2025-11-25, 11:03
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kanske blir en mix mellan Trumps/Rysslands plan och EU.

Inga mixar. Jag tror Trump och Putin tar den ren, som det ska vara.
Senast redigerad av Tanach 2025-11-25 kl. 11:14.
Citera
2025-11-25, 11:04
Avstängd
Tanachs avatar
Fuck the EU
Citera
2025-11-25, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Fuck the EU

FUCK THE POLICE! =D

Man undrar om inte Ukraina kommer bajsa på dokumentet och sen ge det tillbaka till USA. Hade varit guld!
Citera
2025-11-25, 11:14
Avstängd
Citat:
Trump kommer att gå vidare med överenskommelsen med Putin, med eller utan EU. Som den amerikanska diplomaten Victoria Nuland en gång uttryckte det: "Fuck the EU."
Ja, precis. EU är i längden reducerade till ett gäng glorifierade städgummor på Uncle Sams triumfvagn. Så har det varit länge. Som Anders Borg litet sarkastiskt sade på en middag i USA förra året: "Ni startar krigen, och vi /dvs Europa/ får ta hand om flyktingar, återuppbyggnad och annat".

I en (förmodat) unipolär värld har Europa inget leverage gentemot sin Overlord USA. Och vart fjärde eller åttonde år måste kretsen av EU-politiker rita om sina egna kartor efter hur man ska hantera en ny amerikansk president. Naturligtvis hamnar man i en reaktiv position.

Det specfiellt ironiska med läget nu är att Brysselgänget i stort sett står och försvarar de linjer som den förra USA-administrationen körde efter. Man vill "out-Blinken Blinken" på egen hand, trots att det inte längre är Blinken och Biden som sitter i Vita huset (jag har hela tiden ansett att Blinken och Nuland var mycket mera pådrivande i fråga om Ukraina än Joe Biden). Det är förstås en lönlös strategi, och inte alls i Europas intresse.
Citera
2025-11-25, 11:18
Medlem
Citat:
Inga mixar. Jag tror Trump och Putin tar den ren, som det ska vara.

Nej ..Även om Trump vill det tror jag att det blir svårt. Båda sidor måste mötas halvvägs på något sätt för att ett fredsavtal ska hålla i längden… Problemet för EU/Ukraina är att Ryssland i dagsläget har större militär styrka, mer kontroll på marken och ett helt annat förhandlingsutrymme. Historiskt sett är det nästan alltid den starkare parten som dikterar villkoren i slutändan. Därför tror jag inte att Trumps förslag ensamt blir det vinnande avtalet, utan snarare en mix – men med tydliga inslag som gynnar Ryssland eftersom de sitter med fler kort på hand..
Citera
2025-11-25, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kanske blir en mix mellan Trumps/Rysslands plan och EU.
Så länge Kiev inte är beredda att ge efter i fråga om de mest väseentliga punkterna, dvs att avstå territorium och låsa dörren mot NATO-medlemskap, så fortsätter kriget oavsett vad Bryssel, Paris och London tycker om saken.

Dessa frågor är i stort sett inte med i de diskussioner som förs nu, man har skjutit dem åt sidan till framtida förhandlingar direkt mellan Ukraina och Ryssland. Naturligtvis kommer Ukrainas utrymme då att starkt påverkas av hur mycket USA är beredda att backa upp dem, militärt och politiskt.
Citera
2025-11-25, 11:26
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Kan jag läsa om det någonstans?

Slå upp förstasidan på Financial times, the Economist, politico eller The Telegraph. Eller se mitt tidigare inlägg i tråden.

Är väl bara euromaidanpress, united24media och dess medlöpare i Sverige som fortfarande har illusioner om något annat.
Citera
2025-11-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är ironiskt att självutnämnda "alfamän" konstant vill att Europa/Ukraina ska vika sig. Riktigt svagt.
Jag tror du har förväxlat Europa med EU. Ryssland är en del av Europa.
Citera
2025-11-25, 11:30
Avstängd
Tio mot ett på att Zelensky vid något tillfälle kommer att dra i handbromsen och säga: "Vi kan inte gå vidare med fortsatta förhandlingar förrän Moskva först går med på en villkorslös och bindande vapenvila" - precis som i somras alltså. Och Paris, London och Bryssel kommer att säga "Ja, just det!"
Citera
2025-11-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Så länge Kiev inte är beredda att ge efter i fråga om de mest väseentliga punkterna, dvs att avstå territorium och låsa dörren mot NATO-medlemskap, så fortsätter kriget oavsett vad Bryssel, Paris och London tycker om saken.

Dessa frågor är i stort sett inte med i de diskussioner som förs nu, man har skjutit dem åt sidan till framtida förhandlingar direkt mellan Ukraina och Ryssland. Naturligtvis kommer Ukrainas utrymme då att starkt påverkas av hur mycket USA är beredda att backa upp dem, militärt och politiskt.

Exakt så.. Ukrainas handlingsutrymme i slutändan helt beroende av hur mycket stöd USA faktiskt är beredda att ge. Europa kan tycka vad de vill och knipa käft, men om Kiev inte får tillräcklig amerikansk backning så försvagas deras position direkt när det väl blir direkta samtal mellan Ukraina och Ryssland. Och i sådana förhandlingar kommer den starkare parten som just nu är Ryssland ha betydligt större möjlighet att driva igenom sina krav..

Det är därför de känns så löjligt…Alla dessa möten, toppkonferenser och utkast till avtal ser bra ut på papper, men de förändrar inte verkligheten på marken.. Ukraina kan ha hur mycket diplomatiskt stöd som helst, men militärt är de pressade från alla håll och körda. Det är därför kriget känns löjligt i den meningen att alla låtsas som att Ukraina kan diktera villkor ..när alla vet att slutresultatet i hög grad kommer avgöras av den starkare parten.
Citera
2025-11-25, 11:49
Medlem
Alsenos avatar
Varför ska Ukraina dra ner byxan och vika ner sig för inkräktarna. I en förhandling gäller det att ge och ta. Ryssland har visat sig hela tiden att dom bara vill ta.
Citera
2025-11-25, 11:51
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Slå upp förstasidan på Financial times, the Economist, politico eller The Telegraph. Eller se mitt tidigare inlägg i tråden.

Är väl bara euromaidanpress, united24media och dess medlöpare i Sverige som fortfarande har illusioner om något annat.

Så länge du inte langar fram en länk som bokstavligt talat säger att ryssland har vunnit tror jag inte ett skit på vad du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in