2025-11-26, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är så mycket som inte stämmer i den här historien... Går runt på Plattan och fråga efter att få köpa ett vapen. Ingen kriminell skulle sälja ett vapen till en helt okänd tjej.
Nej, antngen hade hon blivit lurad eller så skulle de avläst henne som en okunnig provokatör, ett jailbait.
Citera
2025-11-26, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Mycket intressant läsning

https://www.magasinetparagraf.se/public/42769-del-3-22-punkter-som-friar-sara/

Intressant. Men artikeln innehåller en hel del felaktigheter.

Höftskottet till exempel.

Ett skott av det här slaget är inte dödande. Hade det varit det första skottet så hade Alexandra rimligen farit upp ur sängen vilt skrikande med blod forsande ur såret. Men det har hon inte alls gjort. Hon har legat helt still i sängen.

Så fungerar det inte i verkligheten. Låter mer som på film.

Och resonemanget kring erfarna våldsmän. Det har inte åldrats så bra.
Citera
2025-11-26, 01:09
Medlem
Dalulvens avatar
Det är en KONSPIRATION.

Herregud, den där JFK-filmen från 90-talet gjorde verkligen folk skadade.

Klockor kan inte gå fel och kroppar kan inte röra sig på oväntade sätt.

Det spelar ingen roll hur många bevis som finns, jorden är platt och man vill ha en sammansvärjning.

Mr X!
Citera
2025-11-26, 01:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen

Ett skott av det här slaget är inte dödande. Hade det varit det första skottet så hade Alexandra rimligen farit upp ur sängen vilt skrikande med blod forsande ur såret. Men det har hon inte alls gjort. Hon har legat helt still i sängen.

Då verkar du ha missat att hon inte ens blöder ur såret i höften. Jo, man skulle flyga upp om man blev skjuten när man sover. Man skulle inte gny lite och ligga kvar blickstilla.
Citera
2025-11-26, 01:18
Medlem
Citat:
Då verkar du ha missat att hon inte ens blöder ur såret i höften. Jo, man skulle flyga upp om man blev skjuten när man sover. Man skulle inte gny lite och ligga kvar blickstilla.
Jag har av någon anledning naft för mig att AF blev skjuten i huvudet. Det är ju det ställe de flesta tänker att man ska sikta mot om man vill att skottet ska vara säkert och snabbt dödande (något som inte alltid stämmer ens vid en direktträff mot huvudet)
Citera
2025-11-26, 01:26
Avslutad
Citat:

Att SS uppfattade det som att Alexandra gnydde till var väl gnissel från när kulan gick igenom de kraftiga höftbenen.
Citera
2025-11-26, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sara hävdade vid rättegången att hon hade lyckats, mer eller mindre,. tjata sig till att få köpa en revolver från någon knarkare eller kriminell på Plattan, trots att hon inte alls hörde hemma i den miljön och borde ha stuckit ut lika tydligt som en kanin bland gäss. "Jag var så desperat efter att skaffa ett vapen att jag til slut lyckades få till det", ungefär - helt på egen hand. Det här har alltid verkat som en svag punkt i hennes berättelse.

Kom dock ihåg att Plattan på den tiden var en stor marknad för olika typer av olagligheter. Inte som idag med civilsnutar och kameror. Men jag vet inte heller om jag riktigt tror på den delen av historien.
Citera
2025-11-26, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har av någon anledning naft för mig att AF blev skjuten i huvudet. Det är ju det ställe de flesta tänker att man ska sikta mot om man vill att skottet ska vara säkert och snabbt dödande (något som inte alltid stämmer ens vid en direktträff mot huvudet)

Enligt SS går hon in bestämt. Skjuter ett skott som träffar höften. Tar ett par steg fram och sen skjuter två skott som träffar huvudet. Och det hela tar några sekunder.
Citera
2025-11-26, 01:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Att SS uppfattade det som att Alexandra gnydde till var väl gnissel från när kulan gick igenom de kraftiga höftbenen.

Precis. Det kan ha varit alla möjliga ljud. Gnissel från sängen, eller metallfjädrar i madrassen.

Sen en intressant sak på rekonstruktionsvideon är att det står ett akvarium och bubblar och har sig i bakgrunden.
Citera
2025-11-26, 01:45
Medlem
Citat:
Enligt SS går hon in bestämt. Skjuter ett skott som träffar höften. Tar ett par steg fram och sen skjuter två skott som träffar huvudet. Och det hela tar några sekunder.
Okay, nu fattar jag- hade missat att hon först sköt mot höften, men minns tydligt att barnflickan vittnade om att hon hade skjutit ett par skott mot huvudet - "det är nästan alldeles tyst,, hon suckar till och jag förstår att nu dör hon". Åklagarna beskrev det som en klinisk avrättning. men det är klart att om det inte kom något blod från såret i höften så verkar det underligt, då antyder det att AF redan var död sedan en stund.
Citera
2025-11-26, 01:45
Medlem
-GGs avatar
Citat:

Fetade: detta måste man hålla med om.

Ett färskt exempel är mordet i Akalla, där islänningen prickade sitt offer med två skott i huvudet. Han var ingen erfaren våldsman eller yrkeskriminell.
Senast redigerad av -GG 2025-11-26 kl. 01:58.
Citera
2025-11-26, 01:54
Medlem
Obduktionsprotokollet visar att de två skotten mot huvudet var direkt dödande och att de orsakade kraftiga blödningar som utesluter att att Alexandra Fossmo redan var död när skotten avlossades. Det står skriver i Expressen 8 April 2021 av Fredrik Sjöshult. Sara Svensson dödade Alexandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in