2025-11-24, 22:07
Medlem
dubbelpost
Senast redigerad av Burkgurka 2025-11-24 kl. 22:09.
Citera
2025-11-24, 22:08
Medlem
FC Rosengård A-lag dam säljs till Crux. Dvs en bolagisering där Crux får den ekonomiska makten.

I alla fall om de får igenom förslaget:
https://www.fcrosengard.se/article/repat68-23jgd/view

(ej att förväxla med att herrlaget samtidigt säljs till FCKj
Citera
2025-11-24, 22:12
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
FC Rosengård A-lag dam säljs till Crux. Dvs en bolagisering där Crux får den ekonomiska makten.

I alla fall om de får igenom förslaget:
https://www.fcrosengard.se/article/repat68-23jgd/view

(ej att förväxla med att herrlaget samtidigt säljs till FCKj

läste fel
Senast redigerad av enlitenkorp 2025-11-24 kl. 23:00.
Citera
2025-11-24, 23:24
Medlem
Nu har vi 14 lag klara för Elitettan 2026. Men har alla ekonomi att vara kvar eller finns det nån klubb som kommer bli utbytt de närmaste veckorna?
Team TG känns väl ovisst och KIF Örebro. Säkert nått lag till där det jobbas hårt med ekonomin just nu.
Citera
2025-11-24, 23:49
Medlem
Mer om Crux:

https://www.theguardian.com/football/2025/oct/02/montpellier-crux-sports-multi-club-ownership-bex-smith

Det är alltså Bex Smith som är toppnamnet, som tidigare spelat för bland annat Sunnanå. Hon har alltså redan köpt Montpellier och nu troligen även Rosengård. Ytterligare tre klubbar skall tydligen köpas, så de verkar i 5 länder.

Finansiellt handlar det om en satsning på drygt en halv miljard kronor, men har svårt att tro att mer än 50 milj satsas i Rosengård. Låter mycket men det räcker ju bara 3 -4 säsonger om de går lika mycket minus som övriga topplag.
Citera
2025-11-25, 07:19
Medlem
Helt otroligt att media fortfarande missat den stora nyheten. De skriver fortfarande bara om FC Köpenhamn, men nog är Crux intåg i Rosengård dam en större nyhet. Oerhört märkligt, men de vaknar väl snart.
Citera
2025-11-25, 08:45
Medlem
Kanske borde skriva vad jag tycker om FC Rosengårds troligen kommande satsning, men är kluven och har ingen klar åsikt ännu.

Tycker spontant det är kul, att det kanske är bra för svensk damfotboll, men är generellt starkt emot utländskt ägandeskap i svensk fotboll. Så avvaktar med att vara positiv/negativ tills mer info kommer.
Citera
2025-11-25, 11:29
Medlem
Nu är klockan över 11 och media har fortfarande inte upptäckt den stora nyheten. Att denna tråden sover är väl en sak, men vad sysslar redaktionerna med?

Den kanske största nyheten inom svensk damfotboll på klubbnivå någonsin publicerades för 14-16 timmar sedan och ingen har upptäckt den.

För inte har jag läst fel? Rosengård köps av Crux som skall investera över en halv miljard fördelat på 5 klubbar.

Hallå. Vakna, Sverige!

Länken på nytt: https://www.fcrosengard.se/article/repat68-23jgd/view
Citera
2025-11-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trunken69
Nu har vi 14 lag klara för Elitettan 2026. Men har alla ekonomi att vara kvar eller finns det nån klubb som kommer bli utbytt de närmaste veckorna?
Team TG känns väl ovisst och KIF Örebro. Säkert nått lag till där det jobbas hårt med ekonomin just nu.

Hittar ingen tydlig kandidat, men lär väl klarna inom ett par veckor. Finns en del lag i lägre serier som valt att nedgradera sig men hittar inget från Elitettan eller Div1. Men det kanske blir någon. Om jag minns rätt var det inget lag som drog sig ur Elitettan inför förra säsongen och att det då var första gången på flera år som det skedde.

Hur som helst så har KIF Örebro tappat Bella Sember till Eskilstuna.

Verkar inte vara något bestämt om Mallbacken. De hade ju redan bekräftat att de skulle dra sig ur Elitettan men nu när de ändå åkte ur kanske de väljer Div 1 istället för att börja om i Div 3/4.
Citera
2025-11-25, 14:40
Medlem
Citat:
Nu är klockan över 11 och media har fortfarande inte upptäckt den stora nyheten. Att denna tråden sover är väl en sak, men vad sysslar redaktionerna med?

Den kanske största nyheten inom svensk damfotboll på klubbnivå någonsin publicerades för 14-16 timmar sedan och ingen har upptäckt den.

För inte har jag läst fel? Rosengård köps av Crux som skall investera över en halv miljard fördelat på 5 klubbar.

Hallå. Vakna, Sverige!

Länken på nytt: https://www.fcrosengard.se/article/repat68-23jgd/view

Lite egendomligt är det allt, men visar också en hel del på hur journalistik förs.
Väldigt riktat mot storstadsklubbars herrfotboll. Inte alls oförstående till det, men nog borde detta få tydligt mer utrymme.
Citera
2025-11-25, 14:52
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Kanske borde skriva vad jag tycker om FC Rosengårds troligen kommande satsning, men är kluven och har ingen klar åsikt ännu.

Tycker spontant det är kul, att det kanske är bra för svensk damfotboll, men är generellt starkt emot utländskt ägandeskap i svensk fotboll. Så avvaktar med att vara positiv/negativ tills mer info kommer.

Vad är det du framförallt är orolig för när det kommer till utländska ägare av svenska klubblag?
Citera
2025-11-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vad är det du framförallt är orolig för när det kommer till utländska ägare av svenska klubblag?

Jag har nog ingen annan förklaring än att jag vill bevara fotbollen som den alltid har varit. Troligen omöjligt, men jag helt enkelt bakåtsträvar. Utan att som sagt ha en konkret förklaring. Det man tycker behöver liksom inte alltid vara logiskt 😀

Skall ju tillägga att jag inte satt mig in i vad (det eventuella) köpet kommer innebära och egentligen inte har någon åsikt ännu. Jag bara ser nyheten som spännande och inväntar mer info.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-11-25 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in