Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-27, 16:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nu tyckte jag inte det här var något större mästerverk men hon fick verkligen blickarna riktade mot sig när hon lämnade eller fick sparken. Nu får vi se vad hennes nästa steg blir i karriären?

Det blir en soloplatta, och sen en "intim" turné med något halvhett "supportband" för att sejfa upp, om folk tvekar att komma enbart för henne.
Citera
2025-11-27, 16:23
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det blir en soloplatta, och sen en "intim" turné med något halvhett "supportband" för att sejfa upp, om folk tvekar att komma enbart för henne.

Och på hennes kommande turné lär det spelas en och annan Arch Enemy-låt? Chansar vi på.
Citera
2025-11-27, 16:31
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Och på hennes kommande turné lär det spelas en och annan Arch Enemy-låt? Chansar vi på.

Skulle inte tro att hon får det av copyrightskäl. Sen om splitten verkligen var i "ont blod" lär ju inte Amott vara så sugen på att ge henne tillstånd.
Citera
2025-11-27, 16:40
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Skulle inte tro att hon får det av copyrightskäl. Sen om splitten verkligen var i "ont blod" lär ju inte Amott vara så sugen på att ge henne tillstånd.

Hon spelar vad hon vill på sina framtida konserter och det är inget hon behöver be om tillstånd för.
Citera
2025-11-27, 16:44
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Hon spelar vad hon vill på sina framtida konserter och det är inget hon behöver be om tillstånd för.

Nix. Såvida hon inte är medskapare till låtarna måste det finnas tillstånd.

https://www.soundtrack.io/blog/public-performance-license/
Citera
2025-11-27, 16:55
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Nix. Såvida hon inte är medskapare till låtarna måste det finnas tillstånd.

https://www.soundtrack.io/blog/public-performance-license/

Hon (och andra musiker) spelar precis vad hon vill live, utan att behöva be den enskilda upphovsmannen (Amott) om tillstånd. En vild gissning är att Arch Enemy är STIM-anslutna och på så vis får ekonomisk kompensation.

https://www.stim.se/kund/upphovsratt-det-har-galler
Citera
2025-11-27, 17:04
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Hon (och andra musiker) spelar precis vad hon vill live, utan att behöva be den enskilda upphovsmannen (Amott) om tillstånd. En vild gissning är att Arch Enemy är STIM-anslutna och på så vis får ekonomisk kompensation.

https://www.stim.se/kund/upphovsratt-det-har-galler

Visst, säg att AE är STIM-anslutna; hon måste ändå pröjsa en avgift såvida hon inte innehar copyright. Det gäller även utomlands. Jag borde ha uttryckt mig klarare.
Citera
2025-11-27, 17:24
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Visst, säg att AE är STIM-anslutna; hon måste ändå pröjsa en avgift såvida hon inte innehar copyright. Det gäller även utomlands. Jag borde ha uttryckt mig klarare.

Det är arrangören där musiken spelas som betalar avgifter till STIM (eller deras utländska motsvarigheter), som i sin tur ger upphovspersonerna ekonomisk kompensation. Alissa och alla coverband kan sova lugnt i vetskap om att de inte behöver pröjsa för att få spela någons musik.
Citera
2025-11-28, 18:41
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Är inte expert på upphovsrättsfrågor men om vi leker med tanken att det är så, menar du att resten av Arch Enemy-gänget behöver tillstånd från Alissa då också? Eftersom hon var med och skrev lyrics till några AE-låtar?
Citera
2025-11-29, 18:07
Medlem
Hennes sololåt var inget vidare....

https://www.youtube.com/watch?v=MvnKywEnTZI
Citera
2025-11-29, 18:13
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Är inte expert på upphovsrättsfrågor men om vi leker med tanken att det är så, menar du att resten av Arch Enemy-gänget behöver tillstånd från Alissa då också? Eftersom hon var med och skrev lyrics till några AE-låtar?

Om någon av dem som spelar låten live har varit med och skrivit den lär det ju inte behövas.
Citera
2025-11-30, 20:15
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Vi kan spinna vidare på denna fråga även om det lär vara en bra bit fram i tiden. Vilka AE-låtar vill vi höra Alissa White-Gluz framföra live på en solo-konsert?

Personligen kan jag tänka mig "War Eternal", "You Will Know My Name" och "The Eagle Flies Alone". Tre riktigt bra låtar och jag tycker det finns en självbiografisk dimension över dessa när man tänker på hennes nuvarande situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in