Citat:
Se även mitt inlägg i juridik-tråden:
(FB) Strider Transportstyrelsens TSFS 2010:125 12 kap. 3 och 7 §§ mot saklighetskravet?
Det verkar alltså uppenbart att Transportstyrelsens föreskrifter gällande alkohol inte har följt medicinsk vetenskap och praxis under hela tiden sedan myndighetens verksamhet startade 2009.
Läkare, andra aktörer och tillsynsmyndigheten IVO borde ha agerat på dessa misshållanden. Speciellt tydlig borde bristen på ”vetenskap och beprövad erfarenhet” ha varit när det gäller PEth.
Finns det någon i tråden som jobbar inom vården som kan förklara hur det har kunnat gå så snett?
En förklaring ges i den debattartikel i Läkartidningen som varit uppe tidigare (*) i tråden (fetat av mig):
(*)
(FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?
(FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?
(FB) Strider Transportstyrelsens TSFS 2010:125 12 kap. 3 och 7 §§ mot saklighetskravet?
Det verkar alltså uppenbart att Transportstyrelsens föreskrifter gällande alkohol inte har följt medicinsk vetenskap och praxis under hela tiden sedan myndighetens verksamhet startade 2009.
Läkare, andra aktörer och tillsynsmyndigheten IVO borde ha agerat på dessa misshållanden. Speciellt tydlig borde bristen på ”vetenskap och beprövad erfarenhet” ha varit när det gäller PEth.
Finns det någon i tråden som jobbar inom vården som kan förklara hur det har kunnat gå så snett?
En förklaring ges i den debattartikel i Läkartidningen som varit uppe tidigare (*) i tråden (fetat av mig):
[...]Ett så ansvarslöst och oskickligt agerande inom vården kan inte vara acceptabelt.
PEth-test har också skapat diskussioner mellan kollegor. Vissa har tolkat Transportstyrelsens riktlinjer som en tydlig anmälningsskyldighet, där två förhöjda värden har ansetts vara tillräckligt för att göra en anmälan. I vissa fall har patienter till och med fått sådana besked över telefon.
[…]
När ett förhöjt värde väl upptäcks börjar det svåra arbetet. Bara var tredje patient i primärvården verkar ha en fast läkare [3], och när ett avvikande svar når en läkare som varken känner patienten eller har möjlighet att avsätta tid för dialog och uppföljning blir situationen ofta stressfylld. Det enklaste sättet kan då bli att hänvisa till anmälningsskyldigheten i förhoppning om att patienten ska ta sitt ansvar och förändra sitt beteende. Det är också möjligt att läkaren inte känner sig trygg i att bemöta en patient med hög alkoholkonsumtion.
[…]
(*)
(FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?
(FB) PEth-gate – Gränsvärdet på 0,3 mikromol/L felberäknat 2013?
Det blir bara värre och värre ju mer man granskar detta. Vid tiden var Lars Englund troligen chefsläkare på Vägverket vilket gör att han borde sitta på information om allt som hänt mellan åren 1996 - 2008. Man kan tex gå in på STMFs hemsida för att se vad han anser om PEth.
Följande tidningsartikel som publicerades 2013-05-05 i ViBilägare tycker jag är ganska talande och intressant. Länk https://www.vibilagare.se/reportage/lakare-vagrar-anmala-farliga-forare
Några citat från tidningsartikeln
"Enligt Lars Englund, chefsläkare vid Transportstyrelsen, borde tiotusentals körkort återkallas varje år på grund av medicinska skäl. Kanske så många som 50 000. Kanske fler.
Siffran för 2012 stannade vid knappt 4 000.
Lars Englund har en förklaring: många läkare drar sig för att slå larm om olämpliga förare till Transportstyrelsen, trots den lagstadgade anmälningsplikten. Frågan är känslig och läkarna tycker att det är olustigt att anmäla sina patienter och riskera skada relationen.
– Man är van att berätta för folk: du ska dö av en sjukdom. Men det är i många fall svårare att säga: vi behöver fundera över ditt körkort, säger Lars Englund.
Frågan är långt ifrån ny, det har länge varit känt att betydligt fler drabbas av trafikfarliga sjukdomar än antalet körkort som dras in av den orsaken. Den 1 februari 2012 skärptes dock läkarnas anmälningsplikt (se faktaruta) och under helåret 2012 ökade återkallelserna med 45 procent. Inte tillräckligt, konstaterar Lars Englund.
– Det är en bit på vägen, men det behövs minst tio gånger så många återkallelser – en ökning på över tusen procent!"
...
"Faktaruta
Den 1 februari 2012 skärptes läkarkårens skyldighet att anmäla patienter som är medicinskt olämpliga att ha körkort till Transportstyrelsen.
Numera ska läkare rapportera förare som anses ”olämpliga”, tidigare skulle föraren vara ”uppenbart olämplig”.
Dessutom lättades kravet att läkaren måste träffa sin patient, i dag kan anmälan grundas på journalhandlingar."
Det var troligen i samband med detta som "pinnjakten" på körkortsåterkallelser startade på allvar! Lars Englund sitter troligen på svaren som alla väntar på.
__________________
Senast redigerad av W95nM98NtW2K 2025-11-23 kl. 13:36.
Senast redigerad av W95nM98NtW2K 2025-11-23 kl. 13:36.