Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
En jag känner satt hela förra året på halmstad klass 2, där var inte allt dubbelbelagt iaf, vore märkligt om det var så pppå hall, om det är så kommer vi nog se en hel del mord framöver då många på klass 1 är psykopatiska kallblodiga mördare ifrån början. Klass 3 däremor där är nästan allt dubbelbeläggning men där sitter ju mest saftpiloter och ekobrottslingar mm.
Jag är säker på att vad Anstaltschefen på hall menade i intervjun var att allt som kan dubbelbeläggas var det. Det innebär inte att alla bostadsrum har dubbelbeläggning.
De som sitter på klass 1 är ofta de som är rymningsbenägna/Möjlighet och begått relativt grova brott. Det behöver inte alls vara mord eller våldsbrott. Det är ett av skälen personer med dubbla medborgarskap eller med bra kontakter utomlands riskerar att hamna där i större utsträckning än bondsvenskar. Då de kan lättare hålla sig undan om de rymmer. Även de som ska utvisas efter avtjänat brott riskerar att klassas upp. Dessutom om du börjar dumma dig i en lägre klass riskerar du att hamna högre upp i systemet.
Det är ju placeringsenheten som avgör vilken anstalt och vilken klass personen ska sitta på. Anstalten bestämmer i samspråk med plavd vilken avdelning personen hamnar på.
Risken för brott på anstalt ex mord har ökat. Även risken för självmord har nog ökat med dubbelbeläggningarna.
Som jag sa innan jag tror detta fall. Jag tror 1 och 2 står för 90 procent chans
1 Sjukdom/överdos
2 Självmord
3 Annat dvs Mord eller olycka.
Nu vet jag inte hur lätt det är att få in droger på en Klass 1. Men det kan inte vara omöjligt. På klass II och III är det relativt enkelt.