2025-11-26, 20:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Sara borde ju ha sett blodet då om hon blivit skjuten i huvudet av någon annan ? Alltså har hon skjutit men hon har inte sagt i rekonstruktion att hon skjutit ett påsittande skott som utredarna kommit fram till.

Ja det är enda förklaringen: Antingen ljuger Sara och hon gick först fram och drog upp överkastet över huvudet och sköt. Sedan gick hon ner i tvättstugan som hon alltid sagt och ångrade sig och gick upp igen för att kolla om hon verkligen var död. Och då sköt hon ett skott i höften.

Men Sara säger ju att hon först sköt mot kroppen på avstånd och träffade höften, sedan gick fram på vänstra sidan och sköt två gånger mot huvudet på ca 1-1,5 meters avstånd.

Och det stämmer inte med skottvinklarna. Hon har nästan blivit skjuten rakt uppifrån, lite snett nerifrån och mer från höger än från vänstra sidan av sängen.
Citera
2025-11-26, 20:04
Medlem
Citat:
Sara borde ju ha sett blodet då om hon blivit skjuten i huvudet av någon annan ? Alltså har hon skjutit men hon har inte sagt i rekonstruktion att hon skjutit ett påsittande skott som utredarna kommit fram till.

Dels hade ju offret täcket över huvudet och dels var det lite mörkt i rummet. Sedan är ju den nya teorin att hon skjutits i huvudet långt innan, vilket kan ha gjort att blödningen slutat när Sara Svensson är i rummet. Hon har dessutom varit bestämd med att hon höll ett avstånd på 2 meter från sängen. Detta kan vara förklaringar till att hon inte uppfattat blodet.
Citera
2025-11-26, 20:04
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det finns med i protokollet men det utreddes aldrig eller förklarades. Det tar ju lite tid för att bli en blodpöl under sängen. Den tekniska biten gällande just säng och sängkläder är knapphändig

Aha! Tack så mkt för infon 👍

Ja det känns som tidigare nämnts att man slarvar mkt med utredningen bara för att Sara erkände sig skyldig dagen efter mordet..
Citera
2025-11-26, 20:06
Medlem
Citat:
Här är rekonstruktionen med Sara

https://youtu.be/X7YC3QZWzW8?si=kMnFKw6vxxFUyZ0o

Det är en klippt version där polis och åklagare är bortklippta. Det finns ett original där polisen försöker få Sara att gå närmare när hon skjuter, men Sara menar att hon stod 1-1,5 m ifrån.
Citera
2025-11-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Dels hade ju offret täcket över huvudet och dels var det lite mörkt i rummet. Sedan är ju den nya teorin att hon skjutits i huvudet långt innan, vilket kan ha gjort att blödningen slutat när Sara Svensson är i rummet. Hon har dessutom varit bestämd med att hon höll ett avstånd på 2 meter från sängen. Detta kan vara förklaringar till att hon inte uppfattat blodet.

Kolla rekonstruktionen. Inte många rätt här.
Citera
2025-11-26, 20:12
Medlem
evertears1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nä, tror inte det nämns där.
Förlåt, det var under live-intervjun i Efter fem på TV4 igår. Hon bekräftade att hon har skjutit två personer och sa lite senare ”Jag vet vad jag har gjort mot Alexandra och Daniel”.
Citera
2025-11-26, 20:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertears1
Förlåt, det var under live-intervjun i Efter fem på TV4 igår. Hon bekräftade att hon har skjutit två personer och sa lite senare ”Jag vet vad jag har gjort mot Alexandra och Daniel”.

Ah, OK. Ändå svårt att förstå att hon var så rädd för att skjuta Alexandra när det verkade en barnlek att skjuta Daniel. Men kanske har sina orsaker.
Citera
2025-11-26, 20:17
Avstängd
Ksenia74s avatar
Sara säger ju nu i efterhand att hon hörde något som droppade när hon gick upp till rummet (Blodpölen) och att hon böjde sig och såg blodpölen under sängen. Men det finns inte med någon blodpöl i polisens förundersökning.
Citera
2025-11-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pngmq/helge-fossmo-overvager-soka-om-resning

Hm. Fossmos advokat säger föjande:

Man ska ha klart för sig att det var en mycket sjuk sektmiljö som ett antal människor levde i. Och det är ett antal personer som har haft olika misstankar emot sig inom ramen för den här förundersökningen som har avskrivits. Och jag tror att hade man inte mållåst så tidigt på Sara Svenssons uppgifter trots det skick hon var i så hade man kunnat titta lite bredare på det här och fått fram andra saker.

Även advokaten verkar ju skeptis till att Sara är mördaren. Eller?

Nej, han säger givetvis detta för att förbättra Helge Fossmos odds. Under rättegången drev ju Fossmos försvar linjen att Sara Svensson utfört morden, men att detta inte gjorts på inrådan av Helge Fossmo. Nu när dom nya uppgifterna kring Sara Svensson dykt upp så har ju det lett till två möjligheter för Helge Fossmo:
1. Sara Svensson frias för mordet, vilket betyder att Helge Fossmo "automatiskt" faller bort som anstiftare.
2. Sara Svensson frias för mordet, vilket gör att Helge Fossmo kan hänvisa till alternativ gärningsman och/eller anstiftare.

...det är väl därför advokaten säger som han gör!
Citera
2025-11-26, 20:28
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Såg intervjun med mördaren. För enligt mig är hon mördare oavsett. Andemeningen har varit densamma. Jag vet att det är lagvidrigt, men sådan är jag.

Hon verkar ju helt religionskadad?

Är där någon som vet hur många Helge spände på?
Citera
2025-11-26, 20:29
Medlem
Livremmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Då verkar du ha missat att hon inte ens blöder ur såret i höften. Jo, man skulle flyga upp om man blev skjuten när man sover. Man skulle inte gny lite och ligga kvar blickstilla.

Exakt kompis! Höftskottet är inte dödande eftersom Alexandra var död innan. Det kom inget blod heller eftersom hon redan blött ur.
Citera
2025-11-26, 20:30
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Exakt kompis! Höftskottet är inte dödande eftersom Alexandra var död innan. Det kom inget blod heller eftersom hon redan blött ur.
Vem sköt henne då? Helge? Den andre mannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in