Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-23, 13:16
Medlem
ArtilleryForces avatar
Verkar som Alissa ska köra något soloprojekt framöver, inte för att det någonsin kommer bli större än Arch Enemy men det ger väl en helt annan kreativ frihet.

Arch Enemy är som snabbmat för mig. Sett dem tre gånger live (två med Angela, en med Alissa) och de har ett par härliga låtar. Dock har alltid deras texter känts jävligt cringe, som att en obstinat p12-rebell författar sina första låttexter. Inget djup eller något man behöver tänka till lite extra för. Känns som att Amott sitter på så otroligt mycket talang (hela bandet är ju grymma musiker) men att han lägger krokben för sig själv. De tar alltså in självaste Jeff Loomis men stänger in honom i en liten musikalisk låda. Inte undra på att han tröttnade. Tycker nog Chris Amott var den bättre gitarristen när han var med, åtminstone när de skulle spela gitarrsolon.
Citera
2025-11-23, 14:45
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtilleryForce
Verkar som Alissa ska köra något soloprojekt framöver, inte för att det någonsin kommer bli större än Arch Enemy men det ger väl en helt annan kreativ frihet.

Arch Enemy är som snabbmat för mig. Sett dem tre gånger live (två med Angela, en med Alissa) och de har ett par härliga låtar. Dock har alltid deras texter känts jävligt cringe, som att en obstinat p12-rebell författar sina första låttexter. Inget djup eller något man behöver tänka till lite extra för. Känns som att Amott sitter på så otroligt mycket talang (hela bandet är ju grymma musiker) men att han lägger krokben för sig själv. De tar alltså in självaste Jeff Loomis men stänger in honom i en liten musikalisk låda. Inte undra på att han tröttnade. Tycker nog Chris Amott var den bättre gitarristen när han var med, åtminstone när de skulle spela gitarrsolon.
Verkligen. Dyker de upp i line-upen på en festival så kan jag absolut slå ihjäl en timme med dem men allt är så brutalkonservativt och försiktigt. De hittade sin stil med Angela och det fick visst vara bra med det.

Det mest spännande skulle väl vara om de tog in en kille på sång igen.
Citera
2025-11-23, 15:43
Medlem
Kloges avatar
Citat:

Snabba ryck.
Ny låt från Alissa ute

https://youtu.be/MvnKywEnTZI?si=AmwbBEJKpLZv-5qW

Slutade hon på egen begäran eller blev det som med Jason Newsted i Metallica när han inte fick lov att göra egen musik?
Citera
2025-11-23, 15:44
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Verkligen. Dyker de upp i line-upen på en festival så kan jag absolut slå ihjäl en timme med dem men allt är så brutalkonservativt och försiktigt. De hittade sin stil med Angela och det fick visst vara bra med det.

Det mest spännande skulle väl vara om de tog in en kille på sång igen.

En kille på sång tror jag inte.
Deras popularitet ökade enormt när Angela gjorde entre och med Alissa får de mycket uppmärksamhet.
Citera
2025-11-23, 21:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
En kille på sång tror jag inte.
Deras popularitet ökade enormt när Angela gjorde entre och med Alissa får de mycket uppmärksamhet.
Klart det är en högoddsare men det vore kul om världens tryggaste band gjorde något liknande.

Det verkar inte vara ett snyggt avslut. De har slutat följa varandra på sociala medier.
Citera
2025-11-23, 23:05
Medlem
ArtilleryForces avatar
Arch Enemy behöver Alissa mer än vad hon behöver dem. Grejen är att tar de in en manlig sångare så fallerar allt, tiden med Liiva är sedan länge förbi. Frågan är om det finns någon där ute likt Angela och Alissa. Som faktiskt har det som krävs att leverera på scen och domdera en publik.
Citera
2025-11-24, 15:10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Arch Enemy behöver Alissa mer än vad hon behöver dem. Grejen är att tar de in en manlig sångare så fallerar allt, tiden med Liiva är sedan länge förbi. Frågan är om det finns någon där ute likt Angela och Alissa. Som faktiskt har det som krävs att leverera på scen och domdera en publik.

Nej det stämmer inte, dom kommer klara sig bra utan henne.
Citera
2025-11-24, 19:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Gillar ju de här killarnas tidigare band (såg Carcass när Amott var precis ny), men Arch Enemy var förstås en fråga om "Kan man leva på det här?".
Och när detta clownband blev "female fronted" var det förstås en PR-succé utan dess like. Man dubblade sin publik över en natt! Man fick med sig hundratusentals unga tjejer som är intresserade av identifikation, snarare än musik. Vilket förstås är det samma som en övergång till ren showbiz, och till mello-land.

Och jag har bara hört någon låt. Det sög balle.
Citera
2025-11-24, 19:49
Medlem
Citat:
Frågan är om det finns någon där ute likt Angela och Alissa. Som faktiskt har det som krävs att leverera på scen och domdera en publik.

Det finns det absolut. Första kandidaten som dyker upp i huvudet är Tatiana Shmayluk (Jinjer), men det finns naturligtvis flera. Sedan huruvida någon av de tänkbara kandidaterna är intresserade är ju en helt annan femma.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nej det stämmer inte, dom kommer klara sig bra utan henne.

Som alltid beror det på ersättaren. Arch Enemys nisch är ju just att de har en kvinna på sång. Visst, musiken skulle självfallet fungera även med en man. Men det blir inte samma sak, och de blir då lätt ett metalband i mängden.
Citera
2025-11-26, 12:22
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Det finns det absolut. Första kandidaten som dyker upp i huvudet är Tatiana Shmayluk (Jinjer), men det finns naturligtvis flera. Sedan huruvida någon av de tänkbara kandidaterna är intresserade är ju en helt annan femma.

Som alltid beror det på ersättaren. Arch Enemys nisch är ju just att de har en kvinna på sång. Visst, musiken skulle självfallet fungera även med en man. Men det blir inte samma sak, och de blir då lätt ett metalband i mängden.

Nej alltså jag menade dom lär nog inte ha några större problem hitta en ny kvinnlig ersättare, finns många duktiga därute. En manlig passar inte detta band.
Citera
2025-11-26, 16:57
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nej alltså jag menade dom lär nog inte ha några större problem hitta en ny kvinnlig ersättare, finns många duktiga därute. En manlig passar inte detta band.

Korrekt
99% av deras fans har tillkommit med Angela/Alissa.
Citera
2025-11-27, 16:10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En rivstart hon fick med musikvideon till debutlåten "The Room Where She Died". 319,067 views sen uppladdningen för några dagar sen.

Citat:
Vocals performed, recorded and written by Alissa White-Gluz
Music by Oliver Palotai
Drums by Alex Landenburg
Video script by Alissa White-Gluz
Video by iCode

Nu tyckte jag inte det här var något större mästerverk men hon fick verkligen blickarna riktade mot sig när hon lämnade eller fick sparken. Nu får vi se vad hennes nästa steg blir i karriären?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in