Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
För att utveckla mitt svar så finns det många ”episka” spel till både c64 och Amiga som var ganska ospelbara. De blev berömda för att de tänjde på gränserna för vad grafik kunde göra, men som spelupplevelsen var de väldigt begränsade. Till dessa hör (i min åsikt) spel som Spy vs Spy, Stunt Car Racer, Paperboy, Outrun och Test Drive.
Men till C64d lyckade spel måste även IK+ och Bubble Bobble räknas för sin spelglädje. Och Mario-klonen Giana Sisters var enormt spelbart.
Spy vs Spy minns jag inte mycket av förutom att det var ganska kul. Men det var väl spelbart? Stunt Car Racer kan jag hålla med om att trots det var imponerande så kanske lite tungt för Amigan att köra. Trots det faktiskt ganska roligt och hyfsat spelbart.
Paperboy var väl inget särskilt grafiskt och fullt spelbart på 64:an? Outrun... Inte alls lika bra som arkad men fullt spelbart. Test Drive var tungt för 64:an men trots det kul att spela...
IK+ var bra men versionen på Amiga såklart bättre grafik och ljud. Kan i den vändan också nämna Barbarian som var typ ett fightingspel fast med svärd. Inte så roligt i single player men med två spelare riktigt kul...