2025-11-25, 10:03
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThereGoesRabbit
Ja precis, sjävklart är det skillnad mellan klasserna. Tror att även Hall har riks numera (vågar inte lova helt).

Men jag fick intrycket av att den avlidna kommit till Kumla från en annan klass 1 - alltså inte att han var "ny i början av sitt straff", så att säga. Men däremot ny på Kumla.

Kan dock ha fel så klart, för jag är bekant med miljön men ingen expert på något sätt.
är medbekant med miljön aav olika orsaker, han kaanske var på isoleringen då inte omöjligt, eller var en problem fången man inte kan ha ibland andra hur som helst.
Citera
2025-11-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Han kanske var en sån där snäll kille som ville bli fotbollsspelare men hamnade i dåligt sällskap.
Han har skakat staden i så pass många år, inte kunnat återvända till gävle då han e bannad av polisen men även halva staden letar efter honom då han är skyldig folk pengar men även ligger bakom en rad mord.
Citera
2025-11-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Har vi nått namn på killen?
eymen från gävle
Citera
2025-11-25, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Näää, det gör inte alla alls det...

Hur skulle det bli tror du med en totalt galen mördare utan hämningar överhuvudtaget, och en annan vanlig grov brottsling som sitter i samma cell💥

haha jag har suttit på 2 olika klass 1, har varit på dom två olika ställena i år vardera. Va snackar du om nu för tiden de är dubbelbeläggning 95% av ställena. Och tro mig de kan hamna en 20 årig 55kg snubbe med en 105kg psychokiller utan problem. Du tror dom bryr sig eller kan sätta folk hur som helst? man uppskattar ju också att 1/3 på klass 1 är psykopat. Där någon muckar, där någon blir nerklassad det rummet får man. Nu dom har slutat med att du får byta cell osv till vänner "klientkonstulation" så fint som horbarnen kallar de. Det är jävlliiigt sällan folk kommer in och får enkel cell för det existerar knappt längre som sagt..
Citera
2025-11-25, 10:13
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag såg en intervju från Hall nyligen med anstaltschefen. "Allt" var dubbelbelagt*sas det i videon. Kumla är väl riksmottagningen så du har en poäng plus det är svårare i Klass 1. Problemet är ju att vissa personer måste sitta själva

https://www.youtube.com/watch?v=inlDoHKn2CY&t=2555s

Intagna har en överrisk att vara sjuka och dåligt skick, men han var i endast 30 år. Självmord? Överdos? Det är mina gissningar

* Konstigt nog betyder det inte att allt är dubbelbelagt. Det betyder nog att allt som kan dubbelbeläggas är dubbelbelagt.
En jag känner satt hela förra året på halmstad klass 2, där var inte allt dubbelbelagt iaf, vore märkligt om det var så pppå hall, om det är så kommer vi nog se en hel del mord framöver då många på klass 1 är psykopatiska kallblodiga mördare ifrån början. Klass 3 däremor där är nästan allt dubbelbeläggning men där sitter ju mest saftpiloter och ekobrottslingar mm.
Citera
2025-11-25, 10:20
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkktuurik
Det är eymen ifrån gävle

Kan du styrka det? Är det en gängmedlem (är väl inte så vanligt med självmord bland dom)?

EDIT: Vet du om han fått knall till Kumla?
Senast redigerad av platyzma 2025-11-25 kl. 10:24.
Citera
2025-11-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
En jag känner satt hela förra året på halmstad klass 2, där var inte allt dubbelbelagt iaf, vore märkligt om det var så pppå hall, om det är så kommer vi nog se en hel del mord framöver då många på klass 1 är psykopatiska kallblodiga mördare ifrån början. Klass 3 däremor där är nästan allt dubbelbeläggning men där sitter ju mest saftpiloter och ekobrottslingar mm.

Jag är säker på att vad Anstaltschefen på hall menade i intervjun var att allt som kan dubbelbeläggas var det. Det innebär inte att alla bostadsrum har dubbelbeläggning.

De som sitter på klass 1 är ofta de som är rymningsbenägna/Möjlighet och begått relativt grova brott. Det behöver inte alls vara mord eller våldsbrott. Det är ett av skälen personer med dubbla medborgarskap eller med bra kontakter utomlands riskerar att hamna där i större utsträckning än bondsvenskar. Då de kan lättare hålla sig undan om de rymmer. Även de som ska utvisas efter avtjänat brott riskerar att klassas upp. Dessutom om du börjar dumma dig i en lägre klass riskerar du att hamna högre upp i systemet.

Det är ju placeringsenheten som avgör vilken anstalt och vilken klass personen ska sitta på. Anstalten bestämmer i samspråk med plavd vilken avdelning personen hamnar på.

Risken för brott på anstalt ex mord har ökat. Även risken för självmord har nog ökat med dubbelbeläggningarna.

Som jag sa innan jag tror detta fall. Jag tror 1 och 2 står för 90 procent chans

1 Sjukdom/överdos

2 Självmord

3 Annat dvs Mord eller olycka.

Nu vet jag inte hur lätt det är att få in droger på en Klass 1. Men det kan inte vara omöjligt. På klass II och III är det relativt enkelt.
Citera
2025-11-25, 10:38
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
haha jag har suttit på 2 olika klass 1, har varit på dom två olika ställena i år vardera. Va snackar du om nu för tiden de är dubbelbeläggning 95% av ställena. Och tro mig de kan hamna en 20 årig 55kg snubbe med en 105kg psychokiller utan problem. Du tror dom bryr sig eller kan sätta folk hur som helst? man uppskattar ju också att 1/3 på klass 1 är psykopat. Där någon muckar, där någon blir nerklassad det rummet får man. Nu dom har slutat med att du får byta cell osv till vänner "klientkonstulation" så fint som horbarnen kallar de. Det är jävlliiigt sällan folk kommer in och får enkel cell för det existerar knappt längre som sagt..

Väldigt bra att du som har erfarenhet och kunskap delar med dig i tråden (ärligt menat alltså, trots att vi har olika vokabulär och val av ord).

Men då kanske min funderingen stämde, åtminstone till viss del, att en nyankommen till en anstalt får en singelcell utan vidare? Förstår jag dig rätt då?

För min erfarenhet är inte från insidan, utan som anhörig till en intagen.
Citera
2025-11-25, 10:42
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är säker på att vad Anstaltschefen på hall menade i intervjun var att allt som kan dubbelbeläggas var det. Det innebär inte att alla bostadsrum har dubbelbeläggning.

De som sitter på klass 1 är ofta de som är rymningsbenägna/Möjlighet och begått relativt grova brott. Det behöver inte alls vara mord eller våldsbrott. Det är ett av skälen personer med dubbla medborgarskap eller med bra kontakter utomlands riskerar att hamna där i större utsträckning än bondsvenskar. Då de kan lättare hålla sig undan om de rymmer. Även de som ska utvisas efter avtjänat brott riskerar att klassas upp. Dessutom om du börjar dumma dig i en lägre klass riskerar du att hamna högre upp i systemet.

Det är ju placeringsenheten som avgör vilken anstalt och vilken klass personen ska sitta på. Anstalten bestämmer i samspråk med plavd vilken avdelning personen hamnar på.

Risken för brott på anstalt ex mord har ökat. Även risken för självmord har nog ökat med dubbelbeläggningarna.

Som jag sa innan jag tror detta fall. Jag tror 1 och 2 står för 90 procent chans

1 Sjukdom/överdos

2 Självmord

3 Annat dvs Mord eller olycka.

Nu vet jag inte hur lätt det är att få in droger på en Klass 1. Men det kan inte vara omöjligt. På klass II och III är det relativt enkelt.
håller med om nästan alltvdu skriver du har koll.

Klass 1 sitter de som har långa straff är min mening sedan om de bedöms vara allt för rymningbenägna och ha kontakter hamnar man ju på fenix ett högsäkerhetsfängelse i själva fängelset.

har du varit inne på en hög klass 2 någongång? alltså det är inte lätt rymma därifrån, och det händer ju nästan aldrig heller så eller när hände det senast?
Citera
2025-11-25, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThereGoesRabbit
Väldigt bra att du som har erfarenhet och kunskap delar med dig i tråden (ärligt menat alltså, trots att vi har olika vokabulär och val av ord).

Men då kanske min funderingen stämde, åtminstone till viss del, att en nyankommen till en anstalt får en singelcell utan vidare? Förstår jag dig rätt då?

För min erfarenhet är inte från insidan, utan som anhörig till en intagen.

Kan säga att isoleringen är överfull och där sitter folk som inte vågar gå till avdelning, och nej du får inte singel det är lotteri och chansen att få singel är 1/1000.
Citera
2025-11-25, 10:45
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkktuurik
eymen från gävle
Eymen vadå? och vad är han dömd för?
Citera
2025-11-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder

Va! Måste klienterna dela cell! Det är ju för jävligt! Dessa fina människor, Sveriges framtid som gjort så mycket för landet, för sina medmänniskor, allt för att bli falskt anklagade och sedan slängd i fängelse bara för att ha mördat eller våldtagit någon. Det är dags för alla som går till jobbet varje dag och betalar skatt att rösta fram ett parti som tar de stackars utsatta fångarnas parti.

Eller så skickar vi packet till ett arbetsläger i Sibirien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in