2025-11-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vad blir värdet när det finns 100 olika -Coins? Känns ju som grund för hyperinflation som reichsmark under ww2.

Det finns i skrivande stund över 27 miljoner altcoins, och det skapades drygt 40k nya det senaste dygnet:

https://coinmarketcap.com/charts/number-of-cryptocurrencies-tracked/

Antalet bitcoin är däremot strikt begränsat till 21 miljoner, och årsinflationen är för närvarande 0,83 procent.
Citera
2025-11-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Minns när folk pratade om krypto under åren 2017-2021, då var argumenten att bitcoin i synnerhet var en revolutionerande betallösning som snart kommer slå igenom stort, kritik mot krypto besvarades ofta med att folk var skeptiska även när internet var nytt och att det senare visade sig ha ett stort användarvärde.

Den typen av argument har man inte hört på väldigt länge nu, trots lite olika försök att rulla ut krypto som praktiskt betalningsmedel har det aldrig slagit igenom, vissa bolag erbjöd sig en tid att ta betalt i krypto men drog sig tillbaka pga. låg efterfrågan, även El Salvador införde ju till och med en Bitcoin-lag som innebar att Bitcoin var ett giltigt betalningsmedel men det rann också ut i sanden då ingen betalade med Bitcoin ändå.

Argumenten idag för krypto är nåt i stil med att "det används som investering" och att det är det som är huvudsyftet (hör ofta "Bitcoin är digitalt guld"), men det blir ju väldigt tandlöst, en investering bygger ju på att erbjuda en produkt som är värdeskapande för en slutanvändare, en investering som finns i syfte att vara en investering blir ju som att köpa luft.

Även om man accepterar argumentationen att krypto kan existera enbart som investeringsobjekt så har ju dessutom inte krypto nån edge mot vanliga investeringar i börsen och i företag, då korrelationen mellan börsen och krypto är så pass stor att det inte blir meningsfullt att ha krypto som alternativ investering. För att krypto ska kunna vara "digitalt guld" så krävs ju att det kan erbjudas en hedge mot om börsen går dåligt, vilket ju är den funktion som guld erbjuder som investering, börsen och guldpriset har en låg korrelation så guld fungerar som alternativ så man kan begränsa förlusten vid nedgång.

Nu det senaste har man ju sett hur tydligt krypto backar om börsen svajar till och då är ju frågan varför man ska ha krypto överhuvudtaget?

Bra inlägg! Och roligt att läsa.
Har jag fattat det rätt så går det att sälja krypto - för det finns folk som vill investera i det. Så intresset för krypto är egentligen bara som investering. Det betyder ju att krypto kan falla när folk inser det bara binder upp annat kapital.
Men är krypto tillräckligt stort, i förhållande till andra marknader, att det skulle ställa till med något problem ifall det föll?
Det är i så fall ingen fara ifall det faller. Overksamt kapital. Det skulle ju inte påverka så mycket förutom de som lever på att sälja sina krypto.
Men det är ju ett luftslott, som du säger.
Och de som lever på att sälja krypto skapar/tillför ju inget - bara förbrukar.
Citera
2025-11-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Antalet bitcoin är däremot strikt begränsat till 21 miljoner, och årsinflationen är för närvarande 0,83 procent.
Menar du ökningen av antal bitcoin som inte är detsamma som inflationen?
Citera
2025-11-28, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Menar du ökningen av antal bitcoin som inte är detsamma som inflationen?

Jag menar här den procentuella ökningen av bitcoinmängden per en viss tidsenhet (vanligen ett år), dvs inflationen i mer klassisk och österrikiska skolan-bemärkelse, se t.ex.:

https://www.bitcoinblockhalf.com/

Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-11-28 kl. 10:42.
Citera
2025-11-28, 11:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Men är krypto tillräckligt stort, i förhållande till andra marknader, att det skulle ställa till med något problem ifall det föll?
Det är i så fall ingen fara ifall det faller.

Många som investerar i AI-bolag (som just nu är mkt högt värderade) ligger ju också tungt investerade i krypto är min bild. Så det finns nog absolut en risk att en kryptokrasch skulle kunna dra med sig AI-bolagen, som i sin tur drar ner hela börsen då teknikrepresentationen i större index är helt enorm.
Citera
2025-11-28, 11:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jodå, jag har betalat med bitcoin dussintals gånger. Hotellrum, illegala produkter, VPN, en drink, datorprylar, Steam-spel, m.m.

Så bevisligen används det som betalningsmedel.

Problemet är (som jag nämnde i inlägget nyss) tekniska och legala problem.

Om jag som företag vill ta betalt direkt i bitcoin är det en bokföringsmässig mardröm. Och för alla kunder som vill betala med bitcoin, om de vill göra det "by the book" måste de deklarera köpet! Det är uppenbart vansinne men skatteverket har knappast något intresse av att göra krypto enklare att använda.

Dessutom finns i dagsläget inte någon riktigt bra "point of sale"-lösning för betalning i fysiska butiker. För webbhandel finns det bra lösningar, men det har uppenbarligen inte funnits tillräcklig efterfrågan fysiskt för att nån ska utveckla nåt riktigt bra.
Vi måste förstås komma till punkten där det är lika enkelt att betala med Bitcoin eller Monero som att betala med Swish, för att det skulle vara realistiskt att användas till vardags. Man använder ju det som är enklast. Jag har t.o.m. helt slutat använda fysiska kort och betalar bara med mobilen, för då slipper jag slå koden när jag betalar.

Gissar att du inte köpt i Sverige. Möjligheterna att köpa för krypto är generellt mycket lågt, man har som sagt också provat att rulla ut krypto som betaltjänst men det har inte funkat även om man kunnat göra några inköp historiskt med krypto.

Vilket ju i sig talar rätt mkt för att krypto inte vinner ett sådant förtroende att det går att använda som valuta. Om folk i vissa kretsar betalar med krypto men inte resten av befolkningen så räcker det ju inte långt.
Citera
2025-11-28, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Boomer.
Det är ett tydligt tecken på att det är en bubbla. Att den inte spruckit än beror på att det finns fler ekonomiidioter bland kryptoinvesterare...
Citat:
Boomer.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Alltså finns det fler idioter nu för tiden
Nja, snarare så att det finns boomers med stort ego som har svårt att ändra sin identitet.
De lever hellre kvar i en bekväm verklighet där två personer knappt har råd att försörja sin familj, där ungdomar inte har råd att flytta hemifrån och där födelsetalen ligger på typ 1,4 barn per kvinna. En kultur som tar död på sig själv pga sitt kollapsande finansiella system.

((Då jag började jobba fanns inte ens datorer annat än stora, en fyllde ett stort rum men hade ändå mindre kapacitet än de billigaste laptoparna nu.
Ändå har jag hängt med:
1. Kom in tidigt för obligatoriska militärtjänsten användes datorer i flygövervakningen. De använde mig strax som instruktör då någon av de permanent anställda var borta...
2. Var bland de första som köpte något liknande en persondator, de behövde mycket programerande för att kunna göra något annat än enkel ordbehandling.
3. Köpte Macintoshdator ett år efter de kom, vilken jag gjorde mycket jobb på, som kalkyler, bokföring, leveranslistor och trycksaksoriginal på.
4. Då det började bli behov av websidetillverkare, blev jag i framkant bland sådana utvecklare.
5. Senare bygde jag en mjukvaruproduktionsorganisation åt en klient och ledde produktionen.))

MEN grundläggande ekonomi gällande VERKLIGA värden är universiellt, har alltid varit och kommer alltid att vara, så den behöver man INTE hänga med i korkade försök till ändringar av
Då och då bildas bubblor då idioter inte begriper det...
Citera
2025-11-28, 12:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
MEN grundläggande ekonomi gällande VERKLIGA värden är universiellt, har alltid varit och kommer alltid att vara, så den behöver man INTE hänga med i korkade försök till ändringar av
Återigen, värde är en subjektivt och situationsberoende. Utan en människa som bedömer värdet så är allt guld på jorden lika lite värt som en sten.

Ta diskussionen i filosofiforumet om du ändå vill trillskas. (FB) Värde och värdeskapande
Citera
2025-11-28, 12:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Citat:
Skulle det där vara försvar av Bitcoin?
I ditt exempel är fastighetens verkliga värde 50 %
medan i Bitcoin är verkliga värdet NOLL %...
Det finns inget "verkligt" värde.
I gymnasiet får man lära sig att värde är ett resultat av efterfrågan och tillgång...

Skulle det finnas överflöd av bostäder i exempelt eller väldigt låg efterfrågan, så skulle dessa faktorer bestämma priset.

1 liter färskvatten har ett lågt pris där vi befinner oss, men skulle ha ett högre i Sahara regionen för att tillgången är så mycket lägre där.

Utbud och efterfrågan på Bitcoin ger ett pris på ca $91k idag.

Svårare är det inte. Ok?

Du blandar ihop två helt olika saker:
/SUBSTANSvärde. Sådant är långsiktigt. T ex för sådant som behövs är det minst tillverkningskostnaden.
/Tillgång och efterfrågan-priset är det priset FÖR TILLFÄLLET.
I bubblor är det för högt p g a idioter
och det finns även fynd för mycket lägre pris än verkliga värdet för att många är okunniga, eller de kunniga har inte tillräckligt.
Exempel på fynd - säger jag inte mer än att det är fastighet med produktionskapacitet i låglöneland, för jag vill köpa fler sådana med kommande vinster från de första Värdet på tillgångarna PÅ marken är högre än priset de begärde för allt så jag försökte inte ens pruta.
Citat:
Citat:
Det har alltid funnits idioter, som går på bedrägerier och torskar då bubblor brister, så det kommer säkert att finnas lättlurade idioter om 5-10 år också Återstår att se om det är krypto som fortfarande är blåsningen då. Det tog många år innan tulpanbubblan brast, men till skillnad från krypto var det i alla fall någon substans i tulpanlökar...
Senast jag kollade så fanns det tulpaner fortfarande. Eller hur?
Blomindustrin råkar vara en av de största börserna utanför aktiebörserna idag dessutom https://www.di.se/artiklar/2006/6/1/harda-bud-pa-blommornas-wall-street/

Bitcoin bubblan har brutit 4 gånger och har likt tulpanpriset återhämtat sig varje gång.
Till skillnad från krypto HAR tulpaner något SUBSTANSvärde, så inte konstigt att det blev något värde kvar.
Tulpanlökspriset i bubblan återhämtade sig INTE. Förr kostade en lök som en ÅRSlön, nu kostar de mindre än en TIMlön...
Citera
2025-11-28, 13:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Återigen, värde är en subjektivt och situationsberoende.

Jag har ett par kg damm på vinden, du kan få det för låt oss säga 100 tkr? Dammet är värt mer än så, för värde är subjektivt
Citera
2025-11-28, 13:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Återigen, värde är en subjektivt och situationsberoende. Utan en människa som bedömer värdet så är allt guld på jorden lika lite värt som en sten.

Ta diskussionen i filosofiforumet om du ändå vill trillskas. (FB) Värde och värdeskapande
Då kanske du kan förklara vanligt förekommande scenarion där bitcoin, och just specifikt bitcoin (och inte bitcoin cash, dogecoin eller trumpcoin) är av unikt värde och löser ett problem eller behov.

Notera att "store of value" inte är ett giltigt sådant scenario eftersom den definitionen är cirkulär.
Citera
2025-11-28, 14:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag har ett par kg damm på vinden, du kan få det för låt oss säga 100 tkr? Dammet är värt mer än så, för värde är subjektivt

Försökte betala whiskyn på bolaget idag med tulpanlökar.

De kastade ut mig. Endast betalkort gäller.

Inse BitCoin är ponzi och scam utav guds nåde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in