Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2025-11-27, 17:16
Medlem
Södertörn verkar ha flest röster vilket inte är så konstigt med tanke på dess rykte i kontrast till rykten av flashbackanvändarens åsikter. Studerade Statsvetenskap A där en termin 2017 så kan väl ge mina synpunkter.

Kort svar: Köper att det är bland de sämsta om inte det sämsta kvalitémässigt men det finns saker jag gillar med Södertörn.

Långt svar: Att det är superwoke stämmer mycket väl, fick rasiststämpeln för att jag inte ville ge medlemspriser till en svart snubbe som inte hade medlemsskap tillexempel. En del av lärarna var sjukt flummiga och kvalitén på undervisningen var sisådär. Jag minns en föreläsning som skulle handla om diktatur flummade iväg till genus vilket ledde till att minst 50% stack där ifrån.

Men det fanns också bra föreläsningar och seminarium med lärare som ändå var kompetenta och hjälpte mig bli klokare.

Många var väldigt partiska tillexempel en äldre finsk dam som kallade SD för högerradikala hela tiden och blev förvånad är SD förnekade det. Dock så ska det tilläggas att det är inte ovanligt för statsvetarlärare att ha åsikter, dels för att det är ett ämne där det är väldigt svårt att inte utgå ifrån perspektiv. De brukar också vara öppna med att det är ifrån den här perspektivet och att man själv ska alltid tänka kritiskt även mot de. Just henne och många andra lärare på södertörn var dock överdrivet.

Utöver kvalitén på utbildningen gillade jag stämningen och många av klasskamraterna. Det var lätt med de flesta och klassen hjälpte varrandra väldigt mycket tillexempel med att fota och skicka de delarna som behövdes om man inte hade kurslitteraturen tillexempel. Dessutom var de flesta av eleverna "normala" asså inte super woke eller något.
Citera
2025-11-27, 17:23
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakenfranhavet
Södertörn...

Utöver kvalitén på utbildningen gillade jag stämningen och många av klasskamraterna. Det var lätt med de flesta...
Hur är det att ragga tjejer på Södertörn? Är alla icke-binära manshatande lesbianer eller finns det också normala tjejer?
Citera
2025-11-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur är det att ragga tjejer på Södertörn? Är alla icke-binära manshatande lesbianer eller finns det också normala tjejer?

Inte svårare än någon annat skulle jag säga. Just i den klassen var det bara ett fåtal som var dryga woke radikalister och även de var trevliga att prata med så länge man inte drog in något politiskt. Tror inte det fanns någon ickebinär, alla tjejer och killar såg ut som tjejer och killar fast det ju också 2017 så det kanske har ändrats nu.

Skulle väl uppskatta att typ 55-60% är blattar så om du dras till dem så har du en guldgruva där.
Citera
2025-11-27, 19:18
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har studerat på olika ställen. Jag tycker att Mittuniversitetet är ganska oorganiserat när det gäller kurser. Jag tycker att Södertörn har ett sämre rykte än vad de förtjänar. När jag studerade där för flera år sedan, berodde det på mycket på vad man ville studera. När jag t ex studerade religion, så upplevde jag det som seriöst. När jag studerade historia var det en delkurs om var uppenbart vänsterflummig till den grad att flera personer sade ifrån öppet vad de tyckte om kursen, när det var dags för kursutvärdering. Arkeologin var okej, beroende på vem som var lärare. En lärare började nästan gråta när denne bekräftade att samerna inte var först i Sverige. Den läraren ville verkligen att samerna skulle vara först i Sverige.
Citera
2025-11-30, 14:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej875
kth är värst

du får inte kritisera sossarna eller demokratin, du blir utkastad snabbare än satan

Inlägg som detta visar att det är svårt att diskutera vilken högskola som är sämst utifrån flashback-skribenters personliga erfarenheter; i alla fall får man sålla hårt. Jag kan garantera att du inte blir utslängd från KTH för att du kritiserar sossar.

Alla ämnen i Sverige utvärderas med jämna mellanrum och de är offentliga handlingar.

Dessutom vill jag tipsa alla om att fundera på vad som är bäst för dig. Är du Einstein? Läs i Lund för en ledande professor som är en usel pedagog men kan ta dig dit ingen annan tänkt tankar förr. Är du bara knappt kapabel att gå på högskola? Läs på en mindre högskola som tar pedagogik seriöst och har upparbetat förmåga vid att hantera svenska begåvningsreserven.

Jag vill också tipsa om en gammal bok i ämnet: Högskolans lågvattensmärken:
https://www.bokus.com/bok/9789127079816/hogskolans-lagvattenmarken/?srsltid=AfmBOorxkI-a1T9FHlZPmXDmtmtdQizvA7yv7ToH2BO5mGtBBaP61jXO

Mycket läsvärd även om den har några år på nacken. Den borde skrivas om vart tjugonde år.
Citera
2025-12-01, 07:59
Medlem
Det finns några mindre högskolor som ägnar sig åt att byta namn på utbildningar som de har svårt att fylla upp platserna på, till något som följer med aktuella trender i förhoppning om att det ska leda till att det attraherar fler studenter utan att de behöver ta tag i det underliggande problemet till att de har svårt att få studenter överhuvudtaget. Och det kan fungera ett år eftersom gymnasister kan vara lättlurade, men sen inser de att det inte var något bra och så får utbildningen dåligt rykte och så byter de namn på den igen två-tre år senare. Rinse and repeat.

Den typen av lärosäten skulle jag inte ta i med tång.
Citera
2025-12-01, 08:19
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Södertörn
Citera
2025-12-01, 08:21
Medlem
Läste en kurs på Linneuniversitetet. Kändes som om lärarna fått sina jobb i något slags lotteri.
Citera
2025-12-06, 01:31
Medlem
Högskolan Dalarna, Högskolan Gävle och Högskolan i Halmstad är förmodligen de tre sämsta. Högskolan väst i Trollhättan, Högskolan i Skövde, Linneuniversitetet och Mittuniversitetet är starka bubblare i sammanhanget. En del av utbildningarna på de skolorna känns lite som en bluff.

Egentligen är de flesta lärosätena utöver Lund, Uppsala, KTH, Handels i Sthlm, GU, Stockholms Universitet, Linköping, Chalmers och Karolinska inga vidare skolor med mkt låg prestige och status.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-12-06 kl. 01:50.
Citera
2025-12-06, 05:47
Medlem
guderis avatar
Sämst på vad?
Forskning, program på grundnivå, mastersprogram, yrkesutbildningar, samverkan, enskilda kurser?

Högskolor och universitet sysslar ju med ganska många olika saker och kan ha fakulteter eller institutioner inom ett visst ämne som är världsklass, men andra som inte alls håller någon hög nivå.
Citera
2025-12-08, 00:03
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Sämst på vad?
Forskning, program på grundnivå, mastersprogram, yrkesutbildningar, samverkan, enskilda kurser?

Högskolor och universitet sysslar ju med ganska många olika saker och kan ha fakulteter eller institutioner inom ett visst ämne som är världsklass, men andra som inte alls håller någon hög nivå.
Det hånade Södertörn håller kanske världsklass i Genusvetenskap?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in