Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-11-19, 23:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har haft många boenden i mitt vuxna liv och bott i ett par lägenheter med öppen planlösning.

Hur kan man egentligen ha kommit på något så dumt? Vardagsrum + kök + ev. avställningsyta + ev. hall i ett och samma rum är otroligt störande, om en lagar mat och en annan vill koppla av så krockar man givetvis. Känns som hela lägenheten blir nån slags studio där man äter, sover och gör annat i en jättelokal.

Förstår ju att man sparar kvm-yta om det gäller en väldigt liten lägenhet, typ 20 kvm, då behöver man komprimera så mycket som möjligt och ett extrarum för kök spränger snabbt den ytan. Men i större lägenheter med öppen planlösning är köket ofta enormt stort, hade man byggt köket separat på samma yta hade det gått ihop utan problem.

Står inte ut med öppen planlösning, som typ alla nya lägenheter sedan ca 20 år är byggda utifrån, finns det ens nån som gillar det?

Gillar man dörrar, avskildhet och dålig ytplanering så rekommenderar jag en funkis lägenhet. I min gamla fanns det fler dörrar än rum.
Citera
2025-11-20, 08:49
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag föredrar öppen planlösning.

Primärt p.g.a den sociala aspekten, möjligheten att interagera med min fru samtidigt som hon lagar mat och jag och sonen går igenom läxorna eller när vi har vänner över och kollar på fotboll.

Vill vi ha avskildhet från stöket i köket när vi har gäster så går vi till det andra vardagsrummet eller ut på altanen om vädret tillåter det.
Citera
2025-11-20, 08:54
Medlem
Gillar visligen öppen planlösning men jag köper det negativa. Har själv tänkt tanken att det är idiotiskt att bygga alla moderna lägenheter med öppen planlösning för alla kanske inte gillar det.
Citera
2025-11-20, 09:33
Medlem
Jag tror att det har att göra med lagen som säger att alla nybyggda och totalrenoverade(?) lägenheter måste ha så stora kök och toaletter att en rullstolsbunden kan göra 360 grader åt alla håll samtidigt.

Men öppen planlösning är ofta svårt att hantera.
Citera
2025-11-20, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har haft många boenden i mitt vuxna liv och bott i ett par lägenheter med öppen planlösning.

Hur kan man egentligen ha kommit på något så dumt? Vardagsrum + kök + ev. avställningsyta + ev. hall i ett och samma rum är otroligt störande, om en lagar mat och en annan vill koppla av så krockar man givetvis. Känns som hela lägenheten blir nån slags studio där man äter, sover och gör annat i en jättelokal.

Förstår ju att man sparar kvm-yta om det gäller en väldigt liten lägenhet, typ 20 kvm, då behöver man komprimera så mycket som möjligt och ett extrarum för kök spränger snabbt den ytan. Men i större lägenheter med öppen planlösning är köket ofta enormt stort, hade man byggt köket separat på samma yta hade det gått ihop utan problem.

Står inte ut med öppen planlösning, som typ alla nya lägenheter sedan ca 20 år är byggda utifrån, finns det ens nån som gillar det?
Det ser väl bra ut. Värre är det att bo i det
Citera
2025-11-21, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vi gjorde om flera dörrar till valv i huset då jag är händig snickare . =)

Personligen tycker jag vi har bra planlösning i vår villa från 60 talet som byggdes av de äldre ägarna. 3 våningar med gott om utrymme. Gissar inget hus är det andra likt. Avskildhet är viktigt i ett hus så man kan ju satsa på både och.
Sängkammare ja! Men hall, kök och vardagsrum är trevligt tycker jag om det är öppet.
Citera
2025-11-24, 16:19
Medlem
DenverAirports avatar
Som den här "tvåan". Ett stort kök och ett litet (runt) sovrum, inget vardagsrum.
Citera
2025-11-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Som den här "tvåan". Ett stort kök och ett litet (runt) sovrum, inget vardagsrum.

Hur tänkte man när man placerade köket på ena långsidan? Då är det ju omöjligt att få någon vardagsrumskänsla.

I min egen lägenhet är det på en kortsida samt 1/3 av långsidan så det blir en naturlig uppdelning av rummet i en köksände och en vardagsrumsände.
Citera
2025-11-24, 20:39
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Ingen tv i "vardagsrummet". Soffgruppen är placerad framför ugnen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in