Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-17, 22:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Har haft många boenden i mitt vuxna liv och bott i ett par lägenheter med öppen planlösning.

Hur kan man egentligen ha kommit på något så dumt? Vardagsrum + kök + ev. avställningsyta + ev. hall i ett och samma rum är otroligt störande, om en lagar mat och en annan vill koppla av så krockar man givetvis. Känns som hela lägenheten blir nån slags studio där man äter, sover och gör annat i en jättelokal.

Förstår ju att man sparar kvm-yta om det gäller en väldigt liten lägenhet, typ 20 kvm, då behöver man komprimera så mycket som möjligt och ett extrarum för kök spränger snabbt den ytan. Men i större lägenheter med öppen planlösning är köket ofta enormt stort, hade man byggt köket separat på samma yta hade det gått ihop utan problem.

Står inte ut med öppen planlösning, som typ alla nya lägenheter sedan ca 20 år är byggda utifrån, finns det ens nån som gillar det?
Citera
2025-11-17, 22:20
Medlem
Nej jag vill ha kök, sovrum och ett vardagsrum inte någon jäkla lokal!
Citera
2025-11-17, 22:30
Medlem
Dan88s avatar
Jag gillar öppen planlösning men kök och vardagsrum måste ha nån form av avskiljare tex en köksö.
Citera
2025-11-17, 22:36
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Det är ofräscht med öppen planlösning i mindre lgh. Även om man har köksfläkt och fönster att öppna för vädring så simmar matos och fett ut i sovdel och vardagsrumsdelen. Öppen planlösning är ett jävla otyg. Är man hemma mycket, kanske rent av jobbar hemifrån, är det lätt att bli knäpp av att inte gå in i ett annat rum, sätta sig i köket, etc.
Citera
2025-11-17, 22:38
Medlem
Takpapps avatar
Det är ju modääännnt.

Känslan av en etta på 20 kvm fast du köpt en lägenhet på 140 kvm. Grattis...
Citera
2025-11-17, 22:41
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag gillar öppen planlösning men kök och vardagsrum måste ha nån form av avskiljare tex en köksö.

En köksö är oväntat bra på att avskilja matos från vardagsrumssoffan...
Citera
2025-11-17, 22:44
Medlem
bogerts avatar
Det är okej, så läge som det finns separat badrum.
Citera
2025-11-17, 22:54
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Det är fruktansvärt påfrestande med öppen planlösning, i synnerhet nu när många av oss arbetar hemifrån. Förstår verkligen inte familjer som väljer denna typ av boende när alternativ finns.
Citera
2025-11-17, 22:58
Medlem
Jag tycker också att öppen planlösning är helt jäkla idiotiskt. Förutom att det blir matos överallt blir det ju mindre bänkyta och skåp, och på andra sidan (vardagsrummet) färre väggar för hyllor, etc.

Jag undrar om det har blivit så vanligt för att det räknas som "lättmöblerat", så att det blir pluspoäng/högre hyra enligt hyresnämnder. Precis som ett okänt antal gamla fina köksinredningar ersattes med nytillverkat skräp för att hyresnämnderna bedömde att nytt skulle räknas som hyreshöjande standardhöjning.

Jag bor just nu i en lägenhet som hade riktigt kök när jag sökte den (ja, jag bor envist i hyreslägenhet och tycker att det är ett bra val, om man inte vill ta hand om ett hus). Men den helrenoverades innan jag fick flytta in, och - surpriiise!!! - öppen planlösning!

Jag letar annat, men så himla lätt är det inte att hitta den perfekta lägenheten.
Citera
2025-11-17, 23:09
Medlem
Fasrands avatar
Bara å sätta upp några väggar och skynken, det har jag gjort. Tog inte många timmar.
Citera
2025-11-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Det är ofräscht med öppen planlösning i mindre lgh. Även om man har köksfläkt och fönster att öppna för vädring så simmar matos och fett ut i sovdel och vardagsrumsdelen. Öppen planlösning är ett jävla otyg. Är man hemma mycket, kanske rent av jobbar hemifrån, är det lätt att bli knäpp av att inte gå in i ett annat rum, sätta sig i köket, etc.
EXAKT!

I alla dessa jävla nya lägenhetshus är det dessutom antingen kolfilterfläkt, eller en stam med gemensam fläkt på taket som suger sämre än frugan i ett 30-årigt äktenskap.
Får verkligen spader. Tvingas gå runt med fucking avfettningsmedel i lägenheten en gång om året för att för att få rent allting från matos.
End of rant.
Citera
2025-11-17, 23:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Håller med. Det blev modernt med öppen planlösning på 90-talet. Villor skulle ha öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Men det är faktiskt rätt trevligt att slippa se disken på diskbänken när man är i vardagsrummet.
Även när man har middagsgäster så kan det vara trevligt att äta middagen i köket och sedan flytta till vardagsrummet efteråt och dricka kaffe, konjak, vin, servera praliner mm.

Men värst är de där lägenheterna där köksinredningen är längs en vägg och soffgrupp, tv, bokyllor i andra halvan av rummet och att man ser entrédörren och ytterkläderna från soffan. Ungefär som om man sitter i hallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in