Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Fast det stämmer inte alls. Det bor nästan lika många i Göteborg med kranskommuner som i HELA Skåne. För att inte tala om hur många fler än vad gäller enbart med Malmö med omnejd. Så det argumentet håller inte.
Vad det handlar om är att MFF dominerar så kraftigt i hela Skåne och har gjort det länge, bortsett från nordvästra Skåne där Helsingborg dominerar. Sedan är Landskrona en ö i sammanhanget. Annars..bara Malmö. Mjällby har börjat växa lite i nördost men det kräver kontinuerliga framgångar.
Ja, jämförelsen haltar lite, det håller jag med om.
Samtidigt köper jag inte att det är pga. MFF:s dominans. I Göteborg har Blåvitt, Häcken Gais och Öis väldigt många mer supportrar tillsammans än Utsikten, men ändå kan Utsikten vara nära att gå upp i Allsvenskan. I Borås dominerar Elfsborg men ändå kan en liten klubb som Norrby göra sex säsonger i rad i Superettan. Uddevallas (kommunen) näst bästa klubb ligger nästan lika med Malmös näst bästa klubb.
Efter att ha tänkt på saken lite till undrar jag om inte bristen på bra ungdomsklubbar kan spela in. En 16-åring som inte är bra nog för MFF:s juniorlag har ingen tillräckligt bra klubb i Malmö att gå till för att få en bra fotbollsutbildning.