2025-11-25, 13:40
Medlem
outback4s avatar
Sara är oskyldig, hon har inte genen för att döda. Hon är ett manipulerat lättlurat offer. Den skyldige är högst troligt ÅW...say no more
Citera
2025-11-25, 13:53
Medlem
Är väl inte jätteinsatt i detta fallet heller som vissa här är.
Men det känns som en efterkonstruktion på något vis.
Hon minns inte - vilken mördare säger inte det?
Inte minst efter avtjänat straff när man behöver få en bättre bild av sig själv utåt.

200 sekunder tar upp detta och menar att det är konstigt att hon skjutit A och sen väntat drygt ett par timmar innan hon gått upp igen för att skjuta ett skott till och sen ta sig till 30-åringens hem och skjuta honom.
Jag vet inte, 1-2 timmar går snabbt. Adrenalinpåslag etc, försäkrar sig om att A är död, går till grannen och skjuter honom.
Det är trots allt S som införskaffat revolvern, hon har med berått mod gått upp i sovrummet och skjutit en sovande kvinna. (Även om det inte var hon som sköt de dödande skotten så trodde hon att hon sov) Förtydligar att denna "nya" förklaring känns väldigt mycket som en efterkonstruktion, även om det kom relativt tidigt i utredningen att hon var osäker etc.

Jag har inte sett klart hela 200 sekunder så jag får väl se klart och sen möblera om efter ny info, gissar jag. Att skotten kommer från ett annat håll betyder ju inget om hon varit i rummet två gånger.

Sen vill jag också tillägga att om det var som det var i serien som finns på tv4play så var ju S psykiskt nedbruten, över gränsen för hjärntvätt och då kan människor göra precis vad som helst.
Nog nu, ska se klart 200 sekunder!
Citera
2025-11-25, 14:04
Medlem
Utredningen leddes av kammaråklagare Elin Blank, som tidigare har valt att inte uttala sig. Till SVT Uppsala säger hon att hon nu ska gå igenom polisutredningen på nytt.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/knutby-aklagaren-kommer-ga-igenom-utredningen-pa-nytt
Citera
2025-11-25, 14:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Vem skulle ha ett motiv förutom Helge? Bara löjligt att tro nåt annat.

Men om SS frias från mord. Hur kan då även Helge dömas för anstiftan? Då måste ju allt rörande hans skuld prövas igen. Att han anstiftade någon annan.
Citera
2025-11-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det kan vara så här enkelt istället: Sara var bestämd att hon skulle skjuta ihjäl kvinnan och gick helt enkelt fram och sköt två påsittande skott i huvudet. Hon återvänder en bra stund senare för att säkerställa att hon är död och skjuter då ett skott i höften för att kolla. Hon vill sen inte riktigt stå för det och berättar en version som förmildrar hennes inblandning
Så kan det absolut ha gått till. Eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Om det här stämmer så pekar ju en hel del på att polis och åklagare medvetet undanhållit information för domstol och advokater i syfte att stärka misstankarna och möjligheten att få en fällande dom.
Och skiter man nu i den dömda kvinnan så är ju möjligheten att det begåtts ett rejält rättsövergrepp i sig självt en orsak till att ta upp det igen
Jobbigt ärende och kanske bekväma åklagare och utredare.
Kan också ha varit lätt att med S erkännande inte ifrågasätta om mordet kunde ha gått till på ett annat sätt.
Citera
2025-11-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnarlyknots
Har alltid tyckt att det var sjukt konstigt att Alexandra låg och sov med täcket över huvudet när Sara Svensson kom in. Vem sover med täcket över huvudet?

Sant !!
Sedan jag såg dokumentären på hbo så när Sara själv sa att det var konstigt att inte Alexsandra rörde på sig !
Där så tror jag i också att hon redan var död när Sara kom o sköt henne !
För det säger ju sig själv att ingen människa ligger stilla i sängen o blir skjuten ett antal gånger och inte rör på sig!
Citera
2025-11-25, 14:36
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag tyckte att allt verkade märkligt ifrån början. Jag läste och såg 12 avsnitt som Dick Sundewall gjort om Knutby i Paragraf.
https://apps.apple.com/app/id535886823?pt=9008&ct=iosChromeShare&mt=8

Jag fann det märkligt att Helge F sov i rummet bredvid sades det då men inte hörde något märkligt.

Det är bla därifrån 200 sekunder tagit uppgifter men inte bara därifrån.
Kl 17 idag intervjuas Sara Svensson i Efter Fem TV4
Citera
Medlem
MrBubss avatar
Det har luktat jävligt illa om detta fallet ända sedan det hände.

En ung, vilsen och nedtryckt tjej planerar inte att kallblodigt mörda två personer och dessutom försöker genomföra det till fullo utan någon personlig vinning överhuvudtaget.

Att hon har blivit utnyttjad, lurad och manipulerad är väl de flesta överens om.

Det bisarra är att dödsfallet av H*lges första fru inte togs på något större allvar i mordutredningen och mordförsöket.

Det var ett mycket starkt indicium och möjligt motiv till vad som senare hände, när det stod klart att H*lge inlett ett sexuellt förhållande med grannfrun.

ÅW lär lära vara en extremt dominant och manipulativ människa som utnyttjade härskarteknik för att få de flesta i församlingen att underordna sig henne och hennes behov, önskningar och befallningar.

Men den som hade alla möjliga motiv och önskemål om fruns/grannens död lyckades ju delvis undkomma det direkta ansvaret för deras öde genom att lura och manipulera S*ra att verkställa detta.

Han fick ju också en livstidsdom, men sanningen bakom dessa makabra dåd har ju egentligen aldrig riktigt klarlagts, men den som både önskade, ville och befallde detta var ju H*lge och ingen annan.
Citera
Medlem
Jag är helt säker, det är HF som skjutit ihjäl sin fru AF. HF sköt ihjäl sin fru för att vara säker på hennes död. Han får barnflickan att gå in I tron att döda AF för att på så sätt ta på sig mordet och HF går fri från mordet. Nu dömdes han dock för anstiftan.

1000% säker! jag ser framemot att läsa när även vårt kära rättssamhälle kommit fram till sanningen. Barnflickan har inte dödat någon människa. Den andra karln överlevde ju. Och det hade AF också gjort om inte HF varit in i rummet först. HF ville inte riskera att barnflickan missade eller backade ur. Han lyckades verkligen. Lurat rätten i 22 år, det är bra gjort ändå.
Citera
2025-11-25, 14:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusion
Utredningen leddes av kammaråklagare Elin Blank, som tidigare har valt att inte uttala sig. Till SVT Uppsala säger hon att hon nu ska gå igenom polisutredningen på nytt.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/knutby-aklagaren-kommer-ga-igenom-utredningen-pa-nytt

Hon är 50 idag alltså. Var runt 30 när hon ledde hela utredningen. Känns ju som en sådan utredning borde letts av en inte nästan helt nykläckt åklagare...
Citera
2025-11-25, 14:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men om SS frias från mord. Hur kan då även Helge dömas för anstiftan? Då måste ju allt rörande hans skuld prövas igen. Att han anstiftade någon annan.

Jo men han fick ju henne att åka dit med ett laddat vapen som hon sköt med? Vad är det om inte anstiftan till mord? Hon sköt ju för att döda även om Alexandra redan var död? Men om det inte var Helge? Vem kunde det då varit? Vem skulle gått med på ett mord förutom SS och hon var ju sjuk?
Citera
2025-11-25, 14:48
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vavadejasa

Jobbigt ärende och kanske bekväma åklagare och utredare.
Kan också ha varit lätt att med S erkännande inte ifrågasätta om mordet kunde ha gått till på ett annat sätt.
Absolut kan det vara så. Oavsett behöver det tas om för att se vilket av det som det är med tanke på det som framkommit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in