2025-11-26, 19:12
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voivoi28
Nä, jag tror inte, jag VET att Krav Maga, Sistema, Defendo osv har BETYDLIGT bättre chans än t ex Muay Thai. Du är ju en naiv idiot som inte ens begriper skillnaden på en "kampsport" och "närstrid".
Fattar du inte ens att inom Krav Maga (och andra Close Combat som jag nämnt) så tränar man specifikt på att försvara sig emot angrep mot olika vapen.

För övrigt... behöver inte "testa"... har både tränat och tävlat i många år så du har absolut ingenting att komma med din pajas!

Krav maga og defendo er bra de. Krav maga kan fungere som et system man trener alene, men det blir mye mer effektivt og kanskje det MEST effektive man kan trene pr treningstime om man kombinerer det sammen med boxing. Defendo kjenner jeg bare litt til og bare teori men av hva jeg har hørt er det også ment mer som et supplement eller tillegg til f.eks boxing.

Uten boxing vil derfor krav maga og defendo mangle en god del på sparring, fysisk trening osv som man trenger boxing til for at det skal bli "komplett". Det betyr ikke at det er dårlig uten boxing, man kan bruke det til selvforsvar uten det også, men om man vil bli skikkelig "farlig" på gaten, så må man ha boxing ved siden av eller før/etter krav maga/defendo og rotere det, gjerne reptere så man bygger nervebaner og kan teknikkene på et dypt nivå, som jeg forklarte jeg gjorde med tae kwon do som barn.
Citera
2025-11-26, 19:39
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Och du tror att en krav maga utövare har bättre chans? Hela mentaliteten ni har där ni tror ni har någon chans är farlig.

Då är Kali mer ägnat, om något.

Testa en riktig kampsport och sluta slösa bort tid

Å trene avvæpning av kniv/machete/pistol trenger så mye trening at man kan si det ikke er verdt det hvis man skal "mestre" det og være "farlig" mot en som faktisk har kniv eller til en viss grad pistol (innen armslengde fra deg). Men krav magas teknikker mot det her er mer som et "last ditch attempt" ... som kanskje feiler 8 av 10 ganger, men da har man ivertfall 20% sjangs som er bedre enn 0%.

Spør du meg har avvæpningsteknikker begrenset verdi i norge/sverige, det er mer verdifult i f.eks Israel der krav maga er fra og hvor det kan være høyere risiko for at sånt skjer. Norge/sveriges #1 problem er mer gatevold, spesielt gjengvold.

Men man bør kunne litt. Å bare trene muay thai helt uten å ta hensyn til at den du bruker muay thai mot kan ha kniv er dumt. I krav maga trener du på at den du sloss mot kan ha kniv, at de er 2 eller 3, kanskje fler også.

Som den andre her sa, du får ikke slik trening i muay thai eller boxing.
Senast redigerad av r0mantic0 2025-11-26 kl. 19:45.
Citera
2025-11-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Nei altså jeg har da vært klar på her (tror jeg) at det ikke nytter å komme på krav maga trening som et fysisk vrak og tro man skal bli en skikkelig badass.

Man må trene opp sin fysikk også spesialisere seg på noe, f.eks muay thai, boxing eller BJJ, for så å ha verktøy man bruker sammen med krav maga. DA kommer krav maga til sin fulle rett.

For eldre er krav maga også bra siden det er enkelt og effektivt og går fint å rotere med boxing. Krav maga P1-P3 1 års tid kanskje, 1-2 år boxing, tilbake til krav maga P1-P3, boxing igjen 1 år, muay thai 1-2 år, krav maga P1-P3 igjen etc, 2-3 ganger pr uke VED SIDEN AV styrketrening.

Da kommer krav maga til sin fulle rett og man kan trene skadefritt og trygt langt inn i alderdommen før man kanskje gir seg når man er 60-65 år.

Jeg vil påstå det er den beste og mest effektive treningsformen for selvforsvar.

Helt enig med deg.
Citera
2025-11-28, 11:13
Medlem
Citat:
Idioten har talat...
Jeg hade aldrig gått i klinch med någon beväpnad med kniv; bara att löpa från platsen.

https://youtube.com/shorts/JTgMX-Yji8E?si=5x59WUnHP3ltsLHt

Ni tränar på att försvara er mot otränade människor.

Möter ni en människa som tränat lite bjj, muay thai eller liknande är ni lost. That's it liksom.

"Men vi tränar försvar mot kniv och pistol", lycka till med det

Man kommer längre med sunt förnuft och någon riktig kampsport.

När det kommer till försvara sig mot flera attackerade så är det inte så att en tränad thaiboxare viker ner sig bara för att muay thai inte tränar för det scenariot.

Ni i tråden är helt lost, hoppas ni inte blir lurade att gå in i en situation där ni kan bli skadade och mista livet.

Jag kan rekommendera kali och fenris (kasey) till er om det är viktigt med avväpnande kniv, batong mm. Det är också riktigt kul dirty fighting,
Citera
2025-11-28, 11:52
Medlem
Voivoi28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jeg hade aldrig gått i klinch med någon beväpnad med kniv; bara att löpa från platsen.

https://youtube.com/shorts/JTgMX-Yji8E?si=5x59WUnHP3ltsLHt

Ni tränar på att försvara er mot otränade människor.

Möter ni en människa som tränat lite bjj, muay thai eller liknande är ni lost. That's it liksom.

"Men vi tränar försvar mot kniv och pistol", lycka till med det

Man kommer längre med sunt förnuft och någon riktig kampsport.

När det kommer till försvara sig mot flera attackerade så är det inte så att en tränad thaiboxare viker ner sig bara för att muay thai inte tränar för det scenariot.

Ni i tråden är helt lost, hoppas ni inte blir lurade att gå in i en situation där ni kan bli skadade och mista livet.

Jag kan rekommendera kali och fenris (kasey) till er om det är viktigt med avväpnande kniv, batong mm. Det är också riktigt kul dirty fighting,

Kan ju säga att de flesta som tränar close combat har tränat annat och har det som grund. Jag själv har t ex tränat Karate, Boxning, Kickboxning, Muay Thai, Wing Chun, INNAN jag började med Krav Maga och Defendo.

Du har fastnat i "Muay Thai" tänkandet och tror detta är grejen, att det är överlägset - men det är ren skit! När det gäller att försvara sig emot någon som attackerar med vapen är Muay Thai inget att ha... så enkelt är det. Det är en kampsport, det är tänkt att fungera emot obeväpnad motståndare.

Snälla vakna upp och sluta ljug fört dig själv (och andra). Inse sanningen... tror du att säkerhets personal som t ex livvakter, militärer, poliser osv tränar Krav Maga eller Defendo för att det skulle vara ineffektivt och värdelöst?

Du verkar ha huvudet under armen... skäms du inte?
Citera
2025-11-28, 16:07
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Kan ju säga att de flesta som tränar close combat har tränat annat och har det som grund. Jag själv har t ex tränat Karate, Boxning, Kickboxning, Muay Thai, Wing Chun, INNAN jag började med Krav Maga och Defendo.

Du har fastnat i "Muay Thai" tänkandet och tror detta är grejen, att det är överlägset - men det är ren skit! När det gäller att försvara sig emot någon som attackerar med vapen är Muay Thai inget att ha... så enkelt är det. Det är en kampsport, det är tänkt att fungera emot obeväpnad motståndare.

Snälla vakna upp och sluta ljug fört dig själv (och andra). Inse sanningen... tror du att säkerhets personal som t ex livvakter, militärer, poliser osv tränar Krav Maga eller Defendo för att det skulle vara ineffektivt och värdelöst?

Du verkar ha huvudet under armen... skäms du inte?

Som jeg har prøvd å si her:

Om du som boxare eller BJJ utøver kommer på HELT UKJENT TERRITORIE .... dvs noe skjer som aldri hendt deg før.. som f.eks at du blir angrepet av 3 menn på samme tid. Kanskje du er god nok i boxing til å i teorien lett kunne ta alle 3, men om du ALDRI har opplevd å måtte sloss mot 3 stk så er det helt usannsynlig at man vil reagere på sitt beste nivå i trening, usikkerhet, tunellsyn osv slår inn og man vil heller ligge på sitt VÆRSTE nivå i trening. Avanserte spark og slag som ser så fint ut på trening ser plutslelig veldig klumsete ut.

Det her er effekten av adrenalin, og for å ikke bli satt ut av sånne situasjoner må man trene på det f.eks i scenario-basert trening, eller "koreografert bullshit" som kampsport-entusiaster noen ganger kaller krav maga fordi de mangler forståelse for hva som skjer under ekte vold.

Det blir presis som meg, som har opplevd ekte vold før. Jeg reagerte akuratt sånn, jeg ble usikker, jeg frøs etc, det var ikke sånn at jeg rev av meg tskjortan og hadde en tettsittende drakt under med en stor "S" på brystet og en rød kappe. Men skjer det igjen nå, så tenker jeg "jeg har vært her før" og jeg blir ikke overveldet av adrenalin på samme måte, og det av ren erfaring med ekte vold, ikke engang selvforsvarstrening, men i selvforsvarstrening lærer du deg det psykiske OG fysiske, adrenalin, hvordan hjernen virker osv ved et voldelig overfall så du slipper å erfare det for å miste det der "sjokket"/frykten som alle har de første gangene, og man istedet reagerer riktig.
Citera
2025-11-28, 16:22
Medlem
r0mantic0s avatar
Og det er jo da også grunnen til at krav maga terper på enkle, effektive teknikker som ikke ser spesielt fine ut, men de fungerer når adrenalinet pumper igjennom blodet.

Krav maga er faktisk veldig gjennomtenkt. Derfor er jeg og litt skeptisk mot å blande BJJ med krav maga for jeg tror det kan ødelegge litt ved at man kan risikere å blande teknikkene.

Boxing og muay thai er veldig "rett på sak" og enkelt å kombinere med krav maga, og du trenger heller ikke kontinuerlig trene det som med BJJ, som jeg nevnte her før. 1 år pause fra boxing før du begynner pån igjen går faktisk ganske bra, det gjør det IKKE med BJJ, og du kan holde boxingen på et greit nivå med et minimum av trening.
Citera
2025-11-29, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Du angriper meg som person og anklager meg for en masse bullshit, også juger du til alle her og sier du ikke hater meg? Jovisst hater du meg, alle her kan se det din idiot.

Også er du sur og misunnelig fordi jeg vet mye mer enn deg. Det er jo DU som søker selvbekreftelse her, også ser du en som både vet mer enn deg og dominerer deg fullstendig fysisk, da blir du usikker, sur og føler på raseri og hat (mot meg), fordi du er en taper og derfor sitter du her og anklager andre for hva du selv føler.

Mer komplisert enn det er det ikke, og det her ser jeg stadig vekk. Og det er spesielt Guds ånd i meg som gjør at du føler deg så mindreverdig at du blir sur og føler behov for å angripe meg.

Men jeg synes ikke synd på deg, så gjør alle her en tjeneste og klapp igjen kjeften.

Hehe, det här är nästan roligt. Varför kan du inte svara på dina erfarenheter av fullkontaktfight? Det faktum att du påstår dig vara mig överlägsen mig fysiskt, moraliskt och i intelligens visar bara hur förvirrad du är. Och dina bibelcitat är verkligen pricken över i:et.

Du beter dig väldigt illa och skäller ut folk, någon har redan sagt adjö i den här tråden för att du är en mobbare. Tycker du det är så man skal debattera på Flashback? Ditt sätt at använda "Guds ånd" er häller inte mycket kristent.

Du verkar vara helt insnöad i Krav Maga och boxning. Men du har uppenbarligen aldrig gått på djupet på en kampsport, alltså på brunbältenivå eller högre. Det är då det börjar bli riktigt intressant.

Personligen skulle jag inte rekommendera någon att träna Krav Maga om de inte är duktiga fighters från tidigare. Utan den reaktionsförmåga och reflexer som kampsport kräver, ger Krav Maga bara falskt självförtroende. Men om du redan är en tränad fighter är behovet av Krav Maga nästan borta. För teknikerna i Krav Maga är inget de har uppfunnit i Israel, det är "dirty tricks" som är plockade från karate, judo, jujitsu, taekwondo med mera. Alla som är högt graderat i någon av dessa former av martial arts kan bekräfta detta. Eller tror du verkligen att det är Krav Maga som har funnit upp att slå till halsen eller sticka fingrarna i ögonen på en angripare?
Citera
2025-11-29, 08:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Hehe, det här är nästan roligt. Varför kan du inte svara på dina erfarenheter av fullkontaktfight? Det faktum att du påstår dig vara mig överlägsen mig fysiskt, moraliskt och i intelligens visar bara hur förvirrad du är. Och dina bibelcitat är verkligen pricken över i:et.

Du beter dig väldigt illa och skäller ut folk, någon har redan sagt adjö i den här tråden för att du är en mobbare. Tycker du det är så man skal debattera på Flashback? Ditt sätt at använda "Guds ånd" er häller inte mycket kristent.

Du verkar vara helt insnöad i Krav Maga och boxning. Men du har uppenbarligen aldrig gått på djupet på en kampsport, alltså på brunbältenivå eller högre. Det är då det börjar bli riktigt intressant.

Personligen skulle jag inte rekommendera någon att träna Krav Maga om de inte är duktiga fighters från tidigare. Utan den reaktionsförmåga och reflexer som kampsport kräver, ger Krav Maga bara falskt självförtroende. Men om du redan är en tränad fighter är behovet av Krav Maga nästan borta. För teknikerna i Krav Maga är inget de har uppfunnit i Israel, det är "dirty tricks" som är plockade från karate, judo, jujitsu, taekwondo med mera. Alla som är högt graderat i någon av dessa former av martial arts kan bekräfta detta. Eller tror du verkligen att det är Krav Maga som har funnit upp att slå till halsen eller sticka fingrarna i ögonen på en angripare?

Så vad gör man om man inte är atletisk och orkar hårdträna sig till blixtsnabb och fatal?
Gun? Kamphundar? Hålla sig inne så mycket som möjligt?
Citera
2025-11-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Så vad gör man om man inte är atletisk och orkar hårdträna sig till blixtsnabb och fatal?
Gun? Kamphundar? Hålla sig inne så mycket som möjligt?

For mindre atletiske personer er nok karate den kampsporten med slag og spark, som har størst sjanse for å gi noe utbytte. Ikke hør på hva amerikanerne sier om karate. Nivået på karate i USA har alltid vært lavt, og det har vært mye mcdojo og svindel der.

Merk at uansett om du trener boksing, karate etc. så krever slag og spark et visst minimum av koordinasjonsevne og talent for å være effektivt. Ikke alle mennesker kan lære seg å slå bra nok.

Selv ikke alle personer som er flinke i annen sport, kan lære seg boksing eller karate bra nok til å brukes til selvforsvar.

Når det gjelder grappling, så blir nok ikke mindre atletiske personer svartbelter i BJJ eller Judo. Derimot kan det være lurt å forsøke disse aktivitetene i ett til to år. - For å få litt erfaring. Grappling er i motsetning til slag og spark ikke så avhengig av talent.
Citera
2025-11-29, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fjesing
For mindre atletiske personer er nok karate den kampsporten med slag og spark, som har størst sjanse for å gi noe utbytte. Ikke hør på hva amerikanerne sier om karate. Nivået på karate i USA har alltid vært lavt, og det har vært mye mcdojo og svindel der.

Merk at uansett om du trener boksing, karate etc. så krever slag og spark et visst minimum av koordinasjonsevne og talent for å være effektivt. Ikke alle mennesker kan lære seg å slå bra nok.

Selv ikke alle personer som er flinke i annen sport, kan lære seg boksing eller karate bra nok til å brukes til selvforsvar.

Når det gjelder grappling, så blir nok ikke mindre atletiske personer svartbelter i BJJ eller Judo. Derimot kan det være lurt å forsøke disse aktivitetene i ett til to år. - For å få litt erfaring. Grappling er i motsetning til slag og spark ikke så avhengig av talent.

Jo men jag menade HÄR & NU. Helautomatisk gun, tänker jag mig.
Eftersom krav maga och alla martial arts tar ÅRATAL att bli bra på.
Citera
2025-11-29, 09:25
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes

Hysterisk bra. Du syter over min oppførsel (som er eksemplarisk her inne) mens du selv juger og anklager falsk. Også sier du at 44 åringer skal gå for brunt og svart belte ...... i hva spesifiserer du ikke, men jeg antar du mener i bullshido? Så en 44 åring skal altså utsette seg for 10-15 år med risikabel akrobatikk som sannsynligvis ender med skader for å ha et belte han kan skryte av. Det er det DUMMESTE jeg har hørt her inne noen gang.

44 åringer trenger noe som er raskt å lære, om man har IQ over sin egen skostørrelse hører folk her inne på meg, ikke på en sånn idiot som deg.

Jeg rapporterte deg forresten til mod for å spre falske rykter/juge om meg og personangrep, hva er det moderatorene her inne driver med som lar sånt som dette stå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in