2025-11-25, 17:04
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kanske borde skriva vad jag tycker om FC Rosengårds troligen kommande satsning, men är kluven och har ingen klar åsikt ännu.

Tycker spontant det är kul, att det kanske är bra för svensk damfotboll, men är generellt starkt emot utländskt ägandeskap i svensk fotboll. Så avvaktar med att vara positiv/negativ tills mer info kommer.

Vad innebär "ägarskap" här och hur kan det påverka laget bortsett från pengar In. Jag utgår ifrån att även damfotbollen omfattas av 51% regeln?

Sen blir jag lite nyfiken på Bex Smith då hon uppenbarligen är en mycket förmögen kvinna alternativt bara frontar Crux. Att satsa pengar på ett lag som Rosengård mäste handla mer om intresse att resa laget än en god investering.
Citera
2025-11-25, 17:51
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Vad innebär "ägarskap" här och hur kan det påverka laget bortsett från pengar In. Jag utgår ifrån att även damfotbollen omfattas av 51% regeln?

Sen blir jag lite nyfiken på Bex Smith då hon uppenbarligen är en mycket förmögen kvinna alternativt bara frontar Crux. Att satsa pengar på ett lag som Rosengård mäste handla mer om intresse att resa laget än en god investering.

Tydligen behåller Rosengård 52,63 % av rösterna och 10% av de ekonomiska rättigheterna. Spontant känns det som hyfsat deal. På sitt sätt beklagligt men ett litet, litet halmstrå i konkurrensen med MFF.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2025-11-25 kl. 17:54.
Citera
2025-11-25, 18:05
Medlem
Citat:
Tydligen behåller Rosengård 52,63 % av rösterna och 10% av de ekonomiska rättigheterna. Spontant känns det som hyfsat deal. På sitt sätt beklagligt men ett litet, litet halmstrå i konkurrensen med MFF.
håller inte med att avtalet är bra 10% tills 2050 är alldeles för låg(ska vara minst 50!) och vad händer om företaget slutar bry sig om rosengård då sitter rosengård i dålig sits och är tvungen att betala 90 procent av deras inkomst till dom med det sagt så gillar jag idén hoppas flera klubbar göra samma
Citera
2025-11-25, 23:30
Medlem
Flundran90s avatar
Känns ju helt huvudlöst att försöka göra nått kommersiellt med Rosengård, men det handlar mest om att odla talanger till FC Köpenhamn eller? Vore smartare om man vill uppnå något att satsa på typ Helsingborgs IF istället
Citera
2025-11-25, 23:46
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Känns ju helt huvudlöst att försöka göra nått kommersiellt med Rosengård, men det handlar mest om att odla talanger till FC Köpenhamn eller? Vore smartare om man vill uppnå något att satsa på typ Helsingborgs IF istället

Damlaget ska ju inte vara kopplat till FC Köpenhamn, utan ett nystartat multiklubbnätverk som än så länge bara verkar ha Montpellier (mitten/botten av franska ligan) färdigt. Oklart vilket lag de vill ha som sitt flaggskepp.
Citera
2025-11-26, 08:40
Medlem
Tycker det är svårt att förstå hur Rosengård skall delas upp. Blir det en renodlad uppdelning i två föreningar dam respektive herr, kommer det finnas kvar blandad verksamhet, och/eller kommer de delas upp i tre föreningar? Och vad händer med det damlag som spelar i Div 1?

Det är oerhört rörigt idag, liksom hos många andra. På U-nivå blandas det friskt och t ex har både MFF och Rosengård sammanslagna lag som heter i stil med ”Malmö FF/Malmö FF Akademi” och ”FC Rosengård/FC Rosengård 1917”.

Som jag förstår det är idag FC Rosengård 1917 en renodlad herrförening, förutom laget i Div 1 dam, medan FC Rosengård har vissa pojklag.

Gissar väl att det blir tre olika framöver:
FC Rosengård som är senior dam.
FC Rosengård 1917 som är senior herr.
FC Rosengård 1917 Ungdom som är en ren U-förening flick och pojk.

Dvs en del flick- och pojklag flyttas från FC Rosengård till FC Rosengård 1917. Men var hamnar Div 1 dam? Seniorlag i U-föreningen, läggs ned, ingår i FCK-köpet, eller ingår i Crux-köpet?

Och hur gör man med den röriga namnsättningen som konstant ger upphov till missförstånd? Byter man namn på något av lagen?
Skall köpen tolkas som att man splittrar en dubbelklubb i två separata klubbar?

Osv osv frågetecken… och då har jag inte ens gått in på delen om Rosengård siktar på toppen i Damallsvenskan, toppen i Europa, eller blir en feederklubb åt ett annat lag inom ”Crux-koncernen” och nöjer sig med att vara mittenlag. Och kommer FCK dam på något vis bli samarbetsklubb?

Många av svaren kommer ju nästa vecka.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-11-26 kl. 08:45.
Citera
2025-11-26, 16:38
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Lite info om Bex Smith och Crux

https://www.crux-sports.com/bex-bio
https://www.theguardian.com/football/2025/oct/02/montpellier-crux-sports-multi-club-ownership-bex-smith
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2025-11-26 kl. 16:40.
Citera
2025-11-27, 15:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Amanda Sundström förlänger med IK Uppsala till 208. Annars har det ryktats att Malmö FF varit på jakt efter henne. Positivt för Uppsala.
Citera
2025-11-28, 14:29
Medlem
Skapade ny tråd för 2026, och ner moderatorerna stänga den här.

(FB) Damallsvenskan (och lägre serier) 2026
Citera
2025-11-28, 17:28
Medlem
Citat:

Utöver de så finns koppligen till Smith via Seger. 7vs7 turneringen som rosengård spela i portugal. smith va turneringsledare för World sevens.

Hon är fd spelare och sedemera tjänsteman på fifa o sen konsult. Har plockat in pengar från bla gamla netflixchefer mm

Crux plan är att ha ett antal klubbar, streamlinea det kommersiella, operativa arbetssättet etc och på så sätt tjäna pengar över tid. ca 50 mille euro ska vara resta för investeringar. montpellier var först, de här måste vart i planerna länge då det registrerades ett UK bolag, dotterbolag till crux football vid namn crux football sweden redan 19 september.. har planer på tyskland, england o typ italien utöver skandinaiven o frankrike
Citera
2025-11-28, 18:40
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Hammarby värvar Rosenborgs lagkapten ( åtminstone har hon varit det periodvis) Elin Sörum. Hon är 25 år vilket känns rätt efter all satsning på att hela tiden värva ungt.

Sen frågetecknet. Hon är central mittfältare och ska konkurrera med Joramo, Miyagawa och Koivisto. Det kan tyda på att Joramo som har kontrakt fram till sommaren kan vara på väg ut. En andra fundering är att hon spelat mycket i flicklandslagen men inte gjort en enda A-landskamp.

Helhetsintrycket är ändå positivt och de norskor som tagits in Bajen och andra klubbar har ofta lyckats väl.
Citera
2026-06-26, 17:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Felpost
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-06-26 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in