nog Giana sisters var en bättre version till C64 än till Amiga. Trots att det grafiskt var bättre till Amiga flöt det på bättre till C64 och musiken var mycket bättre. Bättre hårdvara betyder alltså inte automatiskt ett bättre spel.

Måste ändå säga att kontrollen var inte den bästa. Då visste man inte av något bättre. Men sätta sig med C64 idag och spela med tillhörande joystick är ingen höjdare. Sätta sig med till exempel NES och dess kontroll är fortfarande en fröjd. Men själva spelen till C64 håller än.

C64 var och är den bästa datorn. Många roliga spel men också väldigt roligt att programmera på den. Datormagazin hade många bra kurser och recensioner och listor med bbs för den modige(kunde bli dyrt).

Det var på många sätt bättre förr.
Citera
2025-11-28, 12:40
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Great Giana sisters var det för mig.
Citera
2025-11-28, 12:41
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Football manager...
Oj vad många timmar som plöjdes ner i det spelet
Citera
2025-11-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Oj underbar dator. Fanns många bra spel till den. Höjdarspel som Last ninja 1-3, California games, Winter games, Summer games, Giana sisters, Bubble bobble, International karate, Turrican 1 & 2. Sex games är mer underhållande än man kan tro.

Lustigt nog Giana sisters var en bättre version till C64 än till Amiga. Trots att det grafiskt var bättre till Amiga flöt det på bättre till C64 och musiken var mycket bättre. Bättre hårdvara betyder alltså inte automatiskt ett bättre spel.

Måste ändå säga att kontrollen var inte den bästa. Då visste man inte av något bättre. Men sätta sig med C64 idag och spela med tillhörande joystick är ingen höjdare. Sätta sig med till exempel NES och dess kontroll är fortfarande en fröjd. Men själva spelen till C64 håller än.

C64 var och är den bästa datorn. Många roliga spel men också väldigt roligt att programmera på den. Datormagazin hade många bra kurser och recensioner och listor med bbs för den modige(kunde bli dyrt).

Det var på många sätt bättre förr.

Ah, jag tyckte inte kontrollen var så dålig men har inte spelat på en riktig C64 på många år...

International karate var mycket bra och frågan är vilket som var bäst av det och exploding fist?

Musiken till International karate var mycket bra. Här är en remix...

https://remix64.com/track/shen-lon/international-karate/
Citera
2025-11-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Spy vs Spy minns jag inte mycket av förutom att det var ganska kul. Men det var väl spelbart? Stunt Car Racer kan jag hålla med om att trots det var imponerande så kanske lite tungt för Amigan att köra. Trots det faktiskt ganska roligt och hyfsat spelbart.

Paperboy var väl inget särskilt grafiskt och fullt spelbart på 64:an? Outrun... Inte alls lika bra som arkad men fullt spelbart. Test Drive var tungt för 64:an men trots det kul att spela...

IK+ var bra men versionen på Amiga såklart bättre grafik och ljud. Kan i den vändan också nämna Barbarian som var typ ett fightingspel fast med svärd. Inte så roligt i single player men med två spelare riktigt kul...

Var väl barbarian man kunde hugga av huvudet av motståndaren?
Citera
2025-11-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Var väl barbarian man kunde hugga av huvudet av motståndaren?

Jepp, och det blev även förbjudet i Tyskland. Var ganska tidigt spel det blev diskussion om våld i spel...
Citera
2025-11-28, 14:07
Medlem
Airborne Ranger!
Vet inte om spelet var revolutionerande, men det krävdes lite planering och tålamod för att klara av uppdragen.Jämfört med Rambo och liknande, gick det inte att rusa rakt fram och skjuta på allt som rörde sig. Många timmar blev det framför datorn i alla fall.
Citera
2025-11-28, 14:13
Avstängd
California games
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här