Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-28, 02:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bjuder jag hem en kriminell som jag vet har både stulit och ramponerat inredningen hos människor så har jag gjort en dum grej mot mig själv. Om den kriminelle sedan både stjäl och fördärvar min inredning så är det ju likafullt ett brott som den ska dömas för. Det gäller ju samma i detta fall. Förövaren ska ha sitt straff och han erkänner ju till och med i konversationen.

Försök få flera i tråden att förstå detta, du...
Citera
2025-11-28, 04:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Försök få flera i tråden att förstå detta, du...

Det är inte min uppgift, men jag och lagen vet att det är så.
Citera
2025-11-28, 06:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ska man inte kunna lita på sina vänner?

Jag har låtit många vänner, både manliga och kvinnliga, sova över efter fester och utenätter. För att de är mina vänner och för att man ställer upp för varandra. Inte fan tackar man en vän man fått sova över hos med att våldta dem? Eller?

Skulle du ha låtit en vän som vid upprepade tillfällen tidigare förgripit sig på /våldtagit kvinnor sova i din säng?
Citera
2025-11-28, 06:55
Avstängd
Citat:
Ni vänstervurmare är för gulliga - "när vi gör det...", så är det helt okey. Du drar fram ett helt makabert exempel och går off topic. "När vi gör det...".

Inte brottsligt det hon gjort men kriminellt idiotiskt... Det är så patetiskt när du inte kan erkänna att hon inte tänkte på sitt eget bästa när hon bjöd hem honom till sin säng. Ingen har alltså, enligt dig, aldrig någonsin ett eget ansvar för sin egen säkerhet.

Vi vet inte vad hon visste/inte visste om honom innan våldtäkten. Vi vet bara att de varit vänner "sedan en längre tid".

Att bjuda hem en vän "sedan en längre tid", att sova hos en. Och tom på vägen dit markera vad som gäller genom att säga: "Vi ska inte ha sex". Är inte "kriminellt idiotiskt". Det är en vänskaplig handling.

Hon kan mycket väl fått reda på de tidigare våldtäkterna han utsatt andra för, efter att han våldtagit henne.

När hon skriver i Snapchatkonversationen till honom att han utsatt andra, så svarar han ju "vad menar du?". Så det verkar ju som något de inte har pratat om. Kan mycket väl vara något hon fått reda på där på natten, när hon flydde från sin lägenhet efter våldtäkten.

Eller Så visste hon om tidigare anklagelser. Men trodde inte på dessa. Väldigt vanligt att folk tror gott om sina vänner och misstror de som anklagar vännerna för våldtäkt. Jag har själv debatterat med sådana i trådar här på FB. Bla en kvinna som tror såååå gott om två män som stod åtalade för våldtäkt mot en kvinna. Den ena av männen är dömd för andra brott (bland annat ett våldsbrott mot sin släkting) också. Men se våldtäkt, det tror hon inte att han har begått! Enligt forskning är det inte ovanligt. Man tror gott om sina vänner. Och blundar för annat. Tror inte på våldtäktsoffren.

Men i detta fallet misstänker jag att hon inte ens visste om tidigare våldtäkter. Därav hans "vad menar du?" När hon förde dessa på tal i Snapchatkonversationen.
Citera
2025-11-28, 06:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Skulle du ha låtit en vän som vid upprepade tillfällen tidigare förgripit sig på /våldtagit kvinnor sova i din säng?

Vi vet inte vad hon visste/inte visste om honom innan våldtäkten. Vi vet bara att de varit vänner "sedan en längre tid".

Hon bjuder hem en vän "sedan en längre tid", att sova hos henne. Och tom på vägen dit markerade hon vad som gäller genom att säga: "Vi ska inte ha sex". (Redan där skulle han ha hörsammat henne).

Hon kan mycket väl fått reda på de tidigare våldtäkterna han utsatt andra för, efter att han våldtagit henne.

När hon skriver i Snapchatkonversationen till honom att han utsatt andra, så svarar han ju "vad menar du?". Så det verkar ju som något de inte har pratat om. Kan mycket väl vara något hon fått reda på där på natten, när hon flydde från sin lägenhet efter våldtäkten.

Eller Så visste hon om tidigare anklagelser. Men trodde inte på dessa. Väldigt vanligt att folk tror gott om sina vänner och misstror de som anklagar vännerna för våldtäkt. Jag har själv debatterat med sådana i trådar här på FB. Bla en kvinna som tror såååå gott om två män som stod åtalade för våldtäkt mot en kvinna. Den ena av männen är dömd för andra brott (bland annat ett våldsbrott mot sin släkting) också. Men se våldtäkt, det tror hon inte att han har begått! Enligt forskning är det inte ovanligt. Man tror gott om sina vänner. Och blundar för annat. Tror inte på våldtäktsoffren.

Men i detta fallet misstänker jag att hon inte ens visste om tidigare våldtäkter. Därav hans "vad menar du?" När hon förde dessa på tal i Snapchatkonversationen.
Citera
2025-11-28, 07:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Hon bjuder hem en vän "sedan en längre tid", att sova hos henne. Och tom på vägen dit markerade hon vad som gäller genom att säga: "Vi ska inte ha sex". (Redan där skulle han ha hörsammat henne).

Detta har förekommit även i andra fall. Bl.a. Chalmeristfallet. Varför säger man något sådant till en vän? Jag skulle aldrig säga något sådant till en väninna som skulle sova över eftersom om vi bara är vänner finns det inte på kartan att vi ska ha sex. Hur kan man ens nämna det för en person som det inte finns en sexuell kontext kring? (hoppas du förstår vad jag menar).
Det ju ungefär som om jag skulle säga till tjejen bredvid mig på tåget att vi inte ska ha sex när vi kommer fram. Helt obegripligt.
Citera
2025-11-28, 07:21
Avstängd
Citat:
Detta har förekommit även i andra fall. Bl.a. Chalmeristfallet. Varför säger man något sådant till en vän? Jag skulle aldrig säga något sådant till en väninna som skulle sova över eftersom om vi bara är vänner finns det inte på kartan att vi ska ha sex. Hur kan man ens nämna det för en person som det inte finns en sexuell kontext kring? (hoppas du förstår vad jag menar).
Det ju ungefär som om jag skulle säga till tjejen bredvid mig på tåget att vi inte ska ha sex när vi kommer fram. Helt obegripligt.

För att de skulle sova i samma säng. Enligt vissa skribenter är sova i samma säng = samtycke till sex. Hon kanske vet att vissa tänker så och därmed ville visa att sova i samma säng = sova i samma säng, inte samtycke till sex. Och trodde att hon skulle bli hörsammad i detta.

Kära du. Du tror ju inte på våldtäktsoffer. Du tror att de flesta våldtäktsoffer ljuger. Och att våldtäktsförövare är helt oskyldiga i dessa fall. Så du om någon borde ju förstå om en kvinna tror gott om sin "vän sedan en längre tid" och misstror de som anklagar vännen för våldtäkt. Det är även visat i forskning att vi människor tror att våra vänner är oskyldiga till sådana brott.

Men i detta fallet kanske hon inte ens visste om anklagelserna mot honom förens efter att hon själv hade blivit våldtagen. Hon flyr ju hemmet där på natten, då han inte har hörsammat hennes upprepade nej. Vem flyr hon till? Kanske till någon som vet de tidigare anklagelserna mot honom och berättar om dessa för henne. Vi vet inte.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-11-28 kl. 07:23.
Citera
2025-11-28, 07:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
För att de skulle sova i samma säng. Enligt vissa skribenter är sova i samma säng = samtycke till sex. Hon kanske vet att vissa tänker så och därmed ville visa att sova i samma säng = sova i samma säng, inte samtycke till sex. Och trodde att hon skulle bli hörsammad i detta.

Kära du. Du tror ju inte på våldtäktsoffer. Du tror att de flesta våldtäktsoffer ljuger. Och att våldtäktsförövare är helt oskyldiga i dessa fall. Så du om någon borde ju förstå om en kvinna tror gott om sin "vän sedan en längre tid" och misstror de som anklagar vännen för våldtäkt. Det är även visat i forskning att vi människor tror att våra vänner är oskyldiga till sådana brott.

Men i detta fallet kanske hon inte ens visste om anklagelserna mot honom förens efter att hon själv hade blivit våldtagen. Hon flyr ju hemmet dör på natten, då han inte har hörsammat hennes upprepade nej. Vem flyr hon till? Kanske till någon som vet de tidigare anklagelserna mot honom och berättar om dessa för henne. Vi vet inte.

Brukar du tala om för dina vänner som ska sova över i din säng att det inte kommer att bli tal om sex?

Brukar du tala om för dina vänner som ska sova över hemma hos dig (inte i din säng) att det inte kommer att bli något sex?

Är det ens möjligt för dig att ta in i din tankevärld att denna kvinna kanske faktiskt visste om de tidigare anklagelserna mot den här mannen? Om hon visste om detta och om hon sade som hon sade på grund av detta, kan du då på något sätt förstå oss som tycker att hon då borde ha agerat annorlunda?
Citera
2025-11-28, 07:43
Medlem
Citat:
Ja, det är tydligen så att idioti skall "premieras" och aldrig ifrågasättas... Jag skulle då aldrig följa med en "ökänd" tjuv hem, särskilt inte om jag bar på dyra värdesaker då jag vet att vänskap betyder noll och ingenting för vane- och lustförbrytare...
Klart att det kan ifrågasättas men om vi ska låta rättssystemet börja titta på huruvida den mördade/våldtagna bad om det eller ej, då är vi ute på ett sluttande plan. Dels för att det alltid kommer vara fel att stjäla, mörda, våldta osv alldeles oavsett om det finns brottsoffer som har sig själva att skylla. Dels för att vi då skulle vara tillbaka i den där diskussionen om inte den våldtagna kvinnans kjol var lite väl kort och huruvida en kvinna som haft sex med 50 män verkligen kan våldtas.
Citera
2025-11-28, 08:52
Medlem
Citat:

Att bjuda hem en vän "sedan en längre tid", att sova hos en. Och tom på vägen dit markera vad som gäller genom att säga: "Vi ska inte ha sex". Är inte "kriminellt idiotiskt". Det är en vänskaplig handling.

Nej, du tror inte detta egentligen - du "tror" detta då det passar din agenda och det du anser om fallet och kvinnans agerande.

Det du skriver håller inte - hon gjorde bort sig, men skulden för den eventuella våldtäkten ligger självfallet på den idiotiske mannen.

Vi kommer inte längre - du kommer inte ändra uppfattning och så ej heller jag - i alla fall inte före jag läst en ev. FUP.

Ha en god dag vidare.
Citera
2025-11-28, 09:33
Medlem
Citat:

Det är sant det är konstigt att hon tog upp det, det visar att hon såg på mannen i en sexuell kontext, denna kvinnan är dock trovärdig om man jämför med chalmersfallet
Citera
2025-11-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Klart att det kan ifrågasättas men om vi ska låta rättssystemet börja titta på huruvida den mördade/våldtagna bad om det eller ej, då är vi ute på ett sluttande plan. Dels för att det alltid kommer vara fel att stjäla, mörda, våldta osv alldeles oavsett om det finns brottsoffer som har sig själva att skylla. Dels för att vi då skulle vara tillbaka i den där diskussionen om inte den våldtagna kvinnans kjol var lite väl kort och huruvida en kvinna som haft sex med 50 män verkligen kan våldtas.

Jag har inte med ett enda ord i denna tråd skrivit något om att vårt rättssystem skall "börja titta på huruvida den mördade/våldtagna bad om det eller ej..." Det enda jag skrivit är att våldtäktsmannen skall ha fängelse om det är en våldtäkt, vilket det verkar vara i detta fall. Det jag har ansett genom hela tråden är att särskilt kvinnor (och den specifika kvinnan i denna tråd), men självfallet även män, måste börja idka ett adekvat och sunt säkerhetstänk - att man tänker på sin egna säkerhet, i alla lägen där farliga situationer kan uppstå och där du med några enkla tankar kan undvika dessa eventualiteter...

Kvinnan i denna tråd hade med enkelhet kunnat undvika detta sexuella övergrepp om hon bara tänkt till lite, FÖRE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in