2025-11-26, 21:33
Medlem
En annan fråga som man bör ställa sig är.
Varför skapades Bitcoin?
Till vilket syfte?
För vem?
Varför har grundaren inte rört sitt innehav?

Enligt Wikipedia så skapades Bitcoin för att skapa ett decentraliserat digitalt betalningssystem utan behov av en central bank eller annan tredjepart. Syftet var att ge individer full kontroll över sina egna transaktioner och pengar, utan statlig inblandning och med lägre transaktionskostnader.
Tror någon på det?

Varför skapa Bitcoin och sen dela upp det i olika plånböcker för att sen inte röra dom?
Det låter mera som någon organisation eller stat ligger bakom Bitcoin.

Läs faktan nedan

”As of 2025, Satoshi Nakamoto, the anonymous creator of Bitcoin, is believed to own around 1 million BTC, mined during the network's first year (2009–2010). These coins have never moved, making Satoshi one of the richest individuals on paper and a symbol of Bitcoin's decentralization.”

Satoshi Nakamoto has a huge number of different wallet addresses, more than 20,000 by some estimates.
Most of Satoshi's wallets contain 50 BTC, as that was the Bitcoin block reward before the first Bitcoin halving.
Estimates place the size of Satoshi Nakamoto's holdings at between 600,000 BTC and 1.1 million BTC (worth $67 billion to $124 billion at current market rates)
The vast majority of Satoshi Nakamoto's wallets received a 50 BTC block reward and have remained dormant since.
Citera
2025-11-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Hade jag kontrollerat ett större företag hade jag investerat tungt i en av de decentraliserade som redan finns och sedan gjort den till enda möjliga valutan att handla för.

Du menar bitcoin?

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Elon flörtade lite med den idén för ett tag sedan har jag för mig.

Elon larvade sig en del med Dogecoin, men han verkar ha tappat intresset. Idén var dödfödd, om den ens var allvarligt menad.
Citera
2025-11-26, 21:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Men kryptovalutor är ju INGENTING, som bluffmakare hittar på och säljer till idioter

Det vore något helt annat om företag har något värdefullt och säljer andelar i det, ungefär som länders valutor fungerade förr. Det gör inte länders valutor nu, MEN till skillnad från kryptoföretagen finns det substans i LÄNDERNA och de har intresse av att försöka behålla bra rykte för annars förlorar länderna mycket på det
medan kryptogrundare kan bara strunta i det då ballongerna brister, de har redan fått in en massa VERKLIGA tillgångar i t ex guld, fastigheter eller fiatpengar...

Fattar du nu?
Vi är fortfarande väldigt tidigt in i kryptovalutor som ett tillgångsslag, vilket "memecoins" och liknande tydligt visar. Och fastigheter kommer inte att den utvecklingen det har varit som ett tillgångsslag. Vi flyttar in på internet nu.
Som väntat så fattade du inte...

KRYPTO ÄR INGEN RIKTIG TILLGÅNG, DET ÄR INGENTING, som ni korkskallar har gjort en rekordBUBBLA av...

Gällande internetöverföringar.Har du inte hört talas om att man kan skicka t ex Euro via internet...?
Citera
2025-11-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Jag har hitintills mest kritiserat Bitcoin och andra låtsaspengar som till slut kommer göra ett fåtal rika och många många fler utblottade.
Det säger ju sig själv att om en valuta kan öka utan någon som helst substans och för att det ”mineas” nya pengar aldrig kommer hålla i längden.
Om jag istället skall försöka vara konstruktiv och åtminstone hitta något positivt med virtuella valutor så är det enda jag enda jag kan tänka mig som skulle fungera är en virtuell valuta vars värde var baserat på en mix av dom största valutorna och guld.
Dvs en valuta som var hyfsat konstant, det skulle aldrig alla investerare och banker gå med på.
Dm tjänar mest pengar på att andra förlorar pengar.

Det finns redan stablecoins som backas upp av USD och stablecoins som backas upp av guld.

Bådadera är centralstyrda och i särskilt fallet med guld så måste guldet förvaras någonstans, vilket innebär en kritisk felpunkt som historiskt har slutat med små (uttagsstormar) och stora (fiatpengar) katastrofer.

Svaret på dessa svagheter är bitcoin.
Citera
2025-11-26, 22:23
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du menar bitcoin?

Elon larvade sig en del med Dogecoin, men han verkar ha tappat intresset. Idén var dödfödd, om den ens var allvarligt menad.
Kanske bitcoin, men den är för högt värderad för att man skall kunna tjäna stora pengar.

Jag tänkte mer på när Elon köpte btc och sedan pratade om att man skulle kunna köpa Tesla i den krypton för att pumpa kursen. Han förstod mekanismen.
Citera
2025-11-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Som väntat så fattade du inte...

KRYPTO ÄR INGEN RIKTIG TILLGÅNG, DET ÄR INGENTING, som ni korkskallar har gjort en rekordBUBBLA av...

Gällande internetöverföringar.Har du inte hört talas om att man kan skicka t ex Euro via internet...?
Jaså, kan jag skicka euro till Sudan i ljusets hastighet?
Nej, just det. All världens befolkning är inte ansluten till en bank, ej heller finns det valutaväxlingskontor osv. Däremot har fler och fler telefoner med internetuppkoppling. Framtidens pengar kommer att skickas via våra telefoner i ljusets hastighet, över nationsgränser.

Du kan väl skriva till mig igen om 5-10 år så ser vi om krypto finns kvar eller inte?
Citera
2025-11-26, 22:40
Medlem
Till boomers och andra i tråden.

Har ni någon gång frågat er hur det kommer sig att en ensam man kunde försörja hela sin familj någon gång på 50-talet, medans man idag knappt klarar sig trots två vuxna som jobbar?

Vad tror ni det beror på?
Citera
2025-11-26, 22:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Har ni någon gång frågat er hur det kommer sig att en ensam man kunde försörja hela sin familj någon gång på 50-talet, medans man idag knappt klarar sig trots två vuxna som jobbar?

Ja det beror såklart på att mannen på 50-talet fick sin lön utbetald i bitcoin!

Vilka giganter inom nationalekonomi vi har som skribenter i tråden alltså.
Citera
2025-11-26, 22:49
Medlem
Citat:

Kryptovalutor. Eller vad tror du?
Citera
2025-11-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Kryptovalutor. Eller vad tror du?
Ett kollapsande FIAT-system som kommer att leda till hyperinflation inom 10 år.
Citera
2025-11-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja det beror såklart på att mannen på 50-talet fick sin lön utbetald i bitcoin!

Vilka giganter inom nationalekonomi vi har som skribenter i tråden alltså.
Du svarade inte mig sist när jag frågade dig om du skulle vara kvar i tråden när Bitcoin nått X tusen dollar? Är du kvar vid 150?

Fiat=inflation.
Citera
2025-11-26, 22:56
Medlem
Bitcoin håller som värdebevarande. Kaspa blir det digitala betalningsmedlet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in