2025-11-26, 20:18
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du pratade om "inget underligande värde".
Ja, man kan växla 500 lappen till varor och tjänster...fast bara i Sverige. Du kan göra detsamma med Bitcoin, eventuellt genom att mellanlanda i SEK även om det inte är ett måste.
Nej, du kan inte göra samma sak med bitcoin eller någon annan valuta, du måste först växla till sek, det är därför kronans värde fluktuerar jämfört med andra valutor beroende på vad marknaden anser om vår produktion och potential.

Det underliggande värdet är alltså ett monopol på den svenska marknaden.

Citat:

Skillnaden med 500-lappen jämfört med Bitcoin är snarare att värdet på 500-lappen späs ut över tid genom något som kallas "inflation".
En av Bitcoins stora värdepropositioner är att den har ett fixed supply och INTE späs ut.

Bitcoin har en massa positiva egenskaper som har gjort den attraktiv men till skillnad från valutor med ett monopol i botten har den inget värde i sig, den har bara ett värde för att många använder den.

Notera att jag också har investerat i bitcoin, jag är absolut inte motståndare till krypto i allmänhet.

Citat:

Är inte helt säker på dina kunskaper i ekonomi än så länge.
Jag är rätt hundra på att inte du är kvalificerad att bedöma mina ekonomikunskaper.
Senast redigerad av Memnok 2025-11-26 kl. 20:23.
Citera
2025-11-26, 20:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det här låter helsnurrigt.

Varför skulle någon vilja ha en kryptovaluta med monopol? Vad är skillnaden mot den situation vi har i dag? På vilket sätt skulle denna kryptovaluta med monopol (över hela världen eller i en viss jurisdiktion?) påverka bitcoin? På vilket sätt är det du beskriver en kryptovaluta? Hur fick bitcoin sitt värde utan ett sådant monopol?

För att bara ta några frågor som uppkommer.
Bitcoin fick sitt värde för sina egenskaper, enkel att använda, begränsad mängd, behöver inget centralt banksystem och så vidare.

Men så fort du har en valuta med samma egenskaper och dessutom ett underliggande värde i form av ett monopol finns det ingen anledning att använda bitcoin längre. För att en valuta med samma egenskaper och ett monopol är alltid värd mer.
Citera
2025-11-26, 20:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det underliggande värdet är alltså ett monopol på den svenska marknaden.
Försök övertala dom i tex Venezuela, Argentina, Turkiet, Ryssland eller Libanon det, där respektive fiat har haft "monopol".

Nej, 500 lappen har ett värde för att det finns ett förtroende att den kommer vara värd ungefär 500kr även i morgon och att det därför går att spara värde i den för framtida köp.
Men på länge sikt är det ganska låg förtroende att 500 lappen kommer behålla sitt värde. Därför försöker folk hitta bättre investeringar att bevara sitt värde i, där Bitcoin är ett alternativ som på längre sikt visat sig vara väldigt bra investering.
Citera
2025-11-26, 20:37
Medlem
Citat:
Bitcoin fick sitt värde för sina egenskaper, enkel att använda, begränsad mängd, behöver inget centralt banksystem och så vidare.

Men så fort du har en valuta med samma egenskaper och dessutom ett underliggande värde i form av ett monopol finns det ingen anledning att använda bitcoin längre. För att en valuta med samma egenskaper och ett monopol är alltid värd mer.

Ok, det kanske kunde bli så, men finns det några indikationer på att det kommer att komma en sådan valuta som har en begränsad mängd, inte kontrolleras av någon enskild entitet, etc?

Det som har talats om är stablecoins och CBDC:s, vilka är lika inflationära och centralstyrda som dagens fiatpengar.
Citera
2025-11-26, 20:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Försök övertala dom i tex Venezuela, Argentina, Turkiet, Ryssland eller Libanon det, där respektive fiat har haft "monopol".

Nej, 500 lappen har ett värde för att det finns ett förtroende att den kommer vara värd ungefär 500kr även i morgon och att det därför går att spara värde i den för framtida köp.
Men på länge sikt är det ganska låg förtroende att 500 lappen kommer behålla sitt värde. Därför försöker folk hitta bättre investeringar att bevara sitt värde i, där Bitcoin är ett alternativ som på längre sikt visat sig vara väldigt bra investering.
Det är väl just därför de valutorna faller som stenar, det är inte mycket värt att kunna köpa något från Venezuela just nu. Men det är inte värdelöst, därför kommer inte valutan att vara värd noll.

Ditt svammel om förtroende för att en valuta skall behålla sitt värde har du ganska exakt noll belägg för. Var har du fått den teorin från?

Det här är förresten rätt så grundläggande valutateori, vad har du själv för ekonomikunskaper?
Citera
2025-11-26, 20:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ok, det kanske kunde bli så, men finns det några indikationer på att det kommer att komma en sådan valuta som har en begränsad mängd, inte kontrolleras av någon enskild entitet, etc?

Det som har talats om är stablecoins och CBDC:s, vilka är lika inflationära och centralstyrda som dagens fiatpengar.
I nuläget nej, men det finns inget som hindrar amazon eller aliexpress till exempel att skapa ett sådant monopol. Det krävs bara kontroll av en tillräckligt stor marknadsplats och en insikt om vad som kommer att hända.
Citera
2025-11-26, 20:50
Medlem
Citat:
I nuläget nej, men det finns inget som hindrar amazon eller aliexpress till exempel att skapa ett sådant monopol. Det krävs bara kontroll av en tillräckligt stor marknadsplats och en insikt om vad som kommer att hända.

Facebook försökte med Libra, som du kanske kommer ihåg. Den slogs snabbt ner i skorna av amerikanska staten, eftersom det fanns en central entitet att fokusera mot.

Att skapa en verkligt decentraliserad kryptovaluta är lättare sagt än gjort. Endast bitcoin är verkligen decentraliserad, skulle jag påstå, och inte ens den är perfekt därvidlag.

Jag vet inte ens hur det skulle gå till för ett företag eller en centralbank att skapa en verkligt decentraliserad valuta, och jag tror inte heller att det finns en ambition att skapa något som vederbörande inte har kontroll över.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-11-26 kl. 21:45.
Citera
2025-11-26, 20:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är väl just därför de valutorna faller som stenar, det är inte mycket värt att kunna köpa något från Venezuela just nu. Men det är inte värdelöst, därför kommer inte valutan att vara värd noll.

Ditt svammel om förtroende för att en valuta skall behålla sitt värde har du ganska exakt noll belägg för. Var har du fått den teorin från?

Det här är förresten rätt så grundläggande valutateori, vad har du själv för ekonomikunskaper?
Låt oss vara helt oeniga i vad som ger något ett värde. Vi kommer inte längre.
Citera
2025-11-26, 20:54
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Facebook försökte med Libra, som du kanske kommer ihåg. Den slogs snabbt ner i skorna av amerikanska staten, eftersom det fanns en cenyral entitet att fokusera mot.

Att skapa en verkligt decentraliserad kryptovaluta är lättare sagt än gjort. Endast bitcoin är verkligen decentraliserad, skulle jag påstå, och inte ens den är perfekt därvidlag.

Jag vet inte ens hur det skulle gå till för ett företag eller en centralbank att skapa en verkligt decentraliserad valuta, och jag tror inte heller att det finns en ambition att skapa något som vederbörande inte har kontroll över.
Hade jag kontrollerat ett större företag hade jag investerat tungt i en av de decentraliserade som redan finns och sedan gjort den till enda möjliga valutan att handla för.

Elon flörtade lite med den idén för ett tag sedan har jag för mig.
Citera
2025-11-26, 20:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Låt oss vara helt oeniga i vad som ger något ett värde. Vi kommer inte längre.
Så bara livets hårda skola då alltså?
Citera
2025-11-26, 21:06
Medlem
Jag har hitintills mest kritiserat Bitcoin och andra låtsaspengar som till slut kommer göra ett fåtal rika och många många fler utblottade.
Det säger ju sig själv att om en valuta kan öka utan någon som helst substans och för att det ”mineas” nya pengar aldrig kommer hålla i längden.
Om jag istället skall försöka vara konstruktiv och åtminstone hitta något positivt med virtuella valutor så är det enda jag enda jag kan tänka mig som skulle fungera är en virtuell valuta vars värde var baserat på en mix av dom största valutorna och guld.
Dvs en valuta som var hyfsat konstant, det skulle aldrig alla investerare och banker gå med på.
Dm tjänar mest pengar på att andra förlorar pengar.
Senast redigerad av BambuBengt 2025-11-26 kl. 21:20.
Citera
2025-11-26, 21:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Krypto är nytt, väldigt nytt, därför är det väldigt volatilt med stora svängningar både upp och ner.
Nej, så jävla nytt är det inte. Jag hade BTC redan 2016.
Citat:
Det vi kan konstatera är att krypto blir mer och mer accepterat som betalmedel, vissa länder har förutom sin egen valuta även Bitcoin som lagligt betalmedel.
Nej, knappast. Krypto av idag är inte ett betalmedel i seriös mening, snarare en gimmick
Citat:
Det utvecklas framåt och positivt!
Nu har även banker börjat hantera krypto, vilket var helt främmande för bara något år sedan.
Det går "positivt" så länge bubblan växer, sen får vi se hur positivt det blir.
Citat:
Idag har folk definitivt använt krypto som ett sätt att tjäna pengar, precis som aktier.
Du menar spekulerat i en prisuppgång. Aktier har en möjlighet till vinstutdelning, vilket saknas för valuta (fiat eller krypto).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in