Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Du pratade om "inget underligande värde".
Ja, man kan växla 500 lappen till varor och tjänster...fast bara i Sverige. Du kan göra detsamma med Bitcoin, eventuellt genom att mellanlanda i SEK även om det inte är ett måste.
Nej, du kan inte göra samma sak med bitcoin eller någon annan valuta, du måste först växla till sek, det är därför kronans värde fluktuerar jämfört med andra valutor beroende på vad marknaden anser om vår produktion och potential.
Det underliggande värdet är alltså ett monopol på den svenska marknaden.
Citat:
Skillnaden med 500-lappen jämfört med Bitcoin är snarare att värdet på 500-lappen späs ut över tid genom något som kallas "inflation".
En av Bitcoins stora värdepropositioner är att den har ett fixed supply och INTE späs ut.
Bitcoin har en massa positiva egenskaper som har gjort den attraktiv men till skillnad från valutor med ett monopol i botten har den inget värde i sig, den har bara ett värde för att många använder den.
Notera att jag också har investerat i bitcoin, jag är absolut inte motståndare till krypto i allmänhet.
Citat:
Är inte helt säker på dina kunskaper i ekonomi än så länge.
Jag är rätt hundra på att inte du är kvalificerad att bedöma mina ekonomikunskaper.