2025-11-25, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Va! Måste klienterna dela cell! Det är ju för jävligt! Dessa fina människor, Sveriges framtid som gjort så mycket för landet, för sina medmänniskor, allt för att bli falskt anklagade och sedan slängd i fängelse bara för att ha mördat eller våldtagit någon. Det är dags för alla som går till jobbet varje dag och betalar skatt att rösta fram ett parti som tar de stackars utsatta fångarnas parti.

Eller så skickar vi packet till ett arbetsläger i Sibirien?

Ja som du vill, jag har inte klagat jag fyllde på med information. Har du någon åsikt kring det också eller? Har du verkligen tid med att skriva och gnälla som en liten tant här utan att göra någonting mer åt saken? inte så du står och gör något aktivt åt detta problem utan drar slutsatser som en liten åsna kan räkna ut. Om någon gör någonting dåligt ska de spegla i att det blir bättre för landet oavsett utfall? Ah du hamnar väll med dom som våldtagit om du någon gång hamnar i denna situation som många andra gör. För på vanlig avdelning lär du inte överleva med den mentaliteten.
Citera
2025-11-25, 11:02
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är säker på att vad Anstaltschefen på hall menade i intervjun var att allt som kan dubbelbeläggas var det. Det innebär inte att alla bostadsrum har dubbelbeläggning.

De som sitter på klass 1 är ofta de som är rymningsbenägna/Möjlighet och begått relativt grova brott. Det behöver inte alls vara mord eller våldsbrott. Det är ett av skälen personer med dubbla medborgarskap eller med bra kontakter utomlands riskerar att hamna där i större utsträckning än bondsvenskar. Då de kan lättare hålla sig undan om de rymmer. Även de som ska utvisas efter avtjänat brott riskerar att klassas upp. Dessutom om du börjar dumma dig i en lägre klass riskerar du att hamna högre upp i systemet.

Det är ju placeringsenheten som avgör vilken anstalt och vilken klass personen ska sitta på. Anstalten bestämmer i samspråk med plavd vilken avdelning personen hamnar på.

Risken för brott på anstalt ex mord har ökat. Även risken för självmord har nog ökat med dubbelbeläggningarna.

Som jag sa innan jag tror detta fall. Jag tror 1 och 2 står för 90 procent chans

1 Sjukdom/överdos

2 Självmord

3 Annat dvs Mord eller olycka.

Nu vet jag inte hur lätt det är att få in droger på en Klass 1. Men det kan inte vara omöjligt. På klass II och III är det relativt enkelt.

Fast i dagsläget vill jag mena att det är omöjligt att rymma från en klass 1?

Efter Tony Olssons rymning (vilket är många år sedan) så säkrade man upp ordentligt. Jag förstår inte ditt inlägg riktigt - menar du att ett skäl till att hamna på en klass 1 har sin grund i hur många medborgarskap man har, och inte strafftiden/det faktiskt brottet man begått?

För är det så du menar så är du ute och cyklar ganska rejält.
Citera
2025-11-25, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
håller med om nästan alltvdu skriver du har koll.

Klass 1 sitter de som har långa straff är min mening sedan om de bedöms vara allt för rymningbenägna och ha kontakter hamnar man ju på fenix ett högsäkerhetsfängelse i själva fängelset.

har du varit inne på en hög klass 2 någongång? alltså det är inte lätt rymma därifrån, och det händer ju nästan aldrig heller så eller när hände det senast?

Ja. Även direktrymningar från klass 2 med svagare skalskydd är numera sällsynta. Men risken lär öka nu. Före början av 2000-talet var det mycket vanligare. Men Rymma från Fenix kan du nog glömma, Klass 1 möjligt men mycket svårt. Det rymdes nyligen (Sep) från Boråsanstalten (Häktet). Rymlingarna verkar ju ha varit felplacerade. Och med överbeläggningarna så ökar risken för felplaceringar.

Att placera intagna på rätt plats är det viktigaste sättet att undvika rymningar, våld och dödsfall*. Innan man införde en centralplaceringsenhet, som hade ansvar, så hände det att anstalterna bytte fångar med varandra. De kohandlade med varandra.

*Så frågan är kunde man ha undviket detta dödsfall genom ha placera honom bättre eller haft övervakning?
Citera
2025-11-25, 11:06
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Kan säga att isoleringen är överfull och där sitter folk som inte vågar gå till avdelning, och nej du får inte singel det är lotteri och chansen att få singel är 1/1000.

Ja, precis - jag såg att jag skrev lite otydligt men jag menar precis samma som du. Singelcell är inget "man bara får" hur som helst, för att man ber om det liksom.
Citera
2025-11-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Ja som du vill, jag har inte klagat jag fyllde på med information. Har du någon åsikt kring det också eller? Har du verkligen tid med att skriva och gnälla som en liten tant här utan att göra någonting mer åt saken? inte så du står och gör något aktivt åt detta problem utan drar slutsatser som en liten åsna kan räkna ut. Om någon gör någonting dåligt ska de spegla i att det blir bättre för landet oavsett utfall? Ah du hamnar väll med dom som våldtagit om du någon gång hamnar i denna situation som många andra gör. För på vanlig avdelning lär du inte överleva med den mentaliteten.

Jag kommer inte hamna på någon "vanlig avdelning" då jag inte kommer göra något "åt saken". För då hamnar man på en "annan avdelning". Se vad som hände med "Lasermannen". Han försökte. Sjukt dåligt sätt att försöka dock.

Skickar vi ut allt jävla pack som inte har i landet att göra så är dock saken löst, i "ett nafs"!
Citera
2025-11-25, 11:07
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ja. Även direktrymningar från klass 2 med svagare skalskydd är numera sällsynta. Men risken lär öka nu. Före början av 2000-talet var det mycket vanligare. Men Rymma från Fenix kan du nog glömma, Klass 1 möjligt men mycket svårt. Det rymdes nyligen (Sep) från Boråsanstalten (Häktet). Rymlingarna verkar ju ha varit felplacerade. Och med överbeläggningarna så ökar risken för felplaceringar.

Att placera intagna på rätt plats är det viktigaste sättet att undvika rymningar, våld och dödsfall*. Innan man införde en centralplaceringsenhet, som hade ansvar, så hände det att anstalterna bytte fångar med varandra. De kohandlade med varandra.

*Så frågan är kunde man ha undviket detta dödsfall genom ha placera honom bättre eller haft övervakning?
håller med men borås rymningen skedde väl från ett tillfälligt byggt häkte?

Var det självmord så hade en annan placering kunnat rädda honom finns övervakade psykavdelningar på bla norrtälje och skogome vet jag tex.

Var det naturliga orsaker är jag skeptisk till placeringen spelat roll.
Citera
2025-11-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThereGoesRabbit
Fast i dagsläget vill jag mena att det är omöjligt att rymma från en klass 1?

Efter Tony Olssons rymning (vilket är många år sedan) så säkrade man upp ordentligt. Jag förstår inte ditt inlägg riktigt - menar du att ett skäl till att hamna på en klass 1 har sin grund i hur många medborgarskap man har, och inte strafftiden/det faktiskt brottet man begått?

För är det så du menar så är du ute och cyklar ganska rejält.

Jag vet att

1 Strafftid

2 Rymningsbenägenhet

3 annat (Bråkig mm)

spelar roll

Men till ex skulle du sitta på en klass III men är rymningsbenägen så hamnar du på en II. Så ett rattfyllo hamnar inte på Klass 1 för han råkar vara amerikan. Det samma gäller nedåt. Livstidare mm som sköter sig flyttas ned i systemet om de sköter sig.
Citera
2025-11-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
håller med men borås rymningen skedde väl från ett tillfälligt byggt häkte?

Var det självmord så hade en annan placering kunnat rädda honom finns övervakade psykavdelningar på bla norrtälje och skogome vet jag tex.

Var det naturliga orsaker är jag skeptisk till placeringen spelat roll.

Håller med om det sista. Vet inte om det var tillfälligt byggt häkte. Jag vet att det klagades om att de som rymde var rymningsbenägna, så de skulle ha placerats på ett säkrare häkte.

Vi vet ju inte vad som har hänt. Det är problemet. Jag reagerar över att han var 30årsåldern. Så naturliga orsaker? Även om om kriminella generellt är mer sjukliga än normalbefolkningen.
Citera
2025-11-25, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Jag kommer inte hamna på någon "vanlig avdelning" då jag inte kommer göra något "åt saken". För då hamnar man på en "annan avdelning". Se vad som hände med "Lasermannen". Han försökte. Sjukt dåligt sätt att försöka dock.

Skickar vi ut allt jävla pack som inte har i landet att göra så är dock saken löst, i "ett nafs"!

Jag vet att du inte kommer göra någonting åt saken för du sitter på internet och gnäller om uppenbarliga problem som vem som helst kan se. Men gnäll på så får vi se om det löser sig, tack för din samverkan mot all kriminalitet!
Citera
2025-11-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Näää, det gör inte alla alls det...

Hur skulle det bli tror du med en totalt galen mördare utan hämningar överhuvudtaget, och en annan vanlig grov brottsling som sitter i samma cell💥

Skulle bli jättebra.
Citera
2025-11-25, 11:34
Medlem
Skurkssons avatar
Skulle itne förvåna mig om det är Kriminalvårdens fel, latare och mer respeklösa människor får man leta efter. https://infoandopinion.wixsite.com/prison
Citera
2025-11-25, 11:41
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Håller med om det sista. Vet inte om det var tillfälligt byggt häkte. Jag vet att det klagades om att de som rymde var rymningsbenägna, så de skulle ha placerats på ett säkrare häkte.

Vi vet ju inte vad som har hänt. Det är problemet. Jag reagerar över att han var 30årsåldern. Så naturliga orsaker? Även om om kriminella generellt är mer sjukliga än normalbefolkningen.
de grep ju de där tmtarna som rymde i borås ganskaa fort så även om de var rymningsbenägna så hade de ingen plan vart de skulle ta vägen överhuvudtaget.

jag tror det är 50/50 mella naturlig orsak och självmord, jag känner till många 30 åringar dött av naturliga orsaker, däremot är det inte vanligt och det talar ju för självmord.

Vi får se om de släpper mera nfo framöver vid självmord gör de inte alltid det dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in