2025-11-27, 22:52
Medlem
Eftersom min gamla telefon kommer att stängas ute från 4g- nätet nästa år så måste jag köpa en ny. Jag har varken pengar eller intresse så ja tänkte köpa den billigaste jag kan hitta. Elgiganten m fl säljer en Motorola G06 LTE för 990 kr. Är det ett okej pris? Jag spelar inga spel utan ska bara använd BankID, mejla, surfa och sånt. Nästa prisklass hamnar runt 2500-3000 kr, vilket känns onödigt.
Citera
2025-11-28, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Eftersom min gamla telefon kommer att stängas ute från 4g- nätet nästa år så måste jag köpa en ny. Jag har varken pengar eller intresse så ja tänkte köpa den billigaste jag kan hitta. Elgiganten m fl säljer en Motorola G06 LTE för 990 kr. Är det ett okej pris? Jag spelar inga spel utan ska bara använd BankID, mejla, surfa och sånt. Nästa prisklass hamnar runt 2500-3000 kr, vilket känns onödigt.
Den fungerar säkert bra för dina ändamål! Men skulle hellre lägga ca 1500kr för en Samsung.
Citera
2025-11-28, 09:24
Medlem
Superbunnys avatar
Jag lånar den här tråden för en fråga...

När det gäller köp av ny telefon... (Jag tänker en Sony Xperia 1 VII)

Finns det något negativt med att handla från utländska nätsidor, typ OneStopDigital eller Amazon jämfört med att handla från Sony.se?

Jag ser att priserna är något lägre hos dom utländska näthandlarna än hos Sony.se men är det typ "samma" telefon eller kan det skilja något? Blir det svårt med garantier?
Citera
2025-11-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny

Finns det något negativt med att handla från utländska nätsidor, typ OneStopDigital eller Amazon jämfört med att handla från Sony.se?

Jag ser att priserna är något lägre hos dom utländska näthandlarna än hos Sony.se men är det typ "samma" telefon eller kan det skilja något? Blir det svårt med garantier?
De flesta telefoner finns i lite olika versioner för olika regioner. I Xperia 1 VII:s fall finns den i åtminstone 3 versioner: XQ-FS54 (EU), XQ-FS72 (Global/Asien), XQ-FS44 (Japan). Det skiljer bl.a. i vilka frekvensband för 4G/5G de stödjer https://www.reddit.com/r/SonyXperia/comments/1kvcar4/sony_xperia_vii_xqfs54_vs_xqfs72/ Samt bara EU-versionen (och kanske Japan-versionen) har stöd för eSIM vilket inte den globala versionen verkar ha https://helpguide.sony.net/mobile/xperia-1m7/v1/en/contents/configure_esim.html

Jag hade sett till att köpa EU-versionen för att inte riskera diverse problem. OneStopDigital säljer sannolikt den globala/Asien-versionen. Amazon.se om du köper av Amazon själva verkar sälja EU-versionen https://www.amazon.se/-/en/Xperia-Sensor-Intelligence-Battery-Orchid/dp/B0F67B67QH/ (står XQFS54EUKCV.GC som modellnummer på sidan). Köper du däremot av någon tredjepartsäljare på Amazon så kan du förmodligen få vad som helst.
Citera
2025-11-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Den fungerar säkert bra för dina ändamål! Men skulle hellre lägga ca 1500kr för en Samsung.
Okej. Billigaste Samsung är Galaxy A16 för drygt 2000 kr och Galaxy A17 för 2500kr hos Elgiganten och Netonnet. Men det kanske är värt det.
Citera
2025-11-28, 12:17
Medlem
Citat:

Finns inget som garanterar att en importerad mobil klarar att ringa nödnummer via 4G i Sverige så risken finns att den blir blockerad. När Australien gjorde samma sak för nåt år sedan blockades bla Sony Xperia 1 II, III, IV, V, VI
Citera
2025-11-28, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Finns inget som garanterar att en importerad mobil klarar att ringa nödnummer via 4G i Sverige så risken finns att den blir blockerad. När Australien gjorde samma sak för nåt år sedan blockades bla Sony Xperia 1 II, III, IV, V, VI

Av vilken anledning skulle VoLTE inte fungera till SOS, men fungera att ringa till andra abonnenter?

Jag tycker att det är mycket märkligt. Operatörerna måste vara dumma i huvudet som hindrar SOS.
Citera
2025-11-28, 12:29
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:

Men en ny 5G telefon borde väl inte kunna bli blockerad?

Citat:
Ursprungligen postat av bzo

Jag hade sett till att köpa EU-versionen för att inte riskera diverse problem. OneStopDigital säljer sannolikt den globala/Asien-versionen. Amazon.se om du köper av Amazon själva verkar sälja EU-versionen https://www.amazon.se/-/en/Xperia-Sensor-Intelligence-Battery-Orchid/dp/B0F67B67QH/ (står XQFS54EUKCV.GC som modellnummer på sidan). Köper du däremot av någon tredjepartsäljare på Amazon så kan du förmodligen få vad som helst.

Tack!
Citera
2025-11-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Av vilken anledning skulle VoLTE inte fungera till SOS, men fungera att ringa till andra abonnenter?

Jag tycker att det är mycket märkligt. Operatörerna måste vara dumma i huvudet som hindrar SOS.
Det är PTS som bestämt att nödsamtal via roaming till Telias 2G nät inte ska funka.
Citera
2025-11-28, 12:45
Medlem
Citat:
Men en ny 5G telefon borde väl inte kunna bli blockerad?

Tack!
Beror på huruvida den klarar att ringa 112 via 4G utan att koppla ner till 2G, vilket alla blockerade lurar gör.
Citera
2025-11-28, 12:47
Medlem
Citat:
Det är PTS som bestämt att nödsamtal via roaming till Telias 2G nät inte ska funka.
Okej, det handlar alltså om LTE kapabla telefoner utan stöd för VoLTE? Sådana telefoner är runt 10 år gamla och borde snart helt försvinna.
Citera
2025-11-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Okej, det handlar alltså om LTE kapabla telefoner utan stöd för VoLTE? Sådana telefoner är runt 10 år gamla och borde snart helt försvinna.
Nej, att den har VoLTE är ingen garanti.
Från PTS:
"Det är telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE. "
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-11-28 kl. 12:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in