2025-11-25, 16:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Intressant. Just att det börjar inifrån är jag övertygad om. "The kingdom of heaven is within." Min "story" handlar mycket om att jag vände mig inåt och började förändra mig själv, blev mer medveten om vad som är rätt och fel. Det var skapligt plågsamt ibland men nu känns det som att jag får skörda det jag sått. Förändringen är ett faktum och jag trivs betydligt bättre med det "nya jaget." Även responsen från omgivning är helt annorlunda
Det är så man måste göra, förändra sig själv, för andra har man inte makt att påverka. Som lärjunge till Jesus kan man bara presentera hans budskap efter bästa förmåga och sedan är det upp till var och en. Alla attraheras inte av Guds ord utan känner sig dömda av dem, för att man vill göra dåliga saker eller för att man lärt sig något annat än det Jesus undervisade om.
Citera
2025-11-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jodå, men du vände på budskapet. Självklart döms du inte till evigt straff om du smädar mig grovt, men den som fortsätter att smäda och förtala utan att ångra sig passar inte i Guds rike.

Ty om I förlåten människorna deras försyndelser, så skall ock eder himmelske Fader förlåta eder; — Matteus 6:14

Citat:
Jag läser också bibeln m.h.a helige anden och AskMeAboutJesus förklaring stämmer mer överens med min än vad din gör. Nee ni kanske inte tillber samma Gud? Vem vet? Det blir lite problematiskt när två st "frälsta" människor som båda är ledda av den helige anden läser bibeln på två olika sätt. Vem är det som har rätt egentligen? Vem av dem är inte "frälst" på riktigt osv. Vems sanning är den sanna sanningen?

"Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra." - 2 Timotheosbrevet 4:3

Det handlar inte om att AskMeAboutJesus endast tolkar Bibeln på ett annat sätt. Utan personen plockar bort så gott som hela Bibeln och väljer endast ut enstaka verser som tilltalar honom/henne och skapar sin egen doktrin/villolära utifrån detta.

Gud (YHWH/Jesus) har givit oss sitt inspirerade Ord i Bibeln just för att vi ska någonting att stå på och därmed undvika att bli vilseledda utav diverse villoläror ifrån andra andar.

"Jag är förvånad att ni så fort överger honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Det är bara några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men även om vi själva eller en ängel från himlen skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat, så ska han vara under förbannelse. Det vi redan har sagt säger jag nu igen: om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse.

Är det nu människor jag försöker få på min sida, eller Gud? Eller söker jag människors gillande? Hade jag fortfarande sökt människors gillande skulle jag inte vara Kristi tjänare."
- Galaterbrevet 1
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-11-25 kl. 16:51.
Citera
2025-11-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
"Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra." - 2 Timotheosbrevet 4:3

Det handlar inte om att AskMeAboutJesus endast tolkar Bibeln på ett annat sätt. Utan personen plockar bort så gott som hela Bibeln och väljer endast ut enstaka verser som tilltalar honom/henne och skapar sin egen doktrin/villolära utifrån detta.

Gud har givit oss sitt inspirerade Ord i Bibeln just för att vi ska någonting att stå på och därmed undvika att bli vilseledda utav diverse villoläror från Satan och från människor.

"Jag är förvånad att ni så fort överger honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Det är bara några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men även om vi själva eller en ängel från himlen skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat, så ska han vara under förbannelse. Det vi redan har sagt säger jag nu igen: om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse.

Är det nu människor jag försöker få på min sida, eller Gud? Eller söker jag människors gillande? Hade jag fortfarande sökt människors gillande skulle jag inte vara Kristi tjänare."
- Galaterbrevet 1
Men du gör ju samma sak just nu. Med ditt argumemt kan man vrida och vända på vad som helst och få det att framstå som att "motståndaren" har fel, för det står ju så i bibeln(villoläror). För mig är Jesus symbolen för ovillkorlig kärlek, att älska sig själv och sin nästa och Gud efter bästa förmåga. Om orden är 'levande' så kanske de är föränderliga ju mer man funderar över dem och försöker praktisera dem Alltså att innebörden blir tydligare för just dig.
Citera
2025-11-25, 17:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Gud har givit oss sitt inspirerade Ord i Bibeln just för att vi ska någonting att stå på och därmed undvika att bli vilseledda utav diverse villoläror ifrån andra andar.

- Galaterbrevet 1
Jag behöver inte läsa Bibeln på något särskilt sätt för jag har ingen religion, vare sig judendom, kristendom eller islam. Ingen kan hota eller straffa mig som svensk medborgare med grundlagens alla fri- och rättigheter.

Alla böcker är skrivna av människor och den som tror att Gud har sagt till människor att krossa barns huvuden mot klippor (Psaltaren 137:9) tror inte på Jesus fader i himlen eller på Jesus.

Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, — Johannes 3:19

Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:47-48

Kristna som tror på Jesus gläder sig åt att någon intresserar sig för Jesus budskap och vill diskutera det.
Citera
2025-11-25, 17:10
Medlem
Citat:
Det är så man måste göra, förändra sig själv, för andra har man inte makt att påverka. Som lärjunge till Jesus kan man bara presentera hans budskap efter bästa förmåga och sedan är det upp till var och en. Alla attraheras inte av Guds ord utan känner sig dömda av dem, för att man vill göra dåliga saker eller för att man lärt sig något annat än det Jesus undervisade om.
Så upplever jag de kristna som högljudast skriker om att Jesus älskar dem och att resten av världen är fördömda, art de har ert inre mörker som som de inte vill eller vågar möta, och det i sig ledet till "villoläror." Aja, jag påstår mig inte sitta med sanningen, det är bara så jag upplever det just nu och det kan komna att ändras i framtiden.
Citera
2025-11-25, 17:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så upplever jag de kristna som högljudast skriker om att Jesus älskar dem och att resten av världen är fördömda, art de har ert inre mörker som som de inte vill eller vågar möta, och det i sig ledet till "villoläror." Aja, jag påstår mig inte sitta med sanningen, det är bara så jag upplever det just nu och det kan komna att ändras i framtiden.
Vi två har alla fall det gemensamt att vi inte blir arga när någon citerar Jesus, eller hur? Många kristna ledare menar att Jesus blir feltolkad av vanliga människor och att endast utbildade experter kan tolka texterna rätt. Men Jesus menade tvärtom och talade just med vanligt folk.

Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. — Matteus 11:25

Jesus ord är katastrofalt underskattat. Det är Guds ord och är verksamt inom människor som lyssnar och tror, det är inte döda texter som i andra böcker.

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24
Citera
2025-11-25, 17:32
Medlem
Citat:
Jag behöver inte läsa Bibeln på något särskilt sätt för jag har ingen religion, vare sig judendom, kristendom eller islam. Ingen kan hota eller straffa mig som svensk medborgare med grundlagens alla fri- och rättigheter.

Alla böcker är skrivna av människor och den som tror att Gud har sagt till människor att krossa barns huvuden mot klippor (Psaltaren 137:9) tror inte på Jesus fader i himlen eller på Jesus.

Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, — Johannes 3:19

Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:47-48

Kristna som tror på Jesus gläder sig åt att någon intresserar sig för Jesus budskap och vill diskutera det.

Jesus cried and said, He that believeth on me, believeth not on me, but on him that sent me.* And he that seeth me seeth him that sent me.* I am come a light into the world, that whosoever believeth on me should not abide in darkness.* And if any man hear my words, and believe not, I judge him not: for I came not to judge the world, but to save the world.* He that rejecteth me, and receiveth not my words, hath one that judgeth him: the word that I have spoken, the same shall judge him in the last day.* For I have not spoken of myself; but the Father which sent me, he gave me a commandment, what I should say, and what I should speak.* And I know that his commandment is life everlasting: whatsoever I speak therefore, even as the Father said unto me, so I speak.

King James. Här tycker jag budskapet blir lite annorlunda. Men återigen till budordet han påstår är "life everlasting." dvs ovillkorlig kärlek(lätt att stava, svårt att 100% leva efter) Att inte stjäla, begå otrohetsbrott mm mm ingår i den ovillkorliga kärleken till sin nästa. Sen att dem som inte accepterar eller är mottager(av olika anledningar) budskapet ska upp i rättegång, där bevisen består i hur väl de levde efter Jesus ord dvs hur pass goda människor de var i Guds ögon. Det här rimmar ju inte med" 'ta emot Jesus eller torteras i svavelosande källor i all evighet." Så är iaf min tolkning och du nämnde ju samma sak och det var vad jag menade när jag sa att jag håller med. Därför kan jag gå igång ibland när folk försöker skrämma andra till underkastelse genom det "heliga ordet."
Citera
2025-11-25, 17:36
Medlem
Citat:
Men du gör ju samma sak just nu. Med ditt argumemt kan man vrida och vända på vad som helst och få det att framstå som att "motståndaren" har fel, för det står ju så i bibeln(villoläror). För mig är Jesus symbolen för ovillkorlig kärlek, att älska sig själv och sin nästa och Gud efter bästa förmåga. Om orden är 'levande' så kanske de är föränderliga ju mer man funderar över dem och försöker praktisera dem Alltså att innebörden blir tydligare för just dig.

Det där kommer ju ifrån New Age och är en villolära. Det låter bra och kittlar öronen men det är inte sant.

Gud är visserligen kärlek men inte bara.
"Helig helig helig" är Guds främsta beskrivning i Bibeln, inte "kärlek, kärlek, kärlek".

Gud är evig, Gud är kärlek, Gud är också Sanningen, Alpha och Omega.
Gud är också god och Gud är absolut rättvisa och rättfärdighet.

Gud är också ordningens Gud och han straffar synden och ondskan. Ljuset kan inte ha något gemensamt med mörkret.

Gud älskar oss med oändlig kärlek, absolut. Men han hatar synden och synden straffas, annars hade inte Gud varit rättvis.

När Jesus dog i vårat ställe på korset så uppenbarades både Guds rättvisa och Guds kärlek. Synden måste straffas, men Gud lade straffet på Jesus (sig själv) så att alla som tror skulle kunna få nåd. Han (som aldrig hade syndat), blev till vår synd på korset och dog i vårat ställe för att han älskar oss. Vi måste bara ta emot gåvan.

Gud kan inte förneka sig själv eller sin natur. Varken sin kärlek eller sin rättvisa dom och vrede över synden.

Hade inte Gud straffat synden/ondskan så hade inte Gud varit god eller rättvis.
Guds kärlek är inte den här new-age versionen utav "kärlek" som många verkar tro.
Att acceptera ondska och låta synd gå ostraffad är inte riktig kärlek. Det är en demonisk lögn.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-11-25 kl. 17:50.
Citera
2025-11-25, 17:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det där kommer ju ifrån New Age och är en villolära. Det låter bra och kittlar öronen men det är inte sant.

"Helig helig helig" är Guds främsta beskrivning i Bibeln, inte "kärlek, kärlek, kärlek".

Gud är också ordningens Gud och han straffar synden och ondskan. Ljuset kan inte ha något gemensamt med mörkret.

Gud älskar oss med oändlig kärlek, absolut. Men han hatar synden och synden straffas, annars hade inte Gud varit rättvis.

När Jesus dog i vårat ställe på korset så uppenbarades både Guds rättvisa och Guds kärlek. Synden måste straffas, men Gud lade straffet på Jesus (sig själv) så att alla som tror skulle kunna få nåd. Han (som aldrig hade syndat), blev till vår synd på korset och dog i vårat ställe för att han älskar oss. Vi måste bara ta emot gåvan.

Gud kan inte förneka sig själv eller sin natur. Varken sin kärlek eller sin rättvisa dom över synden.

Guds kärlek är inte den här new-age versionen utav "kärlek" som många verkar tro.
Att acceptera ondska och låta synd gå ostraffad är inte riktig kärlek. Det är en demonisk lögn.
Ingenting av det du skriver finns i evangelierna. Bara så att du vet.
Citera
2025-11-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ingenting av det du skriver finns i evangelierna. Bara så att du vet.

Jag baserar som sagt min teologi på hela Bibeln. Jag sätter mig inte, i högmod, över Guds Ord genom att välja och vraka efter min egen smak. Det skulle jag aldrig våga då allt sådant kommer dömas hårt.

Det var precis det ormen gjorde i lustgården. Han ifrågasätte Guds Ord och fick på så vis Adam och Eva att synda och orsaka fallet.

Jag kan bara be att du omvänder dig innan du står inför Herren.
Citera
2025-11-25, 18:07
Medlem
Citat:

Gud kan inte förneka sig själv eller sin natur. Varken sin kärlek eller sin rättvisa dom och vrede över synden.

Så kärlek är att straffa "ondskan?" och det är rättvist? Det går stick i stäv med att förlåta och älska sin fiende.
New age? Kittlar i öronen men är inte sant? Samma jäklar standardargument från en s.k kristen som målat in sig i hörnet. Guds ande är helige just för att den är kärlek, godhet och sanning, precis som du skrev. Ovllkorlig kärlek accepterar inte ondska, den motar bort den med sin blotta närvaro.
Citera
2025-11-25, 18:13
Medlem
Citat:
Jag baserar som sagt min teologi på hela Bibeln. Jag sätter mig inte, i högmod, över Guds Ord genom att välja och vraka efter min egen smak. Det skulle jag aldrig våga då allt sådant kommer dömas hårt.

Det var precis det ormen gjorde i lustgården. Han ifrågasätte Guds Ord och fick på så vis Adam och Eva att synda och orsaka fallet.

Jag kan bara be att du omvänder dig innan du står inför Herren.
Du verkar ju vara precis som de s.k "spirituella narcissistera" jag skrev om. Nu hotar dj med underkastelse inför din sanning annars kommer Herren döma dig till ditt helvete. Som de som drivet ut demoner i Jesus namn men vandrar den breda vägen som leder till förstörelse
Senast redigerad av SingleUnit 2025-11-25 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in