2025-11-24, 16:08
Medlem
GustavAdams avatar
Går det att knacka loss den övre metallprpfilen på en ELFA-skjutdörr från dörrspegeln/skivan?
De kanske är limmade så att spegeln går sönder i stället för att metallprofilen lossnar?
Jag har dörrar som är felfria och kan återanvändas men de behöver vara ca 5 mm lägre för att löpa fritt på/i skensystemet. D.v.s kapas så de blir 5 -10 mm lägre.
Citera
2025-11-24, 16:16
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Går det att knacka loss den övre metallprpfilen på en ELFA-skjutdörr från dörrspegeln/skivan?
De kanske är limmade så att spegeln går sönder i stället för att metallprofilen lossnar?
Jag har dörrar som är felfria och kan återanvändas men de behöver vara ca 5 mm lägre för att löpa fritt på/i skensystemet. D.v.s kapas så de blir 5 -10 mm lägre.
Är det inte enklare att fräsa ut 5 mm där tak eller golvskenan sitter?
Citera
2025-11-24, 16:30
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Är det inte enklare att fräsa ut 5 mm där tak eller golvskenan sitter?
Fräsa i gipstak - nej tack.
Fräsa i parkettgolv - helst inte.
Citera
2025-11-24, 19:35
Medlem
killawifes avatar
De är limmade. Du kan nog få loss skenan ändå om du värmer limmet med en värmepistol.
Citera
2025-11-24, 20:53
Medlem
jtds avatar
värmepistol eller sandpapper i karmen. använd maskin helst för undvika 5 dagars jobb. lycka till
Citera
2025-11-24, 21:03
Medlem
tnems avatar
Hur tar man bort 5 mm på en spegel?
Citera
2025-11-25, 13:32
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De är limmade. Du kan nog få loss skenan ändå om du värmer limmet med en värmepistol.
Hur gjorde du när du lossade skenan?
Citera
2025-11-25, 13:33
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
värmepistol eller sandpapper i karmen. använd maskin helst för undvika 5 dagars jobb. lycka till
Sandpapper i karmen???
Citera
2025-11-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur tar man bort 5 mm på en spegel?

Går inte. Om det inte går att sänka 5mm via löphjulen i botten så skulle jag säga att det är
inte görbart. Eller om en glasmästare har utrustning för att kapa 5mm
Citera
2025-11-25, 17:22
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Går inte. Om det inte går att sänka 5mm via löphjulen i botten så skulle jag säga att det är
inte görbart. Eller om en glasmästare har utrustning för att kapa 5mm
Har du tagit isär en ELFA-dörr eller svarar du bara ändå, i brist på annat att göra?
Citera
2025-11-25, 17:33
Medlem
Citat:
Vilken variant är det? Är det en spegel över hela eller uppdelat på typ 4 st?
Jag har byggt om motsvarande från ikea genom att ta isär den och kapa de vertikala och översta inlägget. För den finns instruktion på ikea.

Är det typ den här?
https://cdn.ipaper.io/iPaper/Papers/4a0ac8cf-5644-4d35-80c5-a88206ee1091/Download.pdf?response-content-disposition=attachment;filename=Assembly-ELFA-Slidingdoors-Allmodels-A ll-markets.pdf&Policy=eyJTdGF0ZW1lbnQiOlt7IlJlc291cmN lIjoiaHR0cHM6Ly9jZG4uaXBhcGVyLmlvL2lQYXBlci9QYXBlc nMvNGEwYWM4Y 2YtNTY0NC00ZDM1LTgwYzUtYTg4MjA2ZWUxMDkxLyoucGRmKiI sIkNvbmRpdGlvbiI6eyJEYXRlTGVzc1RoYW4iOnsiQVdTOkVwb 2NoVGltZSI6MTc2NDE3NDQxNn19fV19&Signature=A6WSHiE7 8HUJf04jJMJHFTZLYNZLQR9NEDpA1naNkWDnVZ0UUB-31-ETkYHIxxeJqcv4Hfov8kSmELN3Il7~BVeCrF f4WzbK-i3b1cmYn1N2sOG4Yr0NQY7TNVLNIipKfyvSFnOp~1jXHFVGTID N6XWhv9kxOBsvPfkAM4Hn3ss_&Key-Pair-Id=APKAIPGQN6BDBMBZ2LCA

Har såna i ett annat rum och de kom färdiga.
Citera
2025-11-25, 17:44
Medlem
jtds avatar
Citat:
Sandpapper i karmen???

ja slipa karmen vars den ska in annars ge upp ingen idé beställ rätt nästa gång om taket är för lågt. sälj den på blocket o inhandla i rätt storlek blir bra tror jag. stor risk detta jobb.. annars återkom gärna med resultat om du lyckas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in