Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Hej! Jag har en Samsung A52s från hösten 2021, alltså snart fyra år gammal. Den fungerar perfekt fortfarande, batteriet håller mer än en dag, laggar inte, skärmen mycket bra, kamerorna helt OK etc. Det finns också hörlursuttag, något jag uppskattar mycket, men som knappt finns på nya mobiler. Mobilen rullar idag på Android 14 och Samsungs One UI 6.1.
Problemet är att snart upphör säkerhetsuppdateringarna. Folk säger till mig att jag måste byta mobil pga detta, men stämmer det verkligen?
Är det verkligen så farligt att använda denna mobil något år till? Finns det något sätt att "uppdatera" mobilen på egen hand eller någon annan lösning, mer än att skrota den?
Du kommer att märka att vissa appar slutar fungera. Det brukar bli så att appen kräver en uppdatering, men när du ska uppdatera så krävs en nyare version av operativsystemet. Vissa appar klara man sig utan, men det är besvärligt om man t.ex har biljetter i nån app.
BankID brukar vara den som avgör. När den inte funkar längre kommer man inte åt någonting. Men man brukar få rätt bra förvarning. Typ ett halvår innan den slutar fungera.
Det finns många möjligheter att köpa ”refurbished” mobiler, alltså begagnade men iordninggjorda. Om du inte kräver det senaste kan du få tag på en skaplig mobil till ett överkomligt pris.