Följande text är baserad på läkarens rekommendationer och egna upplevelser.
Jag omskar mig för ett tag sedan sedan (dag 14 idag) och tänkte dela med mig av mina upplevelser och tankar. Jag har också en del funderingar som jag tänkt ställa i slutet.
Jag har haft trång förhud hela livet. Det är inget som begränsat mig, jag har kunnat dra bak förhuden i slakt tillstånd och inte haft jätteproblem under sex heller, möjligtvis att förhuden åkte bak helt och ”fastnade” vilket kanske inte var en så angenäm känsla - men i övrigt ok!
Jag sökte vård under gymnasiet och fick då utskrivet kortisonsalva att smörja med några gånger om dagen och sedan få stånd för att dra över förhuden, minns att jag tyckte det var omständligt och jobbigt med salvan i kalsongerna så jag struntade mest i det.
Lät saken vara och i 20-årsåldern sökte jag igen hos VC för att återuppta någon slags behandling kring min trånga förhud. Jag fick tips att skriva egenremiss och fick snabbt tid hos urolog. Väl där blev gjordes en undersökning och han erbjöd mig att testa krämen igen eller att jag skulle göra en omskärelse. Jag åkte hem utan att ta något beslut och lät det sedan vara tills i år 2025.
Bosatt i ny stad tog jag därför kontakt direkt med en en urologimottagning. Jag fick en tid i våras för undersökning där vi pga min trånga förhud och korta sträng skulle göra en omskärelse, urologen (regler duktig och trygg man) föreslog anting hel eller partiell omskärelse. Jag själv hade ingen riktig åsikt utan tänkte att han skulle ta beslutet som var bäst för mig.
Operationen: jag åkte till mottagningen på morgonen. Jag hade duschat kvällen innan och samma morgon med descutan och tagit 2 paracetamol (ej ibuprofen då det är blodförtunnande). De sakerna var det enda som stod att jag skulle göra i min kallelse och hade utöver det inte koll på något alls. Jag visste inte hur lång tid ingreppet skulle tas, jag visste inte om jag skulle sövas eller få lokalbedövning, jag visste inte om jag skulle stanna kvar länge på mottagningen. Jag försökte googla men lät det vara och tänkte att det reder ut sig på plats. Väl där fick jag komma in i operationssalen, träffa läkaren som tyckte vi skulle göra hel omskärelse, jag fick trippel bedövning i roten, för att vi ”unga och friska” tenderar att känna smärtan ändå. Sedan fick jag ett skynke för ansiktet så jag slapp se massakern där nere. Jag kände att de höll på och pillade där men inte smärtan såklart - däremot kände jag några gånger hur det rann blod/vätska ner mot röven vilket var rätt otäckt. På under en timma var jag klar och påväg ut från mottagningen.
Blev ombedd att ta paracetamol mot smärtan när bedövningen skulle släppa vilket jag gjorde de första fyra dagarna. Jag tog smärtstillande var femte timma som man ska för att slippa känna smärtan om jag hade någon, så det gjorde jag och är mycket glad för.
Dag 2 skulle jag ta bort kompressen som satt fast runt stygnen under ollonet. Fyfan något av det värsta jag gjort.. Jag visste ju inte hur kompressen satt fast och när jag slog mig ner på toaletten för att försöka lirka loss skiten blev jag likblek, svimfärdig och höll på att spy. Jag försökte dra lite granna men känd att om jag fortsätter kommer jag fan dra loss hela kuken. Till slut hittade jag tejpningen som satt och höll fast kompressen och lyckades då försiktigt klippa upp den. Jag var då mycket nöjd över att jag inte försökt dra av kompressen då jag fick inse att den satt snurrad cirka 5 varv runt stygnen. Efter detta skulle jag duscha vilket jag gjorde utan besvär.
Sedan följde några dagar av ont, eller egentligen inte ont, mer obehagligt. Jag tycker det värsta är att ha kalsonger och känna hur stygnen trycks mot huden. Jag blev ombedd att smörja in ollon + stygn med vitt Vaselin flera gånger om dagen och att tvätta av kuken med vatten efter toabesök. Vaselinet har hjälpt mycket mycket trots att det fettat av sig på många av mina kalsonger. Men det är ju en skitsak.
Utöver vaselin och tvätt (jag var ledig veckan efter OP vilket var så skönt) så har första tiden gått bra. Det enda som jag tycker har varit lite jobbigt är när man får spontana erektioner. Satan vilket obehag alltså. Främst har jag vaknat på natten av att han vill hävda sig. Men också varit ordentligt kåt och sexuellt frustrerad det senaste, vilket inte är en nice kombo. Nu börjar dock erektionerna bli lite lätt sköna - det drar som lite gött i stygnen vilket provocerar en ganska nice känsla. Fast obehaget är ändå kvar liksom. Kan inte tänka mig hur skönt det kommer vara att få runka kuken och få spruta. Kommer vara galet skönt!
Tips till dig som ska omskära dig:
- Om du inte har briefs/Y-front så köp det. Så mycket skönare när kuken får ligga helt still av tighta kalsonger tycker jag.
- Jag hade inkontinensskydd första dagarna och fortfarande ibland. Det är skönt att vaselinet ligger kvar i skyddet under dagen och kan minska skavet mot kalsongerna.
- Köp vitt vaselin och smörj in varje dag! Flera gånger! Med rena händer!
- Tvätta med vatten efter toabesök, ta en hand och kasta över några gånger. Ta toapapper och krama om kuken för att torka den.
- Ta paracetamol regelbundet för att slippa smärtan första tiden.
- Kolla inte på porr.
Nu har jag bara några dagar kvar tills mina stygn ska börja försvinna och jag tycker faktiskt kuken är fin. Har ju kvar själva badringen under ollonet men kan verkligen se att min kuk kommer bli riktigt jävla sexig!
Jag undrar: kan någon som genomgått hel omskärelse dela med sig av bilder under läkningen? Jag har läst genom tråden här och hittar inget, har även läst på Reddit men där fanns bara bilder på färdigläkta. Jag vill se hur det kan se ut för andra under läkning iom att man själv inte har koll på hur det ska se ut.
PS. Går in på andra veckan nu och det går så bra! I helgen avtog svullnaden ordentligt och några stygn har börjat falla bort. Längtar tills jag kan runka honom dock..