2025-05-15, 09:06
Medlem
Karmans avatar
Hej! Jag har en Samsung A52s från hösten 2021, alltså snart fyra år gammal. Den fungerar perfekt fortfarande, batteriet håller mer än en dag, laggar inte, skärmen mycket bra, kamerorna helt OK etc. Det finns också hörlursuttag, något jag uppskattar mycket, men som knappt finns på nya mobiler. Mobilen rullar idag på Android 14 och Samsungs One UI 6.1.

Problemet är att snart upphör säkerhetsuppdateringarna. Folk säger till mig att jag måste byta mobil pga detta, men stämmer det verkligen?

Är det verkligen så farligt att använda denna mobil något år till? Finns det något sätt att "uppdatera" mobilen på egen hand eller någon annan lösning, mer än att skrota den?
Citera
2025-05-15, 09:12
Medlem
Det går att fortsätta att använda den utan större problem, annars finns det andra varianter att installera, tex: https://download.lineageos.org/devices/a52sxq/builds som uppdateras typ varje vecka.
Citera
2025-05-15, 09:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hej! Jag har en Samsung A52s från hösten 2021, alltså snart fyra år gammal. Den fungerar perfekt fortfarande, batteriet håller mer än en dag, laggar inte, skärmen mycket bra, kamerorna helt OK etc. Det finns också hörlursuttag, något jag uppskattar mycket, men som knappt finns på nya mobiler. Mobilen rullar idag på Android 14 och Samsungs One UI 6.1.

Problemet är att snart upphör säkerhetsuppdateringarna. Folk säger till mig att jag måste byta mobil pga detta, men stämmer det verkligen?

Är det verkligen så farligt att använda denna mobil något år till? Finns det något sätt att "uppdatera" mobilen på egen hand eller någon annan lösning, mer än att skrota den?
Inga som helst problem, kör på bara.
Citera
2025-05-15, 09:49
Medlem
Onanikrems avatar
Så länge Bank-ID funkar på den är det inget problem. Har Android 12 på min och den funkar som den skall. Du kan ju undvika att vara på de konstigaste porrsidorna förstås.
Citera
2025-05-15, 09:56
Avslutad
Citat:

Det är bara att köra på med den så länge det finns "liv" i den!
Citera
2025-05-15, 10:03
Medlem
Så vad innebär det då att tex Samsung slutar göra säkerhetsuppdateringar?

Nånting måste det väl innebära?
Citera
2025-05-15, 10:41
Avslutad
En anhörig hade liknande problem dock en iPad säkerhetsuppdateringarna slutade komma, snabbt därpå kunde man inte logga in och göra bankärenden och liknande varken med bank id eller säkerhetsdosa.
Citera
2025-05-15, 10:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Så vad innebär det då att tex Samsung slutar göra säkerhetsuppdateringar?

Nånting måste det väl innebära?
Ja, det är ju det som är frågan. På lite längre sikt är det förmodligen inte hållbart, men kanske något år till? Det känns ju som slöseri att skrota en fullt fungerande mobil.
Citera
2025-05-15, 10:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det går att fortsätta att använda den utan större problem, annars finns det andra varianter att installera, tex: https://download.lineageos.org/devices/a52sxq/builds som uppdateras typ varje vecka.
Tack för alla svar i tråden!

Ska kika på länken ovan, så får vi se om det kan vara något.
Citera
2025-05-15, 10:57
Medlem
Citat:

Jag hade exakt samma problem med iPhone.. jag försökte uppdatera med funkade inte och blev bara problem och gick heller inte att uppdatera viktiga appar Bank-Id osv. Köpte ny tillslut fick nog av alla problem.
Citera
2025-05-15, 11:04
Medlem
Citat:
Tack för alla svar i tråden!

Ska kika på länken ovan, så får vi se om det kan vara något.
Jag kör Lineage OS på en One+ 6T sedan ett par år, funkar utmärkt.
Citera
2025-05-15, 11:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Du kommer att märka att vissa appar slutar fungera. Det brukar bli så att appen kräver en uppdatering, men när du ska uppdatera så krävs en nyare version av operativsystemet. Vissa appar klara man sig utan, men det är besvärligt om man t.ex har biljetter i nån app.

BankID brukar vara den som avgör. När den inte funkar längre kommer man inte åt någonting. Men man brukar få rätt bra förvarning. Typ ett halvår innan den slutar fungera.

Det finns många möjligheter att köpa ”refurbished” mobiler, alltså begagnade men iordninggjorda. Om du inte kräver det senaste kan du få tag på en skaplig mobil till ett överkomligt pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in