Citat:
Ursprungligen postat av
Voivoi28
Kan ju säga att de flesta som tränar close combat har tränat annat och har det som grund. Jag själv har t ex tränat Karate, Boxning, Kickboxning, Muay Thai, Wing Chun, INNAN jag började med Krav Maga och Defendo.
Du har fastnat i "Muay Thai" tänkandet och tror detta är grejen, att det är överlägset - men det är ren skit! När det gäller att försvara sig emot någon som attackerar med vapen är Muay Thai inget att ha... så enkelt är det. Det är en kampsport, det är tänkt att fungera emot obeväpnad motståndare.
Snälla vakna upp och sluta ljug fört dig själv (och andra). Inse sanningen... tror du att säkerhets personal som t ex livvakter, militärer, poliser osv tränar Krav Maga eller Defendo för att det skulle vara ineffektivt och värdelöst?
Du verkar ha huvudet under armen... skäms du inte?

Som jeg har prøvd å si her:
Om du som boxare eller BJJ utøver kommer på HELT UKJENT TERRITORIE .... dvs noe skjer som aldri hendt deg før.. som f.eks at du blir angrepet av 3 menn på samme tid. Kanskje du er god nok i boxing til å i teorien lett kunne ta alle 3, men om du ALDRI har opplevd å måtte sloss mot 3 stk så er det helt usannsynlig at man vil reagere på sitt beste nivå i trening, usikkerhet, tunellsyn osv slår inn og man vil heller ligge på sitt VÆRSTE nivå i trening. Avanserte spark og slag som ser så fint ut på trening ser plutslelig veldig klumsete ut.
Det her er effekten av adrenalin, og for å ikke bli satt ut av sånne situasjoner må man trene på det f.eks i scenario-basert trening, eller "koreografert bullshit" som kampsport-entusiaster noen ganger kaller krav maga fordi de mangler forståelse for hva som skjer under ekte vold.
Det blir presis som meg, som har opplevd ekte vold før. Jeg reagerte akuratt sånn, jeg ble usikker, jeg frøs etc, det var ikke sånn at jeg rev av meg tskjortan og hadde en tettsittende drakt under med en stor "S" på brystet og en rød kappe. Men skjer det igjen nå, så tenker jeg "jeg har vært her før" og jeg blir ikke overveldet av adrenalin på samme måte, og det av ren erfaring med ekte vold, ikke engang selvforsvarstrening, men i selvforsvarstrening lærer du deg det psykiske OG fysiske, adrenalin, hvordan hjernen virker osv ved et voldelig overfall så du slipper å erfare det for å miste det der "sjokket"/frykten som alle har de første gangene, og man istedet reagerer riktig.