2025-11-27, 01:49
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Det tror jag tyvärr inte. Hunden placerades hos en våldsam person och hunden dödades.
så länge som inga bevis finns så kan hon gått få leva tycker jag. Men hon försvann av en anledning. Men vem och varför. Kidnappad eller om det var ett brott och i så fall vilket sorts brott. Hoppas att det kommer fram.
Citera
2025-11-27, 02:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alba007
så länge som inga bevis finns så kan hon gått få leva tycker jag. Men hon försvann av en anledning. Men vem och varför. Kidnappad eller om det var ett brott och i så fall vilket sorts brott. Hoppas att det kommer fram.

Söndersparkad, är min gissning, Fått leva ett skitliv tills hon dog.
Citera
2025-11-27, 03:17
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Jag är inne på samma linje som dig.

Misshandlad med krossade revben, eventuellt kan saxar även använts.

Trots läkare skrivit i läkarutlåtanden att det inte fick finnas knivar, saxar eller grövre tejp i dess närhet så fanns dessa framme ändå.

Så min teori är att Essie hade tydliga skador förenliga med misshandel så att djurenheten med dess veterinär hade omhändertagit henne.

Hon skulle i vilket fall inte klarat årsprovet som skulle ske månaden efter hon så plötsligt försvann!

En förbrukad assistanshund, inget värde.

Och enligt min teori då det även vid årsprovet hade kommit fram hur illa medfaren Essie var.
och då även djurenheten fått in oberoende anmälningar tidigare under sommaren då fattat misstankar,så innan djurenheten och SBK undersökte Essie såg närstående till att Essie försvann för gott och få det likna en stöld, och då även få ut ersättning på henne.

Eftersom det var av yttersta betydelse att inte äventyra sitt sk renommé enligt mig.
Citera
2025-11-27, 05:57
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle.58

Trots läkare skrivit i läkarutlåtanden att det inte fick finnas knivar, saxar eller grövre tejp i dess närhet så fanns dessa framme ändå.

Så min teori är att Essie hade tydliga skador förenliga med misshandel så att djurenheten med dess veterinär hade omhändertagit henne.

Hon skulle i vilket fall inte klarat årsprovet som skulle ske månaden efter hon så plötsligt försvann!

Och enligt min teori då det även vid årsprovet hade kommit fram hur illa medfaren Essie var.
och då även djurenheten fått in oberoende anmälningar tidigare under sommaren då fattat misstankar,så innan djurenheten och SBK undersökte Essie såg närstående till att Essie försvann för gott och få det likna en stöld, och då även få ut ersättning på henne.

Eftersom det var av yttersta betydelse att inte äventyra sitt sk renommé enligt mig.
min teori är ändå att det är en arbetsplats. Och där jobbade assistenter dygnet runt, två på varje pass. Assistenter filmade händelser som inte godtogs av polisen. Förekom det redskap som användes på Essie hade nog inte assistenterna varit tysta om detta. De var ju de enda vittnena.
Var några polishundar där och nosade för de hade väl markerat vittring av blod isf. Anmälan till LS står inget om redskap. Isf så vore risken stor att personalen också blev skadade. Det finns mycket i detta som borde redas ut. Min teori är att det brustit på väldigt många punkter i detta. Hur kunde outbildade unga tjejer få jobba med detta ansvar och dessutom riskera att bli skadade. Och se till att hunden inte blev skadad. Om inte förra boendet klarade av och då utan hund hur skulle då detta kunnat fungera undrar man. Där fanns ändå utbildad personal. Incidenter skedde som finns på offentliga handlingar som borde ha visat att det inte inte skulle finnas en hund här. Fam säjer att de märkt skillnad trots detta på brukaren som blivit lugnare. Varför försvann hon då så snabbt. Om inte anmälningarna stämde att det tvärtom fungerade och brukaren hade nytta av Essie. Vad hände egentligen? Det måste finnas mer än det som kommit fram.
Citera
2025-11-27, 09:28
Medlem
Citat:
Tror som dig, något som gick väldigt fel… Vad som hände vet väl” flickan” men henne får väl ingen prata med???
Citera
2025-11-27, 10:39
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba007
min teori är ändå att det är en arbetsplats. Och där jobbade assistenter dygnet runt, två på varje pass. Assistenter filmade händelser som inte godtogs av polisen. Förekom det redskap som användes på Essie hade nog inte assistenterna varit tysta om detta. De var ju de enda vittnena.
Var några polishundar där och nosade för de hade väl markerat vittring av blod isf. Anmälan till LS står inget om redskap. Isf så vore risken stor att personalen också blev skadade. Det finns mycket i detta som borde redas ut. Min teori är att det brustit på väldigt många punkter i detta. Hur kunde outbildade unga tjejer få jobba med detta ansvar och dessutom riskera att bli skadade. Och se till att hunden inte blev skadad. Om inte förra boendet klarade av och då utan hund hur skulle då detta kunnat fungera undrar man. Där fanns ändå utbildad personal. Incidenter skedde som finns på offentliga handlingar som borde ha visat att det inte inte skulle finnas en hund här. Fam säjer att de märkt skillnad trots detta på brukaren som blivit lugnare. Varför försvann hon då så snabbt. Om inte anmälningarna stämde att det tvärtom fungerade och brukaren hade nytta av Essie. Vad hände egentligen? Det måste finnas mer än det som kommit fram.
Ja det stämmer det jobbade två assistenter där och det var en arbetsplats.

Det fick hållas möte och även krismöte på arbetsplatsen då assistenterna protesterade hur Essie blev behandlad, om det nu fungerade så bra, varför behövde de dessa möten?

Jag finner det troligt att assistenter la undan alla redskap utom räckhåll, medan vissa tex närstående som arbetade där lät de ligga framme.

Du skriver här att polishundar varit involverade
och även på arbetsplatsen efter Essie försvann, detta är inte sant!
Således ingen Polishund som markerat vittring efter blod!
Så min undran vart du läst detta?

Jag vet att familjen uppgav de använde sig av frivilliga! Detta står också att läsa bla i EP!

Polisen mottag bara anmälan om försvinnandet och ryckte ut två gånger bla vart de hemma hos närstående och kontrollerade däckspårsundersökning på en bil, även hem till en före detta assistent som enligt ägare hade en sambo som var gängkriminell i ett gäng värre än ett mc-gäng!
Dessa uppgifter skrevs det inlägg om i facebookgruppen Essie ska hem.

Enligt uppgifter var det en privat hund som markerade hos denna assistent och polis blev kontaktad, finns flera grannar som såg när polisen kom dithän men fann inte Essie och assistenten kunde klargöra vart denne befunnit sig vid olika tidpunkter, därför fann polisen det osannolikt att denne skulle vara skyldig till Essies försvinnande!
Citera
2025-11-27, 13:50
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Essie kan ju vara tillgripen av en person med mycket skulder hos KFM. Sedan gör KFM en utmätning och säljer av Essie för att betala av personens skulder (hon anses ej vara en beneficieegendom). Köparen kan vara en person som tar med Essie till en fattig del av Europa (dock inom EU) och låter henne jobba (skattefritt) som sällskapshund i en familj hos Resandefolket (med okänd boendeadress och oredovisade inkomster). De avyttrar sedan (kontantbetalning) Essie vidare till en cirkus med tveksam djurhållning där hon får uppträda i en manege under ett fingerat namn. När denna cirkus återvänder till Sverige, kan rättsvårdande myndigheter, möjligen ta Essie som ett beslag och (under förhörsliknande) former fråga ut den tidigare nämnda personen som har tillskansat sig Essie och som nu lystrar till namnet Ezzmeralda of Sweden
Skulle någon enligt dig stulit Essie för denne har mycket skulder hos Fogden?
Och sedan betalat dessa?

På den sk svarta marknaden är Essie värd 10-30” om ens det.

Essie var traumatiserad och instabil så att sälja henne olagligt som tillika ska jobba skattefritt hos resandefolket men samtidigt vara en sällskapshund.

Min förhoppning är att hon blev stulen och förd till någon som älskar henne och låter henne vara som du nämner en sällskapshund.

Resandefolket har ju ett intressant liv så Essie skulle då få uppleva mycket intressanta saker som även jobba på cirkus.

Nej vet du vad den där teorin tror ingen på, men vet en som hade gjort sig bra på cirkus men som en clown. Nä din teori håller inte men väldigt likt namn du ger Essie likt flickan Esmeralda som mördades av sina missbrukande närstående.

Har även för mig de pumpa den lilla full med droger?
Citera
2025-11-27, 14:18
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det här resonemanget är faktiskt den mest logiska spekulationen hittills i tråden åtminstone om man använder samma nivå av kreativ frihet som resten av teorierna.

Om vi följer den linjen vidare kan Essies resa mycket väl ha fortsatt:
Efter tiden på cirkus kan hon ha rekryterats av en turnerande agility-trupp i Centraleuropa.
Därifrån gick kontraktet vidare till en pensionerad illusionist som använde henne i numret där saker ”försvinner spårlöst”.

Slutligen finns ju alltid möjligheten att Essie numera lever incognito under nytt namn i en alpby, jobbar halvtid som emotional support-dog och undviker all form av offentlighet.
Din teori låter vettig, hon lever och får uppleva mycket och vara lycklig och slippa bli slagen och behandlad som hon vore en skit värd.
Bra om de ser till så hon försvinner spårlöst!

Jobba halvtid låter väldigt vettigt! Men hon är för traumatiserad av livet att jobba som support-dog!

Önskar din teori stämmer och Essie aldrig hittas av sina förövare.
Citera
2025-11-27, 15:29
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Ja det stämmer det jobbade två assistenter där och det var en arbetsplats.

Det fick hållas möte och även krismöte på arbetsplatsen då assistenterna protesterade hur Essie blev behandlad, om det nu fungerade så bra, varför behövde de dessa möten?

Jag finner det troligt att assistenter la undan alla redskap utom räckhåll, medan vissa tex närstående som arbetade där lät de ligga framme.

Du skriver här att polishundar varit involverade
och även på arbetsplatsen efter Essie försvann, detta är inte sant!
Således ingen Polishund som markerat vittring efter blod!
Så min undran vart du läst detta?

Jag vet att familjen uppgav de använde sig av frivilliga! Detta står också att läsa bla i EP!

Polisen mottag bara anmälan om försvinnandet och ryckte ut två gånger bla vart de hemma hos närstående och kontrollerade däckspårsundersökning på en bil, även hem till en före detta assistent som enligt ägare hade en sambo som var gängkriminell i ett gäng värre än ett mc-gäng!
Dessa uppgifter skrevs det inlägg om i facebookgruppen Essie ska hem.

Enligt uppgifter var det en privat hund som markerade hos denna assistent och polis blev kontaktad, finns flera grannar som såg när polisen kom dithän men fann inte Essie och assistenten kunde klargöra vart denne befunnit sig vid olika tidpunkter, därför fann polisen det osannolikt att denne skulle vara skyldig till Essies försvinnande!
Det var inget jag läst utan snarare en fråga om polishundar. Bra att veta vilka hundar som nämns. De som markerade vid bilspåren. Och sedan de andra ställena. Men alltså inga polishundar var med i detta. Men varför? fick inga polishundar gå runt huset och nosa och även inomhus? Om nu polisen hade egna tankar att stöld inte förelåg. Skulle det som kom upp runt detta vara ett spel från någon för att dölja sanningen.
Det fanns ju även teorier om ev skyldiga som också beskrevs i media av den samme. Men när det uppkom om oegentligheter i boendet mot assistanshunden och anmälan till LS så kom ju misstankar om att stöld kanske var ngt annat.
Citera
2025-11-27, 17:13
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Tyvärr så blir en helt oskyldig drabbad i detta då det brustit hos de som har ansvaret. Denna brukare har utsatts för ngt som hen inte klarade av. Assistenterna hade möten med föräldrarna men blev inte lyssnade på. Brukaren är oskyldig värt att tänka på. Och förälder som gått ut i media fast verkligheten var ngn annan.
Citera
2025-11-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarsistFemenist
Det här börjar mer och mer likna ”Essie expanded multiverse”, så jag kan lika gärna spinna vidare i samma anda:

Om man nu ändå öppnar för internationella sidospår är det ju fullt möjligt i exakt samma kategori D som jag hänvisar till.
Att Essie rekryterats av någon hemlig aktör för ett uppdrag där hennes kompetens som assistanshund är mer värdefull än där hemma.

Men tills någon sitter på en faktisk källa får vi nog fortsätta betrakta allt detta som just det det är spekulation, inte faktaunderlag.
Som allt annat som skrivs här.
På 5 minuter var det väl hon försvann? Så en hemlig aktör kom dit då?
Citera
2025-11-27, 17:54
Avslutad
Citat:

En teori jag också kan skriva under på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in